سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان

اختصاصی از سورنا فایل مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان


مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان

 

مشخصات این فایل
عنوان: ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی کودکان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی زبان شهر تهران
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 130

این مقاله درمورد ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی کودکان 3 و 4 ساله دچار آسیب شنوایی زبان شهر تهران می باشد.


خلاصه آنچه در مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان می خوانید :

فصل سوم
روش پژوهش
1-3- نوع پژوهش:
این مطالعه از نوع تحلیلی و غیرمداخله‌ای است زیرا تأثیر میزان کم‌شنوایی (شدید و عمیق) و سن کودک (3 یا 4 ساله) را بر امتیازهای آزمون ساخته شده به منظور تعیین اعتبار ساختاری بررسی می‌کند و همچنین مقایسه‌ای را بین امتیازهای آزمون اولیه و مجدد در کودکان مورد بررسی برای تعیین پایایی آزمون ارائه می‌دهد. این مطالعه به روش بررسی مقطعی انجام شده چرا که جمع‌آوری اطلاعات و اجرای آزمون بر هر یک از کودکان، در یک دورة زمانی کوتاه (حداکثر 1 ماه) انجام شده است.
3-2- محیط پژوهش
آزمون در کلینیک شنوایی‌شناسی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدارس باغچبان شماره‌های 5 و 7 اجرا شد.
3-3- جامعه و نمونه پژوهش
همة کودکان 3 و 4 ساله دچار افت شنوایی شدید و عمیق فارسی زبان کلاس‌های پیش‌دبستانی مدارس باغچه‌بان شماره‌های 5 و 7 تهران و مرکز توانبخشی شهید جلایی‌پور و کودکانی با مشخصات مذکور که در کلاس‌های تربیت شنوایی کلینیک شنوایی‌شناسی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران شرکت می‌کرده‌اند و یا توسط اساتید تربیت شنوایی دانشکده معرفی شده بودند، مدنظر قرار گرفتند.
تعداد کل کودکان 3 و 4 ساله دچار کم‌شنوایی شدید و عمیق موجود در مراکز فوق 41 نفر بود که با توجه به معیارهای انتخاب نمونه، در نهایت 25 کودک 3 و 4 ساله دچار کم‌شنوایی شدید و عمیق مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان 14 نفر دختر، 11 نفر پسر، 10 کودک 3 ساله و 15 کودک 4 ساله بودند و به ترتیب 8 و 17 کودک، دچار کم‌شنوایی شدید و عمیق بودند.
3-4- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری
اطلاعات دموگرافیک در خصوص متغیرهای مخدوش‌کننده و زمینه‌ای، از طریق مطالعه پروندة پزشکی و آموزشی کودک و نیز پرسشنامه مخصوص این پژوهش که برای والدین تهیه شده (پیوست 2) به دست آمد. اطلاعات مربوط به وضعیت شنوایی و مشخصات سمعک از طریق مراجعه به پروندة کودک و دستیابی به ادیوگرام‌وی به دست آمد و در مواردی که اطلاعات کامل نبود از طریق تاریخچه‌گیری و انجام آزمون‌های پایه شنوایی اطلاعات تکمیل گردید.
پس از کنترل متغیرهای زمینه‌ای و مخدوش‌کننده در پژوهش، آزمون ساخته شده روی نمونة انتخاب شده دوبار اجرا شد که ثبت نتایج از طریق برگه‌های آزمون (پیوست 2) انجام گرفت.
ابزارها: ضبط‌صوت، اتوسکوپ ، استتوسکوپ ، دستگاه امپدانس ، ادیومتر کلینیکال ، برگه کسب اطلاعات پایه ای (پرسشنامه والدین)، برگه‌های ثبت نتایج آزمون، پرونده‌های آموزشی و پزشکی کودک.

3-5- نحوة انجام کار
در این بخش به نحوة ارزشیابی آزمون ساخته شده که در  بخش  (2-5-3-4) مفصل توضیح داده شد پرداخته می‌شود. قبل از کسب داده‌های لازم برای تعیین اعتبار ساختاری و پایایی، به منظور کنترل مشکلات احتمالی هنگام اجرای پژوهش، ضرورت تغییر و اصلاح روش انجام آزمون، آموزش به کودک یا سایر عوامل مداخله‌گر در اجرای موفق پژوهش، یک پیش‌آزمون اجرا شد که در زیر توضیح داده می‌شود.
3-5-1- پیش‌آزمون
پیش‌آزمون روی 5 کودک 3 تا 4 ساله فارسی‌زبان دارای شنوایی طبیعی که از مهدکودک واقع در دانشکدة علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شده بودند و 3 کودک 3 تا 4 ساله فارسی‌زبان دچار کم‌شنوایی شدید و عمیق که در کلاس‌‌های تربیت شنوایی همان دانشکده شرکت می کردند، انتخاب شدند. اجرای این آزمون منجر به تغییر چند تصویر از کارتهای آزمون، برطرف کردن عوامل حواس پرت کننده موجود در اتاق آزمون، تمرین و انتخاب روشهای مناسب برخورد و آموزش با کودکان این محدودة سنی و تأیید تناسب سطح زبانی آزمون با کودکان سنین 3 تا 4 ساله شد. اجرای آزمون برای کودکان دارای شنوایی طبیعی به طور میانگین حدود 47 دقیقه و برای کودکان دچار کم‌شنوایی حدود 80 دقیقه به طول انجامید. امتیاز کل آزمون در کودکان دارای شنوایی طبیعی در همة موارد 100 درصد بود.
3-5-2- نحوة ارزشیابی آزمون
بررسی حاضر به ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت‌های شنوایی خرداد برای کودکان 3 تا 4 ساله فارسی زبان دچار کم‌شنوایی شدید و عمیق می‌پردازد. نتایج انجام آزمون اولیه و آزمون مجدد براساس دو متغیر سن و میزان آسیب شنوایی توصیف شده و سپس نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شد. در نهایت با تحلیل اطلاعات به دست آمده، میزان اعتبار ساختاری و پایایی آزمون به منظور تعیین ارزشمندی آن مشخص گردید.

3-5-2-1- روش اجرای آزمون اولیه
قبل از انجام آزمون به منظور بررسی سلامت گوش خارجی و میانی افراد مورد بررسی، گوش خارجی و پرده تمپان هر یک از کودکان به وسیله یک دستگاه اتوسکوپ ، مورد معاینه قرار می‌گرفت تا از عدم وجود جرم، جسم خارجی و یا هر گونه عامل غیرطبیعی اطمینان حاصل شود و در موارد مشکوک به ضایعه انتقالی، کودکان به کلینیک شنوایی‌شناسی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارجاع داده می‌شدند و آزمون امپدانس ادیومتری  با استفاده از دستگاه ZODIAC 901 موجود در کلینیک برhd هر یک کودکان اجرا می‌شد. تمام کودکان در محدودة طبیعی نرم‌های تشخیصی امپدانس ادیومتری در کودکان 3 تا 10 ساله بودند. میزان کم‌شنوایی حسی - عصبی کودک با استفاده از ادیوگرام موجود در پروندة او یا در موارد عدم وجود آن با انجام مجدد آزمون ادیومتری بازی با استفاده از دستگاه ادیومتر OB 822 موجود در کلینیک شنوایی‌شناسی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دست آمد. سمعک هر یک از کودکان قبل از اجرای آزمون با استفاده از استتوسکوپ  به منظور اطمینان از عملکرد مناسب آن در حین آزمون، کنترل شد.
این آزمون شامل 4 زیرآزمون آگاهی از وجود صدا ، تمایزگذاری بین اصوات ، شناسایی اصوات  و درک جمله  می‌باشد که در زیر به چگونگی پاسخ کودک، آماده‌سازی کودک و اجرای آزمون و امتیازدهی در خرده آزمون‌های هر یک از زیرآزمون‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است هر یک از زیرآزمون‌ها به فاصله حداقل 2 هفته از آزمون اولیه به همان شیوه روی کودکان اجرا گردید تا داده‌های لازم برای تعیین پایایی آزمون به دست آید. علت وجود این فاصله زمانی بین آزمون اولیه و آزمون مجدد، پیشگیری از احتمال به خاطر سپردن مواد آزمون توسط کودکان بود.

3-5-2-1-1- زیر آزمون آگاهی از وجود صدا
همانطور که پیشتر در بخش 2-5-3-4 بیان شد،‌این زیرآزمون از 10 خرده آزمون تشکیل شده که حاوی محرکات غیرگفتاری فرکانس بالا، میانه ، پایین ، واکه های /i/ , /u/ , / a/  و همخوانهای / š/ , /s/ , /m/ بعلاوه کشف ناآگاهانه صدای موزیک می باشد.
ابتدا خرده آزمون کشف صدای طبل اجرا می شد. دلیل انتخاب صدای طلب به عنوان اولین محرک ، شدت صدای بیشتر و فرکانس پایین تر آن نسبت به دیگر محرکات موجود در این زیرآزمون می باشد و موجب می شود کودکان کم شنوا که اغلب باقیماندة شنوایی خوبی در محدودة فرکانسهای پایین دارند، راحت تر شرطی شوند و پاسخهای مثبت یا منفی کاذب آنها در خرده آزمونهای بعدی کمتر شود.
در هر یک از خرده آزمونها شیوة اجرای آزمون برای کودک با دیدن و شنیدن توضیح داده می شد. به بیان دیگر کودک به محرک مورد نظر ما شرطی می شد. برای شرطی کردن کودک به هر یک از محرکات در صورت لزوم از سه حس بینایی ، شنوایی و لامسه کمک گرفته می شد و بعد از کسب اطمینان از اینکه کودک شرطی شده، مرحلة‌اصلی اجرای آزمون فقط از طریق شنوایی اجرا می شد. به این منظور محرکات غیرگفتاری از پشت سر کودک ادامه و در زمان ارائه محرکات گفتاری دهان با یک کارت پوشانده می شد یا مشابه قبل از پشت سر ارائه می شد. در همة‌خرده آزمونها فاصله بین ارائه محرکات برای جلوگیری از عادت به محرک صوتی و وجود پاسخهای کاذب کودک رعایت می گردند. در زیر آزمون کشف ناآگاهانه موزیک برای پرت کردن حواس کودک، ما در یک بازی آرام و سرگرم کننده و نه چندان جذاب را با کودک شروع می کرد مثل چیدن لگوها بر روی یکدیگر. در حالی که کودک ضبط و دست ما را نمی دید صدای موزیک کودکان پخش می شد و سپس واکنش کودک به صدا مشاهده می شد. بعضی از کودکان به شروع صدا پاسخ می دادند و بعضی دیگر به قطع آن، بنابراین واکنش به هر دو این موارد به عنوان پاسخ در نظر گرفته می شد.
نوع پاسخهای کودکان بسته به تواناییها و ویژگیهای فردیشان می تواند یکی از انواع زیرباشد:
•    برگرداندن سر به طرف صدا
•     بردن دست به طرف گوش
•     انداختن توپ، لگو یا ... به داخل سبد
•     بازکردن چشمها هنگامی که بسته است.
در صورتیکه پاسخ کودک به صدا به صورت یکی از انواع مذکور بود، مورد قبول واقع می شد و به عنوان پاسخ درست منظور می شد. محرک 3 بار بدون توالی یکنواخت با حداقل شدت متناسب با آستانه های شنوایی با سمعک از فاصله یک متری ارائه می شد.
برگة ثبت نتایج در همة زیرآزمونها حاوی 3 ستون همیشه ، معمولا و بندرت / هرگز می باشد که به ترتیب دارای امتیاز (2) ، (1) و (0) می باشند (پیسوت 3). چنانچه هر 3 بار پاسخ کودک درست بود امتیاز (2) را دریافت می کرد و در ستون «همیشه»‌علامت زده می شد. اگر فقط 2 بار از 3 بار پاسخ درست می داد امتیاز (1) را می گرفت و در ستون «معمولا» علامت زده می شد. در صورت وجود فقط یک پاسخ درست یا هیچ، امتیاز (0) را دریافت می کرد و در ستون «بندرت/ هرگز» علامت زده می شد.

3-5-2-2- زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
این زیرآزمون از 10 خرده آزمون تشکیل شده، که همه خرده آزمون‌ها در مجموعه بستة 2 گزینه‌ای ارائه می‌شد. برای هر خرده آزمون کارتی شامل دو تصویر تهیه شده (پیوست 4) که برای پاسخ‌گیری آسان‌تر از کودک از آن‌ها استفاده می‌شد. پاسخ کودکان وقتی به صورت یکی از انواع مقابل بود، مثل اشاره به تصویر، برداشتن تصویر موردنظر از روی میز، قرار دادن یک الگو یا مهره رنگی روی تصویر موردنظر، انداختن مهره‌هایی با یک رنگ خاص برای هر یک تصاویر داخل سبد و یا نگاه کردن به تصویر موردنظر، بدون اشاره با دست مورد قبول واقع می شد.
هر خرده آزمون با دیدن تصویر و شنیدن صدای آن برای کودک توضیح داده می شد. به بیان دیگر شیوة‌اجرای هر خرده آزمون ابتدا با نشان دادن وسیله صداساز و به صدا درآوردن آن برای کودک و یا در مورد محرکات گفتاری با ارائه محرکات گفتاری بدون پوشاندن لبها و یا در صورت لزوم استفاده از علائم اشاره،‌اجرا می شد. و بعد از اینکه از پاسخ درست کودک به این شرایط اطمینان حاصل می شد ، مرحله بعد یعنی اجرای اصلی آزمون فقط از طریق شنوایی انجام می گرفت.
در ابتدا، یک بار محرک برای آغاز عمل تمایزگذاری ارائه و سپس 5 بار به طور اتفاقی یکی از دو محرک موردنظر در مجموعه بسته دوگزینه‌ای ارائه می‌شد و کودک با دریافت «تفاوت و تشابه» محرک‌های ارائه شده به تصویر موردنظر اشاره می‌کرد.
چنانچه کودک 5-4 بار پاسخ درست می داد امتیاز (2) را دریافت می کرد. و در ستون «همیشه» علامت زده می شد اگر 3-2 بار از 5 بار پاسخ درست می‌داد و امتیاز (1) را دریافت می کرد در ستون «معمولا» علامت زده می شد. در صورت وجود یک پاسخ درست یا کمتر امتیاز (0) را دریافت می‌کرد و در ستون «بندرت / هرگز» علامت زده می شد.
نکته مهم این که در این زیرآزمون محرک‌های گفتاری به صورت محاوره‌ای ارائه می‌شوند.

بخشی از فهرست مطالب مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان

    فصل اول: طرح پژوهش
    1-1- عنوان پژوهش ..........................................................................................................
    1-2- بیان مسئله ................................................................................................................
    1-3- اهداف پژوهش ........................................................................................................
    1-4- سؤالات پژوهش ......................................................................................................
    1-5- تعریف مفاهیم .........................................................................................................
    فصل دوم: پیشینیه تحقیق
    2-1- ویژگی‌های گفتار کودکان دچار آسیب‌ شنوایی ........................................................
    2-1-1- اشتباهات در بعد زنجیره‌ای گفتار .......................................................................
    2-1-2-- اشتباهات در بعد زبرزنجیره‌ای گفتار ..................................................................
    2-2- خاصیت‌های صوتی گفتار .......................................................................................
    2-3- درک شنیداری گفتار ...............................................................................................
    2-4- آموزش مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ............................
    2-5- انواع روش‌های ارزیابی مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ....
    2-5-1- درآمد ..................................................................................................................
    2-5-2- آزمون‌های غیرفارسی ارزیابی مهارت‌های شنیداری کودکان دچار آسیب شنوایی .
    2-5-3- آزمون‌های فارسی ارزیابی مهارت‌های شنیداری برای کودکان دچار آسیب شنوایی ....
    2-6- مروری بر اطلاعات و آمار موجود .............................................................................
    فصل سوم: روش پژوهش
    3-1- نوع پژوهش ...............................................................................................................
    3-2- محیط پژوهش ...........................................................................................................
    3-3- جامعه و نمونة پژوهش .............................................................................................
    3-4- روش گردآوری اطلاعات و مشخصات ابزار گردآوری اطلاعات ............................
    3-5- نحوة انجام کار .........................................................................................................
    3-5-1- پیش‌آزمون ...........................................................................................................
    3-5-2- نحوة ارزشیابی آزمون ...........................................................................................
    3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................
    3-7- نحوة رعایت نکات اخلاقی ......................................................................................
    3-8- مشکلات اجرایی در انجام طرح ................................................................................
    فصل چهارم : یافته های پژوهش
    4-1- درآمد...........................................................................................................................
    4-2- اعتبار ساختاری آزمون تعیین سطح مهارتهای شنوایی خرداد......................................
    4-2-1- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسة امتیازات دوگروه کودکان دچار کم شنوایی شدید و عمیق....................................................................................................
    4-2-2- تعیین اعتبار ساختاری آزمون با استفاده از مقایسه امتیازات دو گروه کودکان 3 و 4 ساله...................................................................................................................................
    4-3- پایایی آزمون تعیین سطح مهارتهایی شنوایی خرداد....................................................
    4-4- تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز آزمون..........................................
    4-5- تأثیر میزان آموزشهای دریافتی کودک بر امتیاز آزمون.................................................
    4-6- تأثیر نوع سمعک بر امتیاز آزمون.................................................................................
    4-7- تأثیر سن کودک هنگام دریافت سمعک بر امتیاز آزمون..............................................
    4-8- تأثیر جنسیت بر امتیاز آزمون.......................................................................................
    4-9- یافته های توصیفی مدت زمان اجرای آزمون..............................................................
    فصل پنجم :‌نتیجه گیری
    5-1- بحث و نتیجه گیری
    5-2- کاربرد پژوهش
    5-3- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
    منابع

 References
    پیوست 2: برگه کسب اطلاعات پایه ای
    پیوست 3: برگه ثبت نتایج
    پیوست 4 : تصاویر زیرآزمون تمایزگذاری بین اصوات
    پیوست 5: تصاویر زیرآزمون شناسایی اصوات
    پیوست 6: تصاویر زیرآزمون درک جمله
    پیوست 1: داده های آماری

فهرست نمودارها
نمودار (4-1) :‌نمایش تأثیر میزان آسیب شنوایی بر امتیازهای آزمون        
نمودار (4-2) : تأثیر سن بر امتیازهای آزمون    
نمودار (4-3) : نمایش همبستگی آزمون اولیه و مجدد    
نمودار (4-4) :‌نمایش همبستگی ،‌در کل آزمون    
نمودار (4-5) : تأثیر نوع آموزشهای مخصوص ناشنوایان بر امتیاز کل آزمون    
نمودار (4-6) : تأثیر میزان آموزشهای دریافتی کودک بر امتیاز کل آزمون    
نمودار (4-7) : تأثیر سن کودک هنگام دریافت سمعک بر امتیاز کل آزمون    
نمودار (4-8): تأثیر نوع و آرایش سمعک و جنسیت بر امتیاز کل آزمون    

 

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ارزشیابی آزمون تعیین سطح مهارت های شنوایی کودکان دچار آسیب شنوایی زبان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد