سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

موقعیت ژئوپلتیکی ایران

اختصاصی از سورنا فایل موقعیت ژئوپلتیکی ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

مقدمه

موقعیت ژئوپلوتیکی مناسب به عنوان یک عنصر تأثیرگذار بر قدرت یک کشور قلمداد می شود به همین جهت کشوری که در موقعیت ممتاز ژئوپلتیکی قرار گرفته باشد هرگز از توجه قدرتهای بزرگ خارج نخواهد شد و در واقع قدرتهای بزرگ نخواهد توانست آن کشور را در ترتیبات منطقه ای وجهانی نادیده بگیرند موقعیت ممتاز و ژئوپلتیک ایران در عینحال که میتواند باعث تقویت قدرت ملی در سطح کشور منطقه و جهان گردد ، ممکن است موجب ناامنی وضعف و عقب ماندگی ومشکلات برای کشور نیز باشد زیرا قدرتهای استعماری برای تسلط بر یک منطقه حساس تلاش خواهند کرد و هر مقاومتی را سرکوب خواهند نمود . اکثر رویدادهایی که در یک سده اخیر ایران اتفاق افتاد .مستقیم یا غیر مستقیم به منابع انرژی مربوط می شود :کودتاها ، ترورها ، تبعیدها ، شجاعتها ،‌از خود گذشتگی ها ، تحمل قراردادهای استعماری و به روی کار آمدن حکومتهای بی لیاقت ومبارزات ضد استعماری تفاهم استعمارگران و تقسیم منافع بین استعمار گران که همگی مدعیان دروغین دموکراسی و دفاع از کشورهای ضعیف بودند همه به این مسئله برمی گردد .

هنگامی که خبرنگاری ایرا ناز « ایدن » وزیر امور خارجه وقت انگلیس سئوال کرد شما از جان ملت ما چه می خواهید؟ بی پروا جواب داد Oil ، Oil ، Oil .

روند سرمایه گذاری بر اقتصاد ایران

امروزه از سرمایه گذاری به عنوان موتور رشد توسعه اقتصادی نام برده می شود به طوری که اغلب کشورهای تازه صنعتی شده مانند کره جنوبی ومالزی طی 20 سال گذشته درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را به امر سرمایه گذاری اختصاص داده اند . سرمایه گذاری در ایران طی دودهه گذشته وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشته است .در سالهای آخر دهه 90 میلادی کشورهای در حال توسعه به طور متوسط سالیانه قریب 25% تولید ناخالص ملی خود را به امر سرمایه گذاری اختصاص داده اند در حالیکه این نسبت به طور متوسط در ایران 19% بوده است. در صورتیکه روند سرمایه گذاری سرانه مورد بررسی قرار گیرد ، ملاحظه می گردد که در سال 1377 سرمایه گذاری سرانه هر ایرانی نزدیک به یک سوم سال 1355 بوده و از 99 هزار ریال به 37 هزار ریال ( به قیمتهای ثابت ) کاهش یافته است.

از آنجا که سرمایه گذاری منجربه ایجاد اشتغال ، رشد اقتصادی و درآمد برای کشور میشود بی توجهی به آن موجب مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری میگردد . منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری معمولاٌ ازمنابع داخلی ، خارجی ، بخش خصوصی ودولتی تأمین می شود .

مهمترین عامل تعیین سرمایه گذاری ملی طی سالهای گذشته ، درآمدهای نفتی بوده است . به طوری که روند تغییرات این دومتغییر در اقتصاد ایران تقریباٌ بر هم منطبق است به عبارت دیگر زمانی که درآمدهای نفتی افزایش می یابد بدنبال آن سرمایه گذاری ملی نیز بالا میرود طی این روند در 20 سال گذشته فقط در چند مورد استثناء وجود دارد یکی در سالهای 59 و 60 و 66 که مربوط به جنگهای تحمیلی است و دیگری مربوط به سال 70 و 72 استکه با وجود کاهش درآمدهای نفتی سرمایه گذاری ملی افزایش یافته که دلیل آن استفاده از منابع مالی خارجی بصورت وام مستقیم وصرف آن در بازسازی کشور پس از جنگ می باشد .

این موضوع مشکل اساسی اقتصاد ایران را که وابستگی به درامدهای نفتی است ، هویدا می اسزد اگر چه طی 20 سال گذشته بحث های زیادی در جهت رفع این وابستگی صورت گرفته ولی تمام آنها از حد شعار فراتر نرفته است . به نظر میرسد این معضل در کوتاه مدت قابل حل نبوده و نیاز به یک برنامه ریزی بلند مدت دارد البته حرکت در این جهت به معنای عدم توجه به صنعت نفت نیست چرا که ایران با در اختیار داشتن 9% از ذخایر نفت جهان یکی از منابع اصلی تأمین کننده انرژی جهان در قرن 21 می باشد.

درآمدهای نفتی به دو عامل مهم بستگی دارد یکی قیمت جهانی نفت ودیگری میزان صادرات آن تعیین قیمت نفت خود به عوامل زیادی بستگی دارد که اغلب آنها خارج از کنترل تولیدکنندگان است وهمین امرباعث شده وضعیت اقتصادی اغلب کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی مانند ایران با نوسانات قیمت نفت تحت تأثیر قرار بگیرد .اما میزان صادرات نفت کشور ، بر اساس سهمیه تعیین شده از سوی سازمان اوپک مشخص می شود که ظرفیت تولید از جمله عوامل مهم تعیین کننده این سهمیه است .

بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که افزایش سرمایه گذاری درنفت مترادف است با افزایش درآمدهای نفتی و در نهایت رشد اقتصادی . لذا به نظر می رسد به منظور تداوم رشد اقتصادی در سالهای آینده باید به امر سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران توجه بیشتری نمود . از طرفی بر اساس اظهار نظر کارشناسان در صورت عدم سرمایه گذاری کافی درمیادین فعال کشور سالانه بین 200 تا 250 هزار بشکه از ظرفیت تولید کاسته می شود .

وضعیت سرمایه گذاری در صنعت نفت :


دانلود با لینک مستقیم


موقعیت ژئوپلتیکی ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد