سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد خانواده و آموزش و پرورش مهمترین نقش را در تربیت دینی دارند

اختصاصی از سورنا فایل مقاله در مورد خانواده و آموزش و پرورش مهمترین نقش را در تربیت دینی دارند دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

خانواده و آموزش و پرورش مهمترین نقش را در تربیت دینی دارند/ مسئولان فرهنگی برای ارتقاء آموزه های قرآنی هدفمند عمل کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، تربیت دینی مقوله ای است که پرداخت صحیح به آن در شرایط مناسب و از سوی مسئولان مربوط، ضرورتی انکارناپذیر است، در صورتی که این موضوع مورد توجه شایسته قرار نگیرد، تبعات منفی آن در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نمود خواهد داشت .

نتایج این ضعف در قالب عدم خودباوری مناسب، پوچی و بی هدفی، گرایش به تفکرات منفی و بی ثباتی بروز و ظهور دارد .

در مقابل چنانچه این امر به درستی مورد توجه قرار گرفته و در راستای آن فعالیتهای لازم صورت گیرد، نسلهایی خلاق، پویا، متفکر، آینده نگر و امیدوار تربیت و سازنده کشور خواهند بود .

آموزش و پرورش نقش مؤثری در تعمیق آموزه های قرآنی دارد

دکتر قاسم پورحسن معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی تهران، اظهار داشت: در میان متفکران اسلام جهت ترویج آموزه های دینی دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه رهیافت دینی است، در این باب عده ای معتقدند که رهیافت دینی هم حوزه عملی و هم حوزه معرفتی را شامل می شود و این رهیافت چهارچوب  و اساس وجود بشر است، در این دیدگاه آموزه های قرآنی خطوط عام و خطوط خاص زندگی بشر را مشخص می کنند و تحقق آن به فهم هر زمان از دستورات و آموزه های کلی دینی مربوط است.

دکتر پور حسن با اشاره به چند نکته در باب اهمیت تحقق بخشیدن آموزه های دینی، اظهار داشت: اولین نکته در باب  اهمیت آموزه های دینی این است که معرفت دینی را در سطوح مختلف جامعه افزایش یابد، بدون اینکه جامعه با آموزه ها دینی آشنایی داشته باشند امکان آن نیست  که در جامعه احکام دین رشد یابد، بنابراین مرحله نخست داشتن آگاهی و دانش در رابطه با معارف قرآنی است.

وی افزود: مرحله دوم روش مند کردن شیوه های تحقق آموزه های قرآنی است، هر اندازه جامعه ظرفیت پذیرش برای دریافت و عمل به آموزه های قرآنی را دارا باشد دین اسلام موفق عمل کرده است، در این مورد امام صادق(ع)، می فرماید: قرآن چهار مرتبه دانایی است، مرحله اول الفاظ آیات است، اشارات و ظرایف و در نهایت  دقایق است، هیچ آیه ای از قرآن که قابل فهم نباشد، وجود ندارد این صراحت در همه قرآن قابل لمس است به شرط آنکه نیازهای جامعه شناسایی شود.

خانواده ها نقش مؤثری در تبیین آموزه های قرآنی دارند

مجید زکی لو مدیر کل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن کریم، اظهار داشت: در مرحله اول کسانی که ترویج دهنده آموزه های قرآنی هستند و این آموزه های دینی را برای مردم تفهیم می کنند باید در حیطه هایی که مسائل قرآنی را آموزش می دهند، با آگاهی کامل عامل نشر آن بوده و متخلق به اخلاق قرآنی بوده و آگاهی کامل در این رابطه داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پژوهش سازمان دارالقران کریم با اشاره به نقش خانواده در ترویج احکام قرآنی، اظهار داشت: خانواده به عنوان عضو کوچکی از اجتماع ابتدائی ترین وظیفه را برعهده دارد به این معنا که انسان در بستر خانواده به گونه ای  باید تربیت شود که با این آموزه های قرآنی رشد کند.

وی با بیان اینکه مسائل دینی باید در سطح جامعه فرهنگ سازی شوند، اظهار داشت: ارزش گذاری قرآنی برای افراد دست اندرکار، مستلزم بها دادن تشکیلات دولتی و غیر دولتی، شامل وزارتخانه ها، نهادها و مؤسسات و مراکز فرهنگی و مراکز علمی و مهمتر از همه مدارس و دانشگاهها است که باید با برنامه ریزی صحیح و در سطح کلان افرادی که آموزه های قرآنی را در اندیشه و عمل به آنها توجه می کنند و سرلوحه رفتار خود قرار می دهند را مورد تشویق جدی و مداوم قرار داد.

 رسانه ها نقش مهمی در تبیین و تعمیق آموزه های قرآنی دارند

حجت الاسلام یعقوب جعفری نیا نویسنده و مفسر قرآن کریم درباره آموزه های قرآنی و نحوه ورود آنها به بطن زندگی، یادآور شد: مبحث آموزه های قرآنی در چندین بخش قابل بررسی است و به یک بعد خلاصه نمی شود، با یادگیری صحیح این آموزه ها می توان آثار بی نظیر آن را در زندگی مشاهده کرد.

وی با اشاره به ضرورت یادگیری آموزه های دینی و قرآنی، اظهار داشت: بخشی از آموزه های قرآنی به اعتقادات و باورهای قلبی انسان مربوط می شوند، به این معنا که آموزه های قرآنی یک نوع جهان بینی در اختیار انسان قرار می دهند که مستلزم شناخت برای انسان است تا در پیشبرد اهداف معنوی خود بتواند موفق عمل کرده و اثر بخش باشد.

وی با تأکید بر نقش مهم خانواده در تبیین احکام قرآنی، اظهار داشت: بدون شک خانواده مهمترین نقش را در یادگیری آموزه های قرآنی دارد، در محیطی که نماز خوانده می شود و روح عبادت در خانواده جاری است به طور طبیعی فرد با مسائل دینی و قرآن انس گرفته و مشابه رفتار بزرگان دینی عمل می کند.

گسترش آموزه های قرآنی باید با حضور قلب همراه باشد

حجت الاسلام سید محمد علی ایازی قرآن پژوه و محقق،  اظهار داشت: گستره آموزه های قرآنی بسیار وسیع است و نیاز به معرفی و توصیف فراوان از سوی کسانی دارند که در زمینه های قرآنی فعالیت و البته سعی می کنند معارف قرآنی به دیگران آموزش دهند.

این قرآن پژوه و محقق قرآن کریم با تأکید بر اجرای کاربردی مباحث قرآنی، یادآور شد: به منظور ترویج آموزه های قرآنی در جامعه و در واقع کاربردی کردن و اجرای سهل و آسان مسائل قرآنی  و اینکه زمینه های جذب جوانان به مسائل دینی زیاد شود، جامعه نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه است.

حجت الاسلام ایازی با اشاره به نقش سازنده دستگاههای دولتی، یادآور شد: دستگاههای دولتی نباید به شکل مستقیم در قانونگذاری مفاهیم قرآنی وارد شوند، اگر آنها به شکل مستقیم و بی واسطه در مسائل قرآنی دخالت کنند آموزه های دینی نتیجه ای معکوس را می دهند، چرا که آموزه های قرآنی به دلیل معنویتی که دارا هستند باید در قلب مردم رسوخ کنند .

برنامه ریزی دقیق دستگاههای فرهنگی عاملی برای اشاعه آموزه های قرآنی است

پروین امیرآبادی مدیر انجمن قرآنی بانوان، اظهار داشت: یکی از دستاوردها و نتایج ارزشمند توجه به مباحث و آموزه های قرآنی، خودسازی انسان است، اگر انسانها وجود خود را بهتر بشناسند بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستند رفع می شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی و کتاب هدایت است، یادآور شد: بیشتر مواقع هنگامی که قرآن خوانده می شود آن طور که باید به فرامین و به عمق مطالب آن توجه نمی شود، این مطلب به روخوانی صرف قرآن محدود می شود، در حالیکه اگر به عمق مطالبی که در قرآن آمده توجه شو، مباحث آن به درستی درک شده و با بکارگیری آنها، زندگی فردی و اجتماعی از ارزش و سلامت لازم برخوردار خواهد شد .

مدیر انجمن قرآنی بانوان با تأکید بر اهمیت احساس وظیفه هر فرد در قبال جامعه، اظهار داشت: هر فردی در اجتماع و در هر جایگاه و مقامی که قرار دارد اگر در حوزه انجام وظیفه خود احساس مسئولیت داشته باشد و البته اگر در خانواده صحیح تربیت شده باشد و در اصل با تقوا باشد آن زمان است که او نیز می تواند به نوبه خود در گسترش آموزه های قرآنی و در سازندگی جامعه تأثیر گذار باشد.

مسئولان فرهنگی برای ارتقاء آموزه های قرآنی هدفمند عمل کنند

مدیر کل دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن با بیان اینکه دستگاههای فرهنگی در زمینه ترویج آموزه های قرآنی فعالیت جدی و منسجمی ندارند، گفت: متأسفانه گسترش آموزه های قرآنی از سوی دستگاههای فرهنگی و دولتی بسیار کمرنگ است، این نهادها نباید تنها برگزار کننده مسابقات دینی بوده و یا از فعالان قرآنی تقدیر کنند، بلکه باید در رشد آموزه های قرانی هدفمند عمل کرده و توسعه دهنده آموزه های قرآنی در سطوح مختلف جامعه باشند.

حسن تفکری مدیر کل دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن کریم، اظهار داشت: نخستین اقدام برای وارد کردن مفاهیم و مباحث قرآنی به بطن زندگی اقشار مختلف مردم این است که ارتباط مستمر در زندگی روزانه با قرآن داشته باشیم، روح ما در اثر انس با قرآن کریم معنوی  شده و موقعیتی فراهم می شود که لحظات زندگی را با معنویت قرآن سپری کنیم .

تفکری با اشاره به نقش بنیادین خانواده در اشاعه آموزه های قرآنی، یادآور شد: بی تردید اصلی ترین نقش در تربیت نسل ها بر عهده  خانواده قرار دارد، خانواده ها در تربیت هدفمند و اصولی فرزندان و آینده سازان جامعه نخستین و مهمترین وظیفه را بر عهده دارند .

خانواده مهمترین نقش را در تعمیق آموزه های قرآنی دارد

مدیر کل دفتر انتشارات آثار اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه قرآن پاسخگوی تمامی نیازهای انسان است، گفت: مصادیق و الگوهایی که قرآن معرفی کرده برای هدایت انسان به سوی کمال بسیار مهم هستند و در این میان ابتدا خانواده و بعد مراکز آموزشی و دستگاههای فرهنگی نقش مؤثری در ارائه و تعمیق این آموزه ها بر عهده دارند .

حجت الاسلام قبادی با اشاره به ضرورت شناخت آموزه های دینی و قرآنی و به کارگیری آنها در در زندگی، تصریح کرد: در مرحله اول شناخت ظاهر قرآن کریم لازم است، زمانی می توانیم آموزه های دینی را وارد زندگی کنیم که درک صحیحی از الفاظ صوری در قرآن داشته باشیم، این امر مستلزم خواندن قرآن کریم است و البته به همین دلیل است که قرآن به آن اشاره کرده، تا جایی که امکان دارد قرآن بخوانید همین انس با قرآن و صرف خواندن قرآن نورانیت را در زندگی وارد می کند.

مدیر کل دفتر انتشارات آثار اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر نقش مهم مادران در تربیت خانواده، یادآور شد: به این دلیل که مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثرتر از پدر است بنابراین می بایست خود پدر و به ویژه مادر قبل از تولد فرزند پیش زمینه دینی را در خود تقویت کند تا توانایی تربیت فرزند صالح را داشته باشد.

گسترش مراکز دینی راهکاری برای تعمیق آموزه های قرآنی است

کرم خدا امینیان مترجم قرآن کریم با تأکید بر تأثیر آموزه های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، اظهار داشت: مهمترین راهکار برای ترویج آموزه های قرآنی، توسعه و گسترش انجمنها و کانونهای قرآنی در سطح کشور برای سطوح مختلف است، در این کانونها مباحث قرآنی باید به شکلی ارائه شوند که آموزه های قرآنی برای اقشار مختلف به درستی


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد خانواده و آموزش و پرورش مهمترین نقش را در تربیت دینی دارند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد