سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره مشخصات عمومی سازمان

اختصاصی از سورنا فایل مقاله درباره مشخصات عمومی سازمان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 29

 

    مشخصات عمومی سازمان:

1/1- عنوان کامل سازمان: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران 2/1-دولتی خصوصی

در صورت دولتی بودن وابسته به: وزارت فرهنگ و آموزش عالی

3/1- نشانی کامل: خیابان انقلاب خیابان فرصت پلاک 71 صندوق پستی: 3538-15815

تلفن: 7-8828051

کد پستی: 15819

فاکس: 8838340 تلکس: __

4/1- نام و نام خانوادگی مدیریت سازمان: دکتر سید احمد معتمدی

رتبه علمی: دکترا رشته تخصصی: مهندسی الکترونیک

 

 

 

مقدمه

سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، در سال 1359 پس از تصویب شورای انقلاب اسلامی با هدف حمایت از پژوهشگران و نوآوران و جذب و پرورش استعدادهای گوناگون علمی و صنعتی، اجرای طرحهای تحقیقاتی کاربردی و توسعه ای عمدتاً در رشته های صنایع شیمیایی و غذایی، مکانیک، متالورژی، کشاورزی، برق و کامپیوتر، مهندسی پزشکی، فیزیک و انرژی و بیوتکنولوژی تأسیس گردید از سال 1364 اجرای طرحهای نیمه صنعتی به منظور تدوین دانش فنی و ایجاد زمینه انتقال نتایج پروژه های تحقیقاتی به بخش های تولیدی کشور نیز در قلمرو و ظایف سازمان قرار گرفت.

در سال 1370 با اتکا‌ء به تجربیات گذشته و نیازهای کشور در دوران بازسازی، اساسنامه جدیدی با تأکید بر استفاده از توان تحقیقاتی موجود در جهت ارتقاء تکنولوژی در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید و با توسعه تشکیلات و وظایف، دامنه فعالیتهای سازمان نیز گسترده تر شد. از سال 1373 مسئولیت سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه ارتباط مراکز تحقیقاتی و صنعتی نیز به دفتر ارتباط با صنعت (اداره کارآموزی) این سازمان واگذار گردید.

این سازمان با سرمایه گذاری در طرحهای تحقیقاتی و نیمه صنعتی، ارائه خدمات علمی و فنی و اطلاع رسانی و ادامه حمایتها تا مرحله تولید، زمینه فعالیت مبتکران و نوآوران را هموار می سازد.

در این راستا توانسته است با توجه به امکانات بطور قابل توجهی در اجرای طرحهای تحقیقاتی کاربردی که عمدتاً مورد نیاز کشور می باشد گامهای مؤثری بردارد و شمار قابل توجهی از طرحهای اساسی و زیربنایی را با استفاده از بودجه و امکانات سازمان در مسیر خودکفایی علمی و فنی کشور به مرحله تولید برساند.

در این ارتباط می توان از طرحهایی چون ساخت کارخانه آنتی بوتیکها، طرح داروی گیاهی سیلیمارین، طرح مبارزه بیولوژیک با حشره مالاریا در جزیره قشم، طرح تونل باد، طرح تولید مقوا از کاه و ضایعات کشاورزی و طرح تولید پنیر با روش اولترافیلتراسیون نام برد. آثار اقتصادی طرحهای خاتمه یافته سازمان بسیار چشمگیر می باشد، بطوریکه ارزش افزوده برخی از طرحهای اجرا شده و یا در دست اجرا به تنهایی برابر سرمایه گذاریهایی است که از ابتدا تاکنون در سازمان صورت گرفته است. بررسیهای بعمل آمده نشان می دهد که میزان صرفه جوئی ارزی ناشی از هر طرح خاتمه یافته بطور متوسط بیش از 3 میلیون دلار تا 9 میلیون دلار تا 9 میلیون دلار می باشد به طوری که از اجرای 47 طرح تا سال 72، 5/152 میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل شده است.

در کنار طرحهایی که با سرمایه گذاری مستقیم سازمان به نتیجه رسیده و به مرحله تولید و بهره‌برداری می رسند، طرحهای گوناگون دیگری وجود دارد که سازمان با سرمایه گذاری و حمایت‌های مادی و معنوی اولیه آنها را به جریان می اندازد. سپس مجری طرح با ادامه فعالیت علمی و مادی خود آن را به تولید انبوه می رساند.

در راستای ارتقاء موقعیت تکنولوژیکی کشور و تشویق و حمایت از مبتکرین داخلی، سازمان فعالیتهای دیگری را بنیانگذاری کرده است که از آن جمله می توان به برگزاری جشنواره بین المللی خوارزمی اشاره نمود که از سال 1366 آغاز شده و همه ساله در ایام دهه مبارک فجر در تهران به صورت بین المللی برگزار می شود. در این جشنواره مبتکران و مخترعان داخلی و خارجی در رشته گوناگون علوم به رقابت می پردازند.

از فعالیتهای دیگر سازمان، ارائه خدمات اطلاع رسانی از طریق ارتباط با بیش از 1000 پایگاه خارجی به پژوهشگران است، که سالانه بطور متوسط حدود 700 مورد جستجو از بانکهای خارجی توسط دفتر مرکزی در تهران انجام می شود.

از دیگر فعالیتهای انجام شده در این ارتباط، انتشار خبرنامه اطلاع رسانی روی خط می باشد، این خبرنامه هم از طریق الکترونیکی در سیستم BBS و هم از طریق چاپخانه در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

در اینجا برای آشنایی بیشتر به تشریح اهداف و وظایف و تشکیلات سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران می پردازیم.

 

اهداف سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران:

سازمان پژوهشها جهت رشد و ارتقاء و ایجاد تکنولوژی ملّی در راستای برنامه های توسعه کشور گام بر می دارد، این سازمان از طریق اجرای طرحهای تحقیقاتی کاربردی به منظور دستیابی به دانش فنی و اجرای طرحهای نیمه صنعتی عمل می کند و می کوشد تا از طریق ارتباط نزدیک با مراکز تحقیقاتی، صنعتی و تولیدی و دانشگاههای کشور بین بخشهای تحقیقاتی هماهنگی بیشتری ایجاد کند.

حمایت از افراد مخترع و مبتکر و استفاده از تجارب سایر کشورها در زمینه تکنولوژی و بکارگیری استعدادهای بالقوه کشور برای دستیابی به یک سیاست و استراتژی مشخص ملّی در ارتباط با ایجاد و انتقال تکنولوژی از جمله اهداف و وظایف مهم این سازمان بشمار می رود.

وظایف کلی سازمان پژوهشها:

-         مطالعه و بررسی تکنولوژی ملّی و مقایسه آن در سطح بین المللی از نظر تعیین وضعیت موجود و تشخیص اولویتها و مراقبت در سیر پیشرفت دائمی تکنولوژی ملّی

-         اجرای طرحهای نیمه صنعتی با استفاده از نتایج طرحهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور.

-         اجرای طرحهای تحقیقات کاربردی با هدف دستیابی به دانش فنی در چارچوب نیازها و اولویتهای تکنولوژی کشور.

-         حمایت و پشتیبانی از اجرای طرحهای تحقیقات کاربردی و نیمه صنعتی نوآوران و پژوهشگران بخش غیردولتی از طریق فراهم آوری امکانات مالی، تجهیزاتی، خدماتی، مهندسی، مدیریت و ...

-         اتخاذ تدابیر مناسب برای عرضه دانش فنی حاصله به متقاضیان داخلی و خارجی.

-         کشف، جذب و پرورش استعدادها در زمینه های علمی و صنعتی.

-         تعریف اولویتهای طرحهای تحقیقات کاربردی با در نظر گرفتن سیاستها و برنامه های توسعه کشور با هماهنگی دستگاههای ذیربط و تدارک مقدمات لازم به منظور اجرای آنها توسط محققان، پژوهشگران و نوآوران در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی.

-         برقراری ارتباط بین مراکز تولیدی و صنعتی با دانشگاها و مراکز تحقیقاتی برای تحقّق اهداف و وظایف فوق از طریق کارآموزی، فرصت مطالعاتی، کارورزی و ...

-         ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره ای در امر تکنولوژی اعم از تولید و یا عرضه


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره مشخصات عمومی سازمان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد