سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی


تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:7

 فهرست مطالب

قرآن وحرکت منظومه شمسی

 

تفسیر مجمع البیان:

 

 

والشمس تجری لمستقرلها ذلک تقدیرالعزیز العلیم لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر ولا اللیل سابق النهار وکل فلک یسبحون

 

وخورشید که پیوسته به سوی قرارگاهش درحرکت است،این تقدیر خداوند قادر ودانااست ونه برای خورشید سزاوار است که به ماه برسد و نه شب بر روز پیشی می گیرد و هر کدام از آنها در مسیر خود شناورند.1

 

 

 

دلیل دیگر بر قدرت کامله ما آفتاب است که می رود وحرکت می کند برای قرارگاهی که او رااست یعنی همیشه حرکت می کند تا هنگام انقضای دنیا ویا برای حد معینی که هر شبانه روز دور به آن منتهی می شود وقرائت ائمه (علیهم السلام) است که مستقرلها،به نصب یعنی آفتاب همیشه متحرک است ونیست آنرا سکونی. در کتاب توحید از ابوذر غفاری رحمه الله  نقل کرده که روزی من دست مبارک حضرت رسالت پناه را گرفته پیاده به راهی می رفتیم ونظر بر آفتاب داشتیم تا آنکه غروب کرد،پس من گفتم ای رسول خدا آفتاب به کجا فرود می رود؟ حضرت فرمودند: درآسمان بلند می شود از سمائی به سمائی دیگر تا آنکه به آسمان هفتم در زیرعرش می رسد ودر آنجا سجده می کند وفرشتگانی که موکل برآنند آنها نیز به سجده در می آیند. پس آفتاب می گویدای پروردگار من به کجا امر می کنی که طلوع کنم ا زمحل غروب من یااز موضع طلوع ؟واین است معنی قول خدای تعالی که فرموده : والشمس تجری لمستقرلها.

 

 

 

ذلک تقدیرالعزیز العلیم : این است که صنع پرودگار که غالب است بر مملکت خود ،دانااست بر ظواهر وبواطن اشیاء.(لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر) نیست آفتاب را سزاوار که اینکه ادراک کند ماه را ودریابد ماه را درآن سرعت زیراکه قمر تمام دوازده برج را درعرض یک ماه قطع کند وآفتاب دریک سال (ولا اللیل سابق النهار) محتمل است که مراداز لیل قمر باشد واز نهار شمس یعنی نه ماه پیش گیرنده است بر آفتاب وحاصل کلام آنکه چنانچه آفتاب سرعت ماه را در نمی تواند یافت ، همچنین ماه نیز در ضیاء وروشنی بر آفتاب سبقت نتواند گیرد وبه  نور آفتاب  نتواندرسید بلکه ماه کسب نور از آفتاب کند، وبعضی این چنین تفسیر کرده اند که نیست آنکه شب غلبه کند به روشنی روز بر وجهی که دوشب یا بیشتر با هم جمع شوند که میان آنها روز نباشد . بلکه همیشه شب وروز متعاقبانند وآنچه از حدیث حضرت (علیه السلام) استفاده می گردد مراد این است که شب درخلقت سبقت بر نهار گرفته بلکه اول نهار خلق شده وبعد از آن شب.2

 

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد قرآن و حرکت منظومه شمسی

دهکها و ضریب جینی در ایران

اختصاصی از سورنا فایل دهکها و ضریب جینی در ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دهکها و ضریب جینی در ایران


دهکها و ضریب جینی در ایران

فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات16

 

دهکها و ضریب جینی در ایران
شکاف اقتصادی» بین گروه های مختلف جامعه می تواند مشکلاتی را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور پدید آورد تا آنجا که پس لرزه های احتمالی ناشی از گسترش شکاف داراترین ها و ندارترین ها از عدم رویکرد شهروندان نسبت به یک تفکر و جناح سیاسی فراتر رفته و در سخت ترین شرایط «کارآمدی نظام سیاسی» را به چالش عمیق بکشاند. این اتفاق نظر تصمیم سازان و مقامات عالی رتبه ایران کافی است تا آنها در برنامه ریزی اقتصادی خود همواره «عدالت اجتماعی» را محور قرار دهند. اما این اتفاق نظر یک روی سکه است چرا که در باره نحوه و سازوکار تحقق عدالت اجتماعی و نوع ارتباط آن با اهداف توسعه اقتصادی همواره اختلاف نظر وجود داشته و دارد. واقعیت این است که مسئولان اذعان دارند برنامه های گذشته نظیر «اعمال برنامه های حمایتی» از یکسو و «نگهداشتن رشد اقتصادی» از سوی دیگر و اقداماتی نظیر پرداختن یارانه ها به شیوه فعلی دیگر از حیث کارآمدی اجتماعی و منطق اقتصادی، توجیه پذیر نیست و باید طرحی نو در انداخت. این در حالی است که اقتصاد ایران در سال های پس از انقلاب رویکردی درون گرا داشته است. حال که تصمیم گیرندگان کلان کشور در صدد پیوند به اقتصاد جهان و شناخت جایگاه ایران و ارتقای آن هستند؛ بیم ها و امیدها در خصوص آینده به ویژه درباره اختلاف بین کم درآمدها و پردرآمدها وارد مرحله جدیدی خواهد شد، برنامه چهارم توسعه کشور اکنون مراحل نخست پایه ریزی را سپری می کند، شناخت وضعیت گذشته و حال در ترسیم آینده می تواند راهگشا باشد.
آماری که به وسیله بانک مرکزی منتشر می شود نشان می دهد که به طور میانگین در سال های قبل از انقلاب (۱۳۵۷- ۱۳۴۸) فاصله درآمدی بین دهک اول و دهم (پائین ترین و بالاترین دهک) حدود ۳۵ درصد برآورد می شود. به عبارت دیگر دهک اول به عنوان پایین ترین قشر درآمدی کشور قبل از انقلاب به طور متوسط ۴/۱ درصد و دهک آخر به عنوان بالاترین قشر درآمدی به طور متوسط ۸۳/۳۴ درصد درآمد را به خود اختصاص داده اند. این آمار نشان می دهد در سال های یاد شده میانگین درآمد دهک اول ۴/۱ درصد، دهک دوم ۶/۲ درصد، دهک سوم ۷/۳ درصد و دهک چهارم ۷/۴ درصد بوده که چهار گزینه پایین درآمدی کشور را تشکیل می دهند و متوسط درآمد چهار گزینه میانه به ترتیب دهک پنجم ۹/۵ درصد، دهک ششم ۵/۷ درصد، دهک هفتم ۲/۹ درصد و دهک هشتم۱۲درصد بوده. قابل تأمل اینکه مجموع درآمد هشت دهک اول جامعه کمتر از ۵۰ درصد درآمد را در اختیار داشته اند در حالی که ۳۰/۴ دو گروه درآمدی بالای کشور به ترتیب دهک نهم ۱۵/۱۸ درصد و دهک آخر یعنی بالاترین قشر درآمدی جامعه به تنهایی ۸/۳۴ درصد را به خود اختصاص داده اند.


دانلود با لینک مستقیم


دهکها و ضریب جینی در ایران

دانلود تحقیق عزت نفس نابینایان

اختصاصی از سورنا فایل دانلود تحقیق عزت نفس نابینایان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق عزت نفس نابینایان


دانلود تحقیق عزت نفس نابینایان

شامل بخشهای:

فهرست مطالب

فصل اول ( طرح پژوهش )

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت تحقیق

اهداف

فزضیه تحقیق

تعریف متغییرها

فصل دوم (پیشینه تحقیق )

مقدمه

دیدگاه اسلام

ضرورت شناخت نفس

عزت نفس

حقارت نفس

خود پنداره

انوع خود پنداره

اجزای خود پنداره

ارزیابی خود پنداره

سلسله مراتب خود پنداره

ثبات خود پنداره

خود پنداره بر روی عمل اثر می گذارد

خود پنداره از نظر آلپورت

خود پنداره از نظر راجرز

خود پنداره از دیدگاه متخصصان مشاوره

تعریف کودکان استثنایی

نابینا

تاریخچه نابینایی در جهان

تعاریف مربوط به نابینایی

نظریه های مربوط به ویژگی های افراد نابینا

مسائل و ویژگی های خاص نابینایان

آثار روانی مبتلایان به اختلالات بینایی

ویژگی های رفتاری روان شناختی افراد نابینا

تأثیر نابینایی بر تکلم به زبان آموزش ، هوش

قدرت تفکر و تجسم فضایی نزد نابینایان

استفاده از باقیمانده بینایی

مشکلات نابینایان

کمبود یا فقدان حرمت خود

نقاط قوت و توانمندی های افراد آسیب دیده بینایی

خدمات ویژه نوجوانان نابینا

محیط های آموزشی برای کودکان نابینا

وسایل آموزشی لازم برای محیط های آموزشی نابینایان

مجموعه آموزشی برای خانواده نابینا ( آشنایی با وظایف و کار کردهای اجتماعی )

مجموعه آموزشی برای خانواده شخص نابینا ( آموزش در محیط مدرسه )

تحقیقات انجام شده ( در داخل کشور )

تحقیقات انجام شده ( در خارج از  کشور )

فصل سوم (شیوه روش تحقیق )

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه آماری در روش نمونه گیری

ابزار اندازه گیری

روایی و اعتبار آزمون

روش گردآوری اطلاعات

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم ( تجزیه و تحلیل داده ها )

مقدمه

توصیف داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم ( نتیجه گیری )

مقدمه

بحث و نتیجه گیری

محدودیت ها

پیشنهادات

از بدو پیدایش بشر افرادی بوده اند که به واسطه بیماری ، تصادف و توارث از قدرت بینایی محروم شده اما به دلیل برخورداری از سایر قابلیتها مورد توجه قرار گرفته اند آثار به دست آمده از مصر قدیم نمایانگر این حقیقت است که معلولان بینایی ، مورد پذیرش جامعه بوده اند .

اما درباره آموزش منظم معلولان بینایی و همراه سازی آنان با جامعه تا قرن هجدهم اطلاعی در دست نیست بتدریج با انسجام فعالیت های پراکنده به آموزش معلولان بینایی توجه شد و در این راه کشورهایی مانند فرانسه ، امریکا ، انگلستان و ژاپن . . . پیشگام بودند . (نامنی 1381 )

کودک نابینای مادر زاد cinggital و نابینای مطلق تجربه از جهان اطراف خود را به وسیله کنش های سایر حواس ، چیزی که کودک بینابه ندرت از آنها استفاده می کند . به دست می آورد کودک نابینا دانش خود را از جهان مادی و واقعی به طرقی که الزاماً با طرق کودکان بینا تفاوت دارند بنیان می گذارد .

در نتیجه به نظر می رسد که برای کودک بینا غیر ممکن است دنیای کودک نابینا از آن طوری که برای او وجود دارد تجسم و تصور کند برای انجام فعالیت های حرکتی نیز کودک نابینا سایر حواس خود را به کار می برد و کودک بینا بندرت آنها را به کار می گیرد ( حسینی 1380 ) .

یک کودک نابینا ممکن است به دلیل طرز تلقی های منفی Negative attitude والدین که ناشی از نابینایی اوست ، احساس عدم امنیت کند – گو اینکه کودکان عادی هم به همین دلیل یا دلایل متفاوت دیگر ممکن است دچار این احساس بشوند . بدین ترتیب واکنش های اجتماعی و عاطفی فرد نابینا گرچه ممکن است ناشی از اثرات محیطی باشند ، با وجود این مشخص نیستند ( تفضلی 1380 )

لیکن افراد دارای آسیب های بینایی نباید به دلیل این ویژگی از صحنه فعالیت های اجتماعی کنار گذارده شوند . واقعیت این است که آنان به خوبی قادرند با استفاده از تسهیلات و تغییراتی که در برنامه ها – شیوه ها و مواد آموزشی به وجود می آید به تحصیل بپردازد و همانند سایر همسالان بینایی خود بر غنای شناخت خویش از جهان اطراف بیفزایند و با برخورداری از فرصت های مناسب به تجربه و عمل پرداخته و با انجام فعالیت های گوناگون به یک تعامل اجتماعی فعال در محیط و جامعه خود توفیق یابند (هراتون 1380 – ترجمه رضاگاه )  

شخصیت عبارت است از سازمان بندی روانی و جسمی فرد است. سازمان بندی که ناشی از تجارب زندگی اوست و شامل عوامل ارثی و محیطی می باشد . کودکی که نابینای مادر زاد است به روش خودش از جهان تجربه حاصل می کند او نیز باید از عهده مشکلات مخصوصی که پیش می آید برآید و می توان قبول کرد که به علت نقصی که دارد به احتمال زیاد تحت فشار عصبی قرار گیرد و احساس عدم امنیت و ناکامی را در خودش پرورش دهد .

معمولاً به نظر می رسد که مطالعات پژوهشی به تمام یافته های مسائل سازگاری شخصی ، روانی یا اجتماعی مهم دانش آموزان دارای ضایعه بینایی منتج شوند .

پارسونز در سال 1987 خاطر نشان می سازد که کودکان دارای ضایعات بینایی احساس می کنند که کودکان بینا در زندگی خود عملکرد مؤثری تری نسبت به آنها دارند با وجود این به طور کلی به مسائل خود پنداری این کودکان اساساً به عنوان عملکرد تجارب متقابل محیطی محدود آنها توجه می شود ( تونل 1384 – پاکزاد )

به طور کلی اگر جمعیت بینا با انتظارات دانش آموز نابینا به طور عادی تری برخورد کند و متعاقب آن ارتباط متقابل عادی به وجود آید این مسائل حتماً از بین خواهد رفت .

  1. بیان مسئله :

روش های مختلفی برای اندیشیدن درباره خود وجود دارد که دو اصطلاح مهم در این راستا خودپنداره و عزت نفس می باشند . خودپنداره معرف مهمترین جنبه شخصیت افراد می باشد که به شناسایی انسان از خود اشاره دارد آنچه که ما از شخصیت خود می دانیم ناشی از مجموعه ای از اطلاعات و شناخت فرد از ویژگی های شخصی و عقاید خود می باشد که جنبه توصیفی ندارد خودپنداری در ارتباط با دو عامل دیگر قرارداد مهارت ها و توانایی های فرد و عزت نفس هر چه توانایی ها و مهارت های فرد افزایش یابد یا بر نقشه شناختی فرد از خود پیچیده تر و گسترده تر می شود . لذا با افزایش مهارت ها و توانایی های فردی ، خودپنداره عمیق تر می شود .

عزت نفس نیز جنبه قضاوتی دارد و ارزشیابی فرد از خود می باشد . یعنی فردی که از خودآگاهی برخوردار است ، نوعی ارزش گذاری بر روی صفات خود دارد و چنانچه این ارزش گذاری منفی باشد عزت نفس خدشه دار می شود بنابراین عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات درون خود پنداره برای فرد دارد و از اعتقادات فرد در مورد تمام صفات و ویژگی هایی که در اوست ناشی می شود ( بیابانگرد 1373 ) از مهم ترین صفات شخصیتی خود پنداره و عزت نفس می باشد زیرا سایر صفات شدیداً تحت تأثیر این مشخصه های شخصیتی قرار دارند عزت نفس و خودپنداره مثبت در شخصیت فرد موجب رشد و موفقیت وی می گردد و بر عکس پایین بودن آن موجب بسیاری از بد بختیها و انحرافات می شود . ( بیابانگرد 1373 ، صفحه 62 )

همچنانکه نوجوانان از خود درکی پیدا می کنند و هویت خود را درمی یابند تلویحاً برای خصوصیات خودش ارزش منفی یا مثبت قایل می شوند مجموعات این ارزیابی هایی که فرد از خود می کند خودپنداره او را تشکیل می دهد که خودپنداره و عزت نفس به ارزیابی های شخص ، خصوصیاتش اطلاق می شود ( یاسایی ، 1370 )

کودکان استثنایی به عنوان گروهی از افراد همواره در تاریخ و جوامع گوناگون به طور مختلف مورد توجه قرار گرفته اند این گروه به طور اعم شامل : افراد تیز هوش – عقب مانده ذهنی – ناسازگار و نابینا بوده اند .

در این میان گروه نابینا کمتر مورد توجه بوده و تحقیقات کمتری در مورد آنها انجام گرفته است و بیشترین تحقیقات در خصوص افراد عقب مانده ذهنی و مسایل و مشکلات مربوط به آن بوده است و در ارتباط با نابینایان حتی به تعداد انگشتان دست هم تحقیقات مفید وجود ندارد.

در واقع افراد نیازمند به اعتماد به نفس می باشند تا در سایر آن بتوانند راه خوشبختی خود را هموار کنند و به هر میزان که افراد رشد کنند و بیشتر با مسایل و مشکلات زندگی مواجه می شوند نیاز آنها به اعتماد به نفس و خود پنداره بیشتر می شود ( قائمی . 1371 )

این تحقیق به دنبال این مسئله می باشد که آیا میزان خودپنداره افراد نابینا و عادی متفاوت است ؟

 

  1. اهمیت و ضرورت تحقیق :

مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه   حضرت علی(ع)

 موضوع شناخت افراد استثنایی خصوصیات افراد نابینا ، مطالعه و آشنایی با خصوصیات روانی آنها بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است .

نقص بینایی بیش از هر معلولیت دیگر ناتوانی با می آورد چون نابینایی نمایان تر از سایر معلولیت هاست نشانه هایی از قبیل عصای سفید ، عینک های سیاه و ضخیم و سگ راهنما .

مسئله خودپنداره و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل رشد مطلوب در شخصیت نوجوانان است برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی – قدرت و ابتکار ، خلاقیت و نوآوری ، سلامت فکر و بهداشت روانی رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی خودپنداره و عزت نفس دارد .

فرد ادراک شده همان خودپنداره است یعنی یک دیدگاه عینی درباره مهارت ها – صفات – ویژگی هایی که در یک فرد وجود دارد با فرد فاقد آنهاست .

خود ایده آل عبارت است از تصویری که هر فرد دوست دارد از خود داشته باشد که لزوماً پنداری پوچ و بی معنی نیست بلکه یک تمایل صادقانه برای داشتن نگرش ها ، اسنادهای خاص می باشد و زمانی که فرد ادراک شده و خود را ایده ال با هم همتراز باشد فرد از عزت نفس بالایی برخوردار خواهد بود ( نوابی - 1373 )

جامعه ای که افراد آن از احساس خود پنداره بالا و عزت نفس بالایی برخوردار باشند . در مقابل مسایل و مشکلات و انواع مسایل زندگی از جمله فشار های روانی ، تهدید ها حوادث ناگوار طبیعی  مثل : سیل ، زلزله و بیماری های روانی ( اضطراب ، افسردگی ، اکلیسم، اسکزیوفرینیا و . . .  ) مقاوم و پایدار خوهد بود که این امر شکوفایی استعدادهای نهفته ، خلاقیت و پیشرفت های فرهنگی اقتصادی ، اجتماعی و . . . را به دنبال خواهد داشت ( بیابانگرد - 1374 )

خلاصه اینکه خودپنداره یک جنبه مهم در کنش کلی فرد است و با زمینه های دیگر آن از جمله : سلامت روانی ، اجتماعی در عملکرد تحصیلی در ارتباط است . به این صورت که می تواند هم علت و هم معلول نوعی از عملکرد که در زمینه دیگر حاصل شده است باشد ( بیابانگرد 1374 )

شامل 104 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق عزت نفس نابینایان

دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک

اختصاصی از سورنا فایل دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک


دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک

فلسفه استراتژی :

استراتژی منابع محدود سازمان را بر موضوعات اصلی متمرکز می کند.
ماهیت استراتژی ، تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز منابع در جهت تحقق منافع نهفته در آنها است.
درونمایه اصلی استراتژی، فرصت ها هستند.بدون دستیابی به فرصت های استراتژیک منافع استراتژیک در کار نخواهد بود.
اولین لازمه فرصت یابی ،حساسیت ذهنی است.
احساس رضایت از وضع موجود و احساس امنیت و پایداری سازمانی مهمترین عامل بازدارنده از درک فرصت هاست.

 

استراتژی:

      زاییده فضای رقابتی و منابع محدود است.ماهیت استراتژی تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز در جهت تحقق منافع نهفته درآنهاست.

برنامه ریزی استراتژیک:

      برنامه ریزی استراتژیک در عین توجه به قوت و ضعف های داخلی سازمان به محیط خارجی سازمان به شدت اهمیت می دهد.

پارادایم های مدیریت استراتژیک:

  الف) مکتب تجویزی : این مکتب معتقد به طراحی رسمی و پیش بینی تدابیر تحلیلی برای تحقق هدف های بلند مدت می باشد.

    ب) مکتب توصیفی : اقدام به موقع و منطبق با شرایط جاری و تقریبا اعمال تدابیر غیر رسمی است.

    ج) مکتب تلفیقی

 

 

 

 

فایل پاورپوینت 20 اسلاید

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک

تحقیق در مورد لباس درقرآن

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق در مورد لباس درقرآن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد لباس درقرآن


تحقیق در مورد لباس درقرآن

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:8

 فهرست مطالب

گام اول: شناخت قرآن

 

گام دوم: مجالست با قرآن

 

گام سوم: تمسک به قرآن:

 

گام چهارم: تسلیم شدن در برابر قرآن

 

 پی نوشت ها:

 

 

کلام جاویدان الهی بشر را به سوی محکم ترین و استوار ترین روشها و مسلک ها سوق می دهد.1 قرآن کتابی است که برای هدایت بشر در تمام عصرها و نسلها نازل شده است و بطور یقین جامع ترین دستورات را برای سعادت و خوشبختی انسان تدوین نموده است. نگاه تازه به جایگاه قرآن و تبیین وظایف امت اسلامی در برابر این معجزه الهی و بررسی آثار و برکات محوریت قرآن در سیمای الگوها و اسوه ها می تواند گامی هرچند ناچیز در جهت تبیین این کتاب آسمانی بوده، ما را به صراط مستقیم الهی رهنمون سازد.

 

 

 

امام العارفین در نهج البلاغه می فرماید:

 

فأسألوا الله به و توجهوا الیه بحبه.2

 

آنچه می خواهید بوسیله قرآن بخواهید و با عشق به قرآن به خدا توجه کنید.

 

 

 

بنابر آموزه های علوی قرب الرحمان در سایه حب القرآن محقق می شود.

 

 

 

علامه طباطبائی می فرمایند: رابطه مخصوصی که ما آن را حب و علاقه می نامیم تأثیر خاصی در فاعل دارد، بطوریکه قوه فاعلی مزبور همواره متوجه و خواهان انجام خود فعل است و در صورتیکه به آن نائل گردد باز خواهان حفظ و نگهداری آن است. حب یک نوع تعلق و ارتباط محب و محبوب است.3

 

 

 

وقتی کنش وﻳﮊه عاطفی بین انسان و کمالش ایجاد شود، محبت پیدا شده است و هرچه این مغناطیس قوی تر باشد جذب بیشتر می شود، هر چه قدر بتوانیم رابطه قوی تر با قرآن برقرار کرده و در اعماق وجود خود بذر محبت این گنجینه بیکران را بکاریم، گامی در جهت رسیدن به قرب الهی برداشته ایم.

 

 

 

 

 

گام اول: شناخت قرآن

 

علی - علیه السلام- می فرمایند:

 

«المعرفه نورالقلب.»4

 

شناخت روشنائی دل است.

 

 

 

آن گاه که قلب جلا یابد، نور قرآن در آن تجلی پیدا می کند و معرفت و شناخت آن ممکن می شود. البته شناخت لفظی هرگز نمی تواند ما را به دوستی و عشق کلام الله مجید رهنمون شود، بلکه این معرفت حقیقی است که محبت را به دنبال می آورد. برای رسیدن به شناخت واقعی باید طهارت دل کسب کنیم چرا که قرآن کریم قابل مس و لمس نخواهد بود مگر آن که تطهیر جسم و جان صورت گرفته باشد. چنانچه ذات اقدس اله خود در آیه شریفه می فرماید:

 

و لایمسه الا المطهرون.5

 

 

 

انسانی که به پلیدی شهوت و گناه آلوده و به هوی و هوس مبتلا است و موانع شناخت را از خود دور نساخته است از قرآن بهره ای نمی برد. آدمی باید از انواع آلودگی در علم وعلل پاک باشد تا بتواند در قرآن اندیشه کرده و حقیقت آن را دریابد.

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد لباس درقرآن