لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه12
مکتب اصالت فرهنگ توده ای
در دهه های 1950 و 1960 در واکنش به دیدگاه های محافظه کارانه فرهنگ تودهای، تحلیلهایی رواج یافت که از یک سو مبتنی بر برخی اصول اساسی نگرشهای محافظه کارانه بود و خصلت «منحط» و تجارت زدة فرهنگ تودهای مدرن را میپذیرفت اما از سوی دیگر در برخی از آن اصول تردید و تجدید نظر میکرد. نکته اصلی مورد نظر در این تحلیلها آن است که در پس فرآوردهها و کردارهای فرهنگی تودهای ، اندیشهها و رفتارهای قاعده مندی میتوان یافت که از فرهنگ اصلی عامة مردم ریشه گرفته و تودهها بر اساس آنها فرهنگ خود را تولید و مصرف میکنند. به سخن دیگر در این تحلیلها به جای تاکید بر «ساختگی » بودن سراسری فرآورده های فرهنگ تودهای و تحمیل آن از بالا ، بر نقش فعالیت آگاهانه و خودجوش مردم در شیوة مصرف فرهنگ تاکید گذاشته میشود. ذیلاً به شرح مواضع نمایندگان اصلی این مکتب می پردازیم.
ریچارد هوگارت ( -1918)
هوگارت، نظریه پرداز فرهنگ معاصر انگلیسی، بینانگذار مرکز مطالعات فرهنگی معاصر در دانشگاه بر مینگهام و چهرة برجسته ای در مطالعه فرهنگ توده ای مدرن است. به نظر هوگارت طبقات پایین در مقابل فرهنگ جدید صرفاً منفعل نیستند بلکه تا حد زیادی قدرت تشخیص و انتخاب دارند و این قدرت در «ذوق فرهنگی و هنری» مندرج در زندگی آن طبقات ریشه دارد. در مقابل فرهنگ سرگرمی مدرن همین ذوق فرهنگی و هنری را می کشد و از بین می برد. ویژگی اصلی فرهنگ قدیم طبقات پائین احساس همبسنگی و پیوند بود که آن فرهنگ بین مردم ایجاد می کرد و از آنجا که آن فرهنگ برخاسته از علایق و تلخیها و شیرینیهای زندگی آنها بود، آئینه تمام نمای کلیت زندگی ایشان نیز به شمار میرفت. فرهنگ قدیم فرهنگ جماعتی است در حالی که فرهنگ سرگرمی مدرن فرهنگ تودهای است، یعنی برخاسته از علایق جماعت نیست. فرهنگ کوچه و بازار هر قدر هم ممکن است. به نظر برخی سخیف بیاید اما به هر حال فرهنگی خودجوش و برخاسته از عمق وجود عامة مردم است. اما به نظر هوگارت فرهنگ تودهای مدرن دیگر کاملاً برخاسته ازعلایق و خواستهای طبقات پایین نیست. رسانههای جمعی مدرن در فرهنگ اصلی دخل و تصرف میکنند و فرهنگی ساختگی، «بی رنگ و رو» و «پیش پا افتاده» رواج می دهند. در این فرهنگ بر خلاف گذشته دیگر نمیتوان «کامل زیست» . فرهنگ تودهای سیراب کنندة روح نیست بلکه تجارت زده و انتزاعی است. فرهنگ تودهای ، فرهنگ بربریت تازهای است . فرهنگ سرگرمی تنها سطح ذوق فرهنگی را تنزل نمیدهد بلکه از طریق تهییج و تحریک بیش از حد نهایتاً آنرا از کار می اندازد.
تحقیق در مورد مکتب اصالت توده ای