سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله مجتمع دخانیات تهران

اختصاصی از سورنا فایل دانلود مقاله مجتمع دخانیات تهران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله مجتمع دخانیات تهران


دانلود مقاله مجتمع دخانیات تهران
  • تاریخچه کشت توتون

توتون کاری در استان تهران درسال 1318 بصورت پیمانکاری و ارباب و رعیتی شروع و مالکین قصبات به عنوان پیمانکاران طرف قرارداد دخانیات با کمک زارعین تحت سرپرستی خود اقدام به کشت توتون می نمودند .

پس از گذشت زمان و اجرای قوانین  اصلاحات اراضی بتدریج زارعین صاحب زمین شده و خود راساً اقدام به انعقاد پیمان کشت توتون با دخانیات نمودند و توتونکاری رونق گرفت و مروجان کشت استخدام و به آموزش  توتونکاران همت گماردند و واریته هایی همچون سامسون ، باسما ، تیکلاک ، و ترابوزان کشت اصلی است .

در سالهای اخیر با توجه به تغییر ذائقه مصرف کنندگان سیگار و ساخت سیگارتهای لوکس دو واریته توتون ویرجینیا و بارلی جایگزین واریته های گذشته شده است .

در باره دخانیات تهران :

مجتمع دخانیات تهران با فعالیت در حوزه های کشاورزی ، صنعت و بازرگانی دخانیان نظیر خرید و نگهداری توتون ، عمل آوری توتون و فروش محصولات دخانی با هدف تامین نیازهای اولیه صنعت دخانیات در زمینه تولید محصولات دخانی و تامین نیازهای مصرفی مردم منطقه در چارچوب سیاست جلوگیری از مصرف بی رویه کالاهای قاچاق و نامرغوب فعالیت می کند .

مجتمع دخانیات از قبل از اتقلاب تاکنون 10 مدیر به خود دیده که عباس علی تحویلداری، ابوالفضل جلالی ، بیوک بصیری ، دکتر حسن عابدی ، مرتضی قندی ، احمد منتظر ، عباسعلی معماریان ، سید محمد فتاحی ، مرتضی صدیقی و غلامرضا دینی از جمله آنها می باشند .

خرید توتون :

عملیات خرید در مکانی مخصوص بنام کمیسیون خرید صورت می گیرد که دارای شرائط ویژه ای برای اینکار می باشد  کمیسیون خرید متشکل از رئیس کمیسیون ، ارزیاب ، انک نویس ، وزان ، توزین نویس و .... که هر یک دارای وظایف خاص می باشند .

خرید توتونکاری پیچیده ، فنی و بر اساس سیستم ویژه ای به دوش 11 درجه ای برای تیپ شرقی و 36 درجه ای ( بین المللی ) برای تیپ غربی صورت می گیرد .

وضعیت خرید توتون :

در سال زراعی 84 در مجموع تعداد 103 هزار و 994 عدل توتون معادل دومیلیون و 161 هزار و 842 هزار کیلوگرم به ارزش 22 میلیلرد و 647 میلیون و 895 هزار و 552 ریال از سه هزار و هشتصد توتونکار استان خریداری شد .

حوزه صنعت :

اداره خدمات فنی و مهندسی

اداره خدمات فنی و مهندسی مجتمع دخانیات تهران شامل بخشهای مختلفی از جمله ساختمان و تاسیسات برق و الکترونیک و صنایع و نوآوری و دفتر فنی می باشد .

حوزه بازرگانی :

حوزه بازرگانی مجتمع دخانیات با تعداد 32 نفر نیروی کار مجرب در دو بخش تدارکات و پخش و فروش فعالیت می نمایند اعم عملکرد یکساله این حوزه در سال 1384 بشرح ذیل می باشد .

  • واحد پخش و فروش:

 این بخش با تعدا 250 نفر نیروی کار مجرب ( کارشناس فروش ، کارشناس و متصدیان مبارزه با قاچاق ، کارشناسان بازاریاب ، حسابدارن ، انباردار و کمک انباردار و غیره ) و با تعداد600 عامل فروش فعال و نیمه فعال ، فعالیت داشته و در سال 84 بالغ بر 80 هزار و 317 کارتن انواع کالای دخانیه و تنباکو با حدود 1850 برگ رسید انبار وارد انبارهای این مجتمع گردید و در نهایت با فروش به عاملین طی یک هزار و 80 برگه فروش از انبار خارج گردید.

در قسمت فروش نیز کارشناسان و بازاریابان این حوزه با تلاش بی وقفه و شبانه روزی اقدام به فروش تعداد 433 میلیون 375 هزار و 230 نخ انواع سیگارت به ارزش 50 میلیلرد و 896 میلیون و712 هزار و 362 ریال به عاملین فروش سیگار در سطح استان نموده اند .

  • واحد تدارکات

در این بخش نیز تعداد 60 نفر پرسنل فعال و سخت کوش ( مسئول تدارکات ، متصدی قراردادها و مناقصه و مزایده ، مامورین خرید و حسابدارا ن ) در زمینه انجام امور مختلف مربوط به خرید و فروش ، برگزاری استعلامات ، مناقصات و مزایده ها ، انعقاد قرارداد با پیمانکاران مختلف مشغول به انجام وظیفه می باشند اعم عملکرد این بخش در سال 84 در بحث مربوط به مناقصه.

الف) اقدام به برگزاری تعداد 70 مورد مناقصه عمومی در زمینه ساخت پالت چوبی ، جذب نیرو از طریق شرکتهای خدماتی ، خرید لیفتراک برقی ، گازرسانی خط 60 پوند مجموعه دخانیات ، مناقصه مربوط به تسمه نقاله و عایق کاری لوله و تاسیسات حرارتی کارخانه فرآوری سورک .

حوزه امور اداری و رفاه

  • صدور احکام مرخصی ، استحقاقی ، استعلاجی و بدون دستمزد ، 2- صدور احکام ارتقاء گروه تاسطح 11 تا مدرک تحصیلی لیسانس پس از تایید کمیته فرعی طرح طبقه بندی مشاغل ، 3- صدور احکام ارتقاء گروه تشویقی مشاغل ، رزمندگان ، آزادگان ، جانبازان ، گردان عاشورا. 4- برقراری و قطع کمیته هزینه عائله مندی و حق اولاد . 5- افزایش و کاهش فوق العاده شغل، فوق العاده جذب مناطق محروم با رعایت مقررات مربوطه ، 6- صدور احکام انتصاب کارمندان در صورتیکه تغییر رسته و رتبه و رشته و تغییر محل خدمت و تنزل گروه آنان نگردد و پس از تایید کمیته فرعی ، 7- صدور احکام انتصاب در مشاغل سرپرستی تا سطح رئیس اداره در صورت داشتن احراز با تایید کمیته فرعی ،  8- صدور احکام بازنشستگی کارمندان واجد شرایط تا سطح رئیس اداره ، 9- هماهنگی با سازمان بازنشستگی در خصوص برقراری حقوق بازنشستگان ،10- صدور حکم تغییر محل جغرافیایی کارمندان تا سطح رئیس،11- صدور احکام پایه سنوات اعم از کارگران دائم و قراردادی،12- صدور احکام بازخریدی کارگران فصلی دائم به تعداد 39 نفر، 13- صدور احکام بازنشستگی کارمندان و کارگران دائم به تعداد 35 نفر،14-صدور احکام ترویجی ،پایه سربازی، حق حضور در جبهه، سنوات،رتبه،15- صدور احکام نقل و انتقال کارگران پس از موافقت مدیران مبدأ و مقصد،16- تهیه فرم کمیته جهت اجراء طرح طبقه بندی مشاغل کارگران، 17- امحاء پرونده های راکد با نظارت سازمان اسناد ملی.

امور مالی:

فعالیت های اداره امور مالی مجتمع ذخانیات در سال 84 به شرح زیر است:

1- صدور اسناد کارپردازی در سال 84 2- تبدیل حساب پروژه به دارایی با گردش بیش از 53 میلیارد ریال،3- بررسی خرید توتون و ثبت رسید ها و حواله های انبار مواد خام، انبار نهاده ،انبار کالای مانیپوله و انبارهای فنی،برقی،مکانیک،رستوران، ترابری، سوخت، ملزومات و غیره....

4- جمع آوری اطلاعات کامل و شناسایی مراکز هزینه جهت اجرایی کردن سیستم حسابداری صنعتی،5- انجام انبارگردانی میان دوره ای در سال 84،6- سازماندهی انبارهای مربوط به پروژه ریدرائینگ و شناسایی کلیه اقدام چینی و ثبت در سیستم های مالی و اموال ،7- سازماندهی و نحوه پرداخت حقوق کارمندان بازنشسته و ایجاد حساب سپهر بانک و واریز کلیه وطالبات به حساب بازنشسته ها،8- محاسبات پرداخت مطالبات مربوط به مرخصی سوخت شده سنواتی بازنشستگان،9- پرداخت مطالبات ناشی از اجرای طرح طبقه بندی کرگران دائم و قراردادی مجتمع دخانیات،10- بازخرید شده مجتمع،11- ایجاد و راه اندازی سیستم های مالی و حقوق و دستمزد و رفع عیب سیستم های مالی و حقوق  دستمزد به رفع عیب سیستمهای انبارهای در سطح کلیه واحدهای تابعه مجتمع دخانیات تهران.

فعالیت های اداره دخانیات تولید و فروش می باشد.

حسابهای که اداره به آن سر و کار دارند عبارت است از : حساب بانکی ، بدهکاران، بستانکاران، خرید و فروش

فعالیت های که اداره دخانیات دارد پس از انجام حسابداری (روزانه)، وارد سیستم مکانیزه می شود

شامل 22 صفحه فایل WORD قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله مجتمع دخانیات تهران

آموزش اسکی

اختصاصی از سورنا فایل آموزش اسکی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آموزش اسکی


آموزش اسکی

آموزش اسکی

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 16

 

 

 

 

بخش اول _ آموزشهای مقدماتی:

با فرارسیدن فصل سرما و بارش برف که در اکثر نقاط کشور پهناور ما ایران در اواخر پاییز رخ میدهد فصل ورزش اسکی هم شروع میشود که در این زمان علاقه مندان زیادی میتوانند با این دنیای سفید رنگ آشنایی بیشتری پیدا کنند.

آشنایی های اولیه :در دامنه پیست نقطه صاف و خلوتی را بیابید و اسکیهای خود را بپوشید . راست بایستید واسکیها را بطور طبیعی از یکدیگر باز نگه دارید و باتومهای خود را در برف فرو کنید .

طرز بدست گرفتن باتومها :دستها را از زیر داخل تسمه با توم کنید . دستها را پایین بیاورید بطوریکه در مقابل دسته باتوم قرار گیرد و سپس دسته باتوم را با انتهای تسمه محکم در دست بگیرید .

 

صعود با اسکی :قبل از آنکه برای بالا رفتن از پیست از بالابرهای مکانیکی استفاده کنید روش بالا رفتن ازشیب را یاد بگیرید .برای بالا رفتن دو شیوه وجود دارد: الف: صعود پله ای   ب: صعود جناقی

الف : صعود پله ای :در این روش اسکیهای خود را موازی با هم و عمود به خط شیب قرار دهید و از پهلوبصورت پله ای بالا روید .

 

ب: صعود جناقی :سر اسکیها را از هم دور کنید بنحوی که اسکیها به شکل جناق درآیند . سپس در حالیکه ازباتومها کمک میگیرید یک پا را بلند کنید و آنرا کمی بالا تر فرود آورید .سپس به همین ترتیب پای دیگر را بالا بیاورید . صعود جناقی بیشتر در شیبهای تند تا اندازهای خسته کننده است . اگر از این کار خسته شدید میتوانید از روش صعود پله ای استفاده کنید .

طرز بلند شدن :در صورت زمین خوردن به این ترتیب عمل کنید : هر دو اسکی را به موازات یکدیگر و به طور افقی در سراشیبی کوه قرار دهید . سپس باتومها را جفت کنید و با یک دست بالا و با دست دیگر پایین آنها را محکم بگیرید و در برف فرو کنید . به این ترتیب میتوانید براحتی و با حفظ تعادل خود را از زمین بلند شوید .


دانلود با لینک مستقیم


آموزش اسکی

آموزش مکانیک سیالات غیر نیوتنی

اختصاصی از سورنا فایل آموزش مکانیک سیالات غیر نیوتنی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آموزش مکانیک سیالات غیر نیوتنی


آموزش مکانیک سیالات غیر نیوتنی

آموزش مکانیک سیالات غیر نیوتنی

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 4

 

 

 

 

 

سیالات سودوپلاستیک:

 

طبق طبقه بندی سیالات انجام شده دیدیم که سیالات غیر نیوتنی به 3 دسته :1- سیالات مستقل از زمان  2- سیالات وابسته به زمان 3- سیالات ویسکوالاستیک طبقه بندی می شوند

سیالات مستقل از زمان را با نامهایی چون: سیالات غیر الاستیک ، کاملا ویسکوز ، نیوتنی تعمیم یافته می شناسیم.

دیاگرام زیر سیالات مستقل از زمان را نشان می دهد.

همانطور که مشاهده می کنید سیالات سودو پلاستیم ها سیالاتی هستند که با افزایش تنش و در نتیجه نرخ برش ویسکوزیته ظاهری آنها کاهش می یابد.

برای درک بهتر از سیالات سودوپلاستیک می توانیم خون موجود در بدن را سیال سودو پلاستیک فرض کنیم.

اما اگر این سیالا را در سرعت های برشی پایین و یا بسیار بالا مورد برسی قرار دهیم رفتاری نیوتنی از خود نشان می دهد.

همانطور که مشاهده می کنید سیال در نرخ های برش بسیار بالا و بسیار پایین رفتاری نیوتنی از خود نشان می دهد زیرا ویسکوزیته ثابت می ماند.

 

معرفی مدل های ریاضی برای سودوپلاستیک ها:

مدل های اولیه ارائه شده برای سودوپلاستیک ها دقت خوبی در سرعتهای بالا و پایین نداشتند که همین موضوع باعث تغییرات در آنها و معرفی مدل های جدید گشت.

مدل های معرفی شده برای رفتار این سیالات عموما ساده هستند.

مدل پاور لا

جزء اولین مدل های ارائه شده برای سیالات سودوپلاستیک می باشد،این مدل رابطه بین تنش برشی و سرعت برشی را به صورت یک منحنی دو لگاریتمی ،که به صورت یک خط مستقیم است ، تخمین زد ، رابطه ارائه شده برای آن به صورت:


دانلود با لینک مستقیم


آموزش مکانیک سیالات غیر نیوتنی

روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان

اختصاصی از سورنا فایل روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان


روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان

روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 11

 

 

 

 

بخشی از متن

قسمت عمده مواد آموزشی اعراب قبل از اسلام

مردم‌ عربستان‌ قبل‌ از اسلام‌ به‌ دانش‌ تبارشناسی‌، شعر و ایام‌العرب‌ توجه‌ داشتند و دانش‌کمی‌ هم‌ از ستاره‌شناسی‌ داشتند. زبان‌ عربی‌ در شعر غنی‌ بود و تا ظهور اسلام‌ نثر برجسته‌ای‌ به‌وجود نیامده‌ بود. در زمینه‌ تاریخ‌ هم‌ به‌ داستانهای‌ روزهای‌ جنگ‌ اعراب‌ (ایام‌العرب‌) که‌ایام‌الناس‌ نیز نامیده‌ شده‌، توجه‌ داشتند.

در زمینه‌ توانایی‌ خواندن‌ و نوشتن‌، به گزارش مؤلف‌ «فتوح‌ البلدان‌»،‌ در مکه‌ «سفیان‌ بن‌ امیه‌ بن‌عبدشمس‌» و «ابوقیس‌ بن‌ عبدمناف‌ بن‌ زهره‌ بن‌ کلاب‌» از «بشربن‌ عبدالملک‌» نصرانی‌ (اهل‌حیره‌) خط‌ آموختند. اینان‌ اولین‌ کسانی‌ بودند که‌ در مکه‌ خط‌ تعلیم‌ دیدند.

مستشرق معروف‌ «دیبس‌» در دائره‌المعارف‌ اسلامی‌ آورده‌ است‌ که‌ تعلیم‌ کودکان‌ درمکتب‌ها، قبل‌ از اسلام‌ نیز دارای‌ سابقه‌ بوده‌ است‌ و برخی‌ کودکان‌ دوره‌ جاهلی‌ خواندن‌ ونوشتن‌ یاد گرفته‌ بودند. البته‌ در قبیله‌ اوس‌ و خزرج‌، این‌ هنر کمتر به‌ چشم‌ می‌خورد و برخی‌ از یهودیان‌ مدینه‌، به‌کودکان‌ خود خواندن‌ و نوشتن‌ تعلیم‌ می‌دادند. بنابر این‌ گزارشات‌، برخی‌ معتقدند که‌ در دوره‌ جاهلیت‌ در شبه‌ جزیره‌ عربستان‌ مراکز آموزشی‌ وجود داشته‌ است‌.

علت‌ این که‌ در دوره‌ قبل‌ از اسلام‌، تعداد اندکی‌ از مردم‌ قریش‌ و یهودیان‌ یثرب‌ با خط‌ و نوشتن‌ آشنا بودند؛ موقعیت‌ طبیعی‌ شبه‌جزیره‌ عربستان‌ بود که‌ جز در قسمت‌ کوچکی‌، جمعیت‌ غیر متمرکز و پراکنده‌ بود، لذا زمینه‌ اصلی ‌و لازم‌ برای‌ پیدایش‌ سواد وجود نداشت‌. اما علت‌ رواج‌ خواندن‌ و نوشتن‌ در مکه‌ و در میان‌ قبیله‌ قریش‌ را شاید بتوان‌ در دلایل‌ زیریافت‌:

1 ـ قریش‌ از مدت ها قبل‌ از اسلام‌، برای‌ تجارت‌ به‌ سوریه‌ و یمن‌ که‌ دارای‌ سنت‌ خواندن‌ ونوشتن‌ بودند، سفر می‌کرد.

2 ـ تولیت قریش‌ از خانه‌ کعبه‌ و ارتباط‌ با قبایل‌ مختلف‌.


دانلود با لینک مستقیم


روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان

تحقیق جامع و کامل درباره پورتال و کاربری آن

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق جامع و کامل درباره پورتال و کاربری آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق جامع و کامل درباره پورتال و کاربری آن


تحقیق جامع و کامل درباره پورتال و کاربری آن

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 73 صفحه

 

 

 

 

بخشی از متن :

تعریف اولیه پورتال بسیار ساده است : "مکانی (Hub) که ساده ترین کاربران اینترنت با رجوع به آن بتوانند به راحتی از  سرویس های متداول در اینترنت بهره مند شوند و یا  اطلاعات مورد نیاز خود در  را بدست آورند ". هریک از این کلمات دقیقا نشان دهنده ویژگی خاصی از پورتال هستند :

مکان : در اکثر موارد  پورتال به عنوان یک وب سایت با ویژگی های خاص شناخته می شود. این وب سایت می تواند  یک واسط (Interface) بین کاربران و تعدادی وب سایت زیر مجموعه پورتال باشد و یا اینکه به عنوان وب سایتی واسط، بین کاربران و اینترنت قرار گیرد. اما  تعاریفی نیز وجود دارند که مستقیما از لغت وب سایت استفاده نکرده در  این مورد سکوت می کنند : "پورتال دروازه ای است به سایتهای دیگر " و یا "پورتال نقطه ورود کاربران به اینترنت است " .

ساده ترین کاربران : کاربرانی که به پورتال مراجعه می کنند ، لزوما کاربران حرفه ای اینترنت نیستند. پورتال این توانایی را به کاربران می دهد که حتی کم تجربه ترین آنها بتواند از اطلاعات و سرویسهای ارائه شده استفاده کند . بر حسب نوع پورتال ، کاربران آن نیز متفاوتند و شامل کاربران معمولی ، مشتریان ، تولیدکنندگان ، کارمندان سازمان و... باشند .

سرویس های متداول در اینترنت : هر وب سایتی بر حسب نوع فعالیت کاری خود ارائه دهنده سرویس خاصی است . اما یک پورتال باید توانایی ارائه سرویس های عمومی باشد نظیر سرویس پست الکترونیک رایگان ، انجمن ،تالار گفتگو ، اخبار ، نقشه های مرتبط با موضوع پورتال ، جستجو در سایتهای زیر مجموعه و اینترنت ، شخصی سازی توسط کاربر و شخصی سازی توسط پورتال(Tailoring) باشد . در پورتالهای تجاری خدمات خرید و فروش آنلاین ، ارائه کاتالوگ و سیستمهای پرداخت لحاظ می گردند .

اطلاعات مورد نیاز  : یکی از ویژگی های  پورتال  دریافت اطلاعات از سایتهای دیگر(Content aggregation) است . پورتال تنها دریافت کننده اطلاعات است و آنها را به اشتراک می گذارد . به عبارت بهتر پورتال اطلاعاتی که در سایتها و پایگاههای مختلف وجود دارد را  سازماندهی کرده و نمایش می دهد. در نظر داشته باشید که این اطلاعات باید استاندارد شده باشند .

بنابراین  :

  • پورتال ، تولید کننده و مدیریت کننده اطلاعات نیست .
  • پورتال ، استاندارد کننده اطلاعات نیست .
  • پورتال ، یک وب سایت همه کاره نیست .

به عبارت دیگر پورتال چهارچوبی است که اطلاعات و سرویسهای منابع مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و تحت یک طرح امنیتی ارائه می دهد . با استفاده از پورتال می توان به یکپارچه سازی سیستمهای مجزا کمک کرده و کاربران  را برای استفاده از خدمات موجود یاری داد.

ویژگی های پورتال

بر طبق نکاتی که در تعریف پورتال داده شد ویژگی های پورتال عبارتند از :

1-     ارائه  شخصی سازی  اطلاعات و کاربری های پورتال بر حسب نیاز کاربر توسط شخص یا خود پورتال . (PersonalizationوTailoring)

2-     ارائه سیستمهای  جستجو و دایرکتوری  به گونه ای که کاربر در کمترین زمان ممکن به اطلاعات دست یابد . (Search and Directory)

3-     ارائه امکان شخصی سازی برای تغییر ظاهر و ساختار پورتال به ازای هر کاربر (End user customization)

4-     ارائه ساز و کار  مدیریت اطلاعات به افراد مسوول پورتال .(Content & Data Management)

5-     ارائه مکانیزمهایی به مدیران پورتال برای پاسخگویی به نیازهای افراد مختلف در سازمان.

6-     پشتیبانی برقراری ارتباط با منابع خارج از پورتال نظیر  web service و سایتهای دیگر ،  برای دریافت اطلاعات و سرویسهای مورد نیاز .

7-      عدم وابستگی به پهنه ای (Platform) خاص به گونه ای که برای تمامی افراد با سیستم عاملهای مختلف و مرورگرهای مختلف قابل دسترس باشد(Cross-platform functionality) . این مورد شامل پشتیبانی توسط سیستمهای PDA و موبایل نیز می گردد .

8-     Single sign-on :  مکانیزمی که به وسیله  آن کاربر تنها با یک بار ورود به سیستم  به تمام سرویس ها و اطلاعات محدوده خود دسترسی داشته باشد .

9-     راهکارهای امنیتی به منظور تعیین سطوح دسترسی کاربران و نقش هر کاربر در سیستم. این سطح دسترسی شامل بازدیدکنندگان و مسوولین پورتال می شود.(Security)

10- ساختار مشخصی برای ارائه اطلاعات به کاربر(Taxonomy)

11-  ساختار پیمایش ساده به گونه ای که کاربر با کمترین کلیک به مکان ، سرویس و یا اطلاعات مورد نظرش دست یابد .( Browse / Navigate Documents)

12-       ایجاد امکان ارتباط کاربران با مسوولین پورتال و دیگر کاربران پورتال به صورت همزمان (“Chat”)یا غیر همزمان (“Forum”) . (Collaboration)

13-       ارائه سرویس های متداول در اینترنت

14-       ارائه مکانیزمی که از طریق آن کاربران بتوانند در بخش های مختلف پورتال عضو شده و در صورت تغییر اطلاعات آن بخش و یا افزودن اطلاعات جدید  ، Email  دریافت کنند .( Subscribe / What’s new)

15- ارسال پیام به ازای رویدادهایی که برای کاربر مهم هستند . این سیستم با استفاده از  email و یا خود پورتال پیامی برای مشتری ارسال کرده و به او می گوید که رویداد درخواست شده اتفاق افتاده است . به عنوان مثال کاربران می توانند در بخش تنظمیات خود ،  برای دریافت پیامهای شخصی ، دریافت یک وظیفه ، دریافت یک خبر با عنوانی خاص  "دریافت پیام " را درخواست کنند.(Alert)

16 مدیریت گردش کار - تمامی فرآیندها  دارای یک روند اجرایی هستند . این فرآیند به بخشهای مختلف تقسیم شده و با زمان بندی مشخص به افراد مختلف اختصاص داده و انجام می شوند. حداقل امکانی که به بهتر شدن کیفیت فرآیند کمک می کند ، پیاده سازی آن بر روی کاغذ می باشد. اما آیا این امکان کافی است ؟ آیا بدین وسیله می توان علاوه  بر روند کار ، نحوه انجام کار و زمان بندی آن را کنترل کرد ؟ یکی از امکانات پورتال ارائه مدیریت گردش کار است. (Workflow Management)

 بر این اساس می توان فرآیندی در سیستم تعریف کرد و با استفاده از امکانات " زمان بندی " و "فازبندی " ، فرآیند را به وظایف کوچک تر تقسیم کرد ؛ به گونه ای که هر وظیفه نه تنها نشان دهنده فرد انجام دهنده ، بلکه نمایش دهنده زمان بندی انجام فرآیند نیز  باشد. حال اگر بخش مدیریت گردش کار کنار سیستم Alert و یا ارسال پیام از تقویم شخصی قرار گیرد ، می تواند کمک موثری در نظارت و پیش برد آن فرآیند نماید. در انتها توصیف گرافیکی فرآیند برای ایجاد کننده  فرآیند و کسانی که در انجام فرآیند سهیم هستند،  این حسن را دارد که بتوانند درک بهتری از آن داشته باشند و حتی پروسه را اصلاح کنند تا در زمان بندی ها صرفه جویی شود .

علاوه بر این ، در صورتی که فرآیند انتخابی در طول زمان انجام خود احتیاج به بهره گیری از بخشهای مختلف پورتال داشته باشد ، می تواند محک خوبی برای شناخت ارتباطات لازم ما بین بخشهای  های پورتال باشد.

 پورتال چیست ؟

انواع پورتال

پورتال را می توان  بر حسب محتوا و مخاطب طبقه بندی کرد :

محتوا :   "چه سیستم و اطلاعاتی توسط پورتال ارائه می شوند ؟"

  • پورتالهای اطلاعاتی ( Information Portal )، پورتالهایی هستند که بیشتر اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف را گردآوری کرده و نمایش می دهند.
  • پورتالهای کاربردی ( Application Portal ) ، پورتالهایی هستند که بیشتر ارائه دهنده سرویس هستند .

مخاطب  : " مخاطب  پورتال چه کسی است ؟ " 

  • پورتال افقی ( Horizontal Portal - Hortal ) ارائه دهنده اطلاعات و سرویسهای مختلفی است ، و افراد مختلف را پاسخگو می باشد به عنوان مثال پورتالی که در آن خرید و فروش کالاهای مختلفی صورت می گیرد .
  • پورتال عمودی ( Vertical Portal- Vortal ) بر روی عناوین خاص و یا سرویسهای خاص تمرکز دارد و پاسخگوی گروه خاصی می باشد . به عنوان مثال پورتالی که به خرید و فروش محصولات یک صنعت خاص و اخبار همان صنعت اختصاص می یابد . (شکل 1 )

 

تصویر  1 - طبقه بندی پورتال

 

علاوه بر طبقه بندی محتوایی پورتال ، طبقه بندی دیگری وجود دارد که پورتال را به دوبخش پورتالهای تجاری (Commercial Portal) و پورتالهای سازمانی (Enterprise Portal) طبقه بندی می کند.

پورتالهای سازمانی ( B2E )

1- EIP یا Enterprise Information Portals

این پورتال که برای استفاده کارمندان و به منظور بهبود روند دسترسی افراد به اطلاعات ، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مختلف و کار بر روی اطلاعات طراحی می گردد . با استفاده از EIP می توان پروسه ها و کنترل روند اجرای فرآیندهای  سازمان، مخزن اطلاعات  (Data Warehouse)  ، برنامه های کاربردی در سطح سازمان را یکپارچه کرد .

EIP امکان دسترسی کارمندان به انواع دیگر پورتال نظیر e-business Portal و پورتالهای شخصی را فراهم می آورد . به صورت خلاصه می توان گفت که EIP ، برنامه ای است که  شرکتها را قادر می سازد تا به کاربران اجازه دهند تا به اطلاعات درون سازمانی آنها  دسترسی داشته باشند ، آنها را شخصی کنند و در انتها بر حسب اطلاعات موجود تصمیم درستی  بگیرند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق جامع و کامل درباره پورتال و کاربری آن