سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی 36 ص

اختصاصی از سورنا فایل دانلود مقاله کامل درباره سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی 36 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 36

 

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی

در میان پرسشهای مهمی که شما باید قادر باشید پس از خواندن این فصل به آنها پاسخ دهید ، سئوالات زیر مطرح می شوند :

مشکلات معمول سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در سازمانهای خدماتی نظیر دفاتر حقوقی و کلینیکهای پزشکی چه هستند ؟

چرا یک سازمان خدماتی نظیر دفتر مشاوره فاقد دارایی « موجودی کالا » در ترازنامه خود می باشد ؟

چرا سیستمهای برنامه ریزی و کنترل بودجه در سازمانهای خدماتی معمولاً اثرگذاری کمتری نسبت به سیستمهای بودجه ای در سازمانهای غیر خدماتی ؟

برنامه ریزی و کنترل بودجه ای موثر در یک سازمان غیر انتفاعی نظیر دانشگاه دولتی مهمتر از یک سازمان انتفاعی محور است ؟

آیا یک بیمارستان به عنوان یک سازمان خدماتی ، یک سازمان غیر انتفاعی یا ترکیبی از هر دو نهاد طبقه بندی می شود ؟

مقدمه

تا اندازه ای هم به سازمانهای خدماتی ( نظیر دفاتر حقوقی ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر مشاوره ، کلینیکهای پزشکی ، بانکها و رستورانها ) و هم به سازمانهای غیر انتفاعی ( نظیر دانشگاهها ، ارتش و پلیس ) توجه کمتری شده است . به طور معمول یک نهاد خدماتی به جای « کالاهای ملموس » ، « خدمات ناملموس » را به مشتریان خود ارائه نموده و یک سازمان غیر انتفاعی است. از آنجائیکه یک سازمان غیر انتفاعی ( که گاهی اوقات یک سازمان سودناخواه نامیده می شود ) نیز عمدتاً « خدمات ناملموس » را به مشتریان خود عرضه میدارد ، سازمان غیر انتفاعی نوعی سازمان خدماتی است . با این حال براساس تعریف ، سازمانهای غیر انتفاعی سود محور نیستند . دستاوردها و موفقیت این سازمانها براساس سهم آنها در رفاه عمومی جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد .

در این فصل برخی از جنبه های عملیاتی عمده سازمانهای خدماتی و سازمانهای غیر انتفاعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . از آنجائیکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهها سرانجام از سوی یکی از این سازمانها به خدمت گرفته می شوند ، پوشش این نهادها در این فصل ضروری است . توجه عمده, به بحث و بررسی ویژگیهای سیستم های اطلاعاتی حسابداری که منحصر به نهادهای خدماتی و غیر انتفاعی است اختصاص خواهد یافت . همچنین نمونه های عملی از کاربرد کامپیوتر در سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی فراهم گردیده است .

سازمانهای خدماتی

اصطلاح سازمانهای خدماتی ، محدوده گسترده ای از موسسات تجاری را در بر می گیرد که خدماتی را به مشتریان خود ارانه می نمایند .

رستورانها ، هتلها ، مغازه های آرایش و زیبایی ، دفاتر حقوقی ، دفاتر حسابداران مجاز ، دفاتر حمل و نقل ، کلینیکهای پزشکی ، دفاتر مشاوره ، استودیوهای تلویزیونی و نهادهای ورزشی نظیر تیمهای حرفه ای بیسبال و فوتبال در گروه تجاری سازمان های خدماتی قرار می گیرند .

ویژگیهای منحصر به فرد سازمانهای خدماتی

سازمانهای خدماتی در مقایسه با سازمانهایی که کالاهای ملموس ( نظیر تولید کنندگان اتومبیل) به مشتریان خود عرضه می کنند ، دارای خصوصیات عملیاتی منحصر به فردی می باشند . ویژگیهای متمایز کننده اغلب نهادهای خدماتی عبارتند از (1) عدم وجود موجودی کالای قابل فروش ، (2) اهمیت کارکنان حرفه ای ، (3) دشواری اندازه گیری کیفی و کمی محصول و فرآورده و (4) کوچکی اندازه .

اکنون به هر یک از این چهار خصوصیت خواهیم پرداخت .

فقدان موجودی کالا

این خصوصیت می تواند بر فعالیتهای کسب درآمد یک سازمان خدماتی تاثیر عمده ای داشته باشد . یک تولید کننده کالاهای ملموس ( نظیر کمپانی Alan که کالاهای ورزشی تولید می کند) برای فروشهای جاری و آتی خود موجودی کالا تولید می کند . این موجودی به عنوان یک ذخیره احتیاطی در مقابل نوسانات احتمالی فروشهای آتی عمل می نماید . به عنوان مثال ، در صورتیکه کمپانی Alan انتظار داشته باشد که فروش ماه بعد وسایل بسکتبال بیش از طرفیت تولیدی کارخانه باشد ، کمپانی می تواند تولید ماه جاری کارخانه را افزایش دهد . و گرنه ، اگر کمپانی مقداری از فروش کالاهای ورزشی را در این ماه در نتیجه بازاریابی ضعیف از دست بدهد ، شاید بتواند در ماههای بعد این فروشها را جبران نماید ( به عنوان مثال از طریق برنامه های بازاریابی موثرند) . اغلب سازمانهای خدماتی نمی توانند ، موجودی کالایی را برای فروشهای فعلی و آتی خود تهیه نمایند . این اصطلاح موجودی که سازمان خدماتی در تلاش برای کسب درآمد خود به فروش می رساند شامل خدماتی است که کارکنان سازمان برای مشتریان آن فراهم می نمایند . این خدمات را نمی توان در یک موجودی ، جمع آوری نمود . بنابراین ، هرگونه نقص در کسب درآمد از ارائه خدمات نمی تواند فردا یا ماه بعد جبران گردد . درآمدی که در نتیجه عدم فراهم نمودن خدمات در امروز از دست میرود ، احتمالا هر گز به دست نخواهد آمد .

به عنوان مثال ممکن است رستوران FINE TASTE شنبه شب ناچار باشدتا برخی از مشتریان خود رابه خاطر رزرو شدن میزهای موجود ، رد کند . احتمالا این مشتریان در رستوران دیگری میز رزو میکنند و در نتیجه رستوران FINE TASTE برای همیشه درآمدی را که می توانست در آن بعد از ظهر از این مشتریان داشته باشد, از دست داده است. البته ممکن است مشتریانی که شنبه شب رد شده اند ، برای یکشنبه شب یا آخر هفته بعد در این رستوران میز رزرو نمایند . بااین حال نکته در این است که یک سازمان خدماتی نظیر رستوران قادر به انبار کردن موجودی برای رفع تفاضای نوسانات فروش نمی باشد . ممکن است میزهای غذاخوری رستوران FINE TASTE در دوشنبه شب خالی بماند ، درحالی که تقاضای میز غذا خوری در شنبه شب بیش از میزان عرضه است . در حالت ایده آل مدیریت رستوران می توانست افزایش تدریجی موجودی خدمات غذاخوری را برای دوشنبه شب طراحی کند و سپس این خدمات شنبه شب به فروش برسد . واضح است که این گونه افزایش تدریجی موجودی ، غیر ممکن خواهد بود.

اهمیت کارکنان حرفه ای

در بسیاری از سازمانهای خدماتی ، "مهمترین منابع" دارایی مهارتهای تخصصی پرسنل آن می باشد . در واقع ، کارکنان ماهر در فعالیت موثر سازمانهای غیر خدماتی نظیر شرکتهای تولیدی از اهمیت فراوانی برخوردارند . اما در مورد بسیاری از سازمانهای خدماتی تنها محصول ارائه شده ، نبوغ حرفه ای منابع انسانی می باشد . به عنوان مثال ، یک دفتر حقوقی نمی تواند بدون وکلای آموزش دیده به خوبی عمل نماید . به همین ترتیب ، چگونه یک تیم فوتبال می تواند بدون نبوغ ورزشکاران خود فعالیت نماید ؟

ارزیابی کمی و کیفی محصول ( خروجی )

در یک شرکت تولیدی نظیر کمپانی Alan ، حسابداران موسسه می توانند استاندارهای کمی و کیفی را برای اقلام تولید شده توسعه دهند . در صورتیکه ، مقدار کالاهای ورزشی تولید شده در یک دوره خاص به گونه ای چشمگیر از مقدار استاندارد از پیش تعیین شده متفاوت باشد ، گزارشهای


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی 36 ص

دانلود تحقیق بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب 23ص

اختصاصی از سورنا فایل دانلود تحقیق بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب 23ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

«بسمه تعالی»

بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و

تعارض آن با اصل استصحاب

استاد مربوطه:

جناب آقای الفت

گردآورنده:

محسن مقدم

زمستان 87

فهرست:

چکیده

1- اصل صحت به مفهوم جواز تکلیفی

دلایل اصل صحت به معنای جواز تکلیفی

2- اصل صحت به مفهوم وضعی

ادله اصل صحت به مفهوم وضعی

اجرای اصل صحت در عقود

موارد جریان اصل صحت در اعمال ، عقود و ایقاعات

لزوم تحقق عنوان عمل در معاملات

مراد از اصل صحت، صحت واقعى است یا صحت‏به اعتقاد فاعل؟

اصل صحت از امارات است‏یا از اصول عملیه؟

حکم تعارض اصل صحت ‏با استصحاب

اصل صحت در حقوق مدنى ایران

منابع

چکیده

یکى از قواعد مهم حقوق اسلامى قاعده اصالة‏الصحة‏» است، که کاربرد فراوانى در فقه و حقوق اسلامى دارد و به اشکال مختلف مورد استفاده واقع مى‏گردد. این اصل، معانى مختلفى در فقه و حقوق دارد که ذیلا ابتدا به تعریف و توضیح دو معناى معروف و مشهور آن پرداخته مى‏شود و سپس کاربرد اصاله الصحه را بیان نموده و در آخر به توضیح تعارض اصاله الصحه و اصل استصحاب با بیان نمونه هایی از مواد قانونی می پردازیم:

1- اصل صحت ‏به مفهوم جواز تکلیفى

منظور از اصل صحت در این معنا، آن است که اعمال دیگران را بایست‏حمل بر صحت و درستى کرد و مشروع و حلال انگاشت و مادامى که دلیلى بر نادرستى و حرمت آن پیدا نشده است، نبایستى در صورت دوران امر بین احتمال صحت و مشروعیت از یک طرف و عدم مشروعیت از طرف دیگر، اعمال افراد را نامشروع و نادرست پنداشت; مثلا اگر کسى را ببینیم مایعى مى‏نوشد و احتمال بدهیم که آب یا شراب است، بنابر اصل صحت که مسلمان فعل حرام انجام نمى‏دهد، بنا را بر حلالیت مى‏گذاریم و مى‏گوییم آن، آب آشامیدنى است، نه شراب.

اصل مذکور بر مبناى فطرت، استوار است و این حقیقت را اثبات مى‏کند که اسلام، آدمى را به دور از خطا و گناه مى‏شمارد و اصل را احتراز از زشتى و دنائت مى‏داند مگر آن که عکس مطلب اثبات گردد و این همان اصلى است که در قوانین کیفرى کشورهاى مختلف راه یافته است زیرا تا هنگامى که تقصیر و خطاى کسى اثبات نشده است، او را مجرم نمى‏شناسند و کیفرش نمى‏دهند. علاوه بر تکلیفى که گفته شد، باید باطنا و قلبا هم اعمال و رفتار دیگران را صحیح تلقى کنیم حال، ممکن است گفته شود قبول و تایید قلبى و باطنى، امرى است غیر ارادى که تحت کنترل انسان نیست و قلب و ضمیر شخص بدون اراده او به ارزیابى پدیده‏ها مى‏پردازد ولى در واقع این طور نیست زیرا زمینه انفعالى بشر قطعا و مستقیما بر روى قضاوتش نسبت‏به اعمال و رفتار دیگران تاثیر مى‏گذارد یعنى اگر این اصل نبود و مکلف نبودیم که با دیدن کارهاى دیگران آنها را صحیح بپنداریم چه بسا پیش داورى‏هاى مبتنى بر شک و سوء ظن و بدبینى، قضاوت قلبى و باطنى ما را نیز نسبت ‏به افعال دیگران تحت تاثیر قرار مى‏داد که در آن صورت هم اعمال مردم، ناصحیح و حرام تلقى مى‏گردید و آثار سوء و مخربى به همراه داشت. بنابراین، هر دو مرحله رفتار ما در مقابل اعمال دیگران در واقع مرتبط با هم و مکمل یکدیگرند یعنى هم در ظاهر و هم در باطن باید حکم کرد که افراد اصولا فعل حرام و غیرصحیح مرتکب نمى‏شوند. اصل صحت‏به این معنا به مفهوم جواز تکلیفى است و امرى است‏ شخصى یعنى آن اعمال و رفتارى که از انسانها سر مى‏زند و به حکم این اصل محمول به صحت تلقى مى‏گردد، مربوط به رابطه فاعل با خداى خودش است و اثر چندانى در زندگى دیگران ندارد و به موجب آن رفتار و اعمال، روابط و مناسبات مخصوصى با صاحب آن برگزار نمى‏گردد و به اصطلاح، جنبه تکلیفى محض دارد و آثار وضعى بر آن مترتب نیست.

دلایل اصل صحت‏به معناى جواز تکلیفى

در مورد اصل صحت‏به معناى مذکور یعنى حمل اعمال مسلمانان بر مشروعیت، دلایل بسیارى گفته‏اند که در :زیر به برخى از آنها اشاره مى‏شود:

الف: آیات قرآن کریم - در قرآن کریم، آیات زیادى وجود دارد که دلالت‏بر اعتبار اصل صحت مى‏کند از آن جمله است آیه شریفه و «قولوا للناس حسنا» مطابق تفسیرى که در اصول کافى از قول امام معصوم‏علیه السلام در1-در این آیه آمده است درباره مردم تا هنگامى که چگونگى کارشان معلوم نشده جز به خیر سخن نگویید.

2- آیه شریفه «و اجتنبوا قول الزور» یعنى از سخن دروغ و افترا بپرهیزید.

3-آیه شریفه «ان بعض الظن اثم» یعنى همانا برخى از گمانها، گناه است.

ب: روایات - در خصوص اعتبار اصل صحت، روایات فراوانى وارد شده است که به برخى از آنها نیز اشاره مى‏شود

1- در اصول کافى از امیرالمؤمنین على‏علیه السلام، نقل شده است که آن حضرت فرمودند:


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق بررسى قاعده فقهى اصاله الصحه و تعارض آن با اصل استصحاب 23ص

دانلود تحقیق آسیب شناسی در بزهکاری اطفال

اختصاصی از سورنا فایل دانلود تحقیق آسیب شناسی در بزهکاری اطفال دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 7

 

آسیب شناسی در بزهکاری اطفال

فهرست مقدمه : الف : تعریف طفل ب : تعریف بزهکاری ج : تعریف آسیب شناسی قسمت اول : آسیب های وارده بر اطفال ناشی از کجاست ؟ -------------------------------------------------- ١ ) والدین ٢ ) مسکن ٣ ) محیط تفریح ۴ ) وسایل ارتباط جمعی قسمت دوم : انواع جرائم ارتکابی توسط اطفال بزهکار ---------------------------------------------- ١ ) آموزش ٢ ) تخصصی کردن دادگاههای رسیدگی کننده به جرائم ٣ ) سلامت وسایل ارتباط جمعی ۴ ) ایجاد و تجهیز کانونهای اصلاح و تربیت نتیجه گیری --------- « آسیب شناسی در بزهکاری اطفال »در جامعه ای که اکنون در آن زندگی می کنیم اطفال آئینه آینده جامعه می باشند و اهمیت فراوانی در جامعه دارند به همین منظور نگارنده این مقاله قصد دارد موضوع آسیب شناسی را در بزهکاری اطفال مورد بررسی قرارداده تا به این نتیجه رسیده که آسیب های وارده براطفال ناشی از کجاست ودر برخورد با این آسیب ها چه راهکارهائی می توان ارائه نمود. الف : تعریف اطفال : طفل به بیان قانون مدنی فردی است که به سن بلوغ نرسیده باشد. بلوغ شرعی درپسر ١۵ سال و در دختر ٩ سال می باشد با این وصف منظور از طفل در این مقاله پسر زیر ١۵ سال و در دختر زیر ٩ سال مد نظر می باشد. ب : تعریف بزهکاری : -------------------- بزهکاری در معنا و مفهوم لفظی خود عمل خطائی قلمداد می شود که ناشی از ترک انجام وظیفه قانونی با انجام یک عمل خطائی است که جرم قلمداد نمی شود که این لفظ بیشتر برای کودکان واطفال به کاربرده می شود بزهکاری در هر حال از لحاظ اصطلاحی معنای بسیار نزدیکی با جرم و تبه دارد ولی به این لحاظ در برابر اطفال استعمال می شود که اطفال با توجه به روح لطیف و ساده ای که دارند نامناسب است که آنها را به مجرم و تبهکاری عنوان کرد و ازاین حیث اطفال بزهکار نامیده می شوند و در برخی از موارد نیز بزهکار به فردی اطلاق می شود که صرفا مرتکب جرم نشده ولی به طور کلی فردی سرکش و ضد اجتماعی باشد. ج : تعریف آسیب شناسی : ---------------------- آسیب شناسی Pathology بعنوان یک اصطلاح در جرم شناسی مطرح است و همانگونه که از لفظ آن مشخص است شناسائی آسیب ها مد نظر می باشد. آسیب اجتماعی حربه ای است که به جامعه در مبادی مختلف وارد می شود بعنوان مثال خانواده و والدین می توانند مسبب آسیب هایی بر اطفال خویش باشند مثلا طلاق عامل موثری است که اطفال ، بی بند وبار وبزهکار تربیت شوند. پس شناسائی این حربه ها و علتها را آسیب شناسی می گویند، این موضوع در بزهکاری اطفال مورد بررسی قرار گرفته بدین صورت که چه عواملی به عنوان آسیب مطرح است که در بزهکاری اطفال موثر فرض می شود. قسمت اول : آسیب های وارده بر اطفال ناشی از کجاست : ------------------------------------------------ آسیب همانگونه که بیان شد ضرباتی است که برافراد وارده می شود و موجب ارتکاب جرم از جانب افراد می گردد با این توضیح این آسیب ها بر اطفال از نواحی مختلفی نشات می گیرد ممکن است از جانب والدین خود طفل بزهکار باشد یااز جامعه و محیط های مختلفی که طفل در آن رفت و آمد دارد ناشی گردد. که در ذیل به بعضی از این موارد اشاره می گردد. ١ ) والدین : ---------- اولین و مهمترین فاکتور برای والدین در رابطه با اطفال خویش محبت و عاطفه است زیرا این دو عامل از عوامل مهم وبنیادی در رشد جسمی و روانی اطفال به حساب میآید کمبود محبت سبب بروز اختلال روانی فاحش و انواع انحرافات اجتماعی گردیده که در چندین نسل اثر می گذارد طفلی که از محبت والدین به دور باشد خود را از خانواده و جامعه طرد شده می داند و حس انتقامجوئی یافته و با انجام انحرافات اخلاقی و اجتماعی احساس رضایت خاطر می نماید. مادر اولین شخصیتی است که در زندگی یک طفل موثر قلمداد می شود و از لحاظ محبتی می تواند تاثیر بسزائی بر طفل بگذارد ، پدر نقش دوم را ایفا می کند و پدر با حس تحکم و قدرت خود در محیط کوچک خانواده می تواند به طفل بیاموزد که چگونه از قوانین و مقررات آمره در جامعه تبعیت نماید و هرگاه پدر این حس تحکم را اعمال ننماید طبعا قواعد آمره در جامعه نیز برای طفل مهم نمی باشد و بالطبع طفل بی بندوبار تربیت شده و برای اجتماع خطرناک خواهد بود. از آسیب های مهلکی که والدین می توانند بر اطفال وارد نمایند طلاق است ، طلاق و ازهم گسیختگی ( از هر جهت به عنوان مثال فوت پدر یا مادر یا سفرهای طولانی پدر یا مادر ) موجب می شود که طفل در محیط های مختلف اجتماعی احساس کمبود نموده وبا انجام اعمال خلاف خودنمائی و خود را به صورتی مطرح نماید تا توجه دیگران را به خود جلب نماید. ٢ ) مسکن : ---------- مسکن از موارد دیگری است که می تواند برطفل آسیب وارد نماید مسکن در زندگی افراد بسیار موثر و امری حیاتی است به این دلیل که ممکن است مسکن یک فرد واقع در یک مجتمع مسکونی چندین طبقه باشد که افراد رابطه تنگاتنگی با هم دارند طفل در چنین محیطی بیشتر رفتار و اداب اطرافیان را پذیرا می گردد و در صورتی که مسکن به صورت ویلائی باشد طفل به دلیل روابط کمتری که با دیگران دارد رفتار و آداب دیگران کمتر بر روی او تاثیر می گذارد از طرف دیگر هر چه محیط مسکن کوچکتر باشد آلودگی صوتی بیشتری ایجاد و این امر موجب اختلالات روانی در طفل می شود واین اختلالات در زندگی طفل در آینده مشکل ایجاد می نماید. ٣ ) محیط تفریح : ---------------- از محیط های دیگری که می تواند آسیب هائی را به اطفال وارد نماید محیط تفریح است تفریح از نیازهای ضروری برای بشر به حساب می آید ، تفریح در صورت سالم بودن برای اعصاب ، روان و تسکین آلام روحی موثر قلمداد می گردد ولی هر گاه تفریح سالم برای افراد یک جامعه فراهم نگردد ، افراد در پی تفریحات ناسالم برآمده و ازاین روبه خیابان گردی و وقت گذرانی در قهوه خانه ها رستوران ها و مراکز تجاری و فروشگاهها می پردازند و این خود آغاز کجروی و انحرافات اخلاقی است این موضوع برای اطفال و نوجوانان یک آسیب بسیار بزرگی به حساب آمده زیرا با کمبود محیط تفریح مناسب ، اطفال به تفریحات ناسالم روبرده و این آغاز بزهکاری اطفال به حساب آمده که طبعا درزندگی سالم افراد اختلال ایجاد می نماید. ۴ ( وسایل ارتباطی اعم از مطبوعات رادیو - تلویزیون - سینما از مهمترین وسایل ترویج فرهنگ ، مذهب و تزریق کننده عقاید مختلف جامعه می باشد مطبوعات و نشریات گوناگون و تخصصی در یک جامعه می تواند آثار مثبتی را در پی داشته باشد از جمله بالابردن سطح عملی افراد یک جامعه ، ولی از طر ف دیگر همین مطبوعات می تواند آثار مخربی را درپی داشته باشد مثلا با آوردن حوادث روز به صورت افراطی جزئی را بزرگ نمائی یک بزهکار در جامعه می گردند اطفال و نوجوانانی که به صورتی در زندگی خود کمبود دارند می خواهند خودنمائی و بزرگ نمائی نمایند وارتکاب بزه را راهی برای نیل به هدف خویش می دانند رادیو از وسائل ارتباط جمعی است که با حجم سبک و قابل حمل در تمامی زمانها و مکانها قابل استفاده است و تاثیر پذیری بالاتری را نسبت به بقیه وسائل ارتباط جمعی دارد. تلویزیون و سینما نیز از جمله وسائل دیگر ارتباط جمعی تصویری است که با پخش فیلمها و نوارهای تصویری می تواند تاثیرات فراوانی را براطفال که اکثر اوقات خود را بر تماشای تلویزیون می گذارند ، بنماید به عنوان مثال فیلمی که از تلویزیون پخش می شود و درآن شخصیتی منحرف وجود دارد طفل تماشا کننده با جذب این شخصیت در وجود خود سعی می کند که نمود خارجی در جامعه ازاین شخصیت منحرف پیاده کند و خود را مطرح نماید که این خود موجب انحرافات اخلاقی و اجتماعی بزرگی در طفل می باشد. قسمت دوم : انواع جرائم ارتکابی توسط اطفال بزهکار: ------------------------------------------------ جرائم از حیث اینکه جرم بر چه موضوعی واقع می گردد متفاوتو به ٣ دسته عمده قابل تقسیم می باشد. ١ ) جرائم علیه اشخاص ٢ ) جرائم علیه اموال ٣ ) جرائم علیه امنیت و آسایش با این وصف جرائمی که اطفال نیز مرتکب آن می شوند از این دسته خارج نمی باشد ١ ) جرائم برعلیه اشخاص : ----------------------- ار جمله جرائمی که عمدتا براشخاص وارد می شود ضرب و جرح می باشد این جرم از ناحیه نوجوانان نیز ارتکاب یافته و بیشتر برای خودنمائی کردن ودست و پنچه نرم کردن در بین بقیه رفقای نوجوان خود دست به این گونه اعمال مجرمانه و بزهکارانه می زنند وبیشتر این اقدامات توسط نوجوانان در محل های شلوغ صورت گرفته که دلیل آن اقدام بیشتر جلب توجه کردن در نظر عام برای پرکردن کمبودهائی که احیانا در زندگی خویش متحمل آن شده اند . از جمله جرائم علیه اشخاص که مورد ارتکاب بیشتری در نزد اطفال دارد جرائم منافی عفت است جرائم منافی عفت مثل زنا ، لواط ، قوادی و ...... این گونه جرائم در دین اسلام از شدیدترین گونه جرائم و دارای مجازاتهای شدید هم در قرآن و هم در فقه می باشد د رهر حال ریشه های این جرائم راباید در فرهنگ ، اقتصاد و مسائل اجتماعی یک جامعه بررسی کرد زمانی که جامعه فرهنگ بالائی برخوردار نباشد مسلما این جرائم بیشتر رواج می یابد و از طرف دیگر اطفال بیشتر در معرض خطر برای ارتکاب این گونه جرائم قرار دارند ضعف اقتصادی نیز موجب می شود که به بنیان خانواده خلل وارد گردد و مشکلاتی در این باب پیش آید و مطمئنا راهی را برای ارتکاب این جرائم باز می نماید مثلا زمانی که فقر به خانواده فشار بیاید مطمئنا جرائم منافی عفت در خانواده بروز می نماید و موجب انحراف اخلاقی اطفال می گردد. ٢ ) جرائم علیه اموال : -------------------- از جمله جرائمی که علیه مال ارتکاب می یابد خرابکاری وایجاد خسارات مالی است این گونه جرائم را طفل یا نوجوان باز به دلیل کمبود هائی که در زندگی دارند و برای خودنمائی کردن یا به دلیل نبودن تفریح سالم که این طفل برای ایجاد تفریح برای خویش مثلا اقدام به آتش زدن لاستیک در معابر عمومی می نمایند که خسارات مالی ایجاد می نماید از جرائم دیگر ارتکابی توسط اطفال از سرقتمی توان یاد کرد سرقت از اتومبیل از فروشگاهها از مغازه ها از جمله سرقت هائی است که اطفال مرتکب می شوند دراین گونه جرائم علت و آسیب اصلی وارده فقر است ، فقر عامل موثر ارتکاب جرائم زیادی می باشد از جمله این جرائم سرقت است که بانی ارتکاب آن فقر می باشد. درهر صورت خانواده ای که از لحاظ مالی رنج می برد کودکان خود را مسلما به اعمال زیادی مجبور می نمایند که یکی از ایناعمال سرقت های سبک می باشد. ٣ ) جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی : ----------------------------------- اعمالی که آسایش وامنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد جرم علیه آسایش و امنیت فرض می گردد از جمله این جرائم می توان به ولگردی اشاره کرد ولگردی از جمله اعمالی است که آسایش مردم را به هر طریق ممکن از بین می برد و می توان گفت از جمله جرائمی است که قانونگذار جمهوری اسلامی نیز اهمیت فراوانی به آن داده است و جزء جرائم مشهود به حساب آورده است در هر حال این جرم اطفال و نوجوان را نیز بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و آسیب وارده بر اجتماع از جانب این جرم بسیار زیاد است و حتی عقیده براین است که ولگردی خود مقدمه انواع جرائم و بزهکاری ها و انحرافات خواهد بود از جمله جرائم دیگری که مخل امنیت و آسایش عمومی است تکدی گری می باشد . گدائی در حال حاضر یکی از مشاغل مرسوم در جامعه کنونی شده است این جرم تبعات بسیار خطرناکی درجامعه و حتی برای اطفال دارد زیرا از جمله جرائمی که اطفال مورد سوء استفاده قرار می گیزند در همین جرم گدائی و تکدی گری است که رویکرد بسیار منفی برای جامعه درآینده خواهد داشت از دیگر جرائم مخل امنیت می توان به جرائمی که موجب جریمه کردنمذهب و آداب و رسوم ذاتی ما میشود یاد کرد به عنوان مثال بد حجابی زنان در جامعه کنونی موجب جریحه دار نمودن باورها و اعتقادات ما در جامعه می شود که این خود موجب آموزش ناصحیح به اطفال و نوجوانان است که رواج اینگونه جرائم در بعد وسیع برای جامعه خطرناک و آسایش وامنیت یک جامعه را مورد اخلال قرار می دهد . قسمت سوم : راهکارهای قابل ارائه در باب بزهکاری اطفال : ----------------------------------------------------


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق آسیب شناسی در بزهکاری اطفال

دانلود تحقیق تغییر محل جغرافیایی کارکنان دولت به شکل درون سازمانی

اختصاصی از سورنا فایل دانلود تحقیق تغییر محل جغرافیایی کارکنان دولت به شکل درون سازمانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 112

 

تغییر محل جغرافیایی کارکنان دولت به شکل درون سازمانی

و صلاحیت مدیران و دستگاه های دولتی در جابجایی آن ها

مقدمه

امروزه داشتن کارکنان و مدیران انعطاف پذیر، ماهر، و چند مهارت، شاید برا ی هر سازمانی و بطور کلی برای هر سیستمی یک آرزو باشد. وجود اینگونه افراد در جریان فعالیتهای هر مجموعه ای می تواند موجبات تسهیل و تسریع در امور و صرفه جویی در منابع و زمان و فرصتی برای توسعه مهارتها و ایجاد انگیزش زمان و حتی در منابع را فراهم آورد.

راهکارهای مختلفی برای تحقق این هدف وجود دارد که یکی از این راهکارها تغییر محل کارکنان است. اگر بتوان افراد را به شکل صحیح، کارشناسی و عادلانه جابه جا نمود، آن ها می توانند به عضو مناسبی از سازمان تبدیل شده و انگیزه کار در آنان تقویت شود.

از طرف دیگر در صورتی که جابجایی کارکنان کارشناسی نباشد و با اجبار صورت گیرد رضایت شغلی را کاهش می دهد، باعث افزایش هزینه ها می گردد و کارایی افت می کند.

در پژوهش حاضر در صددیم به مبانی حقوقی و مدیریتی موضوع جابه جایی کارکنان دولت از طریق تغییر محل جغرافیایی خدمت آنان که به شکل درون سازمانی صورت می گیرد بپردازیم و صلاحیت ها و اختیارات مدیران در انتقال کارکنان را بررسی نماییم.

نکته قابل توجه این است که در خصوص تغییر محل کارکنان دولت و همچنین میزان اختیار مدیران در جابجایی آنها نمی توان یک رای کلی صادر کرد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، دریافته می شود که کیفیات جابجایی و تغییر محل خدمت کارمندان دولت بیش از هرچیز به اهداف انتقال و جابجایی بستگی دارد. بنابراین ضروری است این مبحث را بر اساس هدف از انتقال کارمندان تقسیم بندی کنیم و به تشریح آن بپردازیم.

انواع جابجایی کارمندان دولت

به طور کلی جابجایی و تغییر محل خدمت کارمندان دولتی را به دو نوع تقسیم می کنند:

1- جابجائی درون سازمانی و 2- جابجائی بین سازمانی یا برون سازمانی.

گردش درون سازمانی، یعنی فرد در درون سازمان محل خدمت خود را تغییر دهد این تغییر می تواند شامل تغییر عنوان و رده شغلی هم بشود یا نشود اما لزوما محل جغرافیایی آن تغییر می کند. ولی گردش بین سازمانی یعنی کارمند سازمان خودرا تغییر دهد و یا توسط دستگاههای ذیربط و یا مدیریت به سازمان یا نهاد دیگری انتقال یابد.

از آنجایی که بین افرادی که محل شغل خود را ترک می کنند با افرادی که حرفه خود را ترک می کنند تفاوت وجود دارد؛ لذا، به گردش که در آن ، افراد درون یک حرفه جابجا می شوند گردش درون حرفه ای و به گردش که افراد همراه با گردش حرفه شان را نیز تغییر می دهند گردش بین حرفه ای نیز گفته می شود. تغییر محل خدمت مورد بحث ما بر اساس گردش شغلی، می تواند شامل درون حرفه ای و یا برون حرفه ای شود.

اهداف تغییر محل خدمت کارمندان

به طور کلی اهداف تغییر محل کارمندان را به دو دسته اهداف اجرایی و اهداف سازمانی تقسیم می کنند. صاحبنظران مدیریت از نقطه نظر مدیریت دولتی، هدفهای متعددی را برای تغییر محل بر می شمرند. چنانچه با دقت بیشتری به این اهداف نگریسته شود، رابطه نزدیک شغلی با عملکرد به روشنی قابل درک است. صاحبنظران، اهداف سازمانی تغییر محل را به شش دسته تقسیم کرده اند که همه آنها سبب بهبود عملکرد سازمانی می شود:

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور آشنایی با سیاستها و رویه های سازمانی.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور کسب یا اصلاح مهارتهای ویژه.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور اصلاح روابط انسانی.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور حل مساله.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور اصلاح روشهای مدیرتی و نظارتی.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور کارآموزی و آموزش تجربی.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور صرفه جویی در هزینه ها.

تغییر محل خدمت کارمندان به منظور پیروی از سیاست های خاص دولت.

از نظر اجرایی نیز، تغییر محل کارکنان در داخل موسسه به علل مختلفی انجام می گیرد. به عبارتی گاهی که به سلیقه و خواست مدیریت، مواقعی به جبر محیط و قوانین استخدامی و زمانی به خواست و نیازهای کارکنان مربوط می شود.

این موارد عبارتند از:

1- تغییر ساخت سازمانی که منجر به تقسیم بندی و گروه بندی خاص واحد های اجرایی، کاهش یا افزایش تعداد پست های سازمانی و بالاخره کاهش یا افزایش سقف پرسنل سازمان می گردد.

در این زمینه اقداماتی نظیر کوچک سازی، چند بخشی نمودن سازمان، ایجاد شرکت ها و سازمان های احتمالی از یک بنگاه بزرگ و به ویژه خرید خدمات از سازمان در تغییر عمده کم و کیف منابع انسانی موجود سازمان، نقش تعیین کننده ای دارد.

2- افزایش سطح ارائه خدمت که به نیاز بیشتر به منابع انسانی منتهی می گردد، احتمالاً منجر به ایجاد پستهای جدید می شود. معمولاً هر قدر حجم عملیات بیشتر شود کارها تخصصی تر می گردد. به طور مثال در یک موسسه کوچک مدیر موسسه کار استخدام، اداره امور حقوقی و دستمزد، آموزش، بهداشت، ایمنی و سایر امور کارکنان را انجام می دهد. در حالی که اگر حجم عملیات و کار زیاد باشد برای هر یک از وظایف فوق دفاتری با چندین کارمند به وجود می آید. در صورتی که از حجم عملیات کاسته شود عیناً عکس حالت فوق اتفاق خواهد افتاد و هر دو در تغییر محل کارکنان اهمیت بسزایی دارند.

3- معرفی یک کالا، خدمت و یا روش تولید جدید منجر به تغییر کم و کیف مشاغل می گردد. در این زمینه تغییر تکنولوژی در فرایند عملیات، مهمترین آثار را در تغییر محل کارکنان در سازمان دارد.

4- رکود بازار و دگرگونی حاد و اقتصادی که منجر به متوقف شدن بعضی از خطوط تولید و بیکار شدن عده ای از کارکنان می گردد.

5- تغییر نوع بازار یا مراجعینی که شرکت یا نهاد دولتی با آن ها مواجه است.

6- آموزش کارکنان و کارمندان.

7- گردش شغلی در سازمان.

از انواع عللی که در بالا برشمرده شد آموزش و گردش شغلی علت هایی هستند که بیش از همه به سبب آن ها تغییر محل


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق تغییر محل جغرافیایی کارکنان دولت به شکل درون سازمانی

صندلی کودک 8ص

اختصاصی از سورنا فایل صندلی کودک 8ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

 

صندلی کودک

صندلی کودک

فهرست مطالب

ایمنی خودروهای موتوری صندلی کودک ویژگی‏ها و روش‏های آزمون

هدف

دامنه کاربرد

تعاریف

ویژگی‏ها

روشهای آزمون

علامت گذاری

بسمه تعالی

پیشگفتار

استاندارد صندلی کودک که بوسیله کمیسیون فنی خودرو تهیه و تدوین شده و در نود و یکمین کمیته ملی استاندارد مکانیک و فلز شناسی مورخ 74/11/11 مورد تایید قرار گرفته , اینک به استناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات ایران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد ملی رسمی ایران منتشر می‏گردد .

برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع علوم , استانداردهای ایران در مواقع مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود .

در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این استاندارد و استاندارد کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود این استاندارد با استفاده از منبع زیر تهیه گردیده است :

FMVSS - MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARD NO.213

CHILD SEATING SYSTEMS - PASSENGER

CARS , MULTIPURPOSE PASSENGER VEHICLES

TRUCKS AND BUSES 1978

ایمنی خودروهای موتوری صندلی کودک "ویژگی‏ها و روش‏های آزمون"

1- هدف

هدف از تدوین این استاندارد ارائه مشخصاتی است که رعایت آنها در صندلی کودک ضروری بوده تا در هنگام تصادفات یا توقف های ناگهانی خودرو احتمال مرگ و جراحات که بر اثر پرت شدن به بیرون یا برخورد آنها به سطوح داخلی خودرو یا برخورد به صندلی کودک اتفاق می افتد , رابه حداقل برساند . 2- دامنه کاربرد این استاندارد برای صندلی کودک که در اتومبیلهای سواری , خودروهای مسافری چند منظوره , کامیونها و اتوبوس ‏ها استفاده می‏شود به کار می‏رود . این استاندارد برای صندلی‏های کودک که بوسیله مجموعه ‏های کمربندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه اتکا که در استاندارد ملی ایران به شماره 779 توصیف شده است به صندلی خودرو بسته می‏شوند , و همچنین در مورد وسایل مخصوص استفاده کودکانی که قادر به نشستن نیستند , بکار نمی‏رود .

هدف از تدوین این استاندارد ارائه مشخصاتی است که رعایت آنها در صندلی کودک ضروری بوده تا در هنگام تصادفات یا توقف های ناگهانی خودرو احتمال مرگ و جراحات که بر اثر پرت شدن به بیرون یا برخورد آنها به سطوح داخلی خودرو یا برخورد به صندلی کودک اتفاق می افتد , رابه حداقل برساند .

2- دامنه کاربرد

این استاندارد برای صندلی کودک که در اتومبیلهای سواری , خودروهای مسافری چند منظوره , کامیونها و اتوبوس ‏ها استفاده می‏شود به کار می‏رود . این استاندارد برای صندلی‏های کودک که بوسیله مجموعه ‏های کمربندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه اتکا که در استاندارد ملی ایران به شماره 779 توصیف شده است به صندلی خودرو بسته می‏شوند , و همچنین در مورد وسایل مخصوص استفاده کودکانی که قادر به نشستن نیستند , بکار نمی‏رود . 3- تعاریف 3-1- " صندلی کودک " : یکی از تجهیزات خودروی موتوری است که برای نشستن و نگهداری کودکی که توسط خودروی موتوری حمل می‏شود , مورد اتسفاده قرار می‏گیرد .

این استاندارد برای صندلی کودک که در اتومبیلهای سواری , خودروهای مسافری چند منظوره , کامیونها و اتوبوس ‏ها استفاده می‏شود به کار می‏رود . این استاندارد برای صندلی‏های کودک که بوسیله مجموعه ‏های کمربندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه اتکا که در استاندارد ملی ایران به شماره 779 توصیف شده است به صندلی خودرو بسته می‏شوند , و همچنین در مورد وسایل مخصوص استفاده کودکانی که قادر به نشستن نیستند , بکار نمی‏رود .

3- تعاریف

3-1- " صندلی کودک " : یکی از تجهیزات خودروی موتوری است که برای نشستن و نگهداری کودکی که توسط خودروی موتوری حمل می‏شود , مورد اتسفاده قرار می‏گیرد . 4- ویژگی‏ها 4-1- دستور العمل‏های نصب : صندلی کودک باید مجهز به برگه دستور العمل که شامل روش گام به گام نصب صندلی کودک در خودرو ( در صورت امکان مصور ) باضافه استفاده طبق بند 6-1 ( ه ) , بستن صندلی بوسیله کمربندهای نوع 2 نقطه اتکاء و 3 نقطه اتکاءای که مخصوص استفاده کودکان است و همچنین نحوه قرار دادن کودک داخل صندلی و تنظیم آن باشد .

3-1- " صندلی کودک " : یکی از تجهیزات خودروی موتوری است که برای نشستن و نگهداری کودکی که توسط خودروی موتوری حمل می‏شود , مورد اتسفاده قرار می‏گیرد .

4- ویژگی‏ها

4-1- دستور العمل‏های نصب : صندلی کودک باید مجهز به برگه دستور العمل که شامل روش گام به گام نصب صندلی کودک در خودرو ( در صورت امکان مصور ) باضافه استفاده طبق بند 6-1 ( ه ) , بستن صندلی بوسیله کمربندهای نوع 2 نقطه اتکاء و 3 نقطه اتکاءای که مخصوص استفاده کودکان است و همچنین نحوه قرار دادن کودک داخل صندلی و تنظیم آن باشد . 4-2- تنظیم : هر قطعه قابل تنظیم صندلی کودک و هر سیستم کمربندی که برای نگهداری مستقیم کودک طراحی شده است می‏بایست به اندازه کافی برای کودکی با قد و وزن پیشنهاد شده در بند 6-1 ( ح ) و همچنین برای هر کودکی که مطابق با دستور العمل‏های ملزم شده در 4-1 در صندلی قرار داده شده است , باشد . 4-3- اتصال : صندلی بچه می‏بایست طوری طراحی و ساخته شود تا :

4-1- دستور العمل‏های نصب : صندلی کودک باید مجهز به برگه دستور العمل که شامل روش گام به گام نصب صندلی کودک در خودرو ( در صورت امکان مصور ) باضافه استفاده طبق بند 6-1 ( ه ) , بستن صندلی بوسیله کمربندهای نوع 2 نقطه اتکاء و 3 نقطه اتکاءای که مخصوص استفاده کودکان است و همچنین نحوه قرار دادن کودک داخل صندلی و تنظیم آن باشد .

4-2- تنظیم : هر قطعه قابل تنظیم صندلی کودک و هر سیستم کمربندی که برای نگهداری مستقیم کودک طراحی شده است می‏بایست به اندازه کافی برای کودکی با قد و وزن پیشنهاد شده در بند 6-1 ( ح ) و همچنین برای هر کودکی که مطابق با دستور العمل‏های ملزم شده در 4-1 در صندلی قرار داده شده است , باشد .

4-3- اتصال : صندلی بچه می‏بایست طوری طراحی و ساخته شود تا :

الف ) به غیر از قطعه‏ای که بین پشتی صندلی و بالشتک صندلی خودرو قرار داده می‏شود , دارای قید دیگری برای اتصال به پشتی صندلی نباشد , و

ب ) هنگامی که مطابق با دستورالعملهای ملزم شده در بند 4-1 نصب می‏گردد , سیستمی که بر روی صندلی رو به جلو نصب می‏شود می ‏بایست در برابر حرکت رو به عقب توسط مجموعه کمربند ایمنی صندلی نوع 2 یا 3 نقطه اتکاء مهار شود .

4-4- توزیع نیروی نگهدارنده :

4-4-1- صندلی‏های رو به جلو : هنگامی که یک صندلی رو به جلو در داخل یک خودرو نصب شده و کودکی مطابق با دستورالعملهای ملزم شده توسط 4-1 در آن قرار داده می‏شود , قطعات صندلی کودک و مجموعه‏های کمربند ایمنی صندلی خودرو که نیروهای وارده به کودک را تحمل می‏کنند , می‏بایست در حین حرکت رو به جلو کودک نسبت به خودرویی که صندلی در آن نصب می‏گردد , نیروهای وارده را بر روی لگن خاصره و سینه کودک توزیع کنند . همچنین نیروهای وارده می‏توانند بر روی قسمتهای دیگر بدن کودک توزیع شوند در صورتیکه لگن خاصره و سینه کودک محافظت شده باشند .

4-4-2- صندلی‏های رو به عقب : هنگامی که یک صنلی کودک رو به عقب در داخل یک خودرو نصب شده و کودکی مطابق با دستورالعملهای مندرج در بند 4-1 در آن قرار داده می‏شود , قطعات صندلی کودک و مجموعه‏های کمربند صندلی خودرو که نیروهای وارده به کودک را مستقیما تحمل می‏کنند می‏بایست :

الف ) در حین حرکت رو به جلوی کودک نسبت به خودرویی که صندلی در آن نصب می‏گردد , نیروهای وارده را بر روی پشت بالا تنه کودک و پشت سر کودک توزیع نمایند , و

ب ) در حین حرکت رو به عقب کودک نسبت به خودرویی که صندلی در آن نصب می‏گردد , نیروهای وارده را بر روی لگن خاصره و سینه کودک توزیع کنند .

همچنین نیروهای وارده می‏توانند در حین حرکت رو به جلو بر روی قسمتهای دیگر بدن کودک توزیع شوند در صورتیکه پشت بالا تنه و پشت سر بچه حفاظت شده باشند و در حین حرکت رو به عقب بر روی قسمتهای دیگر بدن بچه توزیع شوند در صورتیکه لگن خاصره و سینه حفاظت شده باشند .

4-5- پشتی صندلی

4-5-1- به استثناء آنچه در بند 4-5-2 درج شده است , هر صندلی کودک می‏بایست دارای یک پشتی صندلی باشد که تغییر مکان زاویه‏ای و رو به عقب سر کودک را نسبت به خط بالا تنه کودک محدود می‏کند . ارتفاع پشتی صندلی که بصورت طول خط مستقیم بین نقطه وسط بالاترین قسمت پشتی صندلی در جهت عرضی خودرو و نقطه تقاطع خط تقارن طولی سطح نشیمن و صفحه‏ای موازی با سطح پشتی نیم تنه مصنوعی شکل شماره 1 ( که در صندلی نشیمن کودک مطابق با دستور العمل‏های ملزم در بند 4-1 قرار داده شده است. ) که از نقطه مرجع نیم تنه مصنوعی ( در بند 5-1 مشخص شده است ) می‏گذرد , اندازه‏گیری می‏شود , می‏بایست بصورت زیر باشد :

حداقل ارتفاع پشتی صندلی (سانتی متر)

حداکثر وزن کودک که برای صندلی توصیه توصیه شده است

ـــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

38

کیلوگرم یا متر

41

بیش از 9 کیلوگرم و کمتر از 11 کیلوگرم

45

بیش از 11 کیلوگرم و کمتر از 13 کیلوگرم

48

بیش از 13 کیلوگرم و کمتر از 16 کیلوگرم

51

بیش از 16 کیلوگرم

4-5-2- در موارد زیر مندرجات بند 4-5-1 برای صندلی کودک کاربرد ندارد :

الف ) مطابق با بند ( ه ) از 6-1, صندلی فقط برای استفاده در محلهای نشیمن خودروهایی که پشتی صندلی آنها تغییر مکان زاویه‏ای و رو به عقب سر کودک را نسبت به خط بالا تنه کودک محدود می‏کنند , و

ب ) هنگامی که صندلی کودک مطابق با دستورالعملهای مندرج در بند 4-1 نصب می‏شود , فاصله پائین‏ترین نقطه در مرکز عرضی سطح نشیمن کودک تا صفحه افقی مماس بر بالاترین نقطه پشتی صندلی در بالاترین موقعیت قابل تنظیم و در مرکز عرضی محل نشیمن صندلی که بر روی خطی موازی با سطح عقبی پشتی صندلی اندازه گیری می‏شود , حداقل برابر با ارتفاع پشتی صندلی که در بند 4-5-1 برای صندلی بچه مشخص شده است , باشد .

4-6- یراق‏ها ( نوارهای بافته شده 1) : اگر در صندلی کودک برای توزیع نیروهای نگهدارنده ( آنطور که در بند 4-4 مشخص شده است ) از یراق ( نوارهای بافته شده ) استفاده شود باید دارای شرایط زیر باشد :

الف ) نوارهای بافته شده‏ای که نیروهای نگهدارنده را تحمل می‏کنند می‏بایست حداقل دارای پهنای 38 میلی متر باشد و

ب ) نوارهای بافته شده‏ای که مستقیما با بدن کودک در تماس است , می‏بایست مورد لزوم نوارهای بافته شده مجموعه کمربند ایمنی صندلی از نوع 3 نقطه اتکاء را , برآورده سازد .

4-7- قطعات اتصال : قطعالت اتصال هر صندلی کودک که نیروهای نگهدارنده را تحمل می‏کنند باید طبق استاندارد ملی ایران بشماره 779 در برابر خوردگی مقاوم باشد . قطعات فلزی غیر از قطعات اتصال که نیروهای نگهدارنده را تحمل می‏کنند مانند سگکها و جمع کننده‏ها نیز می‏بایست طبق استاندارد فوق الذکر در مقابل خوردگی مقاوم باشند .

4-8- مکانیزم آزادکننده : مکانیزم آزادکننده قطعات صندلی کودک که مستقیما کودک را نگهداری می‏کنند , می‏بایست هنگامیکه مطابق با روش بند 5-3 آزمایش می‏شود و نیرویی کمتر از 90 نیوتن اعمال می‏شود , قطعات را آزاد کند .

4-9- حفاظت در برابر ضربه :

4-9-1- سر و بالا تنه : به استثناء آنچه در بند 4-9-2 ارائه شده است , هر قطعه صلب صندلی کودک ( به غیر از سگک‏های نگهدارنده و قطعات قابل تنظیمی که فقط به نوارهای بافته شده متصل شده‏اند ) که ممکن است در حین برخورد از جلو , سمت راست , سمت چپ یا عقب با سر یا بالا تنه کودکی با محدوده قد و وزن توصیه شده در بند 6-1 ( ح ) تماس پیدا کند , می‏بایست دارای شرایط زیر باشد :1 ( ح ) تماس پیدا کند , می‏بایست دارای شرایط زیر باشد :

الف ) دارای هیچگونه لبه‏ای با شعاع کمتر از 6 میلیمتر نباشد و

ب ) به استثناء آنچه در 4-9-2 ارائه شده است . با مواد تغییر شکل پذیری که نیرو را توزیع می‏کنند و تغییر شکل آنها غیر قابل برگشت و یا به آرامی قابل برگشت است و دارای حداقل ضخامتی برابر با 25 میلیمتر هستند , پوشانده شود .

4-9-2- استثناء 4-9-1 ( ب ) : در مورد پشتی صلب یا قسمت کناری صندلی کودک که ممکن است با بالا تنه کودک در تماس باشد و همچنین مساحت آنها حداقل 155 سانتی متر مربع می‏باشد , بکار نمی‏رود .

4-10- عملکرد :

4-10-1- تمامی صندلی‏های کودک باید دارای شرایط زیر باشند :


دانلود با لینک مستقیم


صندلی کودک 8ص