فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:24
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده
مقدمه 1
فصل اول ـ بیان مسئله
تاثیر قرآن در معنویت و خوشنویسی 5
فصل دوم ـ ادبیات تحقیق
خوشنویسی معاصرو رابطه آن با معنویت 8
فصل سوم ـ روش تحقیق
قلم و جایگاه آن در خوشنویسی و معنویت 11
فصل چهارم ـ بحث و نتیجهگیری
نقطه 15
نتیجه گیری 23
منابع 24
چکیده
خطاطی و خوشنویسی، همچون طاووسی بال گشوده، در میان سایر هنرها، دیدگان را به سوی خویش کشیده و با قدرت و قوتی تمام، به جلب نظرها پرداخته است، چه آن که این هنر، ریشه در عالم لاهوت و معنا دارد. در هیچ دینی مانند اسلام به هنر زیبای خط توجه نشده و هیچ هنری در اسلام همچون خوشنویسی مورد تأکید و تأیید و تشویق و ترغیب قرار نگرفته است. اگر خداوند متعال، در کتاب آسمانی قرآن، به قلم- ابزار نوشتن و خوش نوشتن- سوگند یاد کرده است، اگر در نخستین آیات نازل شده بر پیامبر بزرگوار اسلام از خواندن و نوشتن وقلم، سخن به میان آمده، اگر گفته اند: “هر علمی که بر اوراق کاغذ و بر صحیفه ها نقش نبندد، پایدار نمی ماند و تباه می شود» یا: «بر شما باد به نیکویی خط که آن از کلیدهای روزی است» یا اگر فرموده اند: «کسی که قلمی بتراشد و با آن در باب علم و دانش چیزی بنویسد، خداوند درختی در بهشت به او عطا می فرماید که از دنیا و آن چه در آن است بهتر باشد.” یا: خط، نیمی از دانایی است یا: «هیچ گریانی را زیباتر از لبخند قلم ندیدیم.” یا: «هرکس بسم ا... الرحمن الرحیم را با خط بنگارد، به بهشت می رود» یا: «خوشنویسان و لباس دوزان را اکرام کنید، زیرا درآمد معاش آنان از صرف دقیق چشم و بینایی شان فراهم می شود.” و یا: «سیاهی قلم عالمان بر سرخی خون شهیدان برتری دارد.” و... آیا همه و همه ناظر بر اهمیت و معنویت خط و خطاطی نیست؟
همچنین توجه به این نکته که فرشتگان واجب الاکرام، به نوشتن اعمال بندگان اشتغال دارند و این که: «اول چیزی که حضرت باری تعالی خلق فرمود، قلم بود. پس بدو امر کرد: «بنویس.” گفت: «خداوندا چه بنویسم؟» امر شد: «بنویس احکام مرا برای بندگانم تا روز قیامت.”
برخی گفته اند: اولین کسی که بعد از آموختن اسما، خط عربی و سریانی را نگاشت آدم ابوالبشر بود. بعضی هم عقیده دارند اول کسی که خط نوشت و خیاطی کرد، حضرت ادریس پیامبر بود.”اهتمام بزرگان ما بر توجه دادن به اهمیت خوشنویسی نیز نکته مهمی در این زمینه محسوب می شود. برای نمونه: «سیدبن طاووس»، در کتاب معروف «کشف المحجه» به پسر خویش چنین سفارش می کند: می بینم که خداوند جل جلاله الهام فرموده است تو را جستجوی راه به سوی استادی برای آموختن خط و کتابت. از رحمت و رأفت او امیدوارم که بزرگواری خود را بر تو کامل نماید و تو اجابت کنی پروردگارت را. پس سفارش می کنم تو را به یادگرفتن خط کامل که کمکی است مر تو را بر سلوک الی ا... و ورود به نهایت رضایت او در دارالمقام.”
بدون تردید، خط، والاترین و ارزشمندترین میراث بشری است. این هنر شگفتی آفرین و حیرت زا، به خوبی توانسته است بار اندیشه و تاریخ را به دوش کشد و عامل خوبی برای انتقال مفاهیم والا و ارزشهای پر معنا به شمار رود.
احترام و اعتباری که مسلمانان برای هنر خوشنویسی، بویژه برای نگارش قرآن کریم قایل شدند، موجب آن گردید که اسلام و قرآن، در مدت کوتاهی، در گستره زمین گسترش یابد و گواهی بر اهمیت خط و خطاطان شود.
در واقع هنر خوشنویسی به عنوان یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین هنرهای اسلامی، به اعتبار و امتیازی ویژه دست یافته و به عنوان یکی از اصیل ترین هنرها، وسیله کتابت قرآن مجید قرار گرفته است. به گونه ای که می توان گفت خوشنویسی علاوه بر این، به دلیل برخورداری از قابلیت ها و جاذبه های ویژه خود، همواره کاربردی فرهنگی نیز داشته است. به گفته ی تیتوس بورکهارت: «خوشنویسی این امتیاز را دارد که کلام الهی قرآن را در قالب فرمهای بصری ارائه می کند.”
بر این اساس، هنر والای خط و خوشنویسی جایگاه بسیار شایسته و برجسته ای را در زمینه انتشار معنویت و گسترش والایی ها و زیبایی ها می یابد و از پایگاهی قدسی برخوردار می شود.