برنامه ریزی تغییرات در سیستم قدرت تجدید ساختار شده
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:PDF
تعداد صفحه:99
پایانامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی برق- قدرت
فهرست مطالب :
چکیده 2
پیشگفتار 3
فصل اول نگهداری و تعمیرات در سیستم های قدرت 5
مقدمه 6
زمان بندی نگهداری و تعمیرات واحدهای تولیدی در سیستم قدرت 7
اهمیت زمان بندی نگهداری و تعمیرات واحدهای در سیستم قدرت 8
قابلیت اطمینان در سیستم قدرت 11
انواع نگهداری و تعمیرات نیروگاه ها 11
فصل دوم آشنایی با سیستم تجدیدساختار یافته در صنعت برق 16
تجدید ساختار و علل پیدایش 17
سیستم انحصاری 19
تجدید ساختار و ارکان آن 22
مدل های تجدید ساختار 28
بررسی نحوه قیمت گذاری و پروتکل های مناقصه در سیستم تجدید ساختار
شده 32
فصل سوم مروری بر تحقیقات انجام شده و معرفی الگوریتم ژنتیک 40
مرور ی بر عوامل موثر در ایجاد برنامه ریزی تعمیرات 41
تابع هدف 41
برنامه ریزی تعمیرات در سیستم انحصاری 44
برنامه ریزی تعمیرات در محیط تجدید ساختار شد 47
مروری بر الگوریتم ژنتیک 51
مزایا و معایب الگوریتم 58
فصل چهارم مدل بهینه برنامه ریزی تعمیرات در یک سیستم تجدید ساختار یافته با
استفاده از الگوریتم ژنتیک 60
مقدمه ای بر تئوری وزندهی میانگین 61
فهرست 62
بررسی توابع هدف گروه های ذی نفع در برنامه ریزی تعمیرات 64
مدل سازی برنامه ریزی تعمیرات با چند تابع هدف و محدودیت های آن 66
اثبات نزدیکی منافع کمپانی شبکه و اجتماع 67
پیش نهادهای مزاید تعمیرات در بین شرکت های تولیدی میتواند به تابع هدف
بازار تبدیل شود 69
ارائه یک مدل جدید با ترکیب راندمان و عدالت در بازار 70
بررسی روش پیاده سازی الگوریتم ژنتیک برای انجام برنامه ریز ی تعمیرات با توجه
به شرایط و تابع هدف ایجاد شده 71
محدودیت های موجود و جداول مورد استفاده در مسئله 76
فصل پنجم بررسی نتایج حاصل از انجام شبیه سازی 78
نتایج حاصل از شبیه سازی 79
نتیجه گیری 83
ضمیمه الف 86
فهرست منابع 88
چکیده :
برنامه ریزی تعمیرات یکی از مسائل کلیدی در سیستم قدرت تجدید ساختار شده می باشد. در این تحقیق برنامه ریزی تعمیرات در سیستمی مبتنی بر ISO و PX و بر پایه الگوریتم ژنتیک به انجام رسیده است . ابتدا گروه های شرکت کننده در بازار به سه گروه شرکت های تولیدی، شر کت شبکه و اجتماع تقسیم شده و تابع هدف هر کدام در برنامه ریزی تعمیرات بررسی شده است . در نهایت با روش تئوری وزن دهی میانگین یک تابع هدف برای ایجاد برنامه ریزی تعمیرات معرفی شده است با استفاده از این تابع هدف در روشی بر پایه الگوریتم ژنتیک برنامه ریزی تعمیر ات در یک شبکه IEEE-RTS با 32 واحد و پنج شرکت تولیدی شبیه سازی شده است و در نهایت با استفاده از روش سعی و خطا ضرایب وزنی که بهترین برنامه ریزی تعمیرات که برای این شبکه ایجاد می نماید مشخص شده است.
با توجه به اینکه ایجاد برنامه ریزی تعمیرات ب ر روی قابلیت اطمینان سیستم و اقتصاد شبکه تاثیر می گذارد ، انجام برنامه ریزی تعمیرات به لحاظ مدیریت و بهره برداری از شبکه در سیستم قدرت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
برای ایجاد برنامه ریزی تعمیرات در سیستم تجدید ساختار شده به علت وجود رقابت در آن ، باید به طور همزمان به مسائل قابلیت اطمینان شبکه ، منافع ارکان مختلف بازار و محدودیت های شبکه رسیدگی نمود ، این مهم باعث ایجاد پیچیدگی بیشتر مسئله برنامه ریزی تعمیرات در این سیستمها می شود.
با توجه به این مهم میتوان فصول مطرح شده در این پایان نامه را به صورت ذیل بیان نمود:
فصل اول دلایل لزوم وجود و انواع روشهای انجام تعمیرات را در سیستم قدرت مطرح می نماید.
فصل دوم ضمن بیان تاریخچه ای از سیستم های قدرت انحصاری و چگونگی پیدایش سیستم های تجدید ساختار شده ، ارکان مختلف بازار را معرفی و در ادامه ویژگیهای بازار را در این سیستم شرح می دهد.
در فصل سوم پس از بر رسی عوامل موثر در ایجاد برنامه ریزی تعمیرات ،برخی از تحقیقات انجام شده در این زمینه را در سیستمهای انحصاری و تجدید ساختار شده معرفی می نمائیم . در گام بعدی به سراغ معرفی الگوریتم ژنتیک به عنوان روش به کار رفته در این تحقیق خواهیم پرداخت.
فصل چهارم به بررسی تئوری وزن دهی میانگین مطرح شده بوسیله آقای وانگ ، معرفی گروههای ذی نفع در ایجاد برنامه ریزی تعمیرات ، بیان توابع هدف هر کدام از این گروهها و در نهایت ایجاد تابع ی به عنوان تابع هدف با استفاده از تئوری وزن دهی میانگین به گونه ای که تمامی اجزاء ذی نفع بازار را در رسیدن به اهدافشان یاری نماید خواهد پرداخت . پس از ایجاد تابع هدف روشی ابتکاری بر پایه الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی تابع هدف و ایجاد برنامه ریزی تعمیرات ایجاد میشود.
در فصل پنجم الگوریتم ژنتیک ایجاد شده را برروی یک شبکه IEEE-RTS با 32 واحد و 5 شرکت تولیدی بر پایه ISO پیاده نموده و به کمک روش سعی و خطا حالات مختلف ممکن برای ضرائب وزن تابع هدف ر ا ب ررسی و برن امه ریزی های تعمیرات و شرایط ی که در نتیجه ایجاد این تغییرات در ضرائب وزن ایجاد می شود ر ا مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. ودر انتها بهترین حالت ایجاد شده
برای ضرائب وزن معرفی و برنامه ریزی متناظر با این حالت ر ا به عنوان برنامه ریزی تعمیرات این سیستم مطرح می نمائیم.
و...