فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:87
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد
فهرست مطالب:
فصل اول 6
مقدمه 7
بیان مسئله 8
اهمیت و ضرورت بررسی 10
اهداف پژوهش: 12
فرضیه های تحقیق: 13
بیان واژگان کلیدی 14
فصل دوم 17
اختلال نقص توجه - بیش فعالی 18
مدلهای توجه: 23
سامانه حرکتی چشم 25
انواع حرکات چشمی 26
ارتباط حرکات چشمی و توجه 28
فصل سوم 33
نوع مطالعه 34
جامعه مورد بررسی 34
معیار ورود و خروج افراد به مطالعه 34
روش جمع آوری دادهها : 35
حجم نمونه و شیوه محاسبه آن 35
مکان و زمان انجام تحقیق 36
ابزار جمع آوری اطلاعات 37
متغیرها و نحوه سنجش آنها 39
شیوه انجام کار 42
روش تجزیه و تحلیل دادهها 43
ملاحظات اخلاقی 43
فصل چهارم 44
بررسی همسانی در مورد متغیر های دموگرافیک 46
بررسی متغیرها بین دو گروه 49
مقایسه نتایج بین گروه مداخله و شاهد 57
فصل پنجم 65
معرفی پژوهش 66
تفسیر یافته های پژوهش 67
تفسیر داده های مرتبط با پرسشنامه کانرز والدین: 67
تفسیر داده های مرتبط با آزمون عملکرد مداوم 69
نتیجه گیری 71
پیشنهادات 71
محدودیت ها 72
منابع 73
پیوست 77
چکیده:
فعالی (ADHD) بعنوان یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی و بروز مشکلات متعدد در زمینه مسایل رفتاری و شناختی متعاقب این اختلال، پژوهش در زمینه علل و راهکارهای بهبود مشکلات پدید آمده برای این کودکان و خانواده¬هایشان همواره از محورهای پژوهشی در زمینه توانبخشی و بالاخص کاردرمانی بوده است. هدف از این مطالعه بررسی توجه پایدار کودکان دچار اختلال نقص توجه-بیش فعالی با استفاده از تمرینات ردیابی بینایی است.
روش بررسی: تعداد سی کودک پسر با بازه سنی 6 تا 10 سال در دوگروه آزمون و شاهد که از لحاظ هوش و سن همگن بودند به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. گروه شاهد از مداخلات معمول کاردرمانی برخوردار بود اما گروه آزمون تحت مداخلات ردیابی بینایی نیز قرار می¬گرفت. هر دو گروه با پرسشنامه کانرز والدین و همچنین آزمون عملکرد مداوم (CPTII) در دو نوبت پیش آزمون -پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS16 صورت خواهد گرفت. از آزمون t وابسته برای مقایسه متغیرها در هر یک از گروه¬های آزمایش و شاهد بطور جداگانه و از t مستقل برای مقایسه متغیر ها در گروه های آزمایش و شاهد قبل و پس از مداخله استفاده خواهد شد.
یافته ها: مداخلات ردیابی بینایی منجر به کاهش مسائل شناختی و بیش فعالی و کل در کودکان گروه مداخله شده است. (05/0P<) و همچنین مداخلات ردیابی بینایی منجر به افزایش آستانه تشخیص و سرعت واکنش و کاهش خطای حذف، خطای ارتکاب، تغییرپذیری و تکرار کودکان گروه مداخله شده است. (05/0P<) (01/0P<)
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه میتوان چنین اظهار نمود که تقویت الگوهای ردیابی بینایی بر توجه پایدار کودکان با نقص توجه-بیش فعالی موثر خواهد بود.
کلید واژه: اختلال نقص توجه بیش فعالی، ردیابی بینایی، توجه پایدار