فایل بصورت ورد (قابل ویرایش) و در 112 صفحه می باشد.
مقدمه:
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.
از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
فهرست
1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ...............1
1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :...............2
1-1 - 1 ) استاتور : ...................2
1-1 - 2 ) رتور : .........................3
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : .......4
1 - 1 -4 ) جاروبک ها : .............4
1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : ........4
1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : ...................5
1 – 2 – 1 ) موتور ساکن ...........5
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : ................9
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : ......14
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : .........22
1 - 3 ) موتور فقس سنجابی : .........25
2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ...........28
2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ....30
2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : ................31
2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : ......................31
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : .....................37
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : .............38
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : .........40
الف – کلاس A : ..................40
ب – کلاس D : .....................41
ج – کلاسهای C , B : .........41
د – رتورهایی با میله های عمیق : .............41
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ..........42
2-3) انتخاب ولتاژ موتور :...............43
2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :........................43
2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : 46
2-5) روش کلاج گریز از مرکز :.......49
2-6) پیک جریان حین راه اندازی :..50
2-7) دینامیک راه اندازی :................51
موتور با بار خالص : .............53
گرم شدن رتور : .......................53
2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :..54
2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ..............55
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :......................56
3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :........................57
مقدمه:.......................58
3-2 ( مدهای کنترل:.62
3-2-1( کنترل راه اندازی:.......63
3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی:......................63
3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:...............67
3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:...................68
3- 5) مدار قدرت:.......68
3-5-1( معرفی تریستور:........69
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:.....................70
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:...................71
3-6) مدار فرمان:.......72
3-6-1) مدار آتش کننده:..........74
3-6-2 ) مدار تقویت کننده: ....75
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:......76
3-6-4 ) مدار خطای جریان:.....77
3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
آسنکرون (القایی):...................77
3-7-1) کنترل:..79
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:............84
3-7-3 ) کنترل زاویه آتش :....86
3-7-4 ) مقایسه کننده:.............88
3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:......................89
3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:.............90
3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) :.......................92
3-8) نظام هماهنگ و :.......93
3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت:.........95
3-8-2) توضیح دربارة PWM :.....................97
3-8-3) مدارات اینورتر:........100
3-8-4) رکتیفایرها:................102
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : .111
3-10) نتیجه : .........113