کنترل کیفیت (رشته مدیریت صنعتی)
45 صفحه در قالب word
کنترل کیفیت
اهداف یادگیری :
بعد از کامل کردن این فصل شما باید قادر باشید:
- اجزای فرآیند کنترل را لیست کنید و به طور اختصار شرح دهید.
- شرح دهید که چطور نمودارهای کنترل ، برای کنترل فرآیند و مفاهیمی که تحت کاربرد آن قرار گیرند به کار برده می شوند.
- نمودارهای کنترل را به کار برید و آنها را توضیح دهید.
- تستها متوالی را برای چک کردن خروجی فرآیند غیر تصادفی به کار برید.
- به توانایی فرآیند دسترسی پیدا کنید
خلاصه ای از فصل :
مقدمه
بازرسی
- چه مقدار بازرسی کنیم و چندبار
- کجای فرآیند را بازرسی کنیم
- بازرسی متمرکز در برابر بازرسی on – site
- کنترل فرآیند آماری
- فرآیند کنترل
- تغییرات و کنترل
- نمودارهای کنترل
- نمودارهای کنترل متغییرها
- نمودارهای کنترل صفات
- بررسی های مدیریتی در حدود نمودارهای کنترل
- تست های اجرایی
- قابلیت و توانایی فرآیند
- تحلیل قابلیت و توانایی
- بهبود قابلیت و توانایی فرآیند
تابع هزینه Taguch
Newchip : خط نمادها ممکن است خطاهای داروئی را در بیمارستان ها متوقف کنند
- محدودیت های شاخص های قابلیت و توانایی
- استراتژی عملیات
- خلاصه
- عبارت های کلیدی
- حل المسائل
- بحث و مروری بر سوالات
- تهیه فهرست موجودی
- تمرینات فکری مهم
- مسائل
- موارد : شرکت Toys
- ابزارهای Tiger
- تور عملیات ها :
انتخاب فهرست مراجع و مطالب خواندنی بیشتر
- تکمیل : نمونه برداری ( برای قبول یا رد ) یا نمونه برداری پذیرشی
این فصل کنترل کیفیت را شامل میشود . هدف از کنترل کیفیت است که اطمینان دهد فرآیندها در حالت قابل قبول انجام می شوند. شرکت ها اینرا را از طریق نظارت بر خروجی فرآیند و با استفاده از تکنیک های آماری انجام می دهند. کنترل کیفیت ، فرآیندی است که خروجی را نسبت به یک استاندارد اندازه گیری میکند و زمانی عمل میکند که خروجی استانداردها را برآورده نکند. اگر نتایج قابل قبول باشند پس هیچ عمل اضافی نیاز نیست . نصب نتایج غیر قابل قبول برای اقدامات صحیح می باشند.
مقدمه :
کیفیت تضمین میکند که در اصل متکی به بازرسی آیتم های از قبیل تولید شده است و این بعنوان نمونه برداری پذیرش اشاره میشود . این نمونه برداری در قسمت تکمیلی فصل شرح داده خواهد شد. تلاش های کنترل کیفیت که طی تولید روی می دهند بعنوان کنترل فرآیند آماری اشاره می شوند و ما اینها را در بخش های بعدی بررسی خواهیم کرد.
بهترین شرکت ها برکیفیت طراحی در فرآیند تاکید میکنند از اینرو به مقدار زیادی نیاز به بازرسی یا تلاش های کنترل را کاهش می دهند . همانطور که ممکن است پیشبینی کنید . سازمان های تجاری مختلف ، در مراحل مختلف این فرآیند ارزیابی می باشند: حداقل تصاعد مربوط به بازرسی میباشد . بسیاری دیگر به یک زمینه متوسط را نشان می دهند که مربوط به کمی بازرسی است و به مقدار زیادی به کنترل فرآیند می پردازد.
حداکثر تصاعد در سطح ذاتی کیفیت بدست آمده است که به اندازه کافی بالا است بنابراین میتواند مانع از فعالیت های بازرسی عمده فروشی و فعالیت های کنترل فرآیند – از طریق جلوگیری از خطا – شود . و این هدف نهایی است . شکل 1/10 این مراحل تضمین کیفیت را نشان میدهد .
بازرسی :
بازرسی یک فعالیت ارزشیابی است که کالاها و سرویس ها را نسبت به یک استاندارد مقایسه میکند. بازرسی میتواند در 3 مورد زیر روی دهد: قبل از تولید – حین تولید و بعد از تولید .
منطق تطبیق ارزیابی قبل از تولید اینست که اطمینان میدهد ورودی ها قابل قبول می باشند . و منطق تطبیق ارزیابی حین تولید – اطمینان میدهد که تبدیل ورودی ها به خروجی ها ، در حالت قابل قبول ادامه می یابد . و منطق تطبیق ارزیابی خروجی است که اعتبار نهایی تطبیق را قبل از عبور کالا به مشتری ایجاد میکند .
بازرسی قبل و بعد از تولید اغلب مربوط به شیوه های نمونه برداری پذیرش است. کنترل در حین فرآیند تولید بعنوان کنترل فرآیند اشاره میشود . شکل 2-10 مروری بر این موضوع را نشان میدهد که در کجا این 2 شیوه – در فرآیند تولید – بکار برده می شوند.
برای تعیین اینکه آیا فرآیند بعنوان مقصود عمل میکند که دسته یا مقدار زیادی از مواد خام یا محصولات نهایی – نسبت به درصد از کالاهای معیوب بیشتر نمی باشند ، لازم است که به طور فیزیکی حداقل برخی از آیتم ها را بطور پرسشی بررسی کنیم هدف از بازرسی اینست که اطلاعاتی را درباره درجه ای که آیتم ها نسبت به استاندارد تطبیق داده می شوند را فراهم میکند. موضوعات اساسی شامل موارد ذیل می باشند:
- چه مقدار باید بازرسی کرد و چندبار.
- در چه مرحله ای از فرآیند ، بازرسی باید روی دهد.
- آیا بازرسی به صورت متمرکز است یا در یک موقعیت on- site است.
- آیا باید صفات را بازرسی کرد ( یعنی تعداد زمان هایی که گاهی اوقات روی می دهند را به حساب آورد .) یا متغییرها را بازرسی کرد ( یعنی مقدار ویژگی ها و صفات را اندازه گیری کرد. )
مثلا بررسی کنید که بازرسی در مرحله میانی در ساخت کامپیوترهای شخصی است. چون هزینه های بازرسی ، اغلب قابل توجه می باشند پس سئوالات معمولاً در این خصوصی بوجود می آیند که آیا لازم است هر کامپیوتر را بازرسی کرد یا نمونه کوچکی از کامپیوترها کافی است . همچنین ، اگرچه بازرسی ها می توانند در مراحل بیشماری در یک فرآیند تولید انجام شوند ولی بطور کلی این هزینه مؤثر نیست که موجب بازرسی ها در هر مرحله میشود . بنابراین سئوالی که بوجود می آید اینست که کدام مرحله باید برای بازرسی ها طراحی شود. چون این مراحل مشخص شده اند پس مدیر باید تصمیم بگیرید که آیا کامپیوترها را از خط تولید بردارد و آنها را به آزمایشگاه ببرد
- جایی که تجهیزات خاص ممکن است برای تست های خاص در دسترس باشند یا آنها را جایی که تولید می شوند تست کند . ما این مراحل را در بخش های زیر بررسی و ازریابی خواهیم کرد.
شکل 2/10
چه مقدار بازرسی کنیم و چندبار
مقدار بازرسی میتواند دامنه ای از صفر بازرسی تا بازرسی هر آیتم در تعداد بیشمار داشته باشد. آیتم هایی با حجم بالا و هزینه پائین – مثل گیره های کاغذ – میخ های بام سازی – و مدادهای چوبی . اغلب نیاز به بازرسی کم دارند چون :
- هزینه مربوط به عبور ( یا انتقال ) آیتم های معیوب ، کاملاً پائین و کم است.
- فرآیندهایی که این آیتمها را ارائه میکنند معمولاً قابلیت اطمینال بالایی دارند طوری که عیوب بسیار نادر می باشند . بر عکس ، آیتم هایی با حجم پائین و هزینه بالا که هزینه های زیادی در ارتباط با انتقال محصولات معیوب دارند اغلب نیاز به بررسی های جامع تر دارند. بنابراین بخش های مهم یک وسیله فضا پیمای ساخت شده – دقیقا بدلیل رشد امنیت جانبی و هزینه بالای شکست های ماموریتی بررسی می شوند. در سیستم های با حجم بالا ، بررسی های اتوماتیک دار ایده ای می باشند که ممکن است بکار برده می شوند. اکثر کاربردهای کنترل کیفیت ، در جایی بین 2 بی نهایت قرار می گیرند. آنها اکثرا نیاز به بازرسی کم دارند ولی هیچ کدام احتمالی نمی باشند یا از نظر اقتصادی برای بررسی هر بخش ار محصول یا هر ویژگی سرویس جهت اهداف کنترل راحت نمی باشند. هزینه بازرسی یعنی و قفه های نهایی یک فرآیند یا تأخیرها از طریق بازرسی بوجود می آیند . و نوع ارزیابی معمولاً مهم تر از مزایای 100 درصد بازرسی میباشد. توجه داشته باشید که برای بازرسی دستی – حتی 100 درصد بازرسی تضمین نمیکند که تمام آنها ( یا عیوب ) کشف و برداشته شده اند . دلزدگی و خستگی ، فاکتورها یی هستند که موجب خطاهای بازرسی می شوند. در هر حال هزینه عیوب کشف نشده که بدین طریق اشتباه میشود. به اندازه کافی بالا است بنابراین ، این بازرسی نمی تواند کاملاً نادیده گرفته شود . مقدار بازرسی مورد نیاز از طریق هزینه های بازرسی و هزینه های پیشنهاد شده برای انتقال
آیتم های معیوب ، نظارت و کنترل می شوند . همانطور که در شکل 3/10 نشان داده شده است ، اگر فعالیت های بازرسی افزایش یابند هزینه های بازرسی نیز افزایش می یابند ولی هزینه های عیوب کشف نشده کاهش می یابند . هدف قدیمی این بود که مجموع این 2 هزینه را به حداقل برسانند. بعبارت دیگر ممکن نیست توجهی به تلاش برای درک هر عیب نشود مخصوصا اگر هزینه بازرسی بیش از جریمه هایی باشند که اجازه می دهند عیوب به قوت خود باقی بمانند. ایده اخیر اینست که هر کاهش در خروجی معیوب هزینه ها را کاهش میدهد هر چند از طریق بازرسی نباشد.
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است