
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:45
فهرست مطالب:
مقدمه...........................................................................................................................................................2
تاریخچه شرکت دانش¬پژوهان..................................................................................................................3
چارت شرکت دانش¬پژوهان.......................................................................................................................4
فصل اول:
استراتژی طراحی شبکه............................................................................................................................4
برنامه ریزی برای طراحی منطقی شبکه ....................................................................................5
تاریخچه پیدایش شبکه.............................................................................................................................7
شبکه چیست ؟...........................................................................................................................................8
دلایل استفاده از شبکه..............................................................................................................................9
هدف از ایجاد شبکه................................................................................................................................10
آشنایی با ملزومات شبکه.......................................................................................................................11
فصل دوم:
تقسیم بندی بر اساس حوزه جغرافی تحت پوشش..........................................................................14
تقسیم بندی بر اساس توپولوژی..........................................................................................................15
کابل در شبکه..........................................................................................................................................19
کاربردهای شبکه......................................................................................................................19
اجزای شبکه.............................................................................................................................20
ویژگی های شبکه....................................................................................................................21
تقسیم بندی شبکه................................................................................................................................22
امنیت شبکه............................................................................................................................26
آشنایی با مدل) OSI هفت لایه شبکه(................................................................................26
پروتکل ها................................................................................................................................28
فصل سوم: راه اندازی و تنظیم یک شبکه LAN کوچک..........................................................30
روشهای اتصال.....................................................................................................................31
گامهای اولیه..........................................................................................................................31
نامگذاری کامپیوتر................................................................................................................................32
دادن آدرسIP......................................................................................................................................34
به اشتراک گذاشتن فایلها................................................................................................................35
به اشتراک گذاشتن چاپگر.................................................................................................................40
به اشتراک گذاشتن اتصال اینترنت.................................................................................................41
ساختار شبکه.......................................................................................................................................42 تجهیزات مورد نیاز.............................................................................................................................43
مقدمه
اطلاعات در سازمان ها و موسسات مدرن، بمنزله شاهرگ حیاتی محسوب می گردد . دستیابی به اطلاعات و عرضه مناسب و سریع آن، همواره مورد توجه سازمان هائی است که اطلاعات در آنها دارای نقشی محوری و سرنوشت ساز است . سازمان ها و موسسات می بایست یک زیر ساخت مناسب اطلاعاتی را برای خود ایجاد و در جهت انظباط اطلاعاتی در سازمان خود حرکت نمایند .
اگر می خواهیم ارائه دهنده اطلاعات در عصر اطلاعات بوده و صرفا" مصرف کننده اطلاعات نباشیم ، در مرحله نخست می بایست فرآیندهای تولید ،عرضه و استفاده از اطلاعات را در سازمان خود قانونمد نموده و در مراحل بعد ، امکان استفاده از اطلاعات ذیربط را برای متقاضیان (محلی،جهانی) در سریعترین زمان ممکن فراهم نمائیم . سرعت در تولید و عرضه اطلاعات ارزشمند ، یکی از رموز موفقیت سازمان ها و موسسات در عصر اطلاعات است . پس از ایجاد انظباط اطلاعاتی، می بایست با بهره گیری از شبکه های کامپیوتری زمینه استفاده قانومند و هدفمند از اطلاعات را برای سایرین فراهم کرد . اطلاعات ارائه شده می تواند بصورت محلی) اینترانت) و یا جهانی (اینترنت) مورد استفاده قرار گیرد.
فراموش نکنیم در این هنگامه اطلاعاتی، مصرف کنندگان اطلاعات دارای حق مسلم انتخاب می باشند و در صورتیکه سازمان و یا موسسه ای در ارائه اطلاعات سهوا" و یا تعمدا" دچار اختلال و یا مشکل گردد ، دلیلی بر توقف عملکرد مصرف کنندگان اطلاعات تا بر طرف نمودن مشکل ما ، وجود نخواهد داشت . سازمان ها و موسسات می بایست خود را برای نبردی سخت در عرضه و ارائه اطلاعات آماده نمایند و در این راستا علاوه بر پتانسیل های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده شده ، از تدبیر و دوراندیشی فاصله نگیرند . در میدان عرضه و ارائه اطلاعات ، کسب موفقیت نه بدلیل ضعف دیگران بلکه بر توانمندی ما استوار خواهد بود.
مصرف کنندگان اطلاعات، قطعا" ارائه دهندگان اطلاعاتی را برمی گزیند که نسبت به توان و پتانسیل آنان اطمینان حاصل کرده باشند . آیا سازمان ما در عصر اطلاعات به پتانسیل های لازم در این خصوص دست پیدا کرده است ؟ آیا در سازمان ما بستر و ساختار مناسب اطلاعاتی ایجاد شده است ؟ آیا گردش امور در سازمان ما مبتنی بر یک سیستم اطلاعاتی مدرن است ؟ آیا سازمان ما قادر به تعامل اطلاعاتی با سایر سازمان ها است ؟ آیا در سازمان ما نقاط تماس اطلاعاتی با دنیای خارج از سازمان تدوین شده است ؟ آیا فاصله تولید و استفاده از اطلاعات در سازمان ما به حداقل مقدار خود رسیده است ؟ آیا اطلاعات قابل عرضه سازمان ما ، در سریعترین زمان و با کیفیتی مناسب در اختیار مصرف کنندگان متقاضی قرار می گیرد ؟ حضور یک سازمان در عرصه جهانی ، صرفا" داشتن یک وب سایت با اطلاعات ایستا نخواهد بود .
امروزه میلیون ها وب سایت بر روی اینترنت وجود داشته که هر روز نیز به تعداد آنان افزوده می گردد . کاربران اینترنت برای پذیرش سایت سازمان ما ، دلایل موجه ای را دنبال خواهند کرد . در این هنگامه سایت داشتن و راه اندازی سایت ، اصل موضوع که همانا ایجاد یک سازمان مدرن اطلاعاتی است ، فراموش نگردد. سازمان ما در این راستا چگونه حرکت کرده و مختصات آن در نقشه اطلاعاتی یک سازمان مدرن چیست ؟
بدیهی است ارائه دهندگان اطلاعات خود در سطوحی دیگر به مصرف کنندگان اطلاعات تبدیل و مصرف کنندگان اطلاعات ، در حالات دیگر، خود می تواند بعنوان ارائه دهنده اطلاعات مطرح گردند. مصرف بهینه و هدفمند اطلاعات در صورتیکه به افزایش آگاهی ، تولید و ارائه اطلاعات ختم شود، امری بسیار پسندیده خواهد بود . در غیر اینصورت، مصرف مطلق و همیشگی اطلاعات بدون جهت گیری خاص ، بدترین نوع استفاده از اطلاعات بوده که قطعا" به سرانجام مطلوبی ختم نخواهد شد .
تاریخچه شرکت دانش¬پژوهان
در دنیای امروز که عصر اطلاعات و خردگرایی نام گرفته است،پدیده¬ای ظهور کرد که برخی اهمیت آن را به مراتب بیش از انقلاب صنعتی قرن 18 اروپا می¬دانند.ظهور کامپیوتر در دهه¬های اخیر آثار اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی گسترده و عمیقی در جوامع بشری به جای گذارده است و امروزه بحق می¬توان تکنولوژی اطلاعات را به عنوان محور توسعه¬ی جوامع به شمار آورد.
سازمان¬ها و شرکت¬ها نیز با بکارگیری رایانه و برقراری شبکه¬های اطلاعاتی گام¬های مهمی را در آماده¬سازی بستر حرکت به سوی تامین سیستم¬های اطلاعات مدیریت برداشته¬اند.
در این راستا دانش¬پژوهان علاقمند است با اعتقاد به لزوم بهره¬گیری از تکنولوژی اطلاعات در ارتقاء سطح بهره¬وری و تاکید بر این نکته که این مهم میسر نمی¬شود مگر با:
1- تهیه سخت¬افزار کارآمد و به روز
2- ایجاد بستر¬های مناسب شبکه¬ای
3- توجه به مسائل پشتیبانی فنی از رایانه¬ها
شرکت مهندسی دانش¬پژوهان با ارائه مجموعه فعالیتهای لازم شامل برنامه¬ریزی،تخصیص منابع،تدوین و اجرای سیاست¬ها و روش¬های عملیاتی و مهمتر از همه با اتکا به اندوخته¬های تجربی و علمی گروهی از کارشناسان و تکنیسین¬های مجرب جهت:
1- ارائه پیشرفته¬ترین تکنولوژی¬های موجود در بازار(PC-NOTE BOOK)
2- مشاوره،طراحی،نصب و اجرا و پشتیبانی فنی از شبکه¬های کامپیوتری و دوربین¬های مدار بسته(LAN-WAN)
3- اشاعه فرهنگ نگهداری و تعمیرات به جای رسم و عادت موجود(تعمیر بعد از خرابی)
این شرکت افتخار دارد با تجربه 15 ساله به عنوان بزرگترین،فعال¬ترین و تخصصی¬ترین شرکت منطقه در زمینه کامپیوتر و ماشین¬های اداری بوده و با در اختیار داشتن کادر مجرب،کارگاه سخت¬افزار مجهز و نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش شرکت¬های بزرگ تولید-کننده و توزیع¬کننده تجهیزات کامپیوتر و لوازم جانبی و همچنین تجربه¬کاری بسیار بالا،آماده همکاری و ارائه خدمات گوناگون در زمینه کامپیوتر و ماشین¬های اداری می¬باشد.
گزارش کار کارآموزی شبکه بندی