چکیده
کار تحقیقی و پژوهشی حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش های حرفه ای مستمر بر روی عملکرد حرفه ای حسابداران رسمی که در جامعه حسابداران رسمی ایران عضویت دارند، انجام گردید. محقق نظرسنجی را طراحی نمود که از مقیاس 5 امتیازی لیکرت استفاده می نمود و از طریق پرسشنامه ای که بین اعضای جامعه حسابداران رسمی توزیع گردید انجام شد. نظرسنجی بر روی ارزش مشهود و محسوس آموزشهای حرفه ای مستمر و همچنین بر روی نگرش های موجود نسبت به این آموزش و نیز مطلوبیت روشهای ارائه آموزش متمرکز گردیده است.
نتایج حاصل از نظرسنجی نشان می داد که حسابداران رسمی معتقدند که آموزشهای حرفه ای دارای ارزش می باشد به عبارت دیگر آموزشهای حرفه ای موجب افزایش دانش حسابداری و حسابرسی حسابداران رسمی شده و در بهبود عملکرد حرفه ای آنها نیز موثر بوده است. این نتایج همچنین نشان می دهند که حسابداران رسمی نسبت به آموزشهای حرفه ای مستمر، دیدگاه و نگرش مثبتی دارند. و از بین روشهای ارائه آموزش ، روش آموزش حضوری همراه با آزمون را اثربخش تر از سایر روشهای ارائه آموزش قلمداد نموده و در ضمن تاثیر آموزشهای غیر حرفه ای را در بهبود عملکرد ، مورد تایید قرار دادند.
تعداد صفحات 164
فرمت فایل word
فهرست مطالب
فصل اول :کلیات تحقیق
10-1 تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی. 12
فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق
4-2 تاریخچه آموزش ضمن خدمت.. 17
1-4-2 آموزش ضمن خدمت : چشم انداز جهانی. 17
2-4-2 آموزش ضمن خدمت کارکنان در ایران. 19
3-4-2آموزش ضمن خدمت کارکنان در وزارت امور اقتصاد و دارایی. 20
5-2مفهوم آموزش ضمن خدمت کارکنان: 21
8-2 اهداف آموزش ضمن خدمت کارکنان. 25
10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت.. 32
1-10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب زمان. 32
2-10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب هدف.. 34
3-10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب ماهیت.. 36
11-2 الگو های آموزش ضمن خدمت.. 36
12-2 سازو کارهای آموزش ضمن خدمت کارکنان. 41
13-2 الگوهای مختلف اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت.. 43
14-2 ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت.. 45
15-2 از شغل عادی تا شغل حرفه ای: 50
16-2 آموزش حرفه ای مستمر و حرفه ای ها : 56
17-2 آموزش حرفه ای مستمر و CPA : 57
18-2 تاریخچه آموزش حرفه ای حسابداران رسمی در ایران: 59
19-2 فدراسیون بین المللی حسابداری وآموزش های حرفه ای و مستمر: 59
20-2 آموزش حرفه ای مستمر و حسابداران رسمی ایران: 60
22-2 نتایج مورد انتظار آموزشهای حرفه ای مستمر: 69
23-2 روشهای اجرای دوره های آموزشی : 71
24-2 مروری بر تحقیقات انجام شده: 73
فصل سوم :روش اجرای تحقیق
2-4-3 روش جمع آوری اطلاعات.. 85
8-3 اطلاعات کلی از خصوصیات نمونه آماری پژوهش.. 89
10-3 آزمون تک متغیری مجذور کای. 91
1-13-3 مقدار ضریب آلفای کرنباخ برای بخش اول سوالات پرسشنامه 94
2-13-3 مقدار ضریب آلفای کرنباخ برای بخش دوم سوالات پرسشنامه 96
3-13-3مقدار ضریب آلفای کرنباخ برای بخش سوم سوالات پرسشنامه 97
4-13-3 مقدار ضریب آلفای کرنباخ برای بخش چهارم سوالات پرسشنامه 98
5-13-3 مقدار ضریب آلفای کرنباخ برای بخش پنجم سوالات پرسشنامه 99
6-13-3 مقدار ضریب آلفای کرنباخ برای بخش ششم سوالات پرسشنامه 100
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
1-2-4 بررسی خصوصیات فردی پاسخ دهندگان. 104
2-2-4آماره های توصیفی پرسش نامه های توزیع و جمع آوری شده 108
3-4 آزمون فرضیه های تحقیق. 108
1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اول: 108
2-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه دوم: 110
3-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه سوم: 111
4-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه چهارم: 112
5-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه پنجم: 114
6-3-4تجزیه و تحلیل فرضیه ششم: 115
5-4 آزمون مقایسه نظرات دو گروه از پاسخ دهندگان: 119
6-4 آزمون مقایسه تاثیر آموزش حرفهای و غیر حرفهای در مهارتها و عملکرد حسابداران: 122
7-4 نتایج آزمون فرضیه ها به طور خلاصه 123
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات
4-5 نتایج کلی آزمون فرضیه ها : 130
6-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 132
7-5 پیشنهادهای عملی تحقیق. 133
پیوستها
منابع و ماخذ
جدول 1-2 رویکردهای آموزش ضمن خدمت اشریج. 40
جدول 2-2 برداشت جدید از جایگاه ارزشیابی در برنامه ریزی آموزشی. 48
جدول 3-2 چهار سطح ارزشیابی در الگوی کرک پاتریک. 50
جدول 4-2 برنامه های آموزشی جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 88. 63
جدول 1-3 مشخصات جامعه آماری. 88
جدول 2-3 تعداد کل نمونه و توزیع پرسشنامه بر حسب.. 89
جدول 1-4 اطلاعات سابقه کار آزمودنی ها 105
جدول 2-4 :رشته تحصیلی آزمودنی ها 106
جدول 3-4 : اطلاعات مدرک تحصیلی آزمودنی ها 107
جدول 4-4: پرسش نامه های توزیع و جمع آوری شده 108
جدول 5-4 :آزمون تی- استیودنت برای فرضیه اول. 109
جدول 6-4 :آزمون تی- استیودنت برای فرضیه دوم 110
جدول 7-4 :آزمون تی- استیودنت برای فرضیه سوم 112
جدول 8-4 :آزمون تی- استیودنت برای فرضیه چهارم 113
جدول 9-4 :آزمون تی- استیودنت برای فرضیه پنجم 114
جدول 10-4:آزمون تی- استیودنت برای فرضیه ششم 116
جدول 11-4 :آزمون کای - دو برای پاسخ دهندگان بخش دولتی. 117
جدول 12-4 :آزمون کای - دو برای پاسخ دهندگان بخش خصوصی. 118
جدول 13-4 :آزمون تی دو نمونه ای برای مقایسه نظرات بخش خصوصی و دولتی. 120
جدول 14-4: آزمون ویلکاکسون - مقایسه تاثیر آموزش حرفه ای و غیر حرفه ای بر عملکرد 122
جدول 15-4 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها- تی استیودنت.. 123
جدول 16-4 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها- آزمون کای دو. 124
جدول 17-4 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها- آزمون ویلکاکسون. 125
جدول 18-4 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها- آزمون فریدمن(a) 125
جدول 1-5 : نتایج کلی آزمون فرضیه ها 131
نمودار 1-2 :فرآیند سیستم آموزشی. 16
نمودار 2-2 الگوی نظامدار آموزش ضمن خدمت.. 38
نمودار 3-2 الگوی سنتی در اجرای دوره های آموزشی. 44
نمودار 4-2 الگوی گاسکی در اجرای دوره های آموزشی. 45
نمودار 5-2 الگوی ترکیبی در اجرای دوره های آموزشی. 45
نمودار6-2 چرخه برنامه ریزی دوره آموزش ضمن خدمت و جایگاه ارزشیابی در این چرخه در "برداشت سنتی". 46
نمودار7-2چرخه برنامه ریزی دوره های آموزش ضمن خدمت و جایگاه ارزشیابی در این چرخه در "برداشت جدید" 47
نمودار1-3: مدل تحلیلی تحقیق. 84
نمودار 1-4 :اطلاعات سابقه کار آزمودنی ها 105
نمودار 2-4 : رشته تحصیلی آزمودنی ها 106
نمودار 3-4 : اطلاعات مدرک تحصیلی آزمودنی ها 107
نمودار 4-4: نمودار مقایسه نظرات پاسخ دهندگان بخش خصوصی و دولتی. 121
پایانامه آموزشهای حرفه ای مستمر و تاثیر آن بر رفتار و نحوه عمل حسابداران رسمی