بیان مسئله:
خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت می باشد تا سر حد شکوفایی برسد فرد خلاق کسی است که از ذهنی جستجوگر و آفریننده بر خوردار باشد. خلاقیت عبارت است از توانایی دیدن چیزها به شیوه های جدید، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چار چوبها، فکر کردن به شیوه ای متفاوت، ابداع چیزهای جدید، استفاده از چیزهای نامربوط و تبدیل آن به شکل های جدید می توان نتیجه گرفت که خلاقیت برایند فرایندها ذهنی و شخصیتی خود بوده و به تولیدات و آثاری منجر می شوند که نوع و بدیع بوده، خاصیتی متکامل داشته و با واقعیت ها منطبق بوده و در نهایت به سود جامعه بشری است.
(والاتس، 1926) فرایند خلاقیت را بررسی کرده و چهار مرحله مشهور آن را مشخص ساخته بود که ابتدا آماده سازی ( تلاش اولیه برای حل مسئله )، پس از نهفتگی (مسئله به حال خود رها می شود و ذهن به چیزهای دیگر متوجه می شود)، سپس تراشداق( حالت درک آنی و روشن شدگی ذهن برای یافتن راه حل) و مرحله آخر ایده است ( راه حل های به دست آمده بررسی و صحت و سقم آن ارزیابی می شود.
خلاقیت عبارت است از به کارگیری توانایی ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید.(کلایرژ،1968)
(گیلفورد،1950)خلاقیت راباتفکر واگرا،دست یافتن به رهیافتهای جدید برای حل مسائل میداند.
عوامل اثر گذار دررشدخلاقیت کودکان شعر،نقاشی، قصه گویی وکاردستی می باشدکه یکی از عوامل اثرگذار دررشدخلاقیت کودکان باتوجه به شرایط سنی انها بازیها واستفاده از گونه های ان می باشد.
منظور از بازی به هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام می پذیرد وموجب کسب لذت وامتناع نیازهای کودک شود رابازی میگویند.بازی در کودک باعث رشد اجتماعی،عاطفی،جسمی وذهنی می شود وهمچنین موقعیت استفاده از قوه تخیل رادر کودک به وجود می آورد.
بازی در معنای دقیق کلمه شامل فعالیت هایی است که واجد این مولفه باشد. 1. اختیاری2- دلپذیر3- فاقد سازمان باشد( بازی و تاثیر آن در رشد کودک، 1385).
نمونه پروپوزال ارشد روانشناسی - نقش بازی بر پرورش خلاقیت کودکان با فرمت ورد قابل ویرایش