فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:54
فهرست مطالب:
عنوان
مقدمه فصل اول : کلیات
1-1- اهداف پروژه
1-2- کلیات طراحی
1-2-1- برآورد بار
1-2-2- جایابی پستها
1-2-3- محاسبه سطح مقطع کابلها
1-2-4- انتخاب فیوزها
1-2-5- سیستم اتصال زمین
1-2-6- حفاظت فشار متوسط
فصل دوم : توجیه فنی طرح
2-1- بررسی وضعیت شبکه موجود
2-1-1- تجهیزات شبکه موجود
2-1-2- حریم شبکه موجود
2-1-3- محل پستها وموقعیت فیدرهای فشار ضعیف موجود
2-2- شبکه پیشنهادی
2-2-1- شبکه فشار متوسط پیشنهادی
2-2-2- پستهای توزیع پیشنهادی
2-2-3- شبکه فشار ضعیف پیشنهادی
2-2-4- محاسبات انجام شده
فصل سوم : توجیه اقتصادی طرح
عنوان صفحه
3-1- نحوه محاسبات پارامترهای اقتصادی متاًثر از کاهش تلفات
3-1-1- نیروگاه
3-1-2- شبکه های برق
3-2- بررسی میزان تلفات شبکه قبل و بعد از اجرای طرح ها
3-2-1- شبکه موجود
3-2-1-1- شبکه فشار متوسط موجود
3-2-1-2- پستهای توزیع موجود
3-2-1-3- شبکه فشار ضعیف موجود
3-2-1-4- مجموع تلفات شبکه توزیع موجود
3-2-2- شبکه پیشنهاد
3-2-2-1- شبکه فشار متوسط پیشنهادی
3-2-2-2- پستهای توزیع پیشنهادی
3-2-2-3- شبکه فشار ضعیف پیشنهادی
3-2-2-4- تلفات شبکه توزیع پیشنهادی
3-3- انجام محاسبات اقتصادی کاهش تلفات
3-4- محاسبه اقتصادی انرژی توزیع نشده
3-5- میزان سرمایه گذاری و زمان بازگشت آن
3-6- مقایسه طرح کابل خودنگهدار و کابل زمینی
3-6-1- شبکه فشار متوسط
3-6-2- شبکه فشار ضعیف
فصل چهارم : کابل و کابل کشی
4-1- کابلهای فشار ضعیف و متوسط
4-2- جریان مجاز کابلها
4-3- شناسایی کابلها
4-4- کابل کشی
ضمیمه
فصل اول
کلیات
1-1- اهداف پروژه
شبکه های توزیع انرژی الکتریکی ، یکی از قدیمترین و گسترده ترین تاسیسات شهری بوده که با گذشت زمان دستخوش تحولات و فرسودگی چشم گیری شده است از طرفی گسترش روزافزون ساخت و ساز و در نتیجه افزایش مشترکین برق و همچنین بالا رفتن مصرف، همه و همه نیاز اصلاح و ساماندهی شبکه های برق را دو چندان نموده است. لذا در این خصوص شرکت برق منطقه ای استان خوزستان بر آن شده تا با انتخاب شهرستان شوشتر بعنوان یک شهر نمونه ، اصلاح ، ساماندهی و کاهش تلفات شبکه های توزیع را شروع نموده و گامی در جهت خدمت رسانی بهتر به مشترکین را بردارد .
بطور کلی اهداف زیر در این پروژه دنبال می گردد :
1) تعویض و تقویت شبکه های توزیع فرسوده و جلوگیری از بروز هر گونه حادثه و اختلال در شبکه
2) تبدیل قسمتی از شبکه های هوایی به زمینی در جهت زیبا سازی شهر و سهولت در بهره برداری
3) رفع حریم شبکه های هوایی و جلوگیری از بروز حوادث جانی
4) تقویت شبکه های توزیع در جهت جلوگیری از ایجاد افت ولتاژ و بالا بردن ضریب اطمینان شبکه
5) افزایش نقاط مانور و تسهیل در بهره برداری و نیز کاهش خاموشی ها
6) بهینه سازی روشنایی معابر و اصلاح و ساماندهی آن
7) کاهش درصد بهره برداری تجهیزات بکار رفته در جهت بالا بردن عمر آنها و به حداقل رساندن خاموشی های ناشی از آسیب دیدن تجهیزات
8) تغییر ساختار پستهای هوایی در جهت حفاظت مناسبتر شبکه ، کاهش خاموشی ها و اتفاقات
9) پیش بینی رشد بار و افزایش ساخت و ساز در منطقه و ایجاد ظرفیتهای مناسب روی شبکه و پستها
امید است با نظارت و اجرای مطلوب پروژه مذکور اهداف فوق حاصل شود.
1-2- کلیات طراحی
1-2-1- برآورد بار
با توجه به بار سالهای گذشتة فیدر فشارمتوسط مورد نظر و نیز بررسی رشد مصرف انرژی و تعداد مشترکین نتایج زیر به دست آمده است:
رشد بار 5 سال آینده : 12 %
رشد بار 20 سال آینده: 25%
1-2-2- جایابی پست
با در نظر گرفتن مرکز ثقل بارهای موجود و نیز در نظر گرفتن مصرف سرانة مشترکین خانگی و تجاری بهترین نقاط برای پستهای توزیع از نظر الکتریکی به دست میآید که با توجه به موقعیت و نیز مسائل اقتصادی ناشی از احداث شبکه فشار متوسط، محلهای مناسب پستهای توزیع مشخص شدهاند بنابراین با جابجایی پستهای موجود و در صورت نیاز پیشنهاد پست جدید در محل مناسب، این مورد محقق گردیده است. برای محاسبة ظرفیت پستها، رشد بار 5 ساله در نظر گرفته شده است و چون با در نظر گرفتن شرایط دمایی ضریب بار گذاری مجاز روی ترانسفورمرها 72/0 است سعی شده است، بار پستها از 60% ظرفیت آنها تجاوز ننماید تا پس از 5 سال به
حداکثر بار مجاز خود که 72% است برسد.
1-2-3- محاسبة سطح مقطع کابلها
در محاسبة سطح مقطع کابلهای زمینی، ضرایب مجاورت، عمق کانال و دمای محیط در نظر گرفته شدهاند که برای شرایط مورد نظر این ضرایب به ترتیب 9/0، 96/0 و 67/0 میباشد و حاصلضربآنها 58/0 میگردد یعنی برای بار موجود از 58 درصد ظرفیت کابل میتوان استفاده نمود. از طرف دیگر رشد بار 20 سال آینده نیز به میزان 50% در نظر گرفته شده است که باید در سطح مقطع کابل تاثیر داده شود. با درنظر گرفتن این ضرایب و نیز محاسبات پخش بار و در نظر گرفتن افت ولتاژ مجاز 3% سطح مقطع
کابلها تعیین شده است که 150*3 میباشد.
هر جا از نظر حریم مشکلی وجود نداشته است از شبکة فشار ضعیف هوایی استفاده گردیده است.
در انشعابات فرعی که امکان کابلکشی زمینی وجود نداشته است کابلهای خودنگهدار فشار متوسط 70*3 پیشبینی شده است.
1-2-4- انتخاب فیوزها
با درنظر گرفتن بار فیدرها و نیز محاسبات اتصال کوتاه، فیوزهای مناسب برای موارد مختلف انتخاب شدهاند که در دیاگرامهای تک خطی پستهای هوایی مقادیر نامی کلید فیوزها و فیوزها مشخص شده است. واضح است که فیوزهای تعیین شده برای شبکة پیشنهادی بدون انجام مانورهای احتمالی مناسب است و بهره بردار موظف است هنگام
انجام مانور فیوز مناسب برای فیدر مورد نظر انتخاب نماید. 1-2-5- سیستم اتصال زمین (ارت)
برای پستهای توزیع هوایی 2 عدد ارت در نظر گرفته شده است که یکی از آنها برای فشار متوسط میباشد و سرکابلها، برقگیرها، سکوی کتاوت و بدنة ترانس را به زمین متصل میکند. ارت دیگر برای فشار ضعیف است که بدنة تابلوی توزیع ترانس را
زمین میکند.
برای هر تابلوی ایستاده خیابانی دو سیستم ارت در نظر گرفته شده است که یکی از آنها به بدنه تابلو و دیگری به نول وصل میگردد.
بدنةکلیه جعبههای انشعاب دیواری نیز توسط سیستم ارت به زمین متصل میگردند.
1-2-6- حفاظت فشار متوسط
برای حفاظت فیدر فشار متوسط در طرح پیشنهادی یک سکسیونر فیوزی در ابتدای خیابان امام در محل اتصال کابل کراسلینک به خط هوایی 33 کیلوولت در نظر گرفته شده است همچنین در انشعابهای شعاعی میبایست کتاوت فیوز 33 کیلوولت در
ابتدای انشعابات نصب گردد.
گزارش کارآموزی کابل های زیرزمینی