لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:159
فهرست
چکیده
طرح تحقیق
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
مبحث اول : مفهوم قاعده
گفتار اول : معنای لغوی
گفتار دوم : تعریف و معنای اصطلاحی قاعده
مبحث دوم : معنای طهارتو بررسی
مبحث سوم : تفاوتها و جایگاهها
گفتار اول : تفاوت میان قاعده و اصل
گفتار دوم : جایگاه قواعد فقهی بین فقه و اصول
فصل دوم : قاعده طهارت
مبحث اول : مدارک قاعده
گفتار اول : آیات شریفه رآن
گفتار دوم : روایات و سیره معصومین
گفتار سوم : خصوصیات قاعده طهارت
مبحث دوم : جریان قاعده طهارت در شبهات موضوعیه و حکمیه
گفتار اول : شبهه موضوعیه و حکمیه و تفاوت آنها
گفتار دوم : جریان یا عدم جریان این قاعده در شبهات ذکوره
مبحث سوم : اصل احتیاط و قاعده طهارت
گفتار اول : جایگاه اصل احتیاط
گفتار دوم : عدم تعارض اصل احتیاط با قاعده
گفتار سوم : سیره پیامبر اعظم ( ص ) و معصومین ( ع
مبحث چهارم : ارتباط اصول عملی دیگر با قاعده طهارت
گفتار اول : استصحاب و قاعده طهارت
گفتار دوم : برائت و قاعده طهارت
گفتار سوم : اجزاء و قاعده طهارت
فصل سوم : واقعی بودن طهارت و نجاست
مبحث اول : اعتباری بودن طهارت و نجاست
مبحث دوم : عرفی بودن طهارت و نجاست
مبحث سوم : واقعی بودن طهارت و نجاست
فصل چهارم : رابطه قاعده طهارت با دیگر قواعد فقهی
مبحث اول : قاعده طهارت و قاعده حرمت نجاست
مبحث دوم : قاعده طهارت و قاعده غلبه.
مبحث سوم : قاعده طهارت و قاعده جب
فصل پنجم : مصادیق اجرای قاعده طهارت
مبحث اول : جواز بهره برداری از پوست مردار
مبحث دوم : طهارت و پاک بودن اهل کتاب
مبحث سوم : نجس بودن نیم خورده کافران
مبحث چهارم : حرام بودن هم غذایی با کافران در یک ظرف
مبحث پنجم : حرمت غذا خوردن در ظرفهای کافران
مبحث ششم : شستشوی بدن در گندابها
مبحث هفتم : پیوند اعضای انسان
نتیجه گیری.
منابع و مآخذ
مبحث اول : مفهوم قاعده
گفتار اول : معنای لغوی قاعده
احمد بن خلیل فرهودی (175هـ.ق)، از یاران امام باقر(ع) و نویسنده العین ، اوّلین کتاب لغت نوشته شده در عرب ، درباره لفظ (قاعده) که از (قعود) به معنای نشستن برگرفته شده ، می نویسد: (قعد ، یقعد ، قعوداً ، خلاف قام… والمقعد والمقعده اللذان لایطیقان المشی… وقعده الرجل مقدار ما اُخذ من الأرض… و ذوالقعده اسم شهر کانت العرب تقعد فیه ثم تحجّ فی ذی الحجه.)[1]
بنابراین ، (قعود) به معنای نشستن است و مرد و زن زمینگیر را (مُقعَد) و مقدار زمینی را که هرکس جا می گیرد ، (قِعدَه الرجل) گویند و چون عرب در ماه ذوالقعده می نشست (از حرکت باز می ایستاد) و در ذوالحجه به حج می رفت ، این ماه را (ذوالقعده) نامیدند.
بدین سان (قعود) توقف و رکون را نیز برمی تابد.کتاب لغت معجم الوسیط (از آخرین نوشتارها در باب لغت )[2] (قعود) را چنین معنی کرده است:
(قعد ـُـ قعوداً جلس من قیام… القاعد عن الأمر من لایهتمّ به أو یتراخی فی إنجازه وفی التنزیل العزیز: (لایستوی القاعدون من المؤمنین غیر اولی الضرر والمجاهدون فی سبیل الله) والمرئه التی انقطعت عن الولد أو عن الحیض او عن الزواج ، ج قواعد و فی التنزیل العزیز: (والقواعد من النساء) و القاعده من البناء أساسه.)[3]
از این گفته نیز آشکار می شود که مفهوم (قعود) همان نشستن است و درباره کسی که از جنگ باز می ماند و سستی می کند ، یا زنی که از ازدواج و فرزنددار شدن فرو می ماند، به گونه مجاز به کار می رود. همچنین (قاعده) پایه ساختمان است که ساختمان را بر آن پی می ریزند.
لغویان و دایره المعارف نویسان ، بی توجه به کاربرد اصطلاح (قاعده) در علمی ویژه، آن را چنین معنی کرده اند: (القاعده = الضابط أو الأمر الکلّی ینطبق علی جزئیات ، مثل کلّ أذون ولود وکلّ صموخ بیوض) [4]؛ (قاعده)، همان ضابطه یا امر کلی است که بر جزئیات بار می شود [و با توجه
1 . ترتیب العین ، چاپ دفتر انتشارات اسلامی ، ص676
2 . این کتاب لغت به دلایلی از المنجد برتر است: الف. مسلمان بودن مؤلفان آن; ب. شاهد آوردن از آیات قرآن; ج. کمتر بودن دور در تعریف لغات.
1 . المعجم الوسیط ، ص 748
2 . لسان العرب ، ج3 ، 361
پایان نامه در مورد مبانی شهادت اسلام در شریعت اسلام