فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:37
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
پیشگفتار 1
مقدمه 2
تشکر 3
فصل اول
عملکرد گذشته ، وضع موجود و مشکلات 3
اهداف کلی و بلند مدت 6
خط مشی های کلی 7
اهداف کمی 9
قانون ثبت احوال 11
فصل دوم
کلیات 12
وضایف هیئت حل اختلاف 14
اسناد و مدارک ثبت احوال 16
ثبت ولادت 17
ثبت وفات 21
ازدواج و طلاق 24
صدور شناسنامه 26
صدور کارت شناسایی 28
نام و نام خانوادگی 29
تعویض شناسنامه های موجود 30
فصل سوم
نحوه رسیدگی به درخواست تغییر تاریخ تولد اشخاص 32
دستور العمل مربوط به نام و نام خانوادگی 34
گردشکار دستور العمل نام ونام خانوادگی 36
مقدمه
اهمیت ثبت احوال به عنوان اساسی ترین و حیاتی ترین ارگانها که اسناد هویت و تابعیت مردم و آمار حیاتی را در اختیار دارد در جهان مشخص و میزان جمعیت عامل اصلی تعیین حجم وظایف و فعالیتهای ثبت احوال بوده و خدمات فردی با دادن مدارک و خدمات عمومی به نظام با استفاده از اسناد ، از ویژگیهای انحصاری این سازمان است .
نظام تشکیلاتی ثبت احوال که در کشور ما قدمتی دیرینه دارد برابر وظایف و شرح کاری که قانون تعیین نموده در قالب اسناد سجلی ثبت و ضبط و نگهداری نموده و سایر تحولات اساسی طول حیات مادی نظیر ازدواج و تعداد ، جنسیت و سایر مشخصات فرزندان ، طلاق و مرگ را بصورت بهنگام به این مجموعه افزوده و نگهداری می نماید .
شناسایی افراد در قالب اسناد هویتی و تابعیتی در محدوده جغرافیای سیاسی مشخص از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تخصیص سند هویت و تابعیت به هر یک از آحاد افراد جامعه در خدمت دو هدف جامع و گسترده قرار میگیرد . مرحله اول ، نخستین قدم در راه شناسایی و ایفای حقوق سیاسی اجتماعی و اقتصادی هر فرد است . مرحله دوم ، تولید آمارهای جمعیتی و نیز داده های حیاتی نظیر نرخ ازدواج ، نرخ مرگ و میر ، علل مرگ و میر و شاخص های مهم حیاتی دیگر که از اهمیت فوق العاده ای در تحلیل ها و برنامه ریزیهای اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است بدست میدهد .
پیشگفتار
تاریخچه پیدایش ثبت احوال در ایران
در تاریخ اول میزان 1297 طبق تصویب نامه شماره 1167 هیئتدولت اداره ای بنام سجل احوال در وزارت کشور تأ سیس و در شهر تهران وسیله مأمورین شهرداری به تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه بین اهالی اقدام و شروع به ثبت وقایع ولادت ، ازدواج ، طلاق و مرگ در دفاتر مربوطه شده است . سپس بموجب قانون مصوب 24 خرداد 1304 مجلس شورای ملی از طرف وزارت کشور تدریجاً اداراتی بنام اداره سجل احوال در شهرستانها دائر و شروع به توزیع شناسنامه و ثبت وقایع چهارگانه مذکور شده است ، قانون مزبور برحسب قانون مصوب 20 خرداد 1307 نسخ و اداره کل آمار و ثبت احوال بنام اداره کل احصائیه و سجل احوال که جزء ادارات کل تابع وزارت کشور بود تأسیس و مستقلاً شروع به کار نمود .
در سالهای 1310 ، 1312 ، 1313 ، اصلاحاتی در قانون مصوب 1307 بعمل آمد و آئین نامه قوانین مزبور نیز هر یک در موقع خود به تصویب هیئت دولت رسیده است .
بموجب قانون اصلاح قانون ثبت احوال که در تاریخ 22/2/1319 تصویب گردید کلیه قوانین قبلی منسوخ و قانون مزبور به همراه آئین نامه اجرایی آن تا تیرماه سال 1355 که قانون سازمان ثبت احوال کشور به تصویب رسید ملاک عمل قرار داشت .
در تاریخ 16/8/1356 صرفاً جهت اجرای ماده 3 قانون مصوب سال 1355 آئین نامه طرز رسیدگی هیئت های حل اختلاف تصویب گردید و بقیه مواد آن همچنان فاقد آئین نامه اجرایی باقی ماند سپس بنا به ضرورت های ناشی از انقلاب شکوهمند اسلامی در تاریخ 18/10/1363 اصلاحاتی در پاره ای از مواد قانون مذکور به عمل آمد و در این مقطع نیز در تاریخ 2/5/1364 جهت ماده 35 اصلاحیه قانون مزبور آئین نامه اجرایی تصویب گردید که ماده 2 این آئین نامه در تاریخ 11/2/1367 مورد اصلاح مجدد واقع شده است .
1- عملکرد گذشته ، وضع موجود و مشکلات
الف ) عملکرد گذشته
پس از جنگ جهانی دوم مطالعات اصلاح سیستم ثبت احوال آغاز و در سالهای 1336 و 1339 و 1343 و 1346 و 1347 توسط افراد و شرکتهای ایرانی و خارجی مطالعات صورت پذیرفته و در استانها و یا شهرستانهایی بصورت موضعی نیز پیاده شده و پس از مصوبات دولت و شورای اقتصاد در سال 1352 اقداماتی انجام و به منظور ایجاد یک مرکز اطلاعات که تمامی جمعیت ایران را پوشش دهد قراردادی در تاریخ 15/12/1355 با فرانسویها با اهداف گردش سریع اطلاعات در نظام و کنترل ایرانیها در داخل و خارج و خارجیها در داخل منعقد نمود و پروژه های ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ( سیستم کامپیوتری بصورت پیوسته ) و خدمات و پشتیبانی ( آموزش ، تأمین کادر متخصص ، تأمین تجهیزات و لوازم موردنیاز و ساختمان ) با پیشبینی اعتباری معادل 34 میلیارد ریال و 70 میلیون دلار ( به قیمتهای سال 1356 ) صرفصلهای اصلی فعالیت بوده است .
گزارش کارآموزی اداره ثبت احوال شهرستان دزفول