![پایان نامه فناوری اطلاعات - هوش تجاری و کاربرد آن در شهرداری](../prod-images/413673.jpg)
پایان نامه فناوری اطلاعات - هوش تجاری و کاربرد آن در شهرداری
90 صفحه در قالب word
چکیده
در این نوشتار آثار مثبتی که هوش تجاری (BI=BUSINESS INTELLEGENCE) بر تصمیمات عمده و کلان سازمانی دارد اشاره شده است و به عمده موارد قابل توجه در معماری هوش تجاری و مزایای آن به همراه نحوه برخورد و نوع پیاده سازی آن پرداخته شده است، هوش تجاری نه به عنوان یک ابزار یا یک محصول و یا حتی سیستم، بلکه بعنوان یک رویکرد جدید در معماری سازمانی بر اساس سرعت در تحلیل اطلاعات به منظور اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند کسب و کار در حداقل زمان ممکن مطرح شده است. در این مقاله، دلایل لزوم استفاده با تشریح اهداف آن، ضمن معرفی تکنیکهای عمومی، مورد بررسی قرار گرفته است.
فهرست مطالب
فصل اول - هوش تجاری و تصمیمات کلان سازمانی... 1
1-5 ضرورت استفاده از هوش تجاری در سازمان ها 7
1-6 اجزا و مهارت های لازم برای ارتقای هوشمندی کسب و کار 9
1-7 اهمیت استراتژیک هوش تجاری در تصمیمات سازمان.. 11
1-8 تکنیکهای تسهیل تصمیم گیری هوش تجاری.. 12
1-9 عوامل موثر بر هوش تجاری سازمان.. 15
فصل دوم - کاربرد هوش تجاری... 17
2-2 هوش تجاری چطور کار می کند؟ 19
2-3 هدفهای سیستمهای هوش تجاری.. 20
2-4 روش شناسی ساخت سیستمهای هوش تجاری.. 22
2-5 شناسایی و آماده سازی دادهها برای سیستم هوش تجاری.. 24
2-6 طراحی و اجرای سیستم هوش تجاری.. 25
2-7 مرحله به کارگیری سیستم هوش تجاری.. 28
2-8 هوش تجاری و عملکرد آن در شهرداری.. 29
2-8-1 دسته بندی کاربران در شهرداری.. 32
2-8-1-2 تحلیلگران و متخصصان. 33
2-8-1-3 تصمیم گیران و سیاستگذاران شهرداری.. 34
2-8-2 گامهای پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری.. 35
2-8-2-2 استخراج ، تبدیل و بارگذاری داده ها 36
2-8-2-4 تحلیل دادههای جمع آوری شده 36
2-8-2-6 تفاوت های اساسی بین سیستمهای عملیاتی و هوش تجاری.. 38
2-9-1 نکات مهم در طراحی و پیادهسازی داشبورد. 44
2-10 وضعیت محصولات هوش تجاری در بازار بین الملل.. 49
فصل سوم - دستاوردهای ناشی از پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری... 50
3-1 دستاوردهای ناشی از پیاده سازی هوش تجاری در شهرداری.. 51
3-1-1 تدوین و ارائه شاخصها 51
3-1-2 مشاهده سلامت شهرداری در یک نگاه 51
3-1-3 کاهش زمان و هزینه در جستجو برای اطلاعات مورد نیاز 52
3-1-4 کمک به اتخاذ تصمیمات شفاف تر. 53
3-1-5 همراستایی عملیات شهرداری با استراتژی آن.. 53
3-1-6 به روز بودن اطلاعات... 54
فصل چهارم - کلیدهای موفقیت هوش تجاری... 60
4-2 کلیدهای موفقیت هوش تجاری.. 61
4-2-1 کمی سازی و اندازه گیری.. 62
4-2-3 استفاده از دانش نهفته در سازمان و نیروی مشارکت... 63
فصل پنجم - استفاده از سیستم های هوش تجاری در واحد منابع انسانی... 66
5-2 از داده های ناهمگون تا اطلاعات یکپارچه. 69
5-3 ارائه اطلاعات کسب و کار به سازمان: 70
5-3-1 تعیین معیار، بهترین روش برای افزایش ارزش کسب و کار 70
5-4 ارتباط میان ارزش نیروی کار و عملکردهای مالی.. 71
1 -1 مقدمه
فناوری های نوین با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت هستند، به طوری که جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابی وصف ناپذیر به دنبال ترفند هایی می گردند که بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین کنند. سازمانها باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان تغییر کرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمی تواند باشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا که امروزه کمتر شرکتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی کسب و کار
می کند و برای اینکه بتوان پا به پای رقبا باقی ماند یا شاید بسختی و با مهارت بسیار بتوان یک قدم از آنها پیش گرفت، می بایست به قواعد جدید بازی کاملا مسلط بود تا شاید روزی بتوان خود یک قاعده جدید انگاشت. بنابراین تسلط بر فناوریهای جدیدی مانند هوش تجاری در کسب و کارها یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می شود. هدف این نوشتار نیز چیزی جز یادآوری روند روبه رشد و توقف ناپذیر نوآوری در فناوری و دگرگونی در نحوه کسب و کارها نیست؛ تحولی که در این انقلاب صورت پذیرفته است و دگرگونی هایی که در رویه تغییرات موجبات بروز اختلافات و پیدایش شکافهای عمیقی را بین فرداها با امروز فراهم آورده و خواهد آورد.
1-2 تعریف هوش تجاری
تعاریف زیادی برای هوش تجاری وجود دارد، اما به طور کلی هوش تجاری(BI)[1] به عنوان یک رویکرد جدید در معماری سازمانی مطرح شده است که این معماری بر اساس سرعت در تحلیل اطلاعات به مدیران جهت اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند کسب و کار در حداقل زمان ممکن کمک می کند. هوش تجاری یک چارچوب کاری شامل فرایندها، ابزار و فناوری های مختلف است که برای تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش مورد نیاز هستند، که با استفاده از همین دانش مدیران قادر به
تصمیم گیری بهتر می شوند و در نتیجه عملکرد سازمان خود را بهبود می بخشند.
با پیاده سازی راهکارهای هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میانی و مدیران ارشد از دیدگاه ارتباط اطلاعاتی از میان خواهد رفت و اطلاعات مورد نیاز مدیران در هر سطح، در لحظه و با کیفیت بالا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین کارشناسان و تحلیل گران می توانند با استفاده از امکانات ساده، فعالیتهای خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتری دست پیدا نمایند.
احساس نیاز به وجود یک سیستم هوش تجاری در سازمان برای اولین بار در سطوح بالای مدیریتی احساس می شود و از بالای هرم ساختار سازمانی به بخش های زیرین منتقل می گردد. مهم ترین نیاز یک مدیر، تصمیم گیری است.
فرآیند تصمیم گیری می تواند به سه بخش کلی تقسیم شود که عبارتند از :
۱) دسترسی، جمع آوری و پالایش داده ها و اطلاعات مورد نیاز.
۲) پردازش، تحلیل و نتیجه گیری براساس دانش.
۳) اعمال نتیجه و نظارت بر پیامد های اجرای آن.
در هر یک از موارد فوق، سازمان های قدیمی که از هوش تجاری استفاده نمی کنند، دارای مشکلاتی هستند که اغلب به دلیل حجیم بودن داده ها، پیچیدگی تحلیل ها و ناتوانی در ردگیری پیامدهای تصمیم گرفته شده، به وجود می آیند. هوش تجاری با کمک به حل مشکلات فوق، به دلیل ساختاری که در سازمان به وجود می آورد، خالق فرصت های جدیدی برای سازمان است.
1-3 مراحل هوش تجاری
اگر مراحل هوش تجاری را به صورت شکل 1-1 در نظر بگیریم، منابع داده در مرحله اول جمع آوری
می شوند. این منابع می تواند داده های انواع پایگاه داده یا اطلاعات نرم افزارهای موجود را دربر بگیرد. اطلاعات جمع آوری شده طی فرایند ETL در پایگاه داده تحلیلی یا همان انبار داده (DW)[2] بارگذاری می شود.
داده در پایگاه داده تحلیلی در بخش های مجزایی به نام داده گاه (Data Mart) قرار می گیرد. در مرحله بعد هوش تجاری وارد عمل شده و روی اطلاعات طبقه بندی شده تجزیه و تحلیل انجام می دهد. در نهایت اطلاعات جهت انتشار به ابزارهای سطح بالا تحویل داده می شود.
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است
پایان نامه فناوری اطلاعات - هوش تجاری و کاربرد آن در شهرداری