فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:25
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه 1
نیاز سنجی 2
اجرای برنامه آموزش پایه 3
مشخصات مدیر و آموزشیاران 4
آمار کلاس گذاری 4
ساعات اختصاص یافته به مهارت و حرفه 5
نمودار نیاز سنجی مهارت ، حرفه و گروه سنی 7
فعالیت های جانبی 9
بازدید مسئولین 13
تشکیل جلسات در مرکز 13
مشارکت کنندگان در طرح های اجرایی 13
محاسبات آماری 14 نقاط قوت مرکز 22
نقاط ضعف مرکز 24
پیشنهادات و انتقادات 25
مقدمه :
امروزه متخصصان و کارشناسان و به طور کلی دست اندر کاران مسائل آموزشی بر این باورند که اگر محتوا، روشهای تدریس و مواد مختلف آموزشی با نیازهای محیطی، علایق و مشکلات روزمره فراگیران تناسب نداشته باشد مخاطبان پس از مدتی ا دامه تحصیل سرباز میزنند از طرفی باید دانست که در دنیای امروز اکثر انسانها به شدت مشغول فعالیت هستند تا بتوانند وضعیت معیشتی خود را بهبود بخشند. این امر موجب شده است تا آنان برای مطالعه و یا شرکت در کلاسهای آموزشی وقت چندانی نداشته باشند در صورتی که تجربه نشان داده است اگر مواد آموزشی به گونهای طراحی شوند که در هر زمان و مکان برای فراگیر قابل استفاده باشند تعداد افراد متقاضی شرکت در کلاسها افزایش مییابد و نرخ بازده فرآیند آموزش افزایش مییابد برای اینکه به اهداف سوادآموزی برای همه دست یابیم لازم است که به نیازهای گروههایی که پراکنده هستند توجه جدی داشته باشیم.
به همین منظور ما در مرکز یادگیری محلّی هفت دی در تلاش برای رسیدن به اهداف سواد آموزی تمام سعی خود را مینماییم.
انجام نیاز سنجی :
با توجه به این که این مرکز یک نیم سال تحصیلی را پشت سر گذاشته و در آن نیمه فرمهای نظرسنجی ، امکان سنجی و نیاز سنجی کامل شده است و به صورت یک شناسنامه سواد در مرکز نگهداری شده است در ابتدای شروع دومین سال تحصیلی اقدام به تکمیل فرمهای شناسنامه سواد از خانوادههایی که به تازگی در این روتا ساکن شدهاند نمودیم و شناسنامه سواد را به کمک آموزشیاران به روز در آوردیم.
پس از آن با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده جهت این مرکز اقدام به تشکیل 2 کلاس در پایه تکمیلی و 3 کلاس در پایه مقدماتی، 1 گروه پیگیر مرحله اول ، 1 گروه پیگیر مرحله دوم و 1 گروه پیگیر مرحله سوم نمودیم و در ادامه فرمهای نیازسنجی را جهت آگاهی از علایق و نیازهای سوادآموزان برای آموزش مهارتهای اساسی زندگی و شغلی تکمیل نمودیم و با نظر سنجی از افراد صاحب نظر در روستا و اعضای کمیته اجرایی عناوین حرفه و مهارتهای مورد نیاز که متناسب با نیاز منطقه و سوادآموزان باشد انتخاب شد.
پس با توجه به شیوه نامه جدید مراکز درباره اجرای مهارت اساسی و حرفهای به ازای هر سوادآموز 5 ساعت ( 3 ساعت مهارت و 2 ساعت حرفه) در نظر گرفته شد و بر همین اساس برنامه پیشنهادی آموزش مهارتهای اساس زندگی و شغلی تهیه و به کارشناس آموزش ارائه شد و همان برنامه در مرکز یادگیری هفت دی به اجرا در آمد.
لازم به ذکر است که کلیه مهارتها و حرفههای اجرا شده در مرکز هفت دی به صورت مشارکتی و با همکاری آموزشیاران و کارشناسان موضوعی به انجام رسید.
گزارش تجزیه و تحلیل مرکز یادگیری محلی هفت دی