چکیده : تغییر و تحولات سریع، ویژگی مهم قرن حاضر محسوب می شود. بازنگری در شیوه های سنتی تدریس و جایگزینی آن با شیوه های نو برای تجهیز یادگیرنده به مهارت های شناختی ضرورت دارد. لذا استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دست یابی به هدف های « یادگیری با کیفیت برای همه» اجتناب ناپذیر است. از اینرو ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و بکارگیری آن توسط فراگیران نقش مهمی در افزایش انگیزه آنان و برای یادگیری و فعالیت های مربوط به آن دارد. بر همین اساس هدف این پژوهش، شناسایی انگیزه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در امور آموزشی و پژوهشی تعیین گردیده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. روایی فنی و ظاهری پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد که مقدار ضرایب محاسبه شده در خصوص انگیزه دانشجویان در استفاده از ICT در امور آموزشی و پژوهشی و همچنین در خصوص عوامل بازدارنده بکارگیری ICT در آموزش به ترتیب ۰/۸۹ و ۰/۸۴ بوده است. جامعه آماری پژوهش را ۱۸۱ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین تشکیل دادند. ۱۲۳ نفر از آنها به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. افراد نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. داده ها با استفادهSPSS 16 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از آزمون از f و t نشان داد که بین انگیزه دانشجویان دختر و پسر، مجرد و متأهل، خوابگاهی و غیرخوابگاهی، و رشته های مختلف تفاوت آماری معنی داری وجود داشت. در بخش دیگری از تحقیق، میزان انگیزه دانشجویان را با تغییر طیف سنجیده و اولویت بندی دانشجویان در عوامل پیش برنده و بازدارنده با وجود این طیف، مجدداً بررسی شد. در پایان نیز پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه شده است.
واژه های کلیدی: انگیزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، دانشجویان کشاورزی.
شناسایی انگیزه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در امور آموزشی و پژوهشی