با پیشرفت روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی جدید، وب 2 و مطرح شدن ابزارهای نوینی از به
اشتراک گذاری دانش سازمانی، همچون وبلاگهای گروهی، ویکیها و فرومها و ... رویکردهای نوینی از مباحث
سازمانی از جمله مدیریت دانش 2 پدیدار شدهاند که توانستهاند با ارائه خدماتی متنوع، خلاقانه و پویا نه تنها
امکان مشارکت تمامی دانشکاران را در خلق، به کارگیری و به اشتراک گذاری دانش فراهم نمایند بلکه با ایجاد
هوشمندی جمعی باعث سهولت و سرعت در انتشار دانش و به کارگیری آن گشته اند. به عبارت بهتر، مدیریت
دانش 2، با تکیه بر دانش درون سازمانی و تاکید بر دانش میان سازمانی به مدیریت بهینه فرایندهای مدیریت
دانش در شبکه ای متشکل از اجتماعات انسانی، سازمانی و فرا سازمانی در راستای ارزش آفرینی و افزایش
بهره وری می پردازد. به دلیل ماهیت خاص دانش میان سازمانی، وجود رویکردهای گوناگون پیاده سازی
شبکه های دانش و همچنین تعدد عوامل دخیل در موفقیت این پروژه با، می توان گفت شکل گیری موثر تعاملات
میان سازمانی و اشتراک دانش سازمانی در ابعاد فرا سازمانی، نیازمند نگرشی یکپارچه به این پدیده از دیدگاه
زنجیره تأمین و مدنظرقرار دادن تمامی ابعاد و اجزای آن می باشد. مدیریت زنجیره تأمین با شناسایی ذینفعان،
تأمین کنندگان و دستاوردهای نهایی زنجیره، می تواند یکپارچه سازی فعالیت های مرتبط و کاهش ریسک
پیاده سازی شبکه دانش در ابعاد گوناگون سازمانی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم
مدیریت دانش 2، شبکه دانش و مدیریت زنجیره تأمین، اجزای اصلی این زنجیره در قالب ذینفعان،
تأمین کنندگان، محصولات و خدمات شناسایی و مشخص گردید. به منظور روشن تر شدن بهتر موضوع، عناصر
زنجیره تأمین شبکه دانش و رابطه آن ها برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ارائه شده است.
چاپ شده در کنفرانس بین المللی مدیریت دانش
مقاله: بکارگیری رویکرد مدیریت زنجیره تأمین در پیاده سازی شبکه دانش سازمان (مطالعه موردی: شبکه دانش بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات)