سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه جهانگردی

اختصاصی از سورنا فایل پایان نامه جهانگردی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه جهانگردی


پایان نامه جهانگردی

فایل : word

قابل ویرایش و آماده چاپ

تعداد صفحه :96

به همراه تصاویر

 

-1 بیان مسئله

 

امروزه صنعت توریسم در جهان به قدری توسعه پیدا کرده است که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نامیده اند. صنعت توریسم توانسته است با گسترش در شاخه های خود جایگاه اول را از نظر در آمد زایی برای کشورهای توسعه یافته داشته باشد و کشورهای در حال توسعه نیز در حال تلاشند که بتوانند از این صنعت کم هزینه و پر در آمد برای بهبود اوضاع اقتصادی خود کمک بگیرند. یکی از شاخه های لذت بخش، مهیج و پر طرفدار توریسم، اکوتوریسم است. اکوتوریسم با داشتن پشتوانة عظیمی از منابع طبیعی می تواند جایگاه ارزشمندی در صنعت توریسم داشته باشد.

 

اکوتوریسم با تاکید بر توسعه پایدار و حفظ محیط های طبیعی در صدد است جایگاه مناسب خود در این صنعت را بیابد. کشور ما که کشوری چهار فصل است با داشتن امکانات طبیعی فراوان از جنگل گرفته تا دریا و ساحل آن و کوهستان و مناطق دارای امکان اسکی تا مناطق کویری و بیابان، اقلیم های متفاوتی را پیش روی توریست ها قرار می دهد تا با توجه به علاقه و تمایل خود از هر یک از این امکانات استفاده کرده و بهره ببرند.

 

بعضی از مناطق طبیعی کشور ما در جهان منحصر به فرد بوده یا به تعداد معدودی موجود می باشد که این امر ارزش آن ها را دو چندان می کند مانند جنگل های حرّا در جنوب ایران.

 

یکی از مناطق مورد توجه در ایران، کویرهای ایران است که علاقمندان خود را دارا می باشد و یکی از پدیده های زیبای طبیعی در کویر، دریاچه هایی هستند که به دلایل مختلف به وجود آمده اند که دائمی یا فصلی بوده و می توانند یک جاذبة اکوتوریستی دلپذیر باشند.

 

یکی از این دریاچه ها، دریاچه (تالاب) حوض سلطان است که در 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیة اتوبان تهران ـ قم واقع است.

 

اینکه آیا این منطقه که شامل اکوسیستم کویر همراه با اکوسیستم تالاب است می تواند با جاذبه های اکوتوریستی خود جایگاهی در جذب توریست داشته باشد یا نه، مسئله ای است که در این پایان نامه به بررسی آن می پردازیم.

 

1-2 اهمیت موضوع

 

منطقه حوض سلطان با دارا بودن ویژگی های خاصی می تواند از نظر گردشگری قابل توجه باشد. تصویر(1-1)

 

تهیه کننده:دکتر اسدیا ن

 

 

 

تصویر(1-1)عکس ماهواره ای از دریاچه حوض سلطان (ماخذ:      ( Google Earth

 

این ویژگی های عبارتند از:

 

  • مزیت موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در چهار راه مواصلاتی کشور و عبور خطوط اصلی و سراسری جاده ای و ریلی (شمال ـ جنوب) از کنار این منطقه که دسترسی به آن را بسیار راحت و امکان پذیر ساخته است، در نتیجه سرمایه گذاری بر روی این منطقه می تواند با بازده بالایی همراه باشد.
  • همجواری منطقه با قطب های جمعیتی و صنعتی کشور و نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف (تهران ـ اصفهان ـ اراک) و توریست فرست، این امکان را فراهم می کند که با توسعه منطقه، یک قطب گردشگری توریستی در نزدیکی پایتخت ایجاد شود.
  • با مرور گذشتة منطقه حوض سلطان متوجه می شویم که این منطقه در گذشته بسیار آباد بوده و معبر مهمی از آن گذشته که قم را به تهران متصل می کرده است.

 

آثار و بقایایی از دورة ساسانی نیز در منطقه به چشم می خورد که نشان می دهد شاهراهی از آن عبور می کرده و اصفهان را به ری وصل می کرده است. وجود چندین کاروانسرا و پل شکسته، نشانگر قدمت این آثار می باشد که اهمیت تاریخی منطقه را نشان می دهد.

 

4) یکی دیگر از ویژگی های منطقه، کویری بودن و جاذبه های کویر از حیث مناظر طبیعی و آسمان شب کویر است که در صورت تبدیل شدن منطقه به یک قطب گردشگری می تواند جاذبه های دل انگیزی را در اختیار گردشگران قرار دهد.

 

لذا به نظر می رسد که ایجاد یک قطب گردشگری در منطقه حوض سلطان می تواند در توسعه اقتصادی منطقه به خصوص استان قم نقش به سزایی داشته باشد و اهمیت بررسی و شناخت بیشتر این منطقه و شناساندن آن به گردشگران داخلی و خارجی بدین شکل روشن می شود.

 

 

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه جهانگردی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد