نام محصول: پایان نامه نقش مهندسی ارزش در شناسایی و اولویت بندی مشکلات در مجتمع دخانیات تهران
فرمت : word
تعداد صفحات : 45
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
رشته : مهندسی صنایع
گرایش : سیستمهای اقتصادی اجتماعی
- مقدمه
امروزه اکثر سازمانهای تولیدی و خدماتی با مشکلات فراوانی رو به رو هستند؛ به نحوی که نارضایتی کارمندان، مشتریان و سایر ذینفعان سازمان را به دنبال داشته است. ریشه بسیاری از این مشکلات را میتوان در فرآیندهای این سازمان ها جستجو کرد. فرآیندهایی که یا از ابتدا درست طراحی نشده اند و یا گذشت زمان از کارایی و اثربخشی آنها کاسته است. مهندسی ارزش یکی از راهکارهایی است که با استفاده از یک برنامه سیستماتیک و بر پایه تکیه بر خلاقیت گروهی، ضمن بازنگری در یک موضوع، فرصت های صرفه جویی و بهبود را شناسایی و در اختیار مدیران قرار می دهد. اما با وجود اینکه یکی از زمینه های کاربرد این تکنیک، فرآیندهای سازمان هاست، خبرگان و پژوهشگران مهندسی ارزش کمتر به آن ورود پیدا کرده اند.
مهندسی ارزش یکی از ابزارها و تکنیک های توانمند مدیریتی است که با استفاده از خلاقیت یک تیم متخصص کارکردنگر به دنبال ارتقاء شاخص ارزش پروژه (خدمت) است. یعنی مهندسی ارزش به دنبال ایجاد تعادل بین منابع مصرف شده در تولید یک محصول (خدمت) و کارکردهای کسب شده از آن بوده و سعی دارد کارکردهای غیر ضروری را شناسایی و حذف نماید. مهندسی ارزش به سازمان های تولیدی، خدماتی و عمرانی کمک می کند تا به طور موثرتری در بازارهای محلی، ملی و بین المللی، با دستیابی به اهداف کاهش هزینه ها و ضایعات، بهبود کیفیت و افزایش ارزش صرفه جوئی در زمان اجرای طرح و تولید حل به موقع مسائلی که موجب کندی یا توقف کار می شود، رقابت کنند.در دهه های اخیر، کشورهای صنعتی و در حال توسعه و حتی کشورهای همسایه ایران ضرورت استفاده از مهندسی ارزش را، به منظور صرفه جویی در هزینه ها، درک کرده اند و با جدیت به دنبال کاهش هزینه های غیرضروری هستند. زیرا این کشورها با استفاده از مهندسی ارزش، توانسته اند به بهینه سازی منابع در طرح های سرمایه گذاری بپردازند و علاوه بر آن به نتایج مطلوبی در زمینه افزایش ظرفیت و کیفیت تولید دست یابند. بنابراین لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب در مدیریت صحیح، تثبیت و استمرار مهندسی ارزش در پروژه ها با استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از به هدر رفتن آنها به عنوان سرمایه های موجود، روشن می گردد و توجه به نقش مهندسی ارزش در اقتصاد و اعمال آن در برنامه های مجامع مختلف تصمیم گیرنده و تصمیم سازنده مهندسی، و بیان علل و عوامل بکارگیری آن اهمیت ویژه ای می یابد، زیرا با تکیه و تمرکز بر این تکنیک بهبود و حل مسئله، می توان به راهکارهای بسیار مناسبی برای حل مشکلات مختلف طرح ها وپروژه ها دست یافت.
صنعت دخانیات ایران از آغاز تأسیس به عنوان موسسه انحصاری دخانیات ایران نام گذاری و در سال 1347 به نام شرکت دخانیات ایران به ثبت رسید. این شرکت طی 80 سال گذشته در بخشهای کشاورزی، تولیدی و پژوهشی فعالیت نموده و کلیه سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بود ولی در حال حاضر 55% از سهام آن متعلق به مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، 40% کارگزاری سهام عدالت بوده و 5% نیز در قالب سهام ترجیهی به پرسنل واگذار خواهد شد. این شرکت در پاسخ به نیاز مشتریان خود بیش از هر چیز به سلامت و بهداشت آنان می اندیشد و در این راستا تمام توان خود را بکار می گیرد تا از یک سو محصولاتی مطلوب و کم ضرر تولید نماید و از سوی دیگر با اعمال نظارت و کنترل مستمر از ورود محصولات تقلبی و قاچاق با همکاری سایر نهادهای مرتبط، جلوگیری نماید. شرکت دخانیات ایران با استفاده از فناوریهای پیشرفته و تکیه بر تجربیات نوین علمی قصد دارد تا بهترین محصول را به مشتریان عرضه نموده و با بهره گیری از روشهای روز بازاریابی در صدد دستیابی به سهم شایسته ای از بازارهای مصرف داخلی و منطقه ای می باشد [1]. اگر به آثار برنامهریزیهای غیرکارشناسی در حوزه شرکت دخانیات ایران توجه دقیق کنیم و بپرسیم که چرا در این وضع قرار داریم، میتوان به سال ۱۳۸۹ و سالهای بعد از آن اشاره داشت. افزایش سطح قاچاق سیگارهای خارجی به داخل ایران باعث کاهش سهم تولید داخل از بازار محصولات شرکت دخانیات ایران و عدم رضایت وزارت بهداشت از وضع این بازار شد. در این ایام، عدم فعالیت شرکت دخانیات (همانند سالهای اولیه دهه نود هجری) به دلیل بلاتکلیفی مدیریتی و نداشتن استراتژی تولید و برندسازی تولید داخلی باعث شد تا فروش و سود شرکتهای خارجی (بخوانید عمدتا قاچاق) در بازار داخلی ایران بیشتر شود. اوجگیری این وقایع هم از سال ١٣٩١ بود که تصمیم به واگذاری بخشهای عمدهای از شرکت دخانیات ایران گرفته شد و در یک تصمیم عجیب و برخلاف قانون انحصار دخانیات (که از ٩٠ سال قبل وضع و اجرا شده) این شرکت را بابت بدهیهای دولت، به بخشی غیرتخصصی واگذار کرد. در اواخر سال ١٣٩١ طبق تصویب هیأت وزیران ۵۵ درصد از سهام شرکت دخانیات ایران به همراه سهام چندین شرکت دیگر دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد و این صندوق به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی منتقل شد. در عمل این شرکت از یک وزارتخانه به وزارتخانهای دیگر رسید و بخشی متولی و ناظر بر این حوزه شد که هیچ تخصصی در این بخش نداشت و تنها جیب به جیبی شد که سرنوشت توسعهای این حوزه تولیدی را به کما برد. بحث مهم دیگر سال ١٣٩١ شرکت دخانیات، علاوه بر خصوصیسازی افزایش قیمت محصولات تولیدی این شرکت بدون از دست دادن مشتریان خاص خود بود که کمتر بدان پرداخته شده است . مهندسی ارزش که تحلیل ارزش، مدیریت ارزش، روش شناسی ارزش نیز نامیده می شود یک ابزار نیرومند برای حل مسائل طرح ها، کاهش هزینه ها با حفظ یا بهبود کیفیت و کارایی می باشد.
این تحقیق تلاش دارد با استفاده از مفاهیم و گام های عارضه یابی سازمانی، علاوه بر بهبود مهندسی ارزش، بتواند تاثیر آن را در رفع مشکلات شرکت دخانیات تهران افزایش دهد. برای این منظور با اتخاذ سیاست خبره محوری، ابتدا عوامل قابل بهبود در متدولوژی مهندسی ارزش برای پیاده سازی در فرآیندهای شرکت دخانیات تهران شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک دلفی گام هایی از عارضه یابی سازمانی برای تقویت مهندسی ارزش شناسایی گردید. نتایج حاصل از نظر خبرگان و اجرای مدل، کارایی مدل در تئوری و عمل را به اثبات رسانده است.
این پایان نامه فاقد رفرنس می باشد.
پایان نامه نقش مهندسی ارزش در شناسایی و اولویت بندی مشکلات در مجتمع دخانیات تهران