عنوان تحقیق:
بررسی و مستند سازی شیوه های بازاریابی و فروش بنگاه های کارآفرین SME زمینه فناوری اطلاعات
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 90 صفحه
تکه های از عناوین متن :
چکیده
موسسات فناوری کوچک و متوسط واژه های جدید در عرصه مبادلات تکنولوژیکی در سطح جهان به شمار می رود، به گونه ای که بسیاری از کشورها هنوز تعریف روشنی از آن ارائه نداده اند. این تحقیق برگزیده ای از پروژه " بررسی تطبیقی سیاستهای حمایتی دولتها از توسعه فناوری موسسات فناوری کوچک و متوسط " به کارفرمایی دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری می باشد و بر آن است تا علاوه بر ارائه تعاریف مستند برخی کشورها و سازمانها از موسسات فناوری کوچک برآن است تا علاوه بر ارائه تعاریف مستند برخی کشورها و سازمانها از موسسات فناوری کوچک و متوسط و ارائه چکیده ای از سیاستهای حمایتی کشورهای منتخب (10کشور)رویکرد swot را در خصوص موسسات کوچک و متوسط ایران مورد ارزیابی قرار دهد. در این راستا مفاهیم راهبردی زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند:
مقدمه
بنگاهای کوچک و متوسط قلب اقتصاد جهان امروز هستند. با آغاز موج صنعتی شدن و توسعه کشورها، رقابت برای ایجاد صنایع بزرگ و تولید انبوه و یکسان شکل گرفت و در سه ربع اول قرن بیستم به اوج خود رسید. اما در ربع آخر قرن، مفهوم جدیدی معادلات توسعه و پیشرفت را دگرگون ساخت: " کوچک زیباست."
دهه ی پایانی سده بیستم با اوج گیری فناوری و ظهور شیوه های نوین تولید و حصول و ارائه خدمات همراه بوده است. موج جدیدی از تحول آغاز شده، موسسات فناوری کوچک و متوسط در کانون توجه برنامه ریزان کشورهای توسعه یافته قرار گرفته اند. پژوهشگران و فارغ التحصیلان دانشگاهها جذب شرکتهای تخصصی کوچکی شدند که وزنه اصلی توسعه فناوری به حساب می آیند. در درون بنگاهای کوچک و متوسط تحقیقات و نوآوریها به جریان افتاده است. آنچه را ساختار غول پیکر در هم پیچیده موسسات بزرگ نمیتوانست در خود ایجاد کند؛ در درون آزمایشگاهها و با امکانات اندک اما تکنولوژی پیشرفته و دانش بالای کارآفرینان و متخصصان موسسات کوچک و متوسط به وجود آمده است.
بسیاری از طرحهای تحقیقاتی فن آورانه با ریسک پذیری بالا همراه می باشد. در هیر شکستی می تواند برای متخصصان شاغل در موسسات کوچک و متوسط به معنای پایان راه باشد. بسیاری از آنها در تامین سرمایه اولیه مورد نیاز خود، یا هزینه خرید تجهیزات، با مشکل مواجه بوده و همچنین نیاز به دسترسی گسترده به اطلاعات در مورد وضعیت تکنولوژی در سایر نقاط کشور و حتی جهان دارد. بسیاری از کارشناسان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف علمی نمی دانند چگونه با فضای بی رحمانه بازار برخورد کنند و چگونه کالا و خدمات خود را عرضه نمایند. مراکز رشد، انکوباتورها پارکهای فناوری، مؤسسات تحقیق و توسعه و شهرکها و مراکز مختلف علمی و دانشگاهی مهمترین نقاط برای گستراندن چترهای حمایت مالی و علمی، پژوهشی برسر موسسات کوچک و متوسط فن آور می باشند.
این تحقیق بر آن است تا برخی تعاریف یافت شده در این خصوص را مورد توجه قرار دهد و سپس تحلیلی از نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصتهای موجود برسرراه موسسات فناوری کوچک و متوسط ارائه دهد.
اهداف پروژه
بررسی تطبیقی سیاستهای حمایتی دولتها از توسعه فناوری موسسات کوچک و متوسط پروژه به بررسی تطبیقی سیاستهای حمایتی دولتها از توسعه موسسات کوچک و متوسط( به ویژه در زمینه توسعه فناوری در آنها) پرداخته است. در این پروژه از روش تحقیق (الگو گیری) (benchmarking) استفاده شده است وی طی فرآیندی ویژه ده کشور از میان کشورهای مختلف جهان انتخاب شدند.
این ده کشور عبارت بودند از: آمریکا، فنلاند، استرالیا، آلمان، سنگاپور، برزیل، تایلند، ترکیه و روسیه.
SMEs چیست؟
SMEs مخفف عبارت Small& Medium Enterprises است و در برگیرنده کلیه بنگاهای کوچک و متوسط اعم از بنگاههای صنعتی، خدماتی، بازرگانی و کشاورزی می باشد. SMEs معمولاً با توجه به عواملی تعداد نیروی انسانی شاغل در آنها ی یا میزان سرمایه در گردش، به بنگاههای
micro، Small, ، Medium تقسیم می شوند . این بنگاهها به علت ویژگیهای خاص خود دارای کارکردهای منحصر به فردی هستند، از جمله :
۱-اشغالزایی
توزیع ثروت در جامعه۲-
۳- توسعه مناطق حاشیه ای
۴- تامین تولیدات مورد نیاز کشورها
۵- تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاههای بزرگ و ....
معمولاً شرکتها و بنگاههای کوچک و متوسط از سه ویژگی کیفی برخوردارند:
۱ - وحدت مالکیت و مدیریت؛
۲ - مالکیت فردی و خانوادگی؛
۳ - استقلال از سایر بنگاهها.
امروزه موسسات کوچک و متوسط علاوه بر کارکردهای پیشین خود، کانون اصلی توسعه فناوری و تأمین نیازهای پیچیده و پیشرفته کشورها به حساب می آیند و حمایتهای گسترده ای توسط مؤسسات دولتی و عمومی از آنها به عمل می آید.
از مشخصه های بنگاههای کوچک و متوسط این است که محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند، کارکنانشان از انگیزه بالایی برخوردارند و فعالیتها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.
بنگاههای کوچک و متوسط سهم بسزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی دارند.
اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه هردو شاهد فرایند تغییرات ساختاری هستند که طی آن نقش اقتصادی و اجتماعی بنگاههای کوچک و متوسط متحول شده و این دسته از شرکتها با چالشهای جدیدی در زمینه توسعه و رشد خود مواجهند.
در آلمان اتاق بازرگانی و صنعت متقبل ارائه آموزشهای مهارتی به بنگاههای کوچک و متوسط می شود. اما در کنار این نهادها بسیاری از شرکتهای مشاوره ای نیز فعالیت می کنند.
عمده ترین دلایل تاسیس بنگاههای کوچک و متوسط عبارتند از؛ امکانات توسعه فردی، استقلال، خصوصی سازی مجتمع های صنعتی بزرگ و نیاز آنها به افزایش بهره وری.
موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط به این بستگی دارد که بتوانند خلاء های موجود در بازار را پر کنند، مشتری گرا باشند، به مدیریت کیفی اهمیت دهند، سازماندهی کاری مناسب داشته باشند، نیروی کار ماهر به کار گیرند و حضور اینترنتی داشته باشند.
اهمیت تاثیر بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه
صنعتی اقتصادی بویژه صادرات یک کشور بر هیچ کس پوشیده نیست تا آنجا که چنین بنگاههایی را عامل کلیدی برای رشد کارآفرینی، انتقال فناوریها، افزایش نوآوری و توسعه اشتغال در صنایع کشورهای در حال توسعه می دانند.
در همین راستا ودر روند مجموعه فعالیتهای آموزشی و ترویجی که سازمان مدیریت صنعتی در زمینه مسایل کارآفرینی و شناساندن اهمیت گسترش و تقویت بنگاههای کوچک و متوسط در دستور کار خود قرار داده است، سمیناری باعنوان »نقش و اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط« در محل این سازمان و باهمکاری تنی چند از استــادان دانشگاههای آلمان برگزار شد. صرف نظر از سخنان مراسم افتتاحیه که به ترتیب از سوی آقای مهندس فلاح مدیرعامل سازمان و سفیر محترم آلمان در ایران ، ارائه شد، سخنرانان از زوایای گوناگون بنگاههای کوچک و متوسط را مورد بررسی و بحث قرار دادند. آثار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شخصی این بنگاهها، اهمیت داشتن تعریفی متعارف از این بنگاهها، ضرورت حمایت از آنها، راهها و زمینه های حمایت این بنگاهها، و نقش آنها در اقتصاد کلان از جمله موضوعاتی بود که در این سمینار مطرح شد. در این راستا، اقتصاد برخی کشورهای اروپایی بویژه آلمان از زاویه بنگاههای کوچک و متوسط بیان گردید. آنچه در زیر می آید، خلاصه ای است از مطالبی که سخنرانان یک به یک گفته اند.
آقای فلاح در بخش افتتاحیه این همایش بااشاره به این مطلب که موضوع بنگاههای کوچک و متوسط مدت ده سال است در زمره فعالیتهای سازمان مدیریت صنعتی قرار دارد، براین نکته تاکید کردند که سابقه نظری این امر به تحقیقات "شومپیتر" باز می گردد.
وی افزود، شومپیتر و سایر متفکران مسایل مدیریتی و اقتصادی چون "دراکر، ویلکن و گریو"، این تفکر را در دوران معاصر بسط و توسعه دادند که نقش کارآفرینان و بنگاههای کوچک و متوسط به مثابه موتور توسعه اقتصادی جوامع تلقی می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخشی از سخنان خود مشخصات بنگاههای کوچک و متوسط را این گونه برشمرد:
- در مقابل تغییرات بازار و محیط انعطاف پذیرند.
- فعالیتها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.
- کارکنان این شرکتها از انگیزه بالایی برخوردارند.
- سرمایه اولیه مورد نیاز این بنگاهها محدود است.
- کارایی سرمایه در این بنگاهها بالاست و
- این شرکتها محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند.
سخنران در پایان سخنان خود تاکید کرد سازمان مدیریت صنعتی باتوجه به اهمیت و نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد و توسعه صادرات، در نظر دارد در نشر فرهنگ و مهارتهای کارآفرینی و نیز توسعه دانش عمومی در سطح ملی و مشارکت در تصمیم سازی سیاستگزاران فعالیت هدفمندی را پیگیری نماید.
اقتصاد مدرن و بنگاههای کوچک و متوسط
در نشست نخست سمینار که به ریاست آقای دکتر سیاوش مریدی کارشناس ارشد سازمان مدیریت صنعتی همراه بود، خانم »لیلیان فون شوتنباخ«(LILIAN VON SCHUTTENBACH) استاد دانشگاه و محقق در زمینه بنگاههای کوچک و متوسط در آلمان، در مورد نقش و اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصادهای پیشرفته سخنانی ایراد کرد. خانم شوتنباخ گفت؛
توسعه اقتصادی هر کشور تا حد زیادی به موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط وابسته است. فعالیت این شرکتها در چند بعد مطرح است؛ در بعد اجتماعی، بنگاههای کوچک و متوسط راه پیشرفت افراد را باز می گذارند. در بعد سیاسی، این بنگاهها ساختار سیاسی را اصلاح می کنند و از تمرکز قدرت در شهرهای بزرگ جلوگیری به عمل می آورند. از لحاظ اقتصادی، بنگاههای کوچک و متوسط از عمده عوامل ایجاد شغل محسوب می شوند. از نظر فردی نیز، بنگاههای کوچک و متوسط زمینه را برای توسعه فردی و تخصصی و ایجاد افق های روشن حرفه ای فراهم می آورند.
بدین ترتیب این گروه از بنگاهها سهم بسزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل، و تحکیم انسجام را دارند.
در آلمان تعریف متعارف از بنگاههای کوچک و متوسط، شرکتهای صنعتی و خدماتی هستند که شمار کارکنانشان کمتر از 250 نفر باشد. براین پایه در 19 کشور اروپای غربی (15 کشور اتحادیه اروپا ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختنستاین) حدود 20 میلیون شرکت کوچک و متوسط با ١٢٢ میلیون نفر کارمند وجود دارد. این کشورها را با عبارت (اروپـای ١۹) می شناسند.
در این کشورها شرکتهای کوچک و متوسط اکثریت شرکتها را تشکیل می دهند به طوری که تنها به حدود ۴۰۹۶۰ می رسد، و از سوی دیگر دوسوم از کارکنان مزبور نیز در شرکتهای کوچک و متوسط کار می کنند.
متوسط تعداد کارکنان هر شرکت ۶ نفر است. متوسط تعداد کارکنان بین ۴ نفر در شرکتهای کوچک و متوسط و ۱۰۲۰ نفر در شرکتهای بزرگ نوسان دارد. متوسط نرخ بازگشت سرمایه "۶۰۰۰۰۰ یورو" و در مورد شرکتهای بزرگ ۲۲۵ میلیون یورو می باشد.
هراندازه شرکت کوچکتر باشد بازار محدودتری خواهد داشت. شرکتهای کوچک و متوسط تنها ۱٣% از میزان بازگشت سرمایه خود را صادر می کنند و این نرخ برای شرکتهای بزرگ برابر با ۲۱ درصد است. اما تعداد قابل توجهی از شرکتهای کوچک و متوسط کالا و خدمات به شرکتهـای بزرگ صادراتی عرضه می کنند و به همین لحاظ سهمشان در صادرات قابل توجه است.
شرکتهای اروپای ۱۹ در مقایسه با شرکتهای آمریکایی و ژاپنی کوچک محسوب می شوند. ۶۶% کل شرکتهای اروپایی کوچک و متوسط هستند و این رقم در ایالات متحده برابر با ۴۶% و در ژاپن ۳۳% است. ساختار اقتصاد آمریکا و ژاپن وسیع تر با فراوانی بیشتر شرکتهای بزرگ می باشد. میانگین تعداد کارکنان در شرکتها در اروپا ۶ نفر، در ژاپن ۱۰ نفر و در ایالات متحده ۱۹ نفر است.
اعضاء جدید اتحادیه اروپا در دو گروه جای می گیرند: کشورهای اروپای مرکزی و اروپای شرقی و کشورهای حوزه مدیترانه (قبرس، مالت و ترکیه). این کشورها دارای تعداد قابل توجهی از شرکتهای کوچک و متوسط، به ویژه شرکتهای بسیار کوچک، در مقایسه با کشورهای اروپای ١۹ می باشند.
تفاوتهای بسیار زیادی از لحاظ اندازه شرکت (تعداد کارکنان) در میان کشورهای اروپای ۱۹ و کشورهای کاندید برای عضویت در اتحادیه اروپا وجود دارد.
کمترین تعداد کارکنان مربوط به کشورهای مدیترانه (یونان، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا) می شود که برابر است با بین 2 تا 5 نفر و بیشترین تعداد کارکنان در اتریش، لوگزامبورگ، هلند و ایرلند (با حداکثر ۱۰ کارمند) می باشد.
خانم شوتنباخ درباره توسعه شرکتهای کوچک و متوسط و شرکتهای بزرگ افزود: ظرف ۱۰ سال اخیر نرخ واقعی بازگشت سرمایه در اروپا به واسطه افزایش صادرات رشد داشته است. صادرات هر دو گروه از شرکتها سالانه ۶% رشد داشته و فروش داخلی در این دوران شاهد رشد محدود بوده است و نرخ آن هم در مورد شرکتهای کوچک و متوسط و هم در مورد شرکتهای بزرگ برابر با ۱/۸% بوده است.
توسعه شرکتها در این دوران دارای مشخصات زیر بوده است:..........
و..........
دانلود تحقیق بررسی و مستند سازی شیوه های بازاریابی و فروش بنگاه های کارآفرین SME زمینه فناوری اطلاعات - WORD