پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی
گرایش مطالعات جوانان
همراه با پرسش نامه
170 صفحه
چکیده:
جامعه نوین را میتوان جامعهای دانست که منطق رسانه بر آن حاکم است. در هزاره سوم، رسانه به تمام بخشهای زندگی بشری نفوذ کرده است و به یکی از ابزارهای اصلی برساخت هویت تبدیل شده است. در پژوهش حاضر به بررسی رسانه مدرن کردی (کانال های ماهواره ای کردی) و رابطه آن با هویت یابی قومی کردهای ایران پرداخته میشود. برای نیل به این هدف از روش شناسی ترکیبی استفاده شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی از تکنیک نشانه شناسی استفاده شده است که از ترکیب آنها به تفسیر یافتهها رسیدهایم. یافتههای پژوهش نشانگر این مسئله میباشد که رابطه بین میزان و مدت استفاده از کانال های ماهوارهای کردی و هویت قومی کردهای ایران در تمام ابعاد آن معنادار و مثبت میباشد. همچنین، رابطه بین میزان احساس در حاشیه بودگی و هویت قومی کردهای ایران، مستقیم و مثبت میباشد. کانال های ماهواره ای کردی، رسانه هایی ایدئولوژیک هستند و بازنمایی هویت قومی کردها در این کانال های ماهواره ای در هماهنگ با منافع حزبی و ایدئولوژیک شان می باشد. به هر حال، سطح بالای مخاطبان این کانال های ماهواره ای در رشد هویت قومی کردها در ایران تاثیرگذار بوده است.
واژگان کلیدی: هویت قومی، برساخت هویت، کانال های ماهوارهای کردی، روش تحقیق ترکیبی
رسانه مدرن و برساخت هویت کانال های ماهواره ای کردی و هویت قومی کرد های ایران