لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه7
فهرست مطالب
تعریف مشارکت همگانی در مدارس:
تاریخچه مشارکت در مدارس:
دلائل لزوم مشارکت همگانی در مدارس:
زمینههای قانونی مشارکت همگانی در آموزش و پرورش:
ویژگیهای نظام مشارکتی و استبدادگرانه:
موانع مشارکت در مدرسه:
شورای مدرسه:
انجمن اولیا و مربیان
نقش مشارکت همگانی در ارتقای مستمر کیفیت مدرسه
چکیده:
با استفاده از مشارکت همگانی میتوان ضمن تکیه بر اهمیت سرمایهی انسانیراهکارهایی برای حضور مؤثر و فعال تمام کارکنان و دانشآموزان در مدارس پیدا کرد و ازایدهها و ابتکارات آنان در حل مسائل و اجرای اهداف آموزش و پرورش استفاده نمود. دلایلفراوانی دال بر اجتناب ناپذیربودن مشارکت همگان وجود دارد که در این مقاله بهتعدادی ازآنها اشاره شده است. آثار و قواعد مشارکت همگانی در مدرسه بسیار زیاد بوده که خلاصهواردر مقاله ذکر گردیده است. جهت کیفیتبخشی مدرسه باید موانع مشارکت در مدرسه راشناسایی و نابود کرد که خلاصهوار بهآنها اشاره گردیده است.
بهترین زمینههای مشارکت همگانی برای ارتقای مستمر کیفیت مدرسه، شوراهامیباشند که از نظر آموزش و پرورش قانونی بوده و محل اتخاذ تصمیمهای گروهی است وعاملی میباشد برای انجام هرچه بهتر امور مدارس بهصورت مشارکتی که در مقالهی شورایمنطقه، مدرسه، معلمان، دانشآموزان و انجمن اولیا و مربیان معرفی گردیده است و ضمنبیان نقش هر یک از آنها در ارتقای مستمر کیفیت مدرسه بهتشریفاتی بودن آنها در حالحاضر اشاره شده و راهکارهایی برای فعال نمودن شوراها عنوان شده است. ذکر این نکتهضروری است که در تهیهی مقاله علاوه بر استفاده از تجربه 20 سال مدیریت خودم که اثراتمشارکت همگانی را بهوضوح دیدهام، حداقل از ده مأخذ نیز استفاده گردیده است که در پایانمقاله معرفی شده است.
نقش مشارکت همگانی در ارتقای مستمر کیفیت مدرسه:
مقدمه::
مدیران امروز مانند گذشته نمیتوانند در تمام زمینهها برای مردم الگو باشند زیرابا یک جامعهی نیازمند بهمشارکت و متنوع سر و کار دارند و عملا غیرممکن است کهیک فرد تمام صفات برجسته و عالی را دارا باشد. امروزه مدیریت در سطح ملی،محلی یا سازمانی بیشتر از همکاری گروهی بهره میبرد زیرا تعدد تصمیمها وپیچیدگی و ارتباط مسایل با یکدیگر از یک سو و لزوم هماهنگی و تناسب برنامهریزیباموقعیتهای درون سازمانی و برون سازمانی از طرف دیگر موجب شده تا یک مدیردر آن واحد دربارهی مسائل زیادی تصمیم بگیرد و بههمین خاطر نظام تصمیمگیریدر سازمانهایی که بهشیوهی سنتی عمل میکنند در حال فروپاشی است(39).
تحقیق در مورد نقش مشارکت همگانی در ارتقای مستمر کیفیت مدرسه