
فرمت : Word
زبان : فارسی
تعداد صفحات : 51
چکیده(پیشگفتار):
آنچه برای برنامهریزیهای کلان و حصول نتایج عالی دارای اهمیت فوق العاده است وجود شاخصهای معتبر و آمار صحیح میباشد که در طی یک تحقیقات صحیح با رعایت اصول و مبانی آن بدست میآید. در علوم پزشکی و دندانپزشکی نیز این موضوع بشدت ضروری است. داشتن شاخص و آمار در کلیه گرایشهای دندانپزشکی از جمله ارتودنسی که بعنوان قدیمیترین شاخه علم دندانپزشکی مطرح است، راه را برای برنامهریزی صحیح و حصول نتایج عالی تسهیل خواهد نمود.
-- اساساً ارائه خدمات در سطح جامعه باید با برنامهریزی و با توجه به منابع و اولویتها صورت پذیرد. در دندانپزشکی جامعهنگر نیز برنامهریزیها برای درمان جامعهنگر انجام میشود.
-- با داشتن برآوردی از نیاز جامعه به درمان میتوان وضعیت آینده را با وضعیت امروز مقایسه نمود و تأثیر کیفیت آموزش، روشها و امکانات جدیدتر را برای کاهش نیاز جامعه به درمان ارزیابی نمود و با انجام این مطالعه میزان نیاز به درمان دانشآموزان 16-14 ساله منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران مشخص خواهد شد.
-- از موارد کاربرد دیگر این پژوهش میتوان ارزیابی نتایج درمان، مقایسه شاخصهای جدید، مقایسه نیاز یا احساس نیاز، تأثیر روانی مال اکلوژن با توجه به شدت آن، بررسی صحت انتخاب بیمار، مقایسه روشهای درمانی و درمانکنندگان را نام برد.
-- با انجام این پژوهش میتوان از این شاخص، در سطح وسیع در کشورمان برای دستیابی به اهداف فوق استفاده نمود.
-- انجام این تحقیق نیاز به زمان طولانی ندارد و امکانات خاص و پرهزینهای نمیخواهد. توانایی انجام این تحقیق از نظر تخصصی و پرسنلی، مالی و تجهیزاتی و مواد مصرفی در چهارچوب امکانات معاونت پژوهشی میباشد.
-- انجام این تحقیق آسان علمی و عملی بوده و نمونهها در دسترس هستند و انجام آن پس از دوره یا آموزش مناسبی امکانپذیر است. و خود محقق به همراه همکارانش قادر به انجام آن هستند. از آنجائیکه این شاخص در بعضی از نقاط جهان به پیشنهاد W.H.O اندازهگیری شده و در کشور ما هم دو طرح کوچکتر از آن انجام شده لذا در بررسی منابع اطلاعات، مشکل خاصی بچشم نمیخورد. بعلت شرایط خاص کشور ما، برای اولین بار این تحقیق در منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران بعنوان بخشی از طرح کلی مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی در سطح تهران انجام و بدین ترتیب بنای تحقیقات بزرگتر و کاربردهای بیشتر این شاخص در ایران پایهریزی میگردد.
پایان نامه بررسی نیاز به درمان های ارتودنسی در دانش آموزان 16-14 ساله