
خلاصه پایان نامه:
در این تحقیق، بهینه یابی توپولوژی سیستمهای باربر جانبی در قابهای ساختمانی فولادی، درجهت دستیابی به مناسبترین فرم سازه ای، برای مقابله با تحریکهای ناشی از زلزله مورد بررسی قرار میگیرند.
هدف از این بهینه یابی، کاستن تغییر مکان ماکزیمم سازه دربرابر بارهای ناشی از زلزله می باشد. برای دستیابی به این هدف، سعی بر این است که اکثر نقاط این سیستمها به نقطه تسلیم نزدیک گردند، تا بدین ترتیب از خاصیت جذب انرژی ماده ناشی از رفتار غیر ارتجاعی آن استفاده گردد.
برای محاسبه نیروهای وارده بر سازه، ناشی از وقوع زلزله، از روش آنالیز طیفی استفاده گردید. دراین محاسبات از منحنی طیف پاسخ هموار شده برای زلزله خاص استفاده شد.
در روند حل بهینه یابی روش اجزای محدود برای مدل سازی سیستم به کار گرفته شد و ضخامت اجزای مختلف بعنوان متغیر طراحی بهینه سازی منظور گردید. در این میان برای استفاده از الگوریتم بهینه یابی، حساسیت تابع هدف نسبت به این متغیرها محاسبه شد.
پایان نامه رشته عمران تعیین سیستم بهینه باربر جانبی قابهای ساختمانی فولادی جهت مقابله با بارهای ضربه ای ناشی از زلزله