چکیده : با جهانی شدن تجارت و پویاتر شدن رقابت در صنعت خودرو، دیدگاه خریداران نسبت به محصولات تولیدی تغییر کرده است. در این
مطالعه با استفاده از مدل V 5 به دنبال شناسایی و رتبه بندی عناصر مؤثر بر دیدگاه خریداران بوده ایم. جامعه آماری این تحقیق، کلیه خریداران
خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی در شهر تبریز می باشد که در شش ماهه دوم سال 78 حداقل یکبار به نمایندگیهای مجاز خودرو مراجعه
نموده اند. نتایج تحقیق موید آن است که از میان پنج متغیر اصلی مدل V 5، به ترتیب اولویت حجم امکانات ارائه شده، کارایی و عملکرد
خودرو، ارزش خودرو، مزایای خودرو و تنوع از دیدگاه خریداران خودروهای داخلی و از دیدگاه خریداران خودروهای وارداتی دارای اهمیت
می باشند. بعلاوه نتایج حاصل از مقایسه تطبیقی دیدگاه خریداران خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی نشان داد میان متغیرهای مدل V 5 از
دیدگاه خریداران خودروهای داخلی و خارجی تفاوت معنی داری وجود ندارد. در حالیکه این معنی داری در خصوص متغیر مزایا به علت تفاوت
زیاد واریانس بین دو جامعه تا حدودی کم رنگ تر می باشد.
مقاله رتبه بندی عوامل مؤثر بر دیدگاه خریداران خودرو در ایران با رویکرد 5V