پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی
گرایش آموزش و پرورش ابتدایی
همراه با پرسش نامه
120 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلمان (درون گرایی و برون گرایی) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر میاندوآب اجرا شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده، و از نظر روش های جمع آوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری عبارت از کلیه معلمان پایه پنجم و کلیه دانش آموزان پایه پنجم شهر میاندوآب در سال تحصیلی 91-90 می باشد. برای گرد آوری داده ها مربوط به ویژگی های شخصیتی معلمان از پرسشنامه شخصیتی آیزنگ، برای اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از میانگین معدل امتحانات پایانی دانش آموزان پنجم ابتدائی کل کلاس استفاده شده است. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش های آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون k2 و گرامر ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج فرضیه ها به شرح زیر است :
- بین ویژگیهای شخصیتی معلمان درونگرا و برونگرا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تفاوت مشاهده نگردید.
- بین جنسیت معلمان و ویژگی شخصیتی آنان رابطه ای مشاهده نگردید.
- بین سابقه معلمان و ویژگی شخصیتی آنان رابطه معنی دار وجود دارد.
- بین سن معلمان و ویژگی شخصیتی آنان رابطه معنی دار وجود دارد.
- بین تحصیلات معلمان و ویژگی شخصیتی آنان رابطه معنی دار وجود دارد.
کلید واژه ها: شخصیت، ویژگی های شخصیتی معلم، پیشرفت تحصیلی و پایه پنجم ابتدایی
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلمان ( درون گرایی و برون گرایی ) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی