مراحل اطلاعیابی اینترنتی مطابق با مدل الیس
به صورت ورد ودر102صفحه
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رویکردهای بهکار گرفته توسط اعضای هیأت علمی دانشکده فنیومهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در هر یک از مراحل اطلاعیابی اینترنتی مطابق با مدل الیس است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی و ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته بر اساس شش ویژگی مدل رفتار اطلاعیابی الیس است. ویژگیهای شروع، پیوندیابی، مرور، تمایزیابی، نظارت و استخراج که برای هر یک، گویههایی طراحی و به پرسش گذاشته شد. از بین جامعه آماری 116 نفری اعضای هیأت علمی، تعداد 67 نفر(شامل 4 زن و 63 مرد) به پرسشنامههای ارسالی پاسخ دادند. سوال اصلی این پژوهش، پرسش از تطابق رفتار اطلاعیابی اینترنتی جامعه پژوهش با الگوی رفتار اطلاعیابی الیس است. نتایج بدست آمده نشان داد که این تطابق برقرار بوده و یافتهها قویّاً آنرا تأیید و رویکردهای بکار گرفته شده توسط جامعه پژوهش منطبق بر ویژگیهای رفتار اطلاعیابی الیس میباشد. نتایج حاکی از تطابق بیش از 60 درصدی در سطح معنیداری 5% و حتی 1% است. این یعنی جامعه پژوهش از مدل و الگویی نادانسته اما پذیرفتهشده در رفتار اطلاعیابی اینترنتی تبعیت میکند و مبیّن رفتارها و رویکردهای هدفمند برای موفقیت در جستجوی اینترنتی و حصول به منابع و مدارک است. اطلاع از زمینه کلی نیازهای اطلاعاتی در ابتدای جستجو با نرخ 98 درصد موافق در مقابل 1 درصد مخالف، بررسی و مطالعه مرتب مجلات و کتابهای الکترونیکی با نرخ 49 درصد موافق در مقابل 19 درصد مخالف، آشنائی با معیارهای ارزیابی منابع و ملاکهای اعتبار با نرخ 61 درصد در مقابل 16 درصد مخالف، استفاده از موتورهای جستجوی عمومی با نرخ 96 درصد در مقابل 2 درصد مخالف، استفاده از موتورهای جستجوی تخصصی با نرخ 66 درصد در مقابل 13 درصد مخالف، موفقیت در نائل شدن به هدف در جستجوی اینترنتی با نرخ 83 درصد در مقابل 4 درصد مخالف، داشتن بایگانی منظم از اطلاعات در صندوق پست الکترونیکی با نرخ 50 درصد در مقابل 37 درصد مخالف، گرایش به تهیه چاپ از اسناد و مدارک یافته شده در جستجوی اینترنتی با نرخ 49 درصد در مقابل 29 درصد مخالف از برخی آگاهیهای فرعی پژوهش حاضر میباشد.
مراحل اطلاعیابی اینترنتی مطابق با مدل الیس