سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

عدالت در اندیشه دینی

اختصاصی از سورنا فایل عدالت در اندیشه دینی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

عدالت در اندیشه دینی


عدالت در اندیشه دینی

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات29

عدالت در اندیشه دینی
اسلام، تنها نسخه مکتوب نیست. تنها در وجود لفظی و وجود کتبی خلاصه نشده است. رهبران معصوم ما تجسّم واقعی حقیقت اسلام در زمان خود بوده اند. امیرمؤمنان که خود امکان اداره حکومت در سالیان محدود به دست آورد، زیباترین چهره عدالت اجتماعی را به نمایش گذاشت؛ به گونه ای که گفتند به خاطر شدت عدالت در محراب عبادت کشته شد. در زندگی شخصی، زندگی فرزندان و نزدیکان، در عرصه قضایی، در عرصه سیاسی و اقتصادی جامعه، به بهترین وجه چهره عدالت را مجسم ساخت. او پوشاکی تن آزار و خوراکی دشوارخوار داشت و به همین جهت مورد اعتراض اصحاب قرار گرفت (94) ولی هرگز از این سیره کناره گیری نکرد. وی در معرفی خود، در مصدر حکومت تمام کشور پهناور اسلامی فریاد برآورد که: امام شما از دنیا به دو جامه فرسوده و دو قرص نان بسنده کرده است، (05) با اینکه خود می گفت: می دانستم چگونه عسل پالوده و مغز)درروز( گندم و بافته ابریشم به کار برم. ولی همراهی با محرومانی که احتمالاً در اقصی نقاط کشور اسلامی حسرت گرده نانی را ببرند و سیر نخوابند را بر هوای نفس ترجیح می داد و به صراحت می فرمود: آیا راضی شوم که به من امیرالمؤمنین بگویند ولی با آنان در مشکلات روزگار شریک نشوم و در سختی زندگی نمونه ای برای آنان نباشم؟! (15)
حضرتش در مسأله عدالت اجتماعی و مساوات با دیگران، تنها به زندگی شخصی خویش
نمی نگریست، بلکه فرزند و برادر و... را نیز مراقبت می کرد و بر طبق آیه شریفه ...قوا أنفسکم و أهلیکم ناراً... (25) پس از خود از اهل مراقبت می کرد.


دانلود با لینک مستقیم


عدالت در اندیشه دینی

دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ P7510 ورژن jpkg6 با لینک مستقیم (4 فایل)

اختصاصی از سورنا فایل دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ P7510 ورژن jpkg6 با لینک مستقیم (4 فایل) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

موضوع :

دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ P7510 ورژن jpkg6 با لینک مستقیم (4 فایل)

مشخصه فایل : 

P7510jpkg6_p7510ojpkg4_3.2_farsi_4files 

 

اندروید:3.2

تست شده و بدون اشکال

این رام زبان فارسی را پشتیبانی می کند

میتوانید فایل فلش این مدل گوشی را از طریق لینک مستقیم دانلود نمایید

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ P7510 ورژن jpkg6 با لینک مستقیم (4 فایل)

تحقیق درباره بررسی مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق درباره بررسی مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره بررسی مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی


تحقیق درباره بررسی مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی

<!-- [if gte mso 9]>



<![endif]-->

<!-- [if gte mso 9]>

Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA
























<![endif]--><!-- [if gte mso 9]>













































































































































<![endif]--><!-- [if gte mso 10]>

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

<![endif]-->

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 64 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

<!-- [if !mso]>

v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}

<![endif]-->

<!-- [if gte mso 9]>

800x600

<![endif]--><!-- [if gte mso 9]>

Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA











MicrosoftInternetExplorer4













<![endif]--><!-- [if gte mso 9]>













































































































































<![endif]--><!-- [if gte mso 10]>

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";}

<![endif]-->

چکیده

منطق فازی که در سال 1965 توسط دانشمند ایرانی، پروفسور لطفی­زاده به جهان عرضه شد،  در تقابل با منطق دوارزشی ارسطویی، ابهام را به عنوان بخشی از سیستم پذیرفته و بر مفاهیم مبهم و نامعیّن دلالت می­کند. در شرایطی که ماشین قادر به درک مفاهیم کیفی ـ که به راحتی برای انسان قابل فهم است ـ نیست، منطق فازی شیوه تفکر انسان را به فناوری منتقل می­کند. از منطق فازی در بسیاری از شاخه­های علوم از جمله «مدیریت اطلاعات» استفاده می‌شود. در سال 1975، با انتشار مقاله­ای به زبان فرانسه در مورد جستجوی اطلاعات در شرایط فازی، این واژه به طور رسمی وارد ادبیات کتابداری و اطلاع­رسانی شد. طبق اطلاعات ثبت­شده در بانک اطلاعاتی LISA، بخش عمده­ای از آنچه تاکنون در خصوص منطق فازی و مدیریت اطلاعات منتشر شده، بر ذخیره و بازیابی اطلاعات تمرکز داشته است. پس از آن، بیشترین کاربرد این مقوله به ترتیب در سازماندهی و فراهم­آوری اطلاعات بوده است. اکنون برای تضمین امنیت شبکه­های اطلاعاتی، از منطق فازی بهره­برداری می­شود. در برخی زمینه­ها مانند مستند­سازی و مدیریت رکوردها نیز تاکنون پژوهشی با موضوع فازی به انجام نرسیده است. در سالهای اخیر، رویکرد عمده این بحث به سمت نظامهای خبره و هوش مصنوعی سوق یافته است. به نظر می‌رسد برای حل بسیاری از گره‌­های موجود در حوزه مدیریت اطلاعات، می­توان از منطق فازی کمک گرفت.

کلیدواژه­ها: منطق فازی، مدیریت اطلاعات، ذخیره و بازیابی، سازماندهی، فراهم‌آوری، امنیت ‌شبکه­ها، خدمات کاربران.

مقدمه

مفاهیم بسیاری پیرامون ما وجود دارد که آنها را در قالب عبارتهای مختلف در بیان مسائل روزانه خود به کار می‌بریم. وقتی می­گوییم «هوا خوب است»، در واقع هیچ کمیّتی برای خوب بودن هوا نداریم تا آن را اندازه بگیریم و این خوب بودن کاملاً یک مفهوم کیفی است. در واقع، مغز انسان با در نظر گرفتن عوامل گوناگون و بر پایة تفکر استنتاجی، جمله­هایی را تعریف و ارزش­گذاری می­کند که الگوبندی آنها به زبان و فرمولهای ریاضی اگر ناممکن نباشد، کاری بسیار پیچیده خواهد بود.

«منطق فازی»[1][3] بر آن است بر این مفاهیم غیردقیق و کیفی دلالت کند. منطق یا تئوری فازی «یک نوع منطق است که روش های نتیجه­گیری در مغز بشر را جایگزین    می­کند». (ویکی پدیا، 2006)

در جهان واقع نیز آدمی بسیاری از مفاهیم را به صورت فازی (به معنای غیردقیق و مبهم) درک می­کند و به­کار می­بندد. هرچند کلمات و مفاهیمی همچون «گرم، سرد، بلند، کوتاه، پیر، جوان» و نظایر آنها به عدد خاص و دقیقی اشاره ندارند، ذهن انسان با سرعت و انعطاف­پذیری شگفت­آوری همه را می­فهمد و در تصمیمها و نتیجه‌گیریهای خود، به شمار می­آورد. این در حالی است که ماشین فقط اعداد را می‌فهمد و ماهیتاً دقیق است.

منطق کلاسیک یا ارسطویی، تنها دو حالت برای موقعیتهای مختلف قایل است: سیاه و سفید؛ آری و نه؛ روشن و تاریک؛ صفر و یک؛ درست و غلط، حال آنکه قایلان به تفکر فازی معتقدند ابهام در ماهیت علم است؛ یعنی همان‌طور که این ابهامها در ذهن بشر وجود داشته و بشر با درک و توجه به آنها در ذهن خود پدیده­ها را تغییر و مدل­سازی   می­کند، منطق فازی نیز سعی دارد مدلهایی ارائه دهد که ابهام را به عنوان بخشی از سیستم ارائه کند. قوانین علمی گذشته، مثل ریاضیات، فیزیک، و مکانیک نیوتونی، همه بر اساس همین منطق دو ارزشی استوار شده­اند، اما بدیهی است که ذهن ما کارهایش را با منطق دیگری انجام می‌دهد و تصمیمهایش را می‌گیرد. با کمک منطق فازی می­توان شیوه تفکر انسان را به فناوری منتقل کرد (فرخیان، 2006).

منطق فازی در سال 1965 توسط دانشمند ایرانی به نام لطف‌علی­عسگرزاده که جامعه بین­الملل  به نام پروفسور لطفی زاده از ایشان یاد می­کند، ارائه شد. وی پس از پایه­گذاری تئوری «مجموعه فازی»، در زمینه کاربردهای این تئوری در حافظه مصنوعی، زبان شناسی، منطق، نظریه تصمیمها، نظریه کنترل، سیستمهای خبره و شبکه‌های اعصاب، تحقیقات گسترده‌ای نمود. در حال حاضر، تحقیقات پروفسور لطفی زاده در زمینه منطق فازی نرم رایانه‌ای، محاسبات رایانه‌ای بر مبنای کلمات، نظریه رایانه‌ای ادراک و زبان طبیعی است.

وی در یک مقالة علمی کلاسیک که در سال 1965 به چاپ رسید، مفهوم «مجموعه فازی»، را که اساس نظریه تجزیه و تحلیل سیستمهای پیچیده است، معرفی نمود که در آن «زبان طبیعی» به جای متغیرهای عددی برای تشریح رفتار و عملکرد سیستمها به کار می­رود. پس از معرفی مجموعه فازی، بیش از 15000 مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده آن در نشریه‌های علمی منتشر گردید و حدود 3000 درخواست ثبت اختراع در این زمینه در کشورهای مختلف جهان به عمل آمده است.

پس از آن لطفی زاده به پژوهشهای خود در زمینه مجموعه فازی ادامه داد تا آنکه در سال 1973، در یک مقاله کلاسیک دیگر با عنوان «شرحی بر دیدی نو در تجزیه و تحلیل سیستمهای پیچیده و فرایندهای تصمیم‌گیری» مفهوم استفاده از متغیرهای زبانی را در سیستمهای حافظه و کنترل مطرح کرد. این مقاله اساس فناوری کنترل بر مبنای منطق فازی است که در آینده اثرهای عمیق در طراحی سیستمهای کنترل هوشیار خواهد داشت.گرچه منطق فازی کاربردی بسیار وسیع‌تر از منطق متداول دارد، ولی پرفسور لطفی‌زاده معتقد است منطق فازی اکسیر و نوشدارو نیست. وی می­گوید: «کارهای زیادی هست که انسان می‌تواند به آسانی انجام دهد، در حالی که رایانه‌ها و سیستمهای منطقی قادر به انجام آنها نیستند. (پروفسور لطفی­زاده، 2006)

شکل زیر به خوبی می­تواند مفهوم فازی را نشان دهد:

 

در این شکل، سرد بودن، گرم بودن، و داغ بودن، توابعی برای مقایسه درجه حرارت هستند و هر نقطه­ای روی این خطوط می­تواند دارای یکی از سه ارزش بالا باشد. به عنوان مثال، برای یک درجه حرارت خاص که در شکل با یک خط نشان داده شده است، می­توان گفت «مقداری سرد است»، «اندکی گرم است»، یا «اصلاً داغ نیست». که هر سه این مفاهیم، نادقیق هستند.

از جمله مفاهیمی که از دل منطق یا تفکر فازی بیرون آمده، نظریه مجموعه­های فازی[2][4] است. با بسط این نظریه می توان توضیحات دقیق­تری در خصوص منطق فازی ارائه کرد. مجموعه­ای از اعداد را در نظر می­گیریم. مثلاً «مجموعه اعداد بزرگتر از 3 بر روی تاس». یعنی:

{6 ،5 ،4}A:

در این مجموعه عدد 4 هست، ولی عدد 3 نیست. حال «مجموعه اعداد بزرگ بر روی یک تاس» را در نظر می‌گیریم. عدد 4 در این مجموعه هست؟ در حقیقت، نمی­توان با قاطعیت وجود یا نبودِ وجود 4 را در این مجموعه پذیرفت. چنین مجموعه‌ای یک مجموعه فازی است.

چنانکه قبلاً گفته شد، در منطق کلاسیک یا دو ارزشی، اشیا در یک مجموعه دو حالت می پذیرند: تعلق و عدم تعلق، یا به زبان ریاضی صفر و یک. اما در منطق فازی، درجه عضویت هر شیء می­‌تواند عددی بین صفر و یک را بپذیرد. به عنوان مثال، اگر قد علی 185 سانتی­متر باشد و بخواهیم ببینیم علی بلند قد است یا نه، در منطق ارسطویی دو حالت داریم: یا علی «بلند است» یا «بلند نیست». اما در منطق فازی، قد علی ممکن است «تا حدودی بلند» باشد. در این منطق، به قد علی عددی بین صفر و یک نسبت می دهیم. مثلاً می‌گوییم او به اندازه 8/. متعلق به بلندقدهاست. اما اگر قد وی 200 سانتی­متر باشد، او را کاملاً بلند قد می­دانیم و می گوییم: او به اندازه 1 متعلق به بلند قدهاست.

بر همین اساس، یک انسان در نور کافی قادر به درک میلیونها رنگ است، ولی یک روبات چگونه می‌تواند این تعداد رنگ را تشخیص دهد؟ حال اگر بخواهیم روباتی طراحی کنیم که بتواند رنگها را  تشخیص دهد، از منطق فازی کمک می­گیریم و با اختصاص اعدادی به هر رنگ، آن را برای روبات طراحی­شده، تعریف می­کنیم (هادی، 1384).

 

منطق فازی و مدیریت اطلاعات

چنانکه گفته شد، منطق فازی در زمینه­های متنوع و متفاوتی کاربرد دارد و تقریباً حدود 10 سال پس از ابداع آن به متون کتابداری راه یافت. به گواهی بانک چکیده­های مقاله‌های کتابداری و اطلاع­رسانی (LISA, 1969-2006) مفهوم فازی اولین بار با عبارت «تئوری مجموعه­های فازی» و در مقاله­ای تحت عنوان «جستجوی یک فایل در شرایط فازی» در دنیای کتابداری و اطلاع­رسانی مطرح شد. در این مقاله[3][5] که در سال 1975 و به زبان فرانسه منتشر شده بود، به کاربرد نظریه و مجموعه­های فازی در بازیابی اطلاعات پرداخته شده بود.

به جز مقاله­ای که در سال 1976 در خصوص کاربردهای عملی مجموعه­های فازی در حل مشکلات مربوط به سازماندهی اطلاعات با عنوان «مجموعه­های پراکنده در نظریه رده­بندی» به زبان روسی منتشر شد[4][6]، چند سالی تقریباً تمامی پژوهشها و مقاله­های انتشار یافته در خصوص منطق فازی در عرصه کتابداری و اطلاع­رسانی، بر مباحث مترتب بر بازیابی اطلاعات متمرکز بود، به نحوی که از مجموع 32 مقاله­ای که در فاصله سالهای 1975 تا 1990 با موضوع فازی منتشر شده، 25 مورد آن به نقش و کاربردهای منطق فازی در ذخیره و بازیابی اطلاعات و راهبردهای جستجو و... اختصاص داشته است.

مجموعاً 266 رکورد که واژه فازی جزء توصیفگرهای آنها بود و در مقاله‌های انتشار یافته در فاصله سالهای 1969 تا نیمه سال 2006 میلادی منتشر و در LISA فهرست شده­اند، بازیابی شد. این 266 مورد شامل تمامی جنبه­های کتابداری و اطلاع­رسانی می­شود که لزوماً در تعریف مدیریت اطلاعات لحاظ نشده­اند. مواردی مانند کتابسنجی، نظامهای هوشمند، هوش مصنوعی و...       

در پژوهش حاضر، کاربردهای منطق و نظریه‌های مجموعه­های فازی در مدیریت اطلاعات بررسی می‌شود، بنابراین ابتدا باید تعریفی از مدیریت اطلاعات ارائه گردد تا با در نظر گرفتن مؤلفه­های موجود در این تعریف، به شکل دقیق­تری کاربرد منطق فازی در این مقوله دنبال شود. در کتاب «فرهنگ توصیفی واژگان اطلاع­رسانی و علوم وابسته» «مدیریت اطلاعات» چنین تعریف شده است:

اعمال مهارتمندانه کنترل بر فراهم­آوری، سازماندهی، ذخیره، ایمنی، بازیابی و اشاعه منابع اطلاعاتی که برای انجام موفقیت­آمیز عملیات در یک پیشه، نهاد، سازمان، یا مؤسسه ضروری است و مستندسازی، مدیریت رکوردها و زیرساختار فنی را در بر می­گیرد (ریتز، 1383).

چنانکه از تعریف فوق مستفاد می­شود، «فراهم­آوری»، «سازماندهی»، «ذخیره و بازیابی»، «ایمنی»، «اشاعه منابع اطلاعاتی»، «مستندسازی»، «مدیریت رکوردها» و «زیرساختار فنی» واژه‌هایی هستند که بر عملیات مدیریت اطلاعات دلالت دارند.



 

 

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره بررسی مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی

تحقیق درباره بررسی حقوق متقابل همسران در نگاه رضوی علیه السلام

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق درباره بررسی حقوق متقابل همسران در نگاه رضوی علیه السلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره بررسی حقوق متقابل همسران در نگاه رضوی علیه السلام


تحقیق درباره بررسی حقوق متقابل همسران در نگاه رضوی علیه السلام

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 55 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

   خانواده نهادی است که سلامت جامعه، بسته به سلامت آن است و مادامی که افراد در مجتمع خرد خانواده، به حقوق خود آشنا و عامل نباشند، هرگز جامعه کلان روی آرامش و آسایش به خود نخواهد دید. اما واضح است که در مقام وضع حقوق، هر کس در پی منافع شخصی خود بوده و مشکل می تواند خویشتن را از دام هوی و هوس برهاند؛ بر این اساس مواد حقوقی متقن که از جانب معصومین علیهم السلام به منصه ظهور رسیده و در واقع تبیین همان آیات قرآنی است می تواند مشکل پیش گفته را به مدد عقل برهانی مرتفع سازد. نوشتار پیش رو با بهره گیری از کلمات گهربار امام رضا علیه السلام سعی در بازگویی و بازشناسی حقوق متقابل همسران دارد تا در پرتو آگاهی از آن، زمینه حیات معقول فراهم گردد و پاسخی باشد در برابر کسانی که چهره ای غیرواقعی و زشت و خشن از اسلام اشاعه می دهند.

  

درآمد

   از ممیّزه های قابل ذکر انسان امروزی، که تا حدی رخ از نقاب برگرفته، می توان به حقیقت جویی و حق طلبی اشاره نمود؛ تا نخست دست به معرفت یازد، آن گاه در درون به یافته خود باورمند گشته، در پایان مسیر باور خویش را پیاده سازد. این بدان جهت است که دانش و اندیشه مادامی که پای به مرحله یقین یا اطمینان نگذارد، نه دل بسته می گردد و نه عمل پیوسته می شود، بلکه گهی تند و گهی خسته می رود. از موضوعات بسیار حائز اهمیت بشر، همین رابطه دوسویه او با صنف مقابل است، که تا در مسیر صواب خود گام ننهد، کمیت انسانیت لنگ می زند و چنان که شایسته مقام شامخ اوست، نمی تواند به جایگاه مطلوب خود نائل شود. روی این حساب بر آن شدیم تا به حقوق متقابل این دو آفریده الهی و طبعاً به تکالیف و بایدها و نبایدهای ایشان نظری و لو کوتاه افکنده، و قدمی هر چند خرد در مسیر سعادت گل سرسبد هستی برداشته باشیم. این نکته را نیز باید یادآور شد که بر خلاف دیدگاه فمینیست ها، که معتقدند لسان دین در این عرصه مبتنی بر یک سری تکالیف بوده که یکپارچه متوجه زنان است و در مقابل تمامی حقوق را برای مردان اثبات می نماید، زبان وحی الهی و سنت معصوم در این حوزه هرگز دیدی یک سویه به سود مردان و به زیان زنان نداشته بلکه در شریعت سمحه حق و تکلیف به هم درآمیخته و هیچ کس محقّ صرف نمی باشد، و هر حق داری، مکلّف نیز به شمار می آید.   

   پیش از آنکه وارد بحث اصلی شویم، بایسته است مراد از حق را روشن سازیم تا گرفتار دام مغلطه نشده راه صحیح را بپیماییم.

 

 

1ـ مفهوم حق و خاستگاه آن

   قبل از ورود به بحث مفهوم حق جالب است به مطالبی از غربیان ـ واضعان حقوق بشر (!) ـ راجع به کاربرد آن اشاره شود. «متداول ترین دیدگاه آن است که مفهوم حقوق بشر، از غرب سرچشمه گرفته است. به عقیده دانلی، گرچه در فرهنگهای غیر غربی، مفاهیم اخلاقی مهمی مندرج اند اما این فرهنگها معمولاً فاقد مفهوم حقوق بشر بوده اند. البته درباره تاریخ این مفهوم در غرب اختلافاتی وجود دارد. برای مثال، مک اینتایر، مدعی است که قبل از 1400 میلادی، هیچ واژه ای در هیچ زبانی وجود نداشته که به درستی بتوان آن را به «حق» ترجمه کرد. او تردید دارد در اینکه انسانها می توانسته اند حق و حقوقی داشته باشند وقتیکه نمی توانستند آن را در زبانشان بیان کنند. برخی دیگر را عقیده بر آن است که مفهوم حقوق به گونه ای ضمنی در فرهنگهای باستانی وجود داشته است. برای مثال، تِیِرنی مطرح می کند که فرمان «دزدی مکن» دالّ بر حق مالکیت است.» (فریمن: 1387، ص 20) این در حالی است که شریعت برین محمدی (ص) 800 سال پیش از گفته مک اینتایر، دم از حقوق زده و سعی در پیاده سازی مواد آن نموده است.

   واژه «حق» در معانی گونه گونی به کار گرفته می شود، که وجه اشتراک کاربردهای متفاوت آن مفهوم «ثبات» و «پایداری» است. درباره معنای اصطلاحی حق که در علم حقوق مطرح است باید گفت که تعریف اصطلاحی آن از راه حد گذاری و تحدید ماهوی ممکن نیست؛ این از آن روست که حق از مفاهیم است، آن هم از مفاهیم اعتباری در اجتماع و نه در منطق. بنابراین معنای حقیقی «حق» یعنی «واقعیت» که در مقابل «عدم» قرار دارد و «حقیقت» که در برابر «باطل» مطرح می شود از دایره مبحث ما خارج است و آن را مراد نمی کنیم. 

   اگر واضع حق را خالق جهان و جهانیان بدانیم ـ که حق نیز چنین است، البته با ملاحظه نقش انکارناپذیر بزرگترین موهبت الهی یعنی عقل ـ و با توجه به علت فاعلی حق، درصدد تعریف آن برآییم، باید بگوییم: «حقوق عبارت است از مجموعه قوانین و مقررات اجتماعی که از سوی خدای انسان و جهان، برای برقراری نظم و قسط در جامعه بشری تدوین می شود تا سعادت جامعه را تأمین سازد.» (جوادی: 1389، ص75) برخی نیز در مقام تعریف حق و اثبات تکلیف نسبت به دیگران گفته اند: «حق، امری اعتباری است که به موجب آن صاحب حق شایستگی بهره وری از امری و اختصاص آن را به خود یافته و بر دیگران نیز رعایت آن لازم است.» (میرموسوی: 1388، ص129)

   توضیح مسأله آن است که در نظامهای عرفی (و غیر مبتنی بر دین) جایگاه قانونگذاری و وضع حقوق مشخص است؛ مجمع نمایندگان منتخب مردم است که قوانین را بر اساس خواست شهروندان تدوین و تصویب می کنند؛ آنان نماینده حاکمیت ملی در عرصه قانونگذاری هستند و هیچ محدودیتی جز خواست و اراده مردم ندارند. اما در نظامهای مبتنی بر دین که بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او و نیز ایمان به وحی الهی و نقش بنیادین آن در بیان قوانین تأسیس شده، چنین جایگاه و کارکردی، از نظر برخی جای سؤال است.

آنان می پرسند در نظامی که معتقد است کلیه قوانین و مقررات باید بر اساس موازین اسلامی باشد، قانونگذاران چه جایگاهی دارند؛ خصوصاً بر اساس نظریه ای که معتقد است هیچ موضوعی خالی از حکم شریعت نیست و اسلام برای همه امور ریز و درشت و موضوعات کلی و جزئی دارای حکم است (قاعده عدم جواز خلوّ الوقائع عن الحکم) با چنین فرضی محافل قانونگذاری چه ماهیتی دارند و چه می کنند؟ آیا باز هم مانند نظامهای غیر دینی می توان آنها را نیروی «قانونگذار» و قوه «مقنّنه» خواند یا دیگر چنین تسمیه ای صحیح نخواهد بود و حداکثر آن است که نهادها، نقش کشف قوانین و برنامه ریزی برای اجرای آن را دارند؟

   از یک نگاه، شریعت در هیچ قلمرو و موضوعی فاقد حکم نیست و هیچ شأنی از دید آن مغفول نمانده تا نیازمند قانونگذاری شویم. البته ممکن است که حکم برخی موضوعات نوپیدا به طور خاص در فقه مورد تصریح قرار نگرفته باشد؛ اما به طور حتم با عمومات و اطلاقات شرعی می توان (و باید) حکم آنها را استنباط کرد؛ چنان که برای تأکید بر ضرورت اجتهاد و تبیین فروعات فقهی به کلام امام رضا علیه السلام استناد می شود که آن حضرت فرمود: «علینا إلقاء الأصول إلیکم و علیکم التفرّع» (مجلسی: 1427، ج 2، ص 245، ح 53) استنباط احکام، کشف و استخراج آنهاست نه قانونگذاری جدید؛ و شاید آیه «وَ ما اختَلَفتُم فیهِ مِن شَیءٍ فَحُکمُهُ إلَی اللهِ» (شوری، 10) دالّ بر مدّعا باشد؛ چنانکه برخی از بزرگان بر این باورند و می فرمایند: «این آیه از آیاتی است که به روشنی این حقیقت را ثابت می کند که تمام مسائل مورد نیاز مردم، در کتاب و سنت آمده و هر گونه قیاس و قانونگذاری شخصی و مانند آن باطل است؛ زیرا اگر همه این احکام در کتاب و سنت نبود، دستور به ارجاع تمام اختلافات به داوری خداوند معنی نداشت» (مکارم: 1381، ج 3، ص 369) و ظاهر کلام صاحب تفسیر قیّم المیزان نیز چنین است (طباطبایی: 1427، ج 18، ص 310) روایاتی نیز در این زمینه وارد شده، و صاحب کافی به 10 حدیث اشاره نموده است. به عنوان مثال از امام صادق (ع) نقل کرده که ایشان می فرمایند: حکم هر چیزی در کتاب و سنت آمده «ما من شیء إلا و فیه کتاب أو سنّة» (کلینی: 1426، ج 1، ص 39، باب الردّ إلی الکتاب و السنة، ح 4) و باز از آن حضرت نقل کرده که: هیچ مورد اختلافی نیست مگر آنکه حکم آن در قرآن آمده لیکن خرد مردم بدان نمی رسد «ما من أمر یختلف فیه اثنان إلا و له أصلٌ فی کتاب الله عزّ و جلّ و لکن لاتبلُغه عقولُ الرجال» (همان، ح 6) از این رو در تعریف اجتهاد گفته اند: «به کارگیری نهایت توان و امکان، برای تحصیل حجت بر حکم شرعی فرعی از روی ملکه و استعداد»

من که باشم در جهان پیچ پیچ       چون الف کز خود ندارد هیچ هیچ

   در بررسی این قول باید گفت: درست است که دین همه شؤون خرد و کلان زندگی انسان را در بر می گیرد، اما این بدان معنا نیست که تمامی قواعد علوم مختلف از شیمی و فیزیک گرفته تا دانشهای نوبنیاد همه جزء دین است. بلکه منظور آن است که چون ره آورد این علوم به نحوی در تکامل و پیمودن پله های ترقّی انسان سهم دارد، از نگاه ارزشی و بعد ایدئولوژی داخل در قلمرو مترقّی دین می شوند و به این معنا هیچ چیز از ساحت فراگیر دین خارج نیست.

   اما در مقابل این نظریه، گروه دیگری هم هستند که ضمن تأکید بر جامعیت و شمول دین، آن را به معنای وجود قانون و حکم شرعی در همه موارد و موضوعات نمی دانند و معتقدند خداوند متعال عمداً حوزه وسیعی از زندگی اجتماعی را فاقد حکم الزامی (به معنای کلی آن، نه در مقابل ارشادی) قرار داده است تا متدیّنان بتوانند بر اساس منافع و مصالح خاص خود در آن عرصه قانونگذاری نمایند. آن چه این باور را در سالهای اخیر در جوامع شیعی پررونق ساخت، طرح آن از سوی شهید آیت الله سیّد محمّد باقر صدر (ره) است. ایشان که از این نظریه با نام «منطقة الفراغ» یاد می کند، برای طرح منسجم، ارائه استدلال و تبیین کارکردهای آن اصرار فراوان از خود نشان داده است و همین امر موجب ورود آن به قلمرو مباحث فقهی و حقوقی و برانگیختن موافقتها و مخالفتهای زیاد شده است. به موجب این اصل، حکومت اسلامی، از یک سو مجری احکام ثابت شریعت و از سوی دیگر واضع مقرراتی است که بنا به ضرورت اجتماعی و طبق شرایط روز و با در نظر داشت دو عنصر زمان و مکان، باید تدوین و اجرا شود.

طرح این مطلب از آن رو ضروری می نمود که دیدگاههای دوگانه مزبور، تفاوت قابل ملاحظه با یکدیگر دارند، و پذیرش هر کدام از آن دو، نتایج و آثار دیگرگونه ای در پی خواهد داشت.

برای تبیین موضوع، باید به تشریح کارکرد عقل در منظومه دین بپردازیم تا معلوم گردد که آیا عقل، در بعد هستی شناختی دین، نقشی ایفا می کند یا این که تنها کارآیی خرد در حوزه معرفت شناختی دین است و پای استدلالیان در میدان آنتولوژی دین چوبین بود؟!

   در تشریح بیشتر مسأله باید بیفزاییم که دخالت عقل در هستی شناختی دین به آن است که عقل بتواند چیزی را به مجموعه دین اضافه کند و به بیان دیگر، دین ساز و در تکوین محتوای آن سهیم باشد. اما حق آن است که یگانه منبع هستی بخش دین، اراده و علم ازلی حق تعالی است و تنها کسی قادر به صدور حکم باید و نباید است که از حق ربوبیت برخوردار بوده و به مصالح و مفاسد امور آگاه باشد. عقل چون ظاهر الفاظ کتاب و سنت، کشّاف و پرده بردار از احکام الهی بوده و فقط شأن ادراکی نسبت به محتوای دین حائز است و طبیبی را ماند که اهل درایت و معرفت است نه اهل ولایت و حکومت.  

   بنابراین نتیجه می گیریم که عقل، مفتاح و مصباح شریعت است و کسانی که آن را تنها مفتاح قلمداد کرده اند راه خطا رفته اند چنان که تلقی کنندگان عقل به عنوان میزان نیز از جاده حق برون افتاده اند.

فقُل لمَن یَدّعی فی العلم فلسفةً       حَفظت شیئاً و غابَت عنک أشیاءُ

   بیان این نکته سودمند است که گر چه به دور از تفریط و افراط، عقل را مفتاح خزینه دین و مصباح طریق آن برشمردیم، لیک خرد خود معترف است که محدودیتهای فراوانی دارد و به عرصه هایی از دین بار نمی یابد و مناطقی قرقگاه حضور اوست. (جوادی: 1387، م، ص 39) از این روست که امام زین العابدین (ع) در تخطئه عقل افسار گسیخته و تصویب نقل قطعی می فرماید: دین خدا با عقول ناقصه و آراء باطله و ملاکهای فاسده فهم نمی گردد، تنها راه رسیدن به محتوای دین، پذیرش فرمانبری از ماست «إنّ دین الله عزّ و جلّ لایُصاب بالعقول الناقصة و الآراء الباطلة و المقاییس الفاسدة، و لایُصاب إلا بالتسلیم فمن سلّم لنا سلم و من اقتدی بنا هُدی، و من کان یعمل بالقیاس و الرأی هلک، و من وجد فی نفسه شیئاً ممّا نقوله أو نقضی به حرجاً کفر بالذی أنزل السبع المثانی و القرآن العظیم و هو لایعلم» (صدوق: 1382، ج 1، ص 593، باب 31، ح 8)

   اینجاست که پای تعبّد به میان می آید و اینکه رابطه اش با عقلانیت چیست؟ آیا تعبّد جزء لاینفکّ هرگونه دینداری است یا فقط جزء لاینفکّ دینداریهای کودکانه و نابالغانه است؟ گروهی برآنند که دینداران به بلوغ فکری رسیده دینداری خود را از تعبّد نسبت به اشخاص و پیشوایان و بزرگان دین و مذهب پاک و پیراسته کرده اند. حال آنکه دسته ای چنین می انگارند که اصلاً دینداری بدون تعبّد امکانپذیر نیست. ظاهراً در این شکی نیست که در اکثریت قریب به اتفاق دینداریها تعبّد حضور چشمگیری دارد، اما پاسخ سؤال سابق الذکر: «اگر مراد از تعبّد التزام به این صورت استدلالی است که «الف ب است»؛ چون S می گوید که «الف ب است» شک نیست که تعبّد با عقلانیّت هیچگونه وفاقی ندارد. اما اگر مراد از تعبّد التزام به این صورت استدلالی باشد «الف ب است»؛ چون S می گوید که «الف ب است» و S چنان است که همه سخنانش یا لااقل آن دسته از سخنانش که از جهتی همسنخ «الف ب است» اند مطابق با واقع اند، در این صورت تعبّد با عقلانیّت ناسازگاری ندارد، اما مشروط به اینکه یا اثبات شود که S چنان است که همه سخنانش یا لااقل آن دسته از سخنانش که از جهتی همسنخ «الف ب است» اند مطابق با واقع اند، خود گزاره ای صادق است یا این گزاره لااقل گزاره ای باشد که عقیده به آن عقیده ای عقلانی محسوب شود» (ملکیان: 1387، ص 277)

   با این اوصاف بسیاری از احکام وجود دارد که فاقد هر دو شرط فوق الذکر بوده به طوری که نه صدقشان با واقع ـ بدون ملاحظه تعبّد ـ محرز است و نه مطابقتشان با عقلانیّت مسجّل؛ مگر اینکه بخواهیم مفهوم شروط مذکور را به گونه ای توسعه دهیم. به عنوان مثال، مراد از تغییر قبله، آیا چیزی جز امتحان بود؟ «وَ ما جَعَلنا القِبلَةَ الَّتی کُنتَ عَلَیها إلا لِنَعلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عَلَی عَقِبَیهِ» (بقره، 143) پاره ای از تکالیف نیز صبغه کیفری داشت «فَبِظُلمٍ مِنَ الَّذینَ هادوا حَرَّمنا عَلَیهِم طَیِّباتٍ أحِلَّت لَهُم» (نساء، 160) مقصود از رمی جمرات سه گانه و اشواط هفتگانه طواف و تعیین مهلت چهارماهه برای مولی ـ که در پی خواهد آمد ـ و پرداخت 20 شتر از سوی مرد به کیفر بریدن چهار انگشت زن چیست؟ آیا مقصودی جز آزمون تعبّد محض است؟ به ویژه در حکم اخیر که هیچ علتی برای آن ذکر نشده، و انتظار از مخاطب تنها گفتن «سمعاً و طاعةً» است. حضرت امیرالمؤمنین (ع) در باب آزمون بنی آدم می فرماید: مگر نمی بینید که خداوند سبحان فرزندان آدم (ع) را از اولین افراد آنان تا آخرین آنان از این دنیا، به وسیله سنگهایی آزمایش کرده است که نه ضرری دارد و نه منفعتی و نه می بینند و نه می شنوند «ألاترَون أنّ الله سبحانه اختبر الأوّلین من لدن آدم صلوات الله علیه إلی الآخرین من هذا العالم بأحجار لاتضرّ و لاتنفع و لاتبصر و لا تسمع» (نهج البلاغه، خطبه 192)

   کوته سخن اینکه آنچه بازگویی اش لازم به نظر می رسد التفات به «تلازم احکام با ملاکات» است؛ یعنی هر جا حکم شرعی یافت شود، ملاک جلب مصلحت یا دفع مفسدت نیز وجود دارد و هر جا ملاک وجود داشت حکم نیز خودنمایی می کند. نتیجةً اینکه «تعبّد به این معنی است که ما نباید این طور باشیم که تا حکمت دستوری را کشف نکرده ایم، به آن عمل نکنیم. ما باید متعبّد باشیم به این معنی که باید به هر دستوری که ثابت شد از ناحیه دین است عمل کنیم، خواه اینکه حکمتش را فهمیده باشیم یا نفهمیده باشیم» (مطهری: 1389، ص 148) بر این اساس شاید همان تقسیم بندی متعارف یعنی اصول و فروع، تا حدی کارساز باشد. به این نحو که قسم اصول یکپارچه ایمان مدلّل و تحقیقی می طلبد حال آنکه در بخش فروع، گزاره هایی ـ نه چندان کم ـ یافت می شود که مقتضی ایمان معلّل و تقلیدی است و به بیانی دیگر اصل پذیرش دین، امری است کاملاً عقلانی، لیکن بعد از ورود به ساحت دین، با برخی گزاره های غیر عقلانی و مافوق عقل ـ نه ضد عقلانی ـ  مواجه می شویم که «عقل را ره نیست آن سو ز افتقاد». ایشان بعد از تقسیم افعال الزامی و توصیه ای دین به دو دسته اخلاقی و عبادی، نظر خویش را چنین اعلام می دارد: «به گمان من، افعال عبادی تنها در صورتی عقلانی می توانند بود که همگی اعمالی نمادین تلقی شوند که اگر با علم به نمادین بودنشان و اطلاع تفصیلی و دقیق از اینکه هز جزءشان نماد و رمز حاکی از چه واقعیتی است انجام گیرند فضایل اخلاقی ای را تعلیم، القاء، و در ذهن و ضمیر فاعل ترسیخ می کنند، آن هم مشروط به اینکه انجام این افعال، یگانه راه یا بهترین راه تعلیم، القاء، و ترسیخ آن فضایل اخلاقی باشد» (ملکیان: 1387، ص 272)


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره بررسی حقوق متقابل همسران در نگاه رضوی علیه السلام

دانلود مقاله لعاب

اختصاصی از سورنا فایل دانلود مقاله لعاب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله لعاب


دانلود مقاله لعاب

لعاب قشر نازک شیشه ای یا شیشه مانند است که در فرآیند لعابکاری  بر سطوح بعضی اجسام سرامیکی پ وشش داده می شود . اصطلاح لعاب گاهی به مخلوطی از مواد بصورت پودر یا سوسپانسیون آبی ، که برای اعمال بر روی بدنه سرامیکی توسط غوطه وری ، پاشش و غیره مهیا می شود ، نیز گفته می شود . بعد از عملیات حرارتی (پخت ) ، این مخلوط  زجاجی می شود و خواص مطلوب سطح بدنه آشکار می شود . لعاب همیشه در دمای کمتری نسبت به بدنه های سرامیکی ، به حالت خمیری و مذاب در می آید ، یعنی نقطه خمیری پائین تری دارد وقتی بدنه فلز باشد ، لعاب رجاجی روی آن لعاب پرسلانی یا لعاب فلز نامیده میشود . در این مورد جنس لعاب و بدنه تفاوت اساس دارد . بنابراین ، سطح مشترک بین لعاب و بدنه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

لعاب در نتیجه ذوب کردن مخلوطی از سیلیکات ها در دماهای مختلف به وجود      می آید . قدیمی ترین لعاب ها از دوغاب هایی درست می شدند که متشکل از سوسپانسیونی از ذرات رس در آب بودند و اغلب یک نمک یا خاکستر گداز آور به آن  افزوده می شد از 4000 تا 3100 سال قبل از میلاد ، ظروف لعابدار مات در مصر ساخته می شد . در حدود سال 900 میلادی ، لعابهای مات سفید حاوی اکسید قلع ، مات کننده توسط سفالگران اسلامی کشف و ساخته شد . در سال 1900 میلادی ، ساخت لعاب سرامیکی به عنوان یک هنر توسعه یافت ، تا اینکه در دهه اول قرن فوق « هرمان زگر» (Herman seger) تحقیقاتی در این زمینه انجام داد . این تحقیقات ادامه یافت تا اینکه اخیراً لعاب های بدون سرب نیز توسعه یافت .

در طراحی یک لعاب سرامیکی و مظروف دو نوع خاصیت عمومی راباید در نظر داشت . اولین خاصیت از این حقیقت ناشی می شود که لعاب باید به پایه اتصال پیدا کند . مواد لعاب باید بطور هموژن ذوب و در دمایی مناسب به شیشه ای گرانرو تبدیل شوند تفاوت بین بلورها و شیشه ها درچگونگی تشکیل شبکه فضایی آنهاست . برای جلوگیری از تغییر شکل بدنه  این دما باید با دمای پخت بدنه مساوی یاپائین تراز آن باشد . هنگام ذوب ، لعاب باید با بدنه واکنش دهد تا یک لایه ااتصالی بین آنها تشکیل شود .

هنگام سرد شدن ظروف پخته شده ، بدنه و لعاب منقبض می شوند . اگرضرایب انبساط لعاب و بدنه به اندازه کافی به هم نزدیک نباشند وتنش ها و کرنش های ایجاد شده باعث پرستدای شدن یا ترک برداشتن لعاب می شوند . انبساط حرارتی لعاب و بدنه باید نزدیک به یکدیگر باشند ، اما نه مساوی .

دومین گروه از خواص عمومی مهم ، با نوع کاربرد محصول مرتبط است . یک لعاب سرامیکی و مظروف میتواند باعث شود که بدنه در برابر نفوذ آب مقاوم تر ، از نظر مکانیکی قوی تر ، در برابر سایش و خراش مقاوم تر ، از نظر شیمیایی خنثی تر ، تمیز تر و از نظر زیبایی برای چشم و لمس کردن مناسب تر شود . تقریباً از تمامی لعاب های خارجی ، همگن صافی و سختی انتظار می رود .

          لعابها پوشش هایی نازک و شفاف اند و معمولاً با ضخامت 15/0 تا 5/0 میلی متر بر روی بدنه سرامیک تشکیل می شوند . پس از ترکیب مواد خام ، این مخلوط را روی سطح سرامیک پهن می کنند و در دمای بالای کوره قرار می دهند . معمولاً در پرکردن منفذهای سرامیکها ، صاف و شفاف کردن و جهت بیشترکردن قدرت مکانیکی و مقاومت شیمیایی آنها و زیباتر ساختن ظاهر و پوشش سرامیکها از لعاب استفاه می کنند . همچنین این مواد جهت تناسب بخشیدن به بدنه های مختلف سرامیکی ، رسانیدن آنها به دماهای مختلف و ارائه خواص بسیار ویژه آنها که نشان دهنده تنوع بسیار لعابها هستند مورد نیاز می باشند .

          لعابها شیشه های سیلیکاتی یا ترکیب شیمیایی نامعینی از سیلیک و سایر اکسیدها هستند . ساختار خاص شیشه را می توان بصورت شکستن ترتیبات منظم هندسی اتم ها توصیف نمود . این شیشه هنگام سرد و تبدیل شدن به جامد خصوصیات یک مایع را حفظ    می کند در تشکیل شیشه ، اتم های اکسیژن با اتم های  سایر عناصر پیوند می دهد و این پیوند بصورتی است که هر اتم اکسیژن فقط با دواتم دیگر تماس دارد و شکل سه بعدی را تشکیل می دهند که بجای پیوند لبه با لبه در گوشه ها به یکدیگر متصل می شوند . حداقل سه گوشه از این چند وجهی باید مشترک باشند . شمار اندکی از اکسیدها می توانند شیشه هایی از نوع   را تشکیل دهنداز اکسید سیلیکاو بور در لعابهای سرامیک معمولاً به عنوان سازنده های شیشه استفاده می شود . نقطه ذوب بالای سیلیکا توسط اکسیدهای فرار اصلی نظیر  و غیره کاهش می یابد و چگونگی لعاب تحت کنترل گل پاک ثابت کننده قرار دارد . لعابها شبکه بلوری متحد الشکلی ندارند و دارای خواص برابری هستند – ویژگیهای مشابه در جنبه های متفاوت ، خواص بصری خاص لعابها ، شفافیت ، انعکاس و غیره اصطلاحاً بدان دلیل است که ساختار آن بطور مداوم دچار اختلال شده و حدود و لبه های بلوری در فواصل منظمی آنها را قطع نمی کنند .

 ماهیت شیشه

لعابهای زجاجی اساساً لایه های شیشه ای هستند که به بدنه متصل شده اند . بنابراین ، در حالی که آن ها ویژگی های دیگری را نیز دارا هستند . از مزایا و معایب شیشه نیز برخوردارند .

شیشه محصول ذوب مواد معدنی  و انجماد بدون تبلور آنهاست .

یون های مواد بلوری تشکیل شبکه فضایی منظم بلوری می دهد ، در صورتیکه در شیشه  (لعاب ) این یون ها  نظم کافی حاصل نمی کنند و در نتیجه شبکه ای نامنظم تشکیل می دهد

از بین تمامی اکسید ها فقط  به تنهایی تشکیل می دهند .  نیز اگر سریع سرد شوند تشکیل شیشه می دهند . برای استفاده در لعابها  مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند .

زاخاریاسن با توجه به این فرضیات ، مجموعه ای از قوانین تجربی را ، که یک اکسید باید از آنها تبعیت کند تا بتواند تشکیل شیشه دهد ، به شرح زیر پیشنهاد کرد .

  • اتم های اکسیژن نباید به بیش ا ز4 کاتیون متصل باشند .
  • عدد همسایگی کاتیون ها به اکسیژن باید کم باشد ، معمولاً 4 یا کمتر .
  • چند وجهی های اکسیژنی گوشه ها را به اشتراک بگذارند نه لبه ها یا سطوح را .
  • حداقل سه گوشه از هر چند وجهی باید در اشتراک با دیگرچند وجهی ها باشد . آن ها در عمل 3 یا 4 وجه یاند . به اکسید هایی که این معیار را برای تشکیل شیشه برآورده می کنند . شبکه سازگفته می شود . به اکسید هایی که تا حدی در ساختن شبکه مشارکت می کنند ولی به تنهایی قادر به ایجاد شبکه نیستند واسطه گفته می شود .  فرض بر این است که یونهای باقیمانده واضع بین نشین موجود در شبکه را به طور تصادفی پر می کنند . نقش اصلی آنها وارد کردن یونهای اکسیژن اضافی است ، که ساختار شبکه را دگرگون می کنند ، بنابراین به آنها اصلاح کننده یا دگرگون ساز گفته می شود  این مفهوم در یک شیشه سیلیکات سدیمی در شکل .

برخی از محققین کوشیده اند تا مفاهیم ساختاری را با فرضیه شبکه نامنظم ادغام کنند یکی از مفاهیم ساختاری مهم قدرت پیوند است . آرایش مجدد اتمی مورد نیاز در تبلو رمستلزم شکسته شدن اتصالات است . بنابراین باید ارتباطی بین قدرت پیوند و قابلیت تشکیل شیشه وجود داشته باشد . قدرت پیوند اکسیدها ی مختلف در جدول 2-1آورده شده است . قدرت پیوند برای شبکه ساز ها 80 تا 120 ، برای واسطه ها 55 تا 75 و برای دگرگون سازها 10 تا  است.

شامل 110 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله لعاب