سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

اختصاصی از سورنا فایل دانلود مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز


دانلود مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

 

مشخصات این فایل
عنوان: خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز
فرمت فایل: (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:26

این مقاله در مورد خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

مقدمه
در جهان کنونی یکی از مهمترین دغدغه های بشر رسیدن به آرامش روحی و روانی در زندگی است که در پرتو آن بتوانند به اعتدال فکری، عقیدتی کامل برسند. در تعالیم انسان ساز اسلام این محقق نمی شود مگر با وصال به سرچشمة لایزال خداوندی و برقرار نمودن رابطه ای عمیق و پیوسته با او و این امر با نماز امکان پذیر است. نماز پیوند دهنده خلق و خالق است نماز، پرچم برافراشته دین، و نماز گزاران راه یافتگان سایه الهی هستند. نماز تمرین خوبی هاست در نماز به چشمها، « نگاه» به دستها،‌« سخاوت» به قلبها « صفا» به گامها، « استواری» و به همة مردم خوب زیستن، با خدا زیستن و رها از خود زیستن را آموزش می دهد و همین است که نماز سایة سنگین و سیاه « فحشا و منکر» را از وسعت زندگی بر می چیند....(ادامه دارد)

نقش الگوی والدین
موضوع وظیفه خانواده است در تشویق جوانان به سوی نماز، بحث را با این آیه شریفه آغاز کنیم:
« ان المومنین الذین آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اولئک هم الصادقون»(6) مومنین کسانی هستند که به حقیقت مومنند کسانیکه به خدا و رسولش ایمان آوردند و دیگر شک و ریبی به دل راه ندهند و در راه خدا جهاد می کنند با مالها و جانهایشان آنها همان راستگویان هستند.
مومن واقعی لبریز از یقین به پروردگار است بنابراین انس با او را در صدر برنامه های خد قرار می دهد و سعی می کند هر چه بهتر تقویت نماید. مؤمن شکی به دل راه نمی دهد چون اگر دچار شک و تردید بود عبادات و نمازش هم افتان و خیزان و گاه و بیگاه انجام می دهد. نماز یعنی انسان قطره کوچک و خرد وبی مقدار وجودش را به دریای او متصل می کند از فقر بگذریم و به عنای او ارتباط پیدا کنیم. « یا ایهاالناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید.» ...(ادامه دارد)

حساسیت نسل جوان
امام صادق (ع) گروهی از شاگردانش رابرای تبلیغ مسائل مذهبی و دینی به جایی فرستاد. وقتی برگشتند حضرت از آنها جویا شد چه نتیجه ای گرفتید؟ بعضی گفتند خیلی موفق بودیم. بعضی هم گفتند خیلی موفق شدیم. امام فرمودند با چه کسانی روبرو شدید؟ گفتند با پیرمردها و بزرگان . امام فرمودند: علیک بالا حداث یعنی بر شما باد که به سراغ نسل جوان و نسل نو بروید آنها انعطاف پذیرند و قدرت جذبشان قوی است. آنها هر چه بر آنها القا شود می گیرند. شما با کسانی روبرو بودید که ساخته شده اند یا خوب یا بد دیگر شما قادر به عوض کردن آنها نیستید....(ادامه دارد)

ارزش خانواده در تفکر اسلامی
خانواده در تفکر اسلامی جایگاهی بسیار رفیع دارد اگر موضوع خانواده در اسلام را با سایر اموری که مشابه این مقوله است مقایسه کنیم برجستگی خاصی در مسئله خانواده ملاحظه می کنیم که بعضی از آنها مهم و بعضی مهمتر هستند. اما گاهی اموری وجود دارند که واژه اهم نیز برای آنها کفایت نمی کند و باید به دنبال ادبیات دیگری برای بیان عظمت آنها بود از جمله این موضوعات، موضوع «خانواده» است.
خانواده از چند نظر دارای اهمیت است. اول آنکه وجود انسان در درون خانواده ریشه گرفته و در آن تکوین می یابد. و دلیل دیگر اینکه می بینیم آغاز خلقت انسان با خانواده شروع شده است آیا راز این قضیه این نیست که...(ادامه دارد)

شیوه های جلب و جذب جوانان به نماز
با وجود مشکلات گوناگون وظیفه تربیت از والدین و مربیان سلب نمی شود. باید بازوی جوان را گرفت و از هر راه ممکن در امر جهت دهی او اقدام بعمل آورد اقداماتی که باید در این راستا صورت گیرد:
-در رابطه با خود فرزند
- جهل زدایی از طریق والدین با استفاده از کتب، مجلات، نوشته ها
- استفاده از حساسیت و شور و هیجان مذهبی و شور عرفانی نوجوان و جوان
- ایجاد رغبت در او از طریق برقراری رابطه انس با او، پذیرش، رفاقت با او
- ایجاد اعتقاد در او به احاطه و نظارت بی انقطاع خدا بر اعمال و رفتار از طریق بحث های خانوادگی و جلسه ای
- آشنا کردن او با حقیقت این جهان که اینکار مستلزم شهامت بسیاری است.
- قرار دادن تربیت بر پایه رشد با توجه به خصایص نوجوان و جوان که مورد توجه اسلام است.
- یادآوری نعمتهای خداوند
...(ادامه دارد)

آثار اخلاقی و تربیتی نماز
نماز، پیام پرورش پروردگار است. نماز بازدارنده از بدیها، معراج هر مؤمن است مایه نزدیکی هر پرهیزگار به خدا، پاک کننده گناهان، شستشو دهندة جسم و جان، خاموش کننده آتش دوزخ، بن اسلام، پایه دین، نردبان رسیدن به اوج کمال و انسانیت، مهمترین نهاد دین، بهترین کارها و معیار سنجش اعمال است. اگر نماز قبول شود کارهای دیگر هم پذیرفته می شود و اگر نماز رد شود کارهای دیگر هم مردود است. خداوند مسیح و دیگر پیامبران، علیهم السلام، را به نماز سفارش کرد، نماز نور چشم انبیاء و جانشینان به حق اوست. کسی که به قبله روی آورد و به خدا توجه کند، خدا نیز به دیدة رحمت به او بنگرد و برکاتش را بر او فرود آورد. بوسیله نماز، دعاها مستجاب و نیازها برآورده می شود. نماز غایت غایتها و نهایت نهایتهاست. کسی که خدا را یاد کند خدا نیز او را یاد می کند، خدای تعالی فرموده است: اقم الصلوة لذکری نماز را برای یاد من برپا دارد ...(ادامه دارد)

نتیجه گیری :
امام صادق (ع) در پاسخ معاویه بن وهب که درباره بهترین وسیله محبوبیت و تقرب بندگان به پروردگار پرسیده بود، فرمودند : « ما اعلم شیئاً بعد المعرفه الله افضل من هذه الصلاه: بهترین وسیله محبوبیت و تقرب بندگان به پروردگار پس از معرفت خدا، نماز است.»
تعلیم و تربیت دو عنوان تفکیک ناپذیرند و تنها در پرتو این تفکیک ناپذیری است که نقش معنای و رسالت مفهومی خویش را به درستی ایفا می کند. جامعه ما که مبتنی بر مبانی دینی است نیز می بایست تعلیم و تربیتش همه دینی باشد و در همه پیکره آن رنگ دین تجلی نماید بنابراین اگر چه نهادها د قبال ترویج فرهنگ و تربیت فرزندان کشور اسلامی رسالت خطیری به عهده دارند. زیرا خانواده به عنوان اولین نهاد بدیهی است برای دست یابی به مراحل عالی تربیت دینی باید ابتدا نیازها، توانایی ها و ویژگیهای انسان را به عنوان موضوع تربیت بشناسیم. اصولاً فرزندان ما تا کاری را نشناسند و به هدف آن کار پی نبرند اقدام به انجام آن کار نخواهند کرد پس باید ابتدا اندیشه و تفکر آنها را خلاق و مبتکر کرد بعد از آن نوبت به قبولی عملی می رسد یعنی آن...(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز در پایین آمده است

چکیده    1
مقدمه    3    
نقش الگوی والدین    5
حساسیت نسل جوان    6
تشویق به ایمان و معنویت    7
نقش خانواده در تقویت رفتارهای مذهبی    7
چه کنیم تا جوانان دین را آسان بپذیرند؟    8
شرایط مربیان دین    9
ارزش خانواده در تفکر اسلامی    9
ارتباط خانواده با محیط های آموزشی    10
مشکل مربیان در ارتباط با نوجوانان و جوانان    11
ضرورت توجه نماز    11
رعایت اعتدال در برخورد با جوانان    11
عکس العملهای مناسب در قبال رفتارهای دینی فرزندان    12
حضور در مجامع و محافل نماز باعث تشویق به این امر می شود.     12
ایجاد ارتباط بین زیبایی و نماز    12
علل بی توجهی به نماز در بعضی از نوجوانان و جوانان    13
در طریق اصلاح    13
شیوه های جلب و جذب جوانان به نماز    14
اعمال روشهای مناسب برای تشویق جوانان و نوجوانان به نماز     15
اصول اعمال روشها    16
...(ادامه دارد)

بخشی از فهرست منابع مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

- آیات قرآن کریم
2- امام علی و مباحث تربیتی     محمد دشتی
3- ارکان اسلامی                   محسن عقاری
4- پرتویی از اسرار نماز             حجه الاسلام قرائتی
5- حی علی الصلاة                 سلمان غفاری
6- سلامت نوجوانی                وزارت آموزش و پرورش
7- مجلات رشد
8- مجلات پیوند
9- مجلات پیشگامان
...(ادامه دارد)


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد