نوع فایل: word
قابل ویرایش 35 صفحه
چکیده:
هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه عوامل مرتبط با کارآفرینی و عملکرد شغلی کارشناسان ترویج استان اصفهان می باشد. روش تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفی_ همبستگی به منظور تعیین رابطه متغیرهای مستقل و وابسته می باشد. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق شامل کارشناسان ترویج استان اصفهان به تعداد 126 نفر می باشد. حجم نمونه این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 52 نفر تعیین گردید. برای انتخاب نمونهها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. پرسشنامهای جهت گردآوری دادهها و اطلاعات مورد نظر تنظیم و تدوین شد. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظرات متخصصان و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران مورد بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. ضریب اعتبار بخش عملکرد شغلی (98/0=α)، ویژگی های کارآفرینان(89/0=α)، صلاحیت ها و توانایی های کارآفرینان (71/0=α) پرسشنامه بدست آمد که در نتیجه برای تحقیق حاضر مناسب بود. یافتههای حاصل از تحقیق نشان داد که از بین کلیه متغیرهای تحقیق، متغیرهای حمایت های محیطی، فرصت طلبی، پیشگامی، توفیق طلبی، رهبر بودن و تحمل ابهام با متغیر وابسته عملکرد شغلی دارای همبستگی مثبت و معنی داری می باشند. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره خطی، تنها متغیر فرصت طلبی توانایی تبیین 7/18 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را دارا می باشد.
مقدمه:
کارآفرینی موضوع جدیدی در علوم اجتماعی نیست. مفهوم کارآفرینی در عرصه وسیعی از چشم اندازهای علمی در رشته های مختلفی از روانشناسی گرفته تا اقتصاد بطور عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است. در مکالمات رایج، کارآفرینی را با شروع کسب و کار جدید مرتبط می دانند، اما این کاربرد برای واژهای که از تاریخ غنی و معانی بسیار مهمی برخوردار بوده، بسیار ضعیف است. واژه کارآفرین در قرن هفدهم و هجدهم از اقتصاد فرانسه وارد شده است. در فرانسه این واژه به معنای فردی است که مسئولیت انجام یک فعالیت یا پروژه بسیار مهمی را بر عهده می گیرد. به طور روشن تر، کاربرد این واژه زمانی است که بخواهیم افراد ریسک پذیر را شناسایی کنیم، افرادی که از طریق پیدا کردن راههای بهتر و جدیدتر برای انجام کارها، موجب پیشرفت اقتصادی می شوند (پرداختچی،1384). نرخ فزاینده تغییرات و تحولات در حوزه های علمی، اقتصادی و اجتماعی از عمده ترین ویژگی های عصر حاضر است. ساز مان های امروزی با تحولات و تهدید های گسترده روبرو شده اند که بقای آنها را با خطر مواجه نموده است. با مرور ویژگیها و برنامه های سازمان های موفق در طی دو دهه گذشته به این نکته می رسیم که موتور حرکت چنین سازمان هایی کارآفرینی می باشد، مفهومی که راجع به آن مطالب زیادی نوشته شده و ابعاد مختلفی از آن مورد بررسی واقع شده است (ذبیحی و همکاران،1385). در قرن بیست و یکم، شاهد این امر هستیم که اقتصاد کشور های توسعه یافته و در حال توسعه با نیروی حیات آفرین کارآفرینی بار دیگر از نو زنده شده است. شایان ذکر است که کارآفرینی همان نیرویی است که اول بار هم خود موتور محرک اقتصاد این کشورها بوده، امروز نیز با چهره ای نو، در میان رکود جهانی اقتصاد، جان تازه ای در آن میدمد (دهقان پور فراشاه،1381). امروز جوامع و سازمان هایی می توانند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و شتابانی داشته باشند که با ایجاد بستر های لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کنند تا با استفاده از این پتانسیل ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت نمایند (آقا زاده،1383). شومپیتر معتقد است که کارآفرینی یک فعالیت فیزیکی نیست و هر محیط اجتماعی می تواند با روش خاص خود به کارآفرینی بپردازد. لذا یک سازمان می تواند محیطی را فراهم نماید که در آن همه اعضاء بتوانند در انجام امور کارآفرینانه مشارکت نمایند(حسن مرادی،1385).
همراه با ابداع واژه کارآفرینی سازمانی توسط "گینفورد پینکات" در سال 1985 انواع مدل های ایجاد کارآفرینی در سازمان و تبدیل سازمانها به سازمانهای کارآفرینانه ارائه گردید. کارآفرین سازمانی، فردی است که در یک سازمان بزرگ همانند یک فرد کارآفرین عمل نموده و به معرفی و تولید محصولات، خدمات و فرآیند های جدید می پردازد و به این ترتیب موجب رشد و سود دهی سازمان می شوند(کورن وال و همکاران،1990). کارآفرینی سازمانی گرایشی است که سازمان را درگیر فعالیتهایی می کند تا بتواند به طور موفقیت آمیز فرصت ها را شناسایی کرده و بر روی آن سرمایه گذاری کند. کارآفرینی سازمانی همچنین سازمانها را قادر می سازد تا از طریق وارد شدن به بازار تولید یا خدمات کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنند(پرداختچی،1384).
کارآفرینان مهندسان تغییر و تحول هستند و ایده را به واقعیت تبدیل می کنند. از این رو کارآفرینی در همه حوزه های زندگی اتفاق می افتد(زیلبرمن،2002). محققان روانشناسی ویژگیهای متعددی را به کارآفرینان نسبت داده اند.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
ویژگیهای فردی و حرفه ای کارشناسان ترویج
ویژگی های فردی کارآفرینی کارشناسان ترویج
همبستگی متغیرهای مستقل با متغیرعملکرد شغلی
تحلیل رگرسیونی عملکرد شغلی
نتیجه گیری
منابع و مأخذ
منابع و مأخذ:
- آقا زاده، هاشم و حسین، رضا زاده(1383). کارآفرینان سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره 102.
- پرداختچی، محمد حسن و حمید، شفیع زاده(1384). درآمدی بر کارآفرینی سازمانی، نشر ارسباران، چاپ اول.
- حسن مردای، نرگس(1385). مدیریت کارآفرینی،مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول.
- دهقان پور فراشاه، علی(1381). مروری بر ادبیات کارآفرینی، فصل نامه صنایع، شماره 33.
- ذبحی، محمد رضا و علیرضا، مقدسی(1385)، کارآفرینی از تئوری تا عمل، نشر آستان قدس رضوی، چاپ اول.
- Belhaj, M .1990. "The Management of Rural Development the Role of Agricultural Extension Agents in the Human Arab Republic" Dissertation- Abstracts- International, Humanities and Social science, 50:9, p: 30-41
- Bellu, R.R. & H. Sherman. 1995. Predicting the success from task motivation and attribution style. A Longitude study. Entrepreneurship & Regional Development. 349-363.
- Bulut, C. and Alpkan, L. 2006. “Behavioral Consequences of an Entrepreneurial Climate within Large Organizations: An Integrative Proposed Model”, South East European Journal o Economics and Business.
- Burns, P. (2001), “entrepreneurship and small business”, New York: pal grave.
- Delmar, F. 1996. Entrepreneurial behavior and business performance. Economic performance. Economic research institute. Stockholm.
- Druker, P. 1986. "The Discipline of Innovation"; Harvard Business Review. May-June. pp. 67-72.
- Furnham, A. (1994). personality at work, London routledge pub Co.
- Gatewood, E. J., K. G. Shavera & W. B. Gartner. 1995." A Longitudinal Study of Cognitive Factors Influencing Startup Behaviors and Success at Venture Creation". Journal of Business Venturing. Vol. 10: 371-391.
- Johnson, B. R. 1990. Toward a Multi dimensional model of Entrepreneurship: The case of Achievement motivation and the entrepreneur. Entrepreneurship Theory and practice. Vol. 14(3): 39-54.
- Heath, C. & A. Tuersky. 1991. Preference and Belief Ambiguity and Competence in Choice under uncertainly. Journal of Risk and Uncertainly. Vol. 4: 5-28.
- Jenings, R., C. cox and C.cooper (1994).” Business elites” routledge publishing, London.
- Miner, J. B., N. R. Smith, & J. S. Bracker. 1994. Role of Entrepreneurial task motivation in the growth of technology innovation firm: Interpretations from follow- up data. Journal of Applied Psychology. Vol. 79(4): 627-630.
- Thompson, J. (2002).”The word of the social entrepreneurship” the international journal of public sector management.vol.15.N.5.
- Perry, G., G. Meredith, & H. J. Cunnington. 1988." Relationship between Small International Business Management. April. 76-79.
- Rissal, R. 1992. A Study of the Characteristics of Entrepreneurs in Indonesia. EDD Dissertation. George Washington University. U.S.A
- Usha, Rani and P. A. Laxmi Devi.1996. Determinants of Job Performance of Supervisors Working in Integrated Child Development Services (ICDs) Schem of Andhrapradesh. PhD Thesis. www.manage.gove.in.
- Vesper, K. 1993. Entrepreneurship Education. Wellesley. MA: Center for Entrepreneurship's study.
- Zilberman, D, (2002). “Technology, innovation and entrepreneurs”. Department of agriculture and resource economics, university of California Berkeley.
- Williams, A. J. 1987." The characteristics and performance of small business in Australia (1973 to 1985): A study of the characteristics of Australian small business ventures and their owner manager. And a longitudinal investigation of their economic performance. University of Newcastle monograph.
25.Wright M. Patrick and ET al .1995. "Cognitive Ability as A Moderator of the Relationship between Personality and Job Performance", Journal of Management Vol.2, N.6, 1129-1139
پروژه بررسی رابطه عوامل مرتبط با کارآفرینی و عملکرد شغلی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان. doc