سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت از دیدگاه ابوعلی سینا

اختصاصی از سورنا فایل دانلود تحقیق تعلیم و تربیت از دیدگاه ابوعلی سینا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق تعلیم و تربیت از دیدگاه ابوعلی سینا در 22  صفحه با فرمت ورد شامل بخش های زیر می باشد:

مقدمه

دانش و عقل

عقل فعال

تعلیم و تربیت از طریق «عقل فعال»

تعلیم و تربیت و خیر

مراحل تعلیم وتربیت 

منابع

 

 

 

مقدمه

ابن سینا نخستین فیلسوف اسلامی است که در زمینه‏ی مسایل آموزشی، به گونه‏ای عمیق اندیشیده است. اکنون بر آنیم روشن کنم ابن سینا چگونه توانست برپایه‏ی دیدگاه‏های افلاطون و ارسطو و در عین وفاداری به تعلیمات قرآنی، سیستم خود را بنا نهد. ابن سینا در این مسأله که کسب دانش، هدف اصلی خلقت انسان است با فیلسوفان یونانی موافق بود. علاوه بر این، او جست‏وجوی حقیقت را، صَرف نظر از نتیجه‏ی ماتریالیسمِ نهایی آن، قابل قبول می‏دانست. ارسطو نیز عقیده داشت «عقل عملی» و به عبارت دیگر « شعور » بهترین راهنمای عملی است. فضایل باید توسط عادت استحکام یابد و آموزش نظری باید برپایه‏ی فضایل و دوری از رذایل صورت گیرد. کسب علم به معنای درک حقیقت و ضرورت وجود اشیاء است. ابن سینا دیدگاه‏های ارسطویی را با چارچوب‏های اسلامی درآمیخت که در این نوشتار به بررسی این فرآیند می پردازیم و در نهایت نیز ارتباط ابن سینا را با جوامع نوی مسلمانان مانند ایران بررسی خواهیم کرد.

 

دانش و عقل

ابن سینا، انواع آموزش و پرورش را بررسی می‏کند. «مهم‏ترین نوع، آموزش عقلی» است که در حقیقت پرورش ذهن انسان است. او نیز مانند افلاطون و ارسطو به نظم جهان اعتقاد داشت؛ بنابراین تعلیم و تربیت را رشدِ عقل، و به منظور درک واقعی و عمیق این نظم می‏دانست. در این راه، اهداف مادی ارزش تلقی نمی شوند؛ هرچند منافع روحانی تعلیم و تربیت برای اشخاص و پس از آن برای جامعه، همواره مدنظر او بوده است.

ابن سینا به عنوان یک متفکر مسلمان، تعلیم و تربیت را راهی برای رسیدن به خدا می‏داند؛ اما این بدان معنا نیست که او به پیشرفت علم اعتقاد ندارد. وی از مهم‏ترین و معروف‏ترین پزشکان عصر خود بود و آثار او در پزشکی، مدت‏ها در دانشگاه‏های معتبر اروپا استفاده می‏شد. بنابراین او ارزش تجربه را در علم درک نموده بود؛ با این وجود، اعتقاد داشت تعلیم و تربیت باید با هدف شناخت حقیقت معنوی و مطلق باشد. چنین حقیقتی از راه شهود حاصل می‏شود. به طور معمول، آموزش از شناخت عمیق شاخه‏های مختلف دانش به منظور پیشرفت مادی نبوده، هر چند اعتلای آن هدف جانبی مورد قبول وی بوده است. در حقیقت ایجاد نوعی عشق به لزوم درک حقیقت و طبیعت اشیاء، در درون این تفکر نهفته است...

.

.

.

تعلیم و تربیت و خیر

دیدیم که چگونه ابن‏سینا تعلیم و تربیت را فرآیندی در مراحل مختلف می‏دید: از احساس به تخیّل و بالاخره آموزش عقلی. اکنون می‏دانیم وظیفه‏ی عقل عملی در روح عقلی چیست. وظیفه‏ی آن تنظیم و هماهنگ کردن اَعمال است؛ مانند انواع هنر و اخلاق در کل. روش آموزش در این بخش، عادت دادن به انجام اعمال نیک در کودکی و نوجوانی است. فرو نشاندن تمایلات درست، تعلیم بخش عملی است به گونه‏ای که به باروری فضایل و دوری از رذایل منتج گردد.

آموزه‏ی حد وسط یا اعتدال و میانه‏روی که توصیه‏ی قرآن نیز است، توصیه‏ی ابن‏سینا برای کسب فضایل است. آنچه در این دوران می‏آموزیم، به دو دلیل اهمیت دارد. ابن‏سینا با یادآوری مثالی، دلیل اول را روشن می‏کند. آنچه ما در کودکی می‏آموزیم مانند نقش روی سنگ باقی می‏ماند؛ (برگرفته از حدیث نبوی) دلیل دوم آن که این یادگیری، پایه‏های پرورش ذهنی و عقلی است و به این ترتیب، ابن‏سینا، آموزش اخلاق را به آموزش عقلی پیوند می‏زند. دلالت این عقیده آن است که هیچ‏کس نمی‏تواند تصادفا خوب باشد. بنابراین، عادات نیک، سنگ اول بنای تعلیم و تربیت است.

سعادت از طریق زندگی، همراه با فضایل حاصل می‏شود و این نوع زندگی، به خودی خود و برای خودش باید انتخاب شود. در این جا مفهوم نیّت پوشید است. برای خوب بودن، باید نیّتِ به کار خیر داشت. این تنها گام نخست است که از طریق تعلیم و تربیت حاصل می‏شود. اهمیت پرورش نیّت‏های خیر، از نکات کتاب مقدس ما قرآن است. هنگامی که ما تمایلات و صفات نیک داشته باشیم، در آموزش و پرورش عقلی توفیق می‏یابیم و از این رو روح عقلی در ما استحکام می‏یابد. در مجموع وظیفه‏ی روح آن است که برای آشکاری حقیقت، صبر کند، درباره‏ی ایده‏های پیچیده، با شهود کامل تعمق کند و با اوهام بیهوده، به شدت مبارزه کند. روح عاقل، انسان را پالایش می‏کند و به او کمک می‏کند که جهانِ حقیقت را دریافت کند....


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق تعلیم و تربیت از دیدگاه ابوعلی سینا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد