نوع فایل: word
قابل ویرایش 80 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر تحت عنوان : بررسی و مقایسه علل و عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان موفق مقطع ابتدایی تحصیلی در سال 91-90 شهرستان ایذه می باشد .
در این پژوهش 120 دانش آموز در پایه ابتدایی است.
برای جمع آوری داده ها از 2 پرسشنامه استفاده گردید که یکی از پرسشنامه ها مربوط به سنجش و افت تحصیلی دانش آموزان در کلاس به آن پاسخ می دادند
مقدمه:
این مقاله به عنوان گزارشی از یافتههای یک پژوهش گسترده، درصدد است رابطه متغیرهای فیزیکی کلاس درس را با افت تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار دهد. یافتههای مربوط به عوامل انسانی کلاس درمقالهٔ جداگانهای گزارش شده است.
به منظور انجام پژوهش، 18 کلاس اول به صورت تصادفی طبقهای و 600 دانشآموز و معلمان این کلاسها ازمدارس ابتدایی شهرستان ایذه انتخاب شدند. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و کیفی بوده و ابزار جمعآوری دادهها، فرمهای پرسشنامه، مشاهده و آزمون افت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان داد که اگر چه رابطهٔ معناداری بین متغیرهای فیزیکی و افت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز افت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین مشخص شد که فضاهای آموزشی مدارس کنونی ما با ویژگیهای روانی کودکان و نوجوانان سازگار نیست. بنابراین، لازم است در این رابطه اصلاحات لازم به عمل آید. متغیرهای فیزیکی، حتی اگر بر افت تحصیلی دانشآموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.
حضور یک فرزند با هوش و درسخوان در خانواده که از همان سالهای اول تحصیل قابل تشخیص است، وظیفه والدین و به خصوص مادر را صد چندان میکند. متأسفانه مادران وظیفه خود را در این میبینند که بالای سر فرزندشان بایستند، تا او مشقهایش را بنویسد، از او درس بپرسند، دیکته بگویند و یا حتی بعضی از کارهای درسی فرزندشان را انجام دهند.
هدف و تمرکز همه این فعالیتها- فرزند- است، اما این کارها تا چه زمانی میتواند موثر باشد؟ چند درصد از والدین از چنین روشهایی به نتایج موثر و ماندگاری میرسند؟
مادرانی که علاقهمند به افت تحصیلی مستمر و واقعی فرزندشان هستند، باید جهت قسمتی از فعالیتها را به طرف خود برگردانند. مادران باید پا به پای فرزندان، پیش روند، اما نه در امور درسی، بلکه در رشد فکری و فرهنگی.
یک مادر منطقی، در وهله اول انتظار خودش را از خود بالا میبرد و به آنچه دارد قانع نمیشود. او همه وقتش را به امور روزمره و خنثی اختصاص نمیدهد بلکه در تربیت فرزند، وقتهایش را به زمانهایی برای سرگرمی و زمانهایی برای ارتقای اندیشه تقسیم میکند.
هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بروضعیت تحصیلی دانشآموزان است. برای دست یابی به این هدف،متغیرهای گوناگون مرتبط با عملکرد تحصیلی اعم از متغیرهای فردی وشخصیتی دانشآموزان ، متغیرهای مربوط به عوامل آموزشی از قبیل نگرش به رفتار معلم، مدیر، مشاور، امکانات آموزشی آموزشگاه و متغیرهای خانوادگی، از قبیل نوع روابط باسرپرست، تعداد خانوار و... را شناسایی و از طریق تدوین فرضیه، ارتباط این متغیرها را با وضعیت تحصیلی دانشآموزان ، شد .
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول : کلیات
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
هدف های پژوهش
فرضیه های پژوهش
متغیرها
تعریف واژه ها و اصطلاحات
فصل دوم: مبانی نظری و پیشنه تحقیق
مبانی نظری
پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
روش های نمونه گیری
ابزار گرد آوری داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده ها
روش های تحقیق
فصل چهارم: یا فته های تحقیق
داده های توصیفی
فرضیه ها
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتایج
مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش های مشابه.
پیشنهادات
محدودیتها
منابع
چکیده انگلیسی
ضمایم:
منابع ومأخذ:
1-امینی،جمال(1372).(( بررسی علل و عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 72-71 )) شورای تحقیقات سازمان آموزشوپرورش استان کردستان
2-بکایی،احد. حدادیان،علی(1370).(( بررسی علل ضعف دانشآموزان دوره راهنمایی استان لرستان در درس ریاضی)) شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان لرستان
3- بیابانگرد،اسماعیل(1378).روانشناسی نوجوانی،تهران:دفتر نشر دانشگاهی
4-بیات،یحیی(1384).(( نظریههای یاددهی-یادگیری و مدلهای آموزشی مبتنی برآنها)).جزوه آموزشی
5-پولادی،محمدعلی(1375).((بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز)) پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید چمران اهواز.
6-رحمانی،مهدی(1383).آموزش ریاضی و حل مسأله ،مشهد:انتشارات قائم المهدی.
7-رحیمیزاده،یدا…(1381).((بررسی علل افت تحصیلی دانشآموزان در دروس ریاضی دوره متوسطه استان سمنان در سال تحصیلی 80-79)) شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان سمنان
8-سعیدی،محمدقاسم(1377) .((بررسی برخی از عوامل مؤثر فردی و سهم هر یک از آنها در موفقیت و عدم موفقیت دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه استان مازندران در درس ریاضی در سال تحصیلی 77-76))
9- شعبانی،حسن(1383).مهارتهای آموزشی و پرورشی،تهران:انتشارات سمت
10-شعبانی ورکی،بختیار(1379).رویکردهای یاددهی –یادگیری،مشهد:انتشارات آستان قدس رضوی
11- صفوی،امانا…(1375).کلیات روشها و فنون تدریس.انتشارات معاصر
12-کرامتی،محمدرضا(1370).((بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مؤثر بر افت تحصیلی دانشآموزان رشته ریاضی در استان اصفهان)) شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان
13-نادری،ابوالفضل(1379).((بررسی علل افت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان استان مرکزی در سال تحصیلی 79-78)) شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی.به راهنمایی دکتر فاطمه عیوقی
14-نوروزی،داریوش.آقازاده،احمد.عزتخواه،کریم(1377).روشها وفنون تدریس،انتشارات دانشگاه پیام نور
15-هرگنهان،بیآر.السون،میتواچ(1376).مقدمهای بر نظریه های یادگیری ،ترجمه دکتر علی اکبر سیف ،تهران:انتشارات دوران
پروژه بررسی و مقایسه علل و عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی مقطع ابتدایی. doc