
دانلود درس پژوهی ریاضی چهارم ابتدایی رسم نیمساز
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 26 صفحه
قسمتی از مجموعه
طرح درس
مشخصات کلی :
نام درس : ریاضی موضوع : رسم نیمساز کلاس چهارم مدت : 20 دقیقه
اهداف کلی :
آشنایی ب چگونگی رسم نیمساز
اهداف جزئی
معرفی نیمساز زاویه را در کلاس بیان کند .
دانش آموز بتواند در مورد پرگار و موارد استفاده از آن توضیح مختصری بدهد .
بتواند نیمساز رسم کند .
حیطه شناختی :
1 ـ دانش آموز بتواند رسم نیمساز را بیان کند .
2 ـ دانش آموز بتواند در مورد پرگار و موارد استفاده از آن توضیح دهد .
3 ـ وسایل رسم یک نیمساز را بگوید .
4 ـ چند نیمساز را بیان کند .
حیطه رونی حرکتی
بتواند با استفاده از پرگار نیمساز رسم کند .
بتواند با اشکال داده شده نیمساز زاویه های آنها را بگوید .
دانش آموز بتواند با کمک معام از پرگار استفاده کند .
حیطه عاطفی
1 ـ برای رسم نیمساز داوطلب شود .
2 ـ دانش آموز نسبت به مطالعه پیرامون ساخت پرگار و رسم زاویه علاقه نشان دهند ( ساخت پرگار بوسیله نخ و گچ )
3 ـ نسبت به اشتباه عمومی دانش آموزان در مورد شناسایی رمز در فعالیت های گروهی حساسیت نشان دهد .
از خداوند شکر گزار باشد .
وسایل مورد نیاز
گچ ـ تخته ـ پرگار ـ گچ رنگی ـ وسایل برای رسم نیمساز ـ خط کش ـ نخ ـ قیچی ـ چند برگه کاغذ .
روش تدریس
یاد سپاری ـ درک مفهوم ـ نمایشی .
فعالیت آغازین
با دانش آموزان سلام و احوالپرسی می کنیم و بعد حضور و غیاب و اگر دانش آموزی روز قبل غایب بود علت غیبت را می پرسیم . به وضعیت جسمی و روحی روانی دانش آموزان توجه می کنیم . نام خداوند را روی تابلو می نویسم .
ایجاد انگیزه
وسایلی را که تهیه کرده ایم را روی میز کلاس می گذاریم و سوالاتی از آنها می کنیم و از آنها می خواهیم به سوالات پاسخ دهند و چنان عمل می کنیم که باعث ایجاد انگیزه و آمادگی در دانش آموزان شود می توانیم مثالها ویا داستانی را تعریف کنیم .
ارزشیابی تشخیصی
از دانش آموزان سوال می کنیم که در مورد پرگار چه می دانند .
از دانش آموزان می پرسیم به نظر شما از خط کش چه استفاده هایی می شود .
گام اول : از دانش آموزان می خواهیم که هر کدام با دقت یک زاویه روی برگه که در اختیارشان قرار دادیم بکشند و نمیساز آن را بوسیله تا کردن کاغذ نشان دهند .
گام دوم : از دانش آموزان خواسته می شودروی تابلو کلاس یک زاویه رسم کنند و آن را ( دـ م ـ ر) نامگذاری کنند .
گام سوم : آنگاه از دانش آموزان می خواهیم که با استفاده از پرگار نیمساز زاویه را رسم کنند و نامگذاری نمایند .
گام چهارم : سپس از دانش آموزان می خواهیم که زاویه هر کدام را اندازه گیری کنند و مقایسه کنند. ملاحظه می کنندکه این دو زاویه با هم مساوی هستند . سپس سوالاتی در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم که هر کس خودش به تنهایی و با دقت به سوالها پاسخ دهد .
جمع بندی :
دانش آموز می تواند به تنهایی نیمساز را رسم و تعریف کند.
دانش آموزان بتواند با دقت و توجه به سوالات پاسخ درست بدهد و اگر م شکلی بود آن را رفع نماید ( با کمک معلم ) .
ارزشیابی پایانی
دانش آموزان با وسایل کمک آموزشی ریاضی برای رسم نیمساز آشنا شوند و کاربرد گوناگون پرگار در درس ریاضی را می آموزند . و بتوانند نیمساز زاویه را رسم کنند. و به سوالات پاسخ درست بدهند .
تکلیف ( فعالیت خارج از کلاس )
تمرین کتاب را در خانه حل کنند . زاویه هایی در خانه رسم و نیمساز آنها را مشخص کنند و به کلاس بیاورند .
دانلود درس پژوهی با موضوع ریاضی چهارم ابتدایی رسم نیمساز