کار دانشجویی و مبنای ارزشیابی:
1- ترجمه بخشی از کتاب انگلیسی به صورت فردی و گروهی ارایه خلاصه آن در کلاس
2- انتخاب یکی از موضوعات مرتبط با درس، تهیه مقاله و ارایه آن در کلاس
3- مشارکت فعال در کلاس
4-آمادهسازی و ارایه خلاصه درس
5- آمادهسازی و ارایه مختصر یکی از موضوعات پیشنهادی در هر جلسه (به صورت داوطلبانه)
6- کوییز
7- امتحان پایانی
--------------------
جلسه اول:
معرفی درس (سرفصلها و منابع و تکالیف) با حضور دو مدرس
جلسه دوم
مقدمه
آموزش: مفاهیم و تعاریف، کارکردها، انواع، مولفهها و اصول
مفاهیم concepts:
-آموزش / پرورش / آموزش و پرورش / تعلیم و تربیت / تربیت که معادل Education است.
-برخی Education را معادل آموزش به معنای کلی (شامل تمامی امور و صور مرتبط با یاددهی و یادگیری، تدریس و آموزش کلاسی، حرفهآموزی،... اعم از صور رسمی و غیررسمی آن) بکار میبرند.
-برخی دیگر Education را به معنای پرورش بکار میبرند و آموزش را معادل Instruction (آموزش کلاسی) یا teaching (تدریس) بکار میبرند.
پرورش عبارت است از:
جریان یا فرایندی منظم و مستمر با هدف کمک به رشد جسمانی و روانی، یا به طور کلی، هدایت روند رشد همه جانبه شخصیت افراد پرورش یابنده در جهت درک و کسب معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفاسازی استعدادهای آنان است.
آموزش عبارت است از:
فعالیتهایی که با هدف تسهیل یادگیری فراگیران از سوی آموزشگر طرحریزی میشود و بین آموزشگر و یک و یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان مییابد (آموزش رو در رو).
آموزش در معنای کلی عبارت است از هر گونه فعالیتی که هدف آن تسهیل یادگیری فراگیران است.
ابزاری است که در خدمت پرورش و حرفهآموزی قرار دارد و به معنای فراهمسازی فرصتهای یادگیری برای افراد (دانشآموز و دانشجو) است.
یادگیری فرایند درونی است که توسط فرد انجام میشود (معطوف به یادگیرنده) ولی آموزش جنبه بیرونی دارد و توسط آموزشگر صورت میپذیرد.
یادگیری هدف و آموزش وسیله تحقق آن است.
در جلسات بعدی به طور مفصل به مفهوم یادگیری و نظریات مرتبط پرداخته خواهد شد.
حرفهآموزی یا مهارت آموزی trainingکه برخی از آن به عنوان کارآموزی یا تربیت نیز یاد کردهاند.
حرفهآموزی عبارت است از گسترش نگرش، دانش، مهارت، و الگوهای رفتاری مورد نیاز یک فرد برای انجام عملکرد مناسب در یک تکلیف یا شغل معین
هدف حرفهآموزی: توسعه منابع انسانی از طریق انتخاب فارغالتحصیلان سطوح مختلف نظام اموزشی و ارایه دورههای لازم در بدو یا ضمن خدمت برای ارتقای دانش، بینش و مهارت آنها در حوزههای شغلی مورد نیاز
واژه Internship که به معنای کارآموزی و اخیرآ کارورزی بکار میرود.
کارآموزی: تجربههای کاری و عملی نظارت شدهای که دانشجویان در طول دوره تحصیل خود در دانشگاه (نوعاً فقط یکبار) آن را در محیط های کاری واقعی همانند سازمانها، مراکز تحقیقاتی، موسسات، مزارع، واحدهای تولیدی و خدماتی و کارخانهها و غیره تجربه میکنند
اصل کلمه کارورزی به واژه کارورز بر میگردد که به فردی اطلاق میشود که بلافاصله بعد از پایان یک مقطع از تحصیل صرفاً با هدف کسب تجربه در مؤسسهای مشغول به کار میشود ( «انترن» در پزشکی )
-در حالی که دورههای کارآموزی و کارورزی به دو مقطع یا محدوده زمانی معین به ترتیب دوره تحصیل دانشگاهی (حین تحصیل) و دوره جستجو و مهیاسازی برای احراز شغل (پیش یا بدو خدمت) محدود و معطوف است، حرفهآموزی و مهارت آموزی فرآیندی پیوسته بوده که در ضمن خدمت و در مسیر توسعه حرفهای و ارتقای شغلی تداوم مییابد.
ممکن است دانشجویان در حین تحصیل نیز به مهارت آموزی و حرفهآموزی بپردازند یا دوره کارورزی آنها از ماهیت حرفهآموزی و مهارت آموزی عملی برخوردار باشد
برخی تعاریف آموزش Education(در معنای کلی آن):
فرآیند یادگیری که طی آن مجموعهای از دانشهای مرتبط و منظم همراه با عادات و مهارتهای مربوطه انتقال مییابد.
جریان یا فرایندی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمانی، شناختی، روانی، اخلاقی، اجتماعی، یا به طور کلی، رشد همه جانبه شخصیت افراد در جهت درک و کسب معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه است.
شکوفاسازی استعدادهای همه جانبه افراد یا رشد همه جانبه شخصیت آنها است (جان دیویی).
وسیلهی کسب دانش، مهارت، و اگاهی و ابزار ایجاد تغییرات مثبت و مفید رفتاری و ذهنی در انسان
-آموزش (فراگیری همه دستاوردهای مادی و غیر مادی زندگی و تولید و کار) و پرورش (دگرگونی لازم در افراد بر پایه ارزشهای مطلوب جامعه)
ضرورت پرداختن به آموزش:
تغییر همه جانبه، مداوم و هدفدار در مسیر تکامل انسان (رسالتی الهی و ضرورت عقلی)
تحقق استعدادهای ذاتی افراد به اقتضای محیط و جامعه پیرامون (نقشآفرینی سه عامل مهم استعداد ذاتی یا وراثت، محیط و آموزش یا تربیت)
شکوفاسازی استعدادهای ذاتی فردی (بعد فردی: شکلدهی و رشد شخصیت فردی) + انتقال، آگاهسازی و متعهد نمودن فرد از ارزشهای جامعه (بعد اجتماعی: اجتماعی نمودن)
کمک به انتقال بیننسلی معرفت یا دانش (knowledge) و توسعه مهارتهای (skills) مورد نیاز برای کار و زندگی
کارکردهای آموزش education functions:
کارکرد تمدنی : انتقال و تحویل مواریث یک جامعه از نسلی به نسل دیگر و در نتیجه، تراکم و ترقی تمدن و باروری فرهنگ جامعه
کارکرد فرهنگی: ایجاد، حفظ، نوسازی و انتقال ارزشهای فرهنگی
توسعه سرمایه انسانی : شکلدهی قابلیتها و ظرفیتهای حرفهای، شغلی، و غیره در ابعاد دانشی بینشی و مهارتی به شیوه خلاق، کارآفرین، نوآور و غیره
کارکرد اجتماعی: ساخت و ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق ارتقای مهارت، شناخت و بینش و باور و روحیه سازنده برای تعامل، کارگروهی، مشارکت، همبستگی، انسجام، تعهد و مسئولیتپذیری آگاهانه و غیره
کارکرد سیاسی: مهیاسازی افراد آگاه و مایل به مشارکت در امور سیاسی و مدنی جامعه خویش
کارکرد اقتصادی: تامین نیروی انسانی متخصص برای چرخاندن چرخهای تولید، کسبوکار و کارآفرینی در جامعه
کارکرد علمی و فناوری: بسترسازی برای انتقال، تولید و توسعه دانش و فناوری (بویژه از طریق تربیت نیروی انسانی پژوهشگر، متخصص و دانشمند)
کارکرد زیستمحیطی: ارتقای دانش، بینش و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ محیط زیست
آموزش یک سرمایهگذاری نرم و عقلایی با بازده تدریجی، بلندمدت و کمتر ملموس است.
انواع آموزش:
1ـ آموزش بدون رسمیت یا آزاد [Informal]
یک فرآیند مستمر و طولانی مدت است که طی آن هر فردی از تجربیات روزانه خود و از طریق تماس با محیط منزل، کار و مانند آن دانش، مهارت، نگرش و بینش کسب کرده و آن را به آموزشهای قبلی خود اضافه میکند (استفاده از منابع یادگیری مختلف در سطح جامعه همانند رسانههای جمعی )
2ـ آموزش رسمی[Formal]
یک نظام آموزشی رسمی دارای ساختار سلسله مراتبی با درجات علمی مشخص و بسیار نهادینه از مدارس ابتدائی تا دانشگاه.
3ـ آموزش غیررسمی [NON-Formal]
فعالیتهای آموزشی نظاممند و سازماندهی شده که در خارج از چارچوب نظام آموزشی رسمی به منظور ارائه انواع خاصی از آموزشها (با ماهیت حرفهآموزی، مهارتآموزی و غیره) به زیر گروههای خاصی از جامعه ارائه میگردد. آموزشهای ترویجی، آموزشهای ضمن خدمت، آموزش بزرگسالان و غیره.
شامل 135 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی (مقطع کارشناسی -3 واحد نظری)