فرمت فایل :word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات26صفحه
مقدمه:
یکی از جنبههای اساسی مطالعات مربوط به رفتارهای اطلاعیابی استفاده کنندگان از کتابخانه، بررسی میزان کمک گرفتن از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانهای است. خاستگاه این امر در ارتباط بین استفادهکننده و کتابدار نهفته است. برقراری رفتارهای تعاملی بین استفادهکننده و کتابدار در گرو زبان ارتباطی مشترک و مناسب است.
کمکیابی جریان ارتباطی پویا و دوسویهای است که اثر بخش بودن آن منوط به درک و تفاهمهای شناختی و کلامی در تعامل بین طرفین ارتباط و تلاش هدفمند آنها میباشد. لذا آشنائی استفادهکننده و کتابدار نسبت به نقش و وظایف یکدیگر در تحقق این امر تأثیر بسزائی دارد.
از آنجا که استفاده کننده نسبت به تجهیزات و منابع اطلاعاتی کتابخانه شناخت کافی ندارد و قادر به استفاده مؤثر از آنها نیست، به کمک کتابدار آموزش دیدهای نیازمند است که با استفاده از توانائی، تخصص و تجربه خود بتواند وی را یاری رساند. به گفتهء آندرسون استفادهکنندگان با کمک گرفتن از کتابداران میتوانند چنان روشهای مؤثری را در جستجو بکار گیرند که منجر به بازیابی مرتبطترین اطلاعات گردد (آندرسون، 1996). از طرف دیگر استفاده کننده در صورتی میتواند از کمکهای سودمند کتابدار برخوردار گردد
تحقیق درباره کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانهای