مقالات علمی پژوهشی کامپیوتر با فرمت Pdf صفحات 14
چکیده :
شبکههای بین خودرویی یک نوع خاص شبکههای موردی می باشند که گره های آن همان خودروها می باشند. مبنای اصلی این شبکه
غیرساختارمند بودن آنها است، یعنی خودروها کاملا خودمختار با یکدیگر ارتباط دارند، درنتیجه این نوع شبکه ها قادرند به سرعت تغییر
توپولوژی دهندو این سبب می شود چون از نظر مصرف انرژی و منابع محاسباتی مشکلی ندارند، انعطاف پذیری زیادی را داشته باشند در
واقع در این شبکه های خودرویی، اطلاعاتی مربوط به وضعیت خود و جاده در قالب پیام با استفاده از تکنولوژی بی سیم انتشار می دهند و
رانندگان با پردازش این اطلاعات دریافتی، از وضعیت موجود مطلع شده و تصمیم گیری های مناسب تر و بهتری برای جلوگیری از حوادث
را میگیرند. در این پژوهش یک روش مبتنی بر الگوریتم کرمشبتاب ارائه شده است که روند کار پژوهش به این صورت است که از میزان
فاصله باقی مانده بین فرستنده و گیرنده استفاده شده و از یک مقدار تخمینی برای ارسال مناسبتر استفاده میشود. همچنین تعداد هاپ که سعی
در کنترل عدم ارسال بیش از حد و بازپخش پیام را داشته هم به عنوان پارامتر بعدی در نظر گرفته می شود. برای تولید مقدار بهینه قابل
تصمیمگیری در الگوریتم کرم شبتاب دو پارامتر ورودی در نظر گرفته شده است. ارزیابیهای لازم برای نمایش کارایی روش پیشنهادی
انجام شده است و جنبههای مختلف الگوریتم تحلیل شده است و با استفاده از الگوریتم کرم شبتاب با مقدار تصادفی ثابت جهت تصمیم
گیری در سناریو فرضی با 511 گره در یک محیط 511 در 511 کل طول مسیر ثبت شده 6332.4194 متر بوده است که بهبود مناسبی را از
خود نشان داده است.
واژگان کلیدی: شبکه های VANET ، مسیریابی، پخش طوفان، خوشه بندی و الگوریتم کرم شبتاب.
ارائه روشی برای جلوگیری از مشکل پخش طوفان در شبکه های بین خودرویی توسط خوشه بندی با الگوریتم Firefly