دراکر: سازمانهای موفق امروز آنهایی هستند که به استقبال تغییر می روند.
سازمانهایی که هنوز در مقابل تغییر مقاومت می کنند، در واقع با قاعده
بازی در این عصر آشنا نیستند.
سازمان مجازی در فرهنگ مدیریت واژه ای نو می باشد که یک شکل و گونه
جدید از سازمان را معرفی می کند . در زمانه ما که عصر پدیداری تازه ها و
نوآوری هاست ، نوع جدیدی از سازمان در حال ظهور است(الوانی، 1377).
این سازمان که آن را سازمان مجازی نامیده اند از تلفیق گروه ها و واحدها
که با کمک شبکه های ارتباطی با هم پیوند خورده اند, شکل گرفته است.
بکارگیری فناوریهای اطلاعاتی نظیر اینترنت و فراگیر شدن استفاده از رایانه
باعث شده تا دیگر شرکت ها و سازمان ها جنبه محلی بودن خود را از دست
بدهند.
فضای مجازی :
اندرسون واقعیت مجازی را "واقعیت خلق شده توسط رایانه" می داند، واقعیتی
که از آن رو مجازی یا مصنوعی است که در دنیای واقعی محیط مادی، مکانی را
اشغال نکرده و در اذهان کاربران در نتیجه تعامل با واسط الکترونیکی وجود دارد.
فضای مجازی برای نخستین بار توسط ویلیام گیمسبون- نویسنده کانادایی در سال
1982 مورد استفاده قرار گرفت. فضای مجازی برای گیمسبون در حقیقت فضایی
تخیلی است که از اتصال رایانه هایی پدید آمده است که تمامی انسان ها،
ماشین ها و منابع اطلاعاتی در جهان را به هم متصل کرده اند.
مزایای مجازی شدن:
کاهش هزینههای واقعی
افزایش خدمتدهی به مشتریان
افزایش سوددهی
افزایش کارایی
سازمانهای مجازی :
تعریف:
سازمان مجازی یک نوع خاصی از سازمان شبکهای است که با استفاده از
آخرین فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مانند اینترنت واینترانت مراودت و
همکاری با اشخاص و سازمانهای دیگر را خارج از فضا، زمان و مرزهای
سازمانی امکان پذیر میسازد.
اصطلاح سازمان مجازی، اولین بار توسط موشویتس در سال 1986مطرح شد. بعد از
وی، محققان دیگر به بحثهای متنوع از مفهوم سازمانهای مجازی پرداختند که به طور
مثال میتوان به بحثهای شرکتهای مجازی توسط فگل و کولدمان، عملکرد مجازی
توسط هاردیگر و کارخانجات مجازی توسط مکآفی و آبتون نام برد. همه این
محققان، تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی را به عنوان یکپیشنیاز و یا حتی مغز الگوی
سازمانی مجازی معرفی کردهاند. در سال 1997، میوز دو جهت اصلی “شرایط بازار در
حال تغییر و قابلیت انعطافبرای حرکت”را برای حرکت به سوی سازمانهای مجازی
مشخص ساخت.
مسائل سازمانهای مجازی :
استراتژی منبع یابی بیرونی
کنترل و ایجاد انگیزه در کارکنان
ساختار بندی دارایی و مسائل مالی
تغییر و اصلاحات
فرآیند پیاده سازی
مسائل ضمنی مدیران
سطوح عملیاتی درون یک شبکه سازمانهای مجازی :
سطح کسب و کار
سطح کاربردی
سطح تکنولوژی
ویژگیهای سازمانهای مجازی :
چارلز هندی: ویژگی اصلی سازمان مجازی آنست که لازم نیست برای ارائه خدمات
همه افراد سازمان همیشه یا برخی اوقات کنار هم باشند، به عبارتی سازمان وجود
دارد ولی قابل رویت نیست . آن یک شبکه است نه یک دفتر
سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی
اعتماد
حقوق و وظایف سازمانی
انعطاف
مدت عمر
تمرکز بر اولویت (مزیت) رقابتی
بارزترین خصوصیات سازمان های داوطلب عضویت در
سازمانهای مجازی :
دریافت سریع محیط
یادگیری
انطباق با شرایط
سرعت
همزمانی
اهداف سازمانهای مجازی :
بهره برداری به موقع از انواع منابع موجود در بازار به منظور ارتقاء
کیفیت و افزایش ارزش محصول
بکارگیری نیروی کار متخصص از هر قشر ، طبقه، تخصص و ملیت
ایجاد نظارت درونی و خود جوش که تنها از محیطی بدون ابهام، قدرتمند
و دارای اصول اجرایی مشترک و اعتماد قلبی و واقعی بر می آید
چرخه عمر سازمانهای مجازی :
1-آنالیز بازار و تسخیر فرصتهای کاری
2-طرح تجاری و آنالیز بازگشت سرمایه
4-آنالیز تقاضا و شایستگی
5-انتخاب شریک کاری
6-ایجاد مکانیزم همکاری
7-ایجاد سازمان وتیمهای مجازی
8-ایجاد بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات
9-عملیات مجازی
10-بازنگری پویا و تنطیم سازمان مجازی
11-پایان سازمان مجازی
شامل 53 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت سازمان های مجازی (Virtual Organizations)