
نظریه های رشدشناختی ویگوتسکی و پیاژه از چند جهت با یکدیگر تفاوت دارند:
به دنبال این پیش آزمون ، بندورا سعی کرد نشان دهد که تفکر کودکان می تواند بر اثر الگوبرداری تغییر کند. در یک بخش مهم و کلیدی ازاین آزمایش ،کودکان به طور انفرادی یک الگوی بزرگسال را مشاهده کردند که برای ایجاد پاسخ های متضاد با روش مورد نظر کودکان ، مورد تمجید قرار می گرفت .
برای مثال اگر یک کودک به طور معمول در مورد عمل خلاف ،بر حسب نیت قضاوت می کرد ،الگو ،قضاوت خود را براساس پیامدها قرار می داد.
آزمایشگر ، الگو را با دو انتخاب اخلاقی روبرو می کرد و وقتی او جوابش را می داد، او را تمجید می کرد و به کودک اجازه می داد تا درمورد موضوع جدیدی قضاوت کند . بدین طریق با برگشتن به موضوعات جدید ،الگو و کودک به ۱۲ موضوع جدید (متفاوت با موضوعات پیش آزمون ) پاسخ می دادند.
این جریان آموزش ،اثر نیرومندی داشت .قبل ازآموزش ،کودکان پاسخ اخلاقی مورد نظر را تنها در حدود ۲۰درصد موارد ارائه می دادند،اما در طول آموزش ،این مقدار به طور متوسط به حدود ۵۰درصد افزایش یافت.این آزمایش ، همچنین یک پس آزمون فوری را شامل می شد که در آن کودکان یک بار دیگربه موضوعات پیش آزمون پاسخ می دادند. نتایج نشان داد که کودکان در پاسخ دادن به روش جدید خود که از الگو آموخته بودند،اصرار داشتند.
دانلود پاورپوینت مقایسه دیدگاه های پیاژه و ویگوتسکی و بندورا- 21 اسلاید