مشخصات فایل
عنوان: عقل از دیدگاه امیرالمومنین
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 148
شما در این تحقیق با مطالب مفید و ارزشمندی در مورد عقل از دیدگاه امیرالمومنین آشنا خواهید شد.
بخشی از تحقیق عقل از دیدگاه امیرالمومنین را در ادامه مشاهده خواهید نمود:
مقدمه:
یکی از ابعاد اساسی و مهم وجود انسان که در برنامه ریزی های تربیتی (اعم از تعیین اهداف، اصول و روشها) به نحوی مورد نظر قرار می گیرد بعد عقلانی اوست.مکاتب تربیتی نیز هر یک با بینش خاص خود به بیان اهمیت این بعد تربیت پرداخته اند و بسیاری از مربیان بزرگ جهان وقتی از تعلیم و تربیت بحث می کنند با توجه به برداشت خاص خود از عقل و عقلانیت، پرورش نیروی عقلانی انسان را پایه اساس و تعلیم و تربیت تلقی می کنند.
لغت شناسی
در زبان عرب «عقل» به معنای درک آمده است ، وقتی گفته می شود »ما فعلت منذ عقلت«یعنی از وقتی درک کردم چنین کاری نکردم و یا هنگامی که گفته می شود،»عقل الشی« یعنی چیزی را فهمید و درک کرد. اسم فاعل ماده »ع ق ل« عاقل وجمع آن »عاقلون« است. »عقال و »عقلاء« جمع مکسر آن است...
بررسی ارتباط واژه عقل با سایر لغات
اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در اطراف خود دیده ایم اعتراف به وجود عقل و توانایی نامحدود آن دارند شاید به این دلیل که از راه مشاهدات دیده و از طریق بدیهیات اثبات شده یا اینکه فطرتا انسان علم به تجرد عقل و عدم محدودیت آن دارد یا هر دو،لذا اشخاصی پیرامون ما اغلب اعتقاد و ادعای عقلانیت و کثرت آن را دارند برخلاف این که در چیزهای دیگر از قبیل :مال ، سلامتی و غیره به دلایل قابل توجیه خود ادعای ناداری و یا کمبود آن را دارند...
معتزله
دراندیشه ی معتزله ، عقل واحکام عقلی نقش اساسی و تعیین کننده در کشف و استنباط عقاید دینی ونیز اثبات و دفاع از این عقاید برعهده دارد . در این روش هرمساله ای را باید برخردآدمی عرضه کرد و تنها با یافتن توجیهی عقلانی برای آن، قابل پذیرش خواهد بود...
روانشناسی
از پوزیستویسم که بگذریم در مقابل آنها گروههای دیگری هستند که اصالت را از آن ادراکات عقلی می دانند. واما مطالبی که مربوط به وابستگی یا استقلال حس وعقل از یکدیگر است، یعنی آیا هر یک از حس و عقل، ادراکی جداگانه و مستقل از دیگری دارد یا ادراک عقل، تابع و وابسته به ادراک حس است؟
عقل بهترین موهبت الهی و برترین نعمت است.
از امیر المومنین علی علیه السلام سوال شد » ما افضل ما اعطی الانسان؟ قال:» غریزه عقل « برترین چیزی که به انسان بخشیده شده چیست؟ فرمود: غریزةعقل.امام علی السلام بهترین موهبت خداوند را به انسان عقل میدانند و میفرمایند: »خیر المواهب العقل« امام علیه السلام در مقایسه نعمتهای الهی به انسان برترین نعمت را عقل دانسته و میفرمایند:»افضل النعم العقل« . »لانعمه افضل من العقل« یعنی هیچ نعمتی بالاتر از عقل نیست...
ثمرات عقل از منظر مولا
هر موجودی دارای آثاری است که در پرتو آن ثمرات میتوان تا حدودی به ویژگیهای آن پی برد . انسان زنده حرکت و پویایی و تلاش و کوشش دارد انسان مرده فاقد تحرک و پویایی است. به وجود امور غیر مادی به واسطه آثارشان تا حدودی میتوان ، پی برد . به عنوان مثال از پاسخ گوییهای صحیح دانشآموز ، میتوان تا حدودی به هوشمندی او پی برد ، و فهمید که فلان دانشآموز باهوش است...
تکلم سنجیده و سکوت همراه با تفکر
از ویژگیهای فرد عاقل و خردمند، مستدل و منطقی و عاقلانه سخن گفتن است (نه این که بدون اندیشه و بیجا حرفی بزند). لذا »حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به هشام فرمود: ای هشام، امیر المومنین علیه السلام میفرمود: از علائم عاقل این است که سه خصلت در او باشد: وقتی سوال می کنند جواب میدهد و هنگامی که مردم از سخن ناتوان شوند سخن میگوید، و اگر مورد مشورت قرار گیرد با رعایت مصالح ، اظهار عقیده میکند . پس کسی که این خصلتها در او نباشد احمق است...
جدایی پذیری هدایت و ضلالت
حقیقت دو موضوع هدایت و ضلالت از یکدیگر جدا هستند و اگر کسی فکر کند که هدایت و ضلالت طوری به هم آمیختهاند که راهی برای جدا ساختن آنها از هم نیست ، این مبحث ، جز ارزش مفهومی فایده دیگری نخواهد داشت و فایده تربیتی و عقیدتی در بر ندارد ، زیرا بنابر این فرضیه ، نه هدایت دستیافتنی است و نه هرگز میتوان از ضلالت رهایی پیدا کرد لذا نمیتوان از کسی خواست که راه هدایت را بپذیرد و از راه ضلالت دوری جوید...
رهبران ناصالح سیاسی وگمراهی بشر
پیشوایان و رهبران سیاسی جامعه، سهمی عمده در صلاح و فساد فرهنگ عمومی و اخلاق و آداب وحاکم بر جامعه دارند تا آنجاکه گفتهاند : مردم «به رهبران سیاسی خود بیشتر مانندند تا به پدران خویش» و نیز گفتهاند:« مردم بر دین فرمانروایان خویشند» جهان بینی الهی بر صفات فکری و روحی و ویژگیهای رفتاری و اخلاقی رهبران سیاسی جامعه بسیار ارج مینهد...
فهرست مطالب تحقیق عقل از دیدگاه امیرالمومنین
- مقدمه
- کلیات
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- پیشینه و اهداف
- فصل اول : لغت و اصطلاح شناسی
- لغت شناسی
- اصلاح شناسی
- متبلورات عقل
- لب
- حجی
- حجر
- وسط
- نهی
- ارتباط عقل با سایر واژگان
- عقل و جهل
- عقل و اخلاق
- عقل و دین
- عقل و علم
- عقل و اراده
- عقل رشد
- عقل و شهوت و هوای نفس
- عقل و عشق
- فصل دوم : (نگرش های متفاوت به عقل)
- عقل از منظر قرآن
- عقل از منظر روایات
- عقل از منظر دانمشندان
- مسلمان
- کلام
- اهل حدیث
- اشاعره
- ماتریدیه
- معتزله
- فلسفه
- عرفان
- غیرمسلمان
- فلسفه
- روانشناسی
- فصل سوم (عقل- اطلاقات و کارکردها)
- عقل نظری وعقل عملی
- اطلاقات عقل عملی
- کارکرد نظر ی عقل
- کارکرد عملی عقل
- کارکرد ابزاری عقل
- عقل مطبوع ومسموع
- فصل چهارم : (عقل در محضر علی علیه السلام)
- اهمیت عقل از منظر مولا علی علیه السلام
- ماهیت عقل از منظر مولا علی علیه السلام
- - ثمرات عقل از منظر مولا علی علیه السلام
- فصل پنجم (آثار و علائم عاقل)
- ویژگیهای انسان عاقل
- اطاعت و پیروی از خدا
- تواضع و فروتنی
- تکلم سنجیده و سکوت همراه با تفکر
- حقیقت جوئی و پذیرش آراءمخالف
- حسن تنظیم زندگی دنیوی و اخروی
- دانش دوستی
- مدارا و خوش رفتاری
- رعایت عدالت
- صداقت در گفتار
- عدم شتاب در قضاوت
- عاقبت اندیشی
- عبرت گیری از تجارب
- غلبه بر هواهای نفسانی
- مشورت با دیگران
- فصل ششم(هدایت و ضلالت عقل و عوامل آن
- هدایت و ضلالت
- مبادی تصوری هدایت و ضلالت
- واژه شناسی و تعریف واژه ها
- جدایی پذیری هدایت و ضلالت
- جایگاه معرفتی مبحث هدایت و ضلالت
- مبادی تصدیقی هدایت و ضلالت
- هدایت
- تکوینی
- عقل و هدایت تکوینی
- قلمرو واعتبار هدایت عقل
- هدایت تشریعی
- نبوت و هدایت
- عامه
- خاصه
- دین اسلام و هدایت تشریعی
- قرآن و هدایت تشریعی
- اهل بیت و هدایت تشریعی
- اسباب و زمینه های هدایت
- ذکر و یاد خدا و هدایت، ذکر و عقل نظری و عملی
- استقامت و هدایت
- مشورت و هدایت
- پذیرش حق
- کنجکاوی و سوال
- معاشرت با عقلا
- تفکر
- ضلالت
- پلیدی گمراهی و گمراه سازی
- رهبران ناصالح سیاسی و گمراهی بشر
- شیطان و گمراهی
- هواپرستی و گمراهی
دانلود تحقیق عقل از دیدگاه امیرالمومنین