روش ابداع شده به گونه ایی طراحی شده که منطبق بر روش ارزیابی استاندارد PCIباشد. در آن با استفاده از منحنیهای کاهندگی جدید می توان PCIروسازی مورد مطالعه را بر اساس نحوه پراکندگی خرابی در مسیر بدست آورد. منحنیهای مذکور با استفاده از نظرات رانندگان حرفه ای در مورد درصد کاهش کیفیت سواری خرابی بوجود آمده در قوس و با طی بیش از 15000کیلو متر مسیر در جاده های مختلف بدست آمده است.
با بکار بردن این منحنی ها در روند محاسبات ارزیابی وضعیت روسازی با روش PCIمی توان شاخص مناسبی در اختیار مدیران قرار داد ، که با استفاده از این شاخص تصمیماتی صحیح برای اولویت بندی ترمیم روسازی مسیرها ی مختلف که PCIمشابهی دارند اتخاذ نمایند.
خصوصیت بارز و بسیار مهم این روش عدم نیاز به زمان و هزینه بیشتر نسبت به روش استاندارد محاسبه PCIمی باشد.
گزارش تعیین مناسبترین برنامه تعمیر و نگهداری روسازی ها و بدست آوردن PCI