فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:82
فهرست مطالب:
عنوان: صفحه:
چکیده :.........................................................................................3
فصل اول : طرح تحقیق
طرح مسئله .....................................................................................5
ضرورت پژوهش.................................................................................8
فصل دوم : بررسی ادبیات تحقیق
الف : پیشینه تحقیق .............................................................................10
ب : سیر تاریخی بازیهای رایانه ای ...............................................................13
ج : ارتباطات میان فردی ........................................................................17
د :بازیهای رایانه ای و ارتباطات میان فردی ......................................................20
فصل سوم : چارچوب نظری تحقیق
جبرگرائی رسانه ای : اندیشه های مک لوهان و پستمن .............................................23
فصل چهارم : روش تحقیق
روش شناسی ....................................................................................34
جامعه آماری ، نمونه ، شیوه نمونه گیری ............................................................35
فصل پنجم :
ویژگیهای دانش آموزان استفاده کننده بازیهای رایانه ای .............................................41
فصل ششم :
ویژگیهای ارتباطات میان فردی نوجوانان .............................................................50
فصل هفتم :
آزمون فرضیات ............................................................................58
فصل هشتم :
خلاصه و نتیجه گیری .......................................................................77
منابع : .....................................................................................81.
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین بازیهای رایانه ای و ارتباطات میان فردی نوجوانان است . ظهور بازیهای رایانه ای بعنوان پدیده دنیای امروز از یکسوو تاثیرات آن بر نوجوانان بعنوان مخاطبان اصلی این پدیده ، ضرورت انجام این پژوهش را توجیه می کند.
بر این اساس با استفاده از روش پیمایش در قالب پرسشنامه به بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای بر ارتباطات میان فردی دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در منطقه شش پرداخته شد . سوالات از دو بخش مجزا یعنی میزان استفاده از بازیهای رایانه ای و روابط اجتماعی نوجوانان را شامل می شود .
نتایج تحقیق نشان می دهد بین میزان استفاده از بازیهای رایانه ای و ارتباطات میان فردی نوجوانان با دوستان رابطه معنی داری مشاهده نشد اما ارتباطات نوجوانان با خانواده کاهش یافت که به معنی تایید بخشی از فرضیه می باشد . سایر نتایج بدست آمده در این پژوهش عبارت از :
بین تعداد روزهای استفاده از بازیهای رایانه ای ، نوع روزهای استفاده از بازیهای رایانه ای و مدت زمان استفاده از بازیهای رایانه ای در هر نوبت و ارتباطات میان فردی نوجوانان با دوستان رابطه معنی داری مشاهده نشد اما هرچه میزان استفاده از بازیهای رایانه ای افزایش می یا بد ارتباطات میان فردی نوجوانان با خانواده کاهش پیدا می کند .
بطور کلی در مقایسه با پژوهش های پیشین این تحقیق نشان می دهد که استفاده از بازیهای رایانه ای نه تنها موجب کاهش ارتباطات میان فردی و انزوای اجتماعی نوجوانان نمی شود بلکه عاملی برای ایجاد فضاهای دوستانه و گسترش ارتباطات رو در رو و مستقیم می شود .
پایان نامه بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانه ای و ارتباطات میان فردی نوجوانان