فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:130
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول : کلیّات
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف کلی
اهداف جزئی
فرضیه های پژوهش
تعاریف و اصطلاحات :
- تعاریف نظری مفاهیم
- تعاریف عملیاتی مفاهیم
فصل دوم : ادبیّات تحقیق
پیشینه نظری :
- مفهوم فرسودگی شغلی
- علل پیدایش فرسودگی شغلی
- علل فرسودگی شغلی در مجموع
- اثرات عمدۀ فرسودگی شغلی
- نشانه های مرضی فرسودگی شغلی
- نشانه های فرسودگی شغلی
- رابطۀ فرسودگی شغلی و ویژگی های شخصیتی
- فرسودگی شغلی در معلمان و علل آن
- فرسودگی شغلی در معلمان مرد و زن
- رابطۀ فرسودگی شغلی معلمان با سنوات خدمت
- فرسودگی شغلی معلمان و مدرک تحصیلی
- راهکارهای پیشگیری ، درمان و بهبودی فرسودگی کاری
- رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی :
- رویکرد بالینی
- رویکرد روان شناختی _ اجتماعی
- رویکرد تبادل شرنیس
- مفهوم بهداشت روانی
- تعریف بهداشت روانی براساس مکاتب مختلف روان شناسی :
- مکتب زیست گرایی
- مکتب روانکاوی
- مکتب رفتارگرایی
- مکتب انسان گرایی
- مکتب بوم شناسی
- موارد تأثیر گذار در سلامت روانی فردی
- انقلابات بهداشت روانی
- عوامل مؤثر بهداشت روانی
- بهداشت روانی در دوره بزرگسالی
- اشتغال و بهداشت روانی زنان
- بهداشت روانی معلمان در مقابل کودکان استثنایی
پیشینه تحقیقاتی :
- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
فصل سوم : روش تحقیق
روش پژوهش
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونه گیری
ابزار جمع آوری اطلاعات
روش اجرای تحقیق
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم : یافته های پژوهش
یافته های توصیفی
یافته های مربوط به فرضیه ها
77
87
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیتها و مشکلات تحقیق
خلاصۀ تحقیق
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمائم
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان فرسودگی شغلی و بهداشت روان معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی در شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول است. این پژوهش از نوع علّی –
مقایسه ای می باشد. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامۀ 23 سئوالی فرسودگی شغلی مسلش و جکسون و پرسشنامۀ بهداشت روانی گُلدبرگ (GHQ) استفاده شده است.
جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی شهرهای دزفول، شوش
و اندیمشک هستند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت آمار استنباطی از روش گروه های مستقل T برای
فرضیه های اصلی و همچنین روش همبستگی رگرسیون اینتر (ورود مکرر) برای فرضیه های جانبی استفاده گردید. فرضیه های این پژوهش به شرح زیرند:
1) بین فرسودگی شغلی معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی تفاوت وجود دارد.
2) بین بهداشت روان معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی تفاوت وجود دارد.
در نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص گردید که تفاوت معناداری بین فرسودگی شغلی معلمان عادی و معلمان استثنایی وجود دارد و همچنین بین بهداشت روانی معلمان عادی و معلمان استثنایی نیز تفاوت معناداری یافت شد. میان متغیرهای میزان تحصیلات، حقوق و سابقه با بهداشت روانی رابطه وجود داشت ولی در مورد متغیر سن و وضعیت تأهل رابطه ای یافت نگردید
و نیز میان متغیر سن با فرسودگی شغلی رابطه معنی دار بود ولی بین متغیرهای میزان تحصیلات، حقوق، سابقه و وضعیت تأهل رابطه ای یافت نشد.
کلید واژه : فرسودگی شغلی، بهداشت روان، استرس شغلی، معلمان مدارس استثنایی، معلمان مدارس عادی.
پایان نامه مقایسه میزان فرسودگی شغلی و سلامتِ روان معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی شهرهای شوش، اندیمشک و دزفول