سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

عوامل مؤثّر در جذب دانش آموزان به نماز در مقطع راهنمایی

اختصاصی از سورنا فایل عوامل مؤثّر در جذب دانش آموزان به نماز در مقطع راهنمایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

عوامل مؤثّر در جذب دانش آموزان به نماز در مقطع راهنمایی


عوامل مؤثّر در جذب دانش آموزان به نماز در مقطع راهنمایی

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل:ورد قابل ویرایش

تعداد صفحه:57

قیمت: 2500 تومان

دانلود و خرید به صورت آنلاین

 

 

 

فهرست
عنوان......................................................صفحه
چکیده.....................................................................5
فصل اول.........................................................6
مقدمـه.......................................................................7
بیان مسئله...........................................................8
اهمیّت و ضرورت تحقیق............................................9
اهداف پژوهش.......................................................10
اهداف محلی تحقیق..........................................10
سوالات تحقیق...............................................11
تعریف اصطلاحات ومفاهیم.....................................11
فصل دوم........................................................12
قسمت اول : مبانی نظری پژوهش......................................14
نماز چیست؟...........................................................................14
تفسیر نماز در سیره مقام معظم رهبری (مدّظله العالی) .....................15
انواع نماز............................................................................17
ویژگیهای نماز و جهت گیری شخصیت........................18
• تکراری بودن آن..................................................................18
• 2- ماهیّت نفی و اثبات نماز....................................................19
• 3- نماز پیوند دادن من به ما...................................................20
اهمیت و فواید نماز اول وقت برای بدن انسان.....................................21
نماز ستون دین است..........................................................................................24
چگونه عبادت کنیم؟........................................................................26
• 1-عبادت آگاهانه.......................................................................27
• 2- عبادت عاشقانه.......................................................................27
• 3- عبادت خالصانه.............................................................28
• 4- عبادت خاشعانه...........................................................

عبادت مخفیانه..............................................................29
آفات عبادت............................................................................................29
• 1- ریا...............................................................................................30
• 2- عُجب........................................................................................30
• 3- گناه..................................................................................30
شرایط قبولی عبادات.............................................................................31
• 1- شرایط اعتقادی....................................................................31
• 2- شرایط سیاسی: ولایت................................................31
• 3- شرایط اخلاقی: تقوا......................................................32
• 4- شرایط اقتصادی: (ادای حق مردم) .....................................32
• 5- شرط اجتماعی: (خیر خواهی نسبت به دیگران) ..........................32
• 6- شرط خانوادگی: ( خوش رفتاری) ......................................33
ارزش و جایگاه نماز....................................................................................33
ترک کنندگان نماز..............................................................................34
علل ترک نماز...................................................................................35
1) عدم آشنایی با فلسفه نماز.............................................................35
2) احساس تحجّر وعقب ماندگی..............................................35
3) تنبلی و تن پروری................................................................36
4) مسامحه کاری..............................................................................36
5) تمسخر دیگران....................................................................37
6) احساس بی فایده بودن نماز به علّت گناهکار بودن...................37
7) خانواده..............................................................................38
8) محیط واجتماع فاسد..................................................................38
9) دوست فاسد.............................................................................38
10) سبک شمردن نماز...................................................................38
نقش نماز و آثار آن در زندگی...................................................39
بی اعتنائی به نماز......................................................39
• الف – تأخیر نماز............................................................40
• ب – عدم رعایت آداب آن در خلوت................................40
• ج – فراهم نکردن مقدّمات نماز قبل از اذان...................................40
• د – عدم یادگیری معانی............................................41
نماز و امید آفرینی........................................................................41
طرح آموزش مدرسه ای نماز.................................................42
1- توجه به مطلوب ترین زمان براى آموزش نماز...........................43
2- توجه به روان شناسى تربیتى کودکان و نوجوانان در آموزش نماز..................43
تدوین برنامه آموزش نماز.................................................43
• الف)تدوین یک برنامه آموزش نماز و پیگیرى اقامه نماز به توسط اولیاء و مربیان.........45
• ب) آموزش اختصاصى به مربیان.....................51
• ج) فراهم آوردن امکانات مورد نیاز...............51
• د) ارزیابى عملکرد.............................................51
چگونگى بررسى و ارزیابى نتایج به دست آمده در طرح اقامه نماز......................52
پیشنهاد راههای ترغیب دانش آموزان به اقامۀ نماز.......................54
پى نوشتها............................................................................................55
نتیجه گیری................................................................56
منابع.................................................................................57
چکیده:
در دوره کودکی و نیمه نخست دوره نوجوانی اهمیت این امر بیشتر است. شرکت در مراسم مذهبی از قبیل نماز جماعت، نماز جمعه، مراسم اعیاد مذهبی، مراسم سوگواری در ماه محرم، مراسم شب های قدر، جلسات دینی و ... در پرورش عواطف دینی کودکان و نوجوانان بسیار موثر است. حضور در این قبیل برنامه ها پیوند قلبی آنها را با دین و معنویات افزایش می دهد و زمینه را برای شکوفایی ایمان فراهم می سازد. این پیوند قلبی با دین سرمایه ای گرانبها برای این دوره و دوره های بعدی است.
در این جا باید به نقش منحصر به فرد نماز اشاره کنیم، نماز ارتباط قلبی انسان با یاد خداست و نقشی بسیار سازنده در تربیت روحی و اخلاقی انسان دارد. کسانی که با نماز آشنا هستند به پایگاه روحی و معنوی با ارزشی دسترسی دارند. نوجوانان به این پناه معنوی بیشتر نیازمندند. نوجوانانی که اهل نماز هستند در صورتی که لغزش هایی داشته باشند با اتکاء به این ارتباط پیوسته و منظم، راحت تر می توانند از لغزش های خود برگردند و خود را پا سازند، از این رو نباید از نقش اساسی نماز در تربیت کودکان و نوجوانان غفلت کرد.

 


فصل اول

 

 

 

 


مقدمـه
نماز از دیدگاه قرآن در پرستش خداوند جلوه روشن تری نسبت دیگر عبادات دارد و در میان تمام اعمال عبادی برجستگی و درخشندگی خاصی دارد .نماز جامع ترین عبادت هاست . همان گونه که هر پیامبری معراج خاصی داشته نماز هم معراج مومن است .نماز بهترین سفارش انبیای الهی و بزرگان دین به پیروان خود است و نماز اوّلین سفارش لقمان حکیم به فرزندش است و نماز نور چشم رسول گرامی اسلام بوده آن جایی که می فرماید:
« نماز روشنی و نور چشم من است». در قرآن کمتر عبادتی مانند نماز مورد اهمیّت قرار گرفته تا آنجا که تقریبا در 104 مورد کلمه (( صلاه )) و مشتقّات آن آورده شده و در پانزده مورد خداوند امر به آن نموده است و در چند مورد خطاب به خود پیامبر اسلام ( ص ) شده و آن به نماز است.همان طور که هر کلامی از احکام و هر دستوری از دستورات اسلام بدون علّت و فلسفه نیست نماز هم یکی از دستورات اسلام بدون علّت و فلسفه نیست ، نماز هم یکی از دستورات اسلام است و فلسفه هایی دارد .هنگامی که انسان به نماز می ایستد و تکبیرالاحرام می گوید ، باید خدا را شاهد و ناظر ببیند و از همه چیز برتر و بالاتر و بدون شک در قلب و روحش، جنبشی به سوی حق و حرکتی به سوی پاکی و جهشی به سوی تقوا.(( سُبحان اللهِ حَینَ تُمسونَ و حینَ تُصبِحُون)). (سوره روم آیه 17)پس خدا را هنگام شامگاه و صبحگاه تسبیح گویید تا سعادت ابدی یابید.قال الامام علی بن ابی طالب ( ع ): الله الله فی الصلوة فانها عمود دینکم خدا را خدا را در نظر گیرید در توجه به نماز، که پایداری دینتان به نماز باشد .

 


دانلود با لینک مستقیم


عوامل مؤثّر در جذب دانش آموزان به نماز در مقطع راهنمایی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد