سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه مدیریت آموزشی با موضوع ناتوانی یادگیری. doc

اختصاصی از سورنا فایل پروژه مدیریت آموزشی با موضوع ناتوانی یادگیری. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه مدیریت آموزشی با موضوع ناتوانی یادگیری. doc


پروژه مدیریت آموزشی با موضوع ناتوانی یادگیری. doc

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 78 صفحه

 

مقدمه:

چه بسیارند کودکانی که تنها به دلیل داشتن ضعف خاص در دیکته، حساب یا روخوانی علی‌رغم داشتن هوش عادی، توانایی جسمی خوب و روانی سالم به دلیل شکستهای پی درپی تحصیلی برای همیشه با دنیای کتاب، مشق و مدرسه خداحافظی کرده‌اند. چه بسیارند استعدادهایی که بدین سان نشکفته پرپر گشته و می‌شوند و چه بسیارند زیانهایی که جامعة ما از این راه متحمل می‌گردد.

ناتوانیهای یادگیری مقولة خاص دیگری است که درحیطة کودکان استثنایی قرار دارد و درصد چشمگیری از کودکان را در بر می‌گیرد. ناتوانیهای یادگیری، نارساییهای یادگیری خاصی است که در صورت عدم شناسایی آن معمولاً تحقیرها، توهینها، مقایسه‌های نابجای خردکننده وشکستهای تحصیلی پی در پی را به بار می‌آورد. میلیونها کودک در سراسر جهان به اختلالات یادگیری مبتلا هستند. آنان علی‌رغم رشد جسمی،‌ذهنی، زبانی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی طبیعی هنگامی که به سنین مدرسه می‌رسند با مشکلاتی ویژه روبرو می‌گردند که عرصه را بر آنها تنگ می‌کند. اشکال بزرگ این اختلال آن است که بر خلاف نابینایی ، ناشنوایی، سرآمدی، ناسازگاری و معلولیتهای جسمی که تشخیص آن در سنین پیش‌دبستانی به آسانی امکانپذیر است،‌براحتی نمی‌توان آن را در سنین پیش‌دبستانی تشخیص داد. کودک مبتلا به اختلال یادگیری خود نیز از این که نمی‌تواند در انجام تکالیف تحصیلی همانند دیگر همسالانش موفق باشد،‌رنج می‌برد. او نیز همانند دیگر کودکان تصویری توانا و مثبت از خود ساخته است که به دلیل این اختلال و رویارویی پی در پی با ناکامیهای اصلی، فرعی تحصیلی این تصویر خدشه‌دار می‌شود واحساس حقارت درونی جایگزین آن می‌گردد.(حاج بابایی و دهقانی، 1372)

مسئله ناتوانیهای خاص یادگیری اخیراً به طور چشمگیری توسعه پیدا کرده و توجه متخصصان و دست اندرکاران مسائل آموزش کودکان را بیش از پیش به خود جلب نموده است، درکنار کودکان ناشنوا، نابینا و عقب‌مانده ذهنی کودکانی هستند که بدون اینکه ناشنوا باشند کلمات را درک نمی‌کنند و بعضی دیگر با اینکه نابینا نیستند اما آنچه را که می‌بینند درک نمی‌کنند. و گروهی دیگر از کودکان علیرغم آنکه از نظر ذهنی عقب مانده نبوده و همانند سایر همسالان خود هستند با روشهای معمول آموزشی قادر به یادگیری مفاهیم نمی‌باشند. معلمان مدارس استثنایی بسیار با این کودکان برخورد داشته‌اند. که به علت ناتوانیهای خاص در یادگیری خواندن، صحبت‌کردن ، هجی‌کردن، نوشتن وحساب کردن و... در این مدارس آموزش می‌بینند.

 

فهرست مطالب:

انواع ناتوانیهای یادگیری

الف)ناتوانی در خواندن:‌(دیسلکسی)

ب)ناتوانی در هجی کردن: (دیس آرتوگرافیا)

ج) ناتوانی در نوشتن: (دیس گرافیا)

مشکلات متداول در نوشتن

1ـ کج‌نویسی بیش از حد

2ـ راست نویسی بیش از حد

3ـ پرفشار یا کم فشار نوشتن

4ـ ناتوانی در نسخه‌برداری

5ـ وضعیت بدن وسر

6ـ جدا نویسی و سرهم نویسی

7ـ چپ دستی

8 ـ بد خطی

د) ناتوانی در حساب کردن ‌

1ـ مشکلات در سخن گفتن

الف ـ تأخیر در تکلم

ج ـ لکنت زبان

2ـ مشکلات در نوشتن

ب) چپ‌دستی

3ـ مشکلات در توانائیهای بیناییی و شنوایی

الف) کوری کلمه:

ب ) آگنوزیای شنوایی

4ـ مشکلات در خواندن

علل ناتوانیهای یادگیری

1ـ عوامل آموزشی

2ـ عوامل محیطی

الف) تغذیه

ب) بهداشت

د) تحریک حسی

هـ ) تحریک زبانی

و) رشد اجتماعی و عاطفی

3ـ عوامل روانی

4ـ عوامل فیزیولوژیکی

الف) عوامل ژنتیکی

ب) عوامل بیوشیمیایی

نتیجه‌گیری:

تشخیص و ارزیابی ناتوانیهای یادگیری

تعریف تشخیص

مراحل تشخیص ناتوانیهای یادگیری

1ـ‌ آیا کودک واقعاً ناتوانی یادگیری دارد

2ـ سنجش میزان تلاش و پیشرفت:

3- تجزیه و تحلیل یادگیری کودک:

4- کشف مانع فراگیری

5- مقابله و تفسیر داده‌ها و تنظیم پیش‌فرضهای تشخیص

6- تهیه و تنظیم یک طرح آموزشی بر اساس پیش‌فرض

الگوهای تشخیص

شیوه‌های ارزیابی

1- پیشینه کاوی

2- مشاهده بالینی

3- آزمونهای غیررسمی

4- آزمونهای میزان شده رسمی

برنامه‌ها و خدمات آموزشی

 کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری

برنامه آموزشی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری

توصیه‌هایی برای رفع مشکلات خواندن و هجی کردن

توصیه‌هایی برای رفع مشکلات نوشتن

توصیه‌هایی برای رفع مشکلات حساب کردن

توصیه‌هایی برای رفع مشکلات نارسایی توجه

توصیه‌های کلی آموزشی

والدین چه اقدام‌هایی باید انجام دهند؟

درمان ناتوانیهای یادگیری

درمان از نگرش ادراکی- حرکتی

هماهنگی چشم دوست

تشخیص شکل در زمینه

ثبات شکل

موقعیت در فضا

ارتباط فاصله‌ای: بین اشکال و الگوها

درمان از شیوه‌های رفتاری

منابع ومآخذ

 

منابع ومأخذ:

1)افروز . غلامعلی، مقدمه‌ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی، ‌تهران ، ‌انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوازدهم، 1372

2)اچ، ‌ایلوارد، الیزابت وار.براون.فرانک، تشخیص و ساماندهی ناتوانیهایی یادگیری، ترجمه رضا برادری، تهران، انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی، چاپ اول، 1377

3)استادان طرح جامع آموزش خانواده، خانواده و فرزندان در دورة ابتدایی، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ هشتم، 1378

4)جمعی از مشاوران، ناتوانیهای یادگیری، یزد، انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، 1382

5)حاج بابایی، مرتضی و دهقانی هشتجین،‌یاور، آشنایی باویژگیها و مسایل کودکان استثنایی ، تهران، نشرایران،‌1372

6)دورکین، بل، اچ، مشکلات و رفتاری دانش آموزان، ترجمه پرویز صالحی، تهران، نشر بشری، چاپ اول، 1376

7)شریفی درآمدی، پرویز، روانشناسی کودکان استثنایی ، تهران، نشر روانسنجی، چاپ اول ، جلد 2، 1381

8)علیزاده، حمید، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، تهران، انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شماره 10 و 11 ،‌خرداد و تیر 1381

9)فرقانی رئیسی، شهلا، شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات وزارت آموزش و پرورش، چاپ اول، 1372

10)کرمی‌نوری ، رضا ومرادی، علیرضا،روان‌شناسی تربیتی ،‌تهران، نشرایران، 1377

11)کریمی ، یوسف، اختلالات یادگیری، تهران، نشر ساوالان، چاپ اول، 1380

12)نیلسن، براتلند، کودک استثنایی درمدرسه عادی، ترجمه غلامعلی افروز و محمود میرنسب،‌تهران ، نشر نوادر،‌1379

13)نیکولاس، کریستوفرجی، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، ترجمه ابوالفضل عطاران، تهران، انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شماره 20 و 21 ، مرداد و شهریور 1382

14)وستاوود، پیتر، آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه، ترجمه شاهرخ مکوند حسینی و فرح شیلاندری ـ تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، 1381

15)والاس، جراید و مک‌لافلین، جیمزآ، ناتوانیهای یادگیری: مفاهیم و ویژگیها،ترجمه محمد تقی طوسی ،‌مشهد ،‌انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم، 1376

16)هامالان،‌دانیل‌پی و کافمن، جیمزام، کودکان استثنایی:‌مقدمه‌ای بر آموزشهای ویژه، ترجمه مجتبی جوادیان، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ سوم، 1375


دانلود با لینک مستقیم


پروژه مدیریت آموزشی با موضوع ناتوانی یادگیری. doc
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد